تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820463539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادگیرى تغییرى است که بر اثر تعامل شاگرد با محیط حاصل مى‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: یادگیرى تغییرى است که بر اثر تعامل شاگرد با محیط حاصل مى‌شود معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران گفت :جشن یادگیری دروس موجب هویت بخشی به برنامه درسی ملی و محقق شدن شش ساحت تعلیم و تربیت می شود.
۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ فروردين ساعت 15:05

خبرگزاری پانا+

به گزارش پانا شهر تهران ، حمیدی معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران گفت : یادگیرى تغییرى است که بر اثر تعامل شاگرد با محیط حاصل مى‌شود. در صورتی كه تدریس  کنش متقابل معلم و شاگرد وصف می گردد. در این تعامل، معلم با برنامه‌ریزى تلاش مى‌کند شرایط مطلوب را براى تغییر بوجود آورد؛ بنابراین، تدریس و یادگیرى دو فرایند جدا هستند و هر کدام باید نظریهٔ خاص خود را داشته باشند. یادگیرى در همه جا و همیشه و حتى بدون تدریس صورت خواهد گرفت. از طرف دیگر، هر تدریسى نیز همیشه منجر به یادگیرى نخواهد شد؛ یعنى شکست شاگردان در یادگیرى بدین معنى نیست که تدریس انجام نشده است و این نیز بدان معنى نیست که تدریس و یادگیرى هیچ‌گونه ارتباطى با هم ندارند. مى‌توان با عمل تدریس کمیت و کیفیت و سرعت یادگیرى را افزایش داد و یا شرایط را براى یادگیرى امورى که در شرایط معمولى امکان‌پذیر نیست فراهم نمود.
معاون آموزش ابتدایی شهرتهران عنوان نمود: دردنیاى امروز، بیشترین و صحیح‌ترین نوع یادگیرى در مدرسه حاصل مى‌شود و روشى که معلمان در این زمینه بکار مى‌گیرند، بخشى از کاربرد نظریه‌هاى تدریس است. متأسفانه، در زمینه تدریس، بر خلاف یادگیری، تحقیقات وسیعى صورت نگرفته است. اکثر معلمان در روند فعالیت‌هاى آموزشى متوسل به نظریه‌هاى یادگیرى مى‌شوند. دانستن این نکته که یادگیرى چگونه صورت مى‌گیرد لازم است، اما کافى نیست. پزشکان، تنها با دانستن اینکه بدن انسان چگونه کار مى‌کند، نمى‌توانند طبابت کنند؛ آنان به بیش از این اطلاعات نیازمندند. معلمان نیز به اطلاعاتى بیش از اینکه شاگردان چگونه یاد مى‌گیرند، نیاز دارند..
وی در ادامه تاكید نمود بعلاوه، برخى از معلمان اصطلاح تدریس و یاد دادن را یکى تصور مى‌کنند و به یک معنى مى‌گیرند، در حالى که هر تدریسى منجر به یاد دادن نمى‌شود. وقتى که تدریس مى‌کنیم، فعالیت‌هایى را انجام مى‌دهیم، مثلاً صحبت مى‌کنیم، روى تخته گچى مى‌نویسیم، نمودار مى‌کشیم، نمایش مى‌دهیم، مى‌پرسیم و تمرین حل مى‌کنیم؛ اما وقتى یاد مى‌دهیم (مى‌آموزیم) علاوه بر این فعالیت‌ها، کارهاى مهم‌تر دیگرى نیز انجام مى‌دهیم. ما شاگردان را به انجام دادن فعالیت‌هایى وادار مى‌کنیم. یاد دادن عبارت است از واداشتن دیگران به توجه و مشاهده، ایجاد ارتباط، به یاد آوردن و سرانجام استدلال کردن. براى درس دادن، کوشش کمترى نسبت به یاد دادن صرف مى‌شود؛ چنانکه صحبت کردن با مردم آسان‌تر از علاقه‌مند کردن آنان به صحبت‌هاى ما است، به نمایش درآوردن یک مهارت، ساده‌تر از تزریق آن در افکار دیگران است. تمرین دادن کمتر زحمت دارد تا کمک کردن به دیگران براى اینکه بفهمند چه چیزى را مى‌خواهند یاد بگیرند. اگر بخواهیم آنچه درس مى‌دهیم یاد بدهیم، باید قادر باشیم شاگردان را درک کنیم و از آنچه در رفتار آنان اثر مى‌گذارد آگاهى یابیم. نتیجه اینکه اگر فعالیتى منجر به یادگیرى نشود تدریس نیست، اگر چه در اصطلاح عامیانه به آن تدریس بگویند. نکته دیگر اینکه معلم هرگز یاد نمى‌دهد، بلکه شرایط یادگیرى را فراهم مى‌کند. شاگرد است که یاد مى‌گیرد. اگر موقعیت مطلوب فراهم شود، یادگیرى شاگرد حتمى است وظیفه و مسئولیت معلم امروز نسبت به گذشته سنگین تر و پیچیده تر شده است دیگر نمی توان با روش های سنتی جامعه و افراد آن را بسوی یک تحول پیچیده و پیشرفته سوق داد. امروز فعالیت در مدرسه و در امر آموزش خود بخش عظیمی از زندگی انسانها شده است. دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشته به شاگرد و تربیت او نگریست. همه ما با روش های سنتی آموزش دیده ایم.  یادگیری تنها در محیط مدرسه صورت نمی گیرد، بلکه در منزل، کارخانه، کوچه، خیابان، مسجد، از طریق تماشای تلویزیون و به طور کلی در همه جا و همیشه اتفاق می افتد. یادگیری شامل تمام مهارتها، گرایشها، دانشها و معلوماتی است که انسان در طول زندگی خود کسب می کند. اگر چه همه روانشناسان تربیتی و متخصصان تعلیم و تربیت بر این عقیده هستند که مدرسه تنها محیط یادگیری نیست، معمولاً به بررسی آن نوع از یادگیری که در مدرسه به وقوع می پیوندد ، بیشتر علاقه نشان می دهند.
حمیدی گفت : امروز کار معلم به تخصص های دیگری نیز نیاز دارد . معلم امروز بدون آگاهی از روان شناسی ، فلسفه و اصول یادگیری و روش ها و فنون تدریس هرگز قادر نخواهد بود وظیفه خطیر خود را به نحو شایسته انجام دهد .  زیرا شناخت شاگردان و آگاهی از فرایند تدریس نخستین نیازی است که هر معلم کارآمد باید احساس کند. معلم باید قادر باشد با شناخت شاگرد محتوای آموزش را تا حد امکان براساس نیازهای آنان انتخاب کند و با در نظر گرفتن توانایی های ایشان به ایجاد وضعیت مطلوب آموزش اهتمام ورزد . معلم باید ضمن هماهنگی لازم بین ویژگی های ضروری و فعالیت های آموزش یادگیری را برای آنان بصورت تجربه ای شیرین و لذت بخش درآورد . اگر شاگردان بتوانند در حین آموزش و پرورش استعدادهایشان را شکوفا بسازند و پیوسته احساس موفقیت کنند و در مدرسه فرصت بررسی مسائل شخصی و اجتماعی شان را داشته باشند . براحتی می توانند ارزش های اجتماعی و فرهنگی شایسته خود را بدست آورند .ما باید در فعالیت های آموزشی با توجه به پیشرفت علوم و فنون به این باور برسیم که وظیفه ما در فرآیند آموزش ، تنها انتقال واقعیت های علمی نیست ما باید موقعیت مطلوب یادگیری را فراهم کنیم ما باید چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگردان بیاموزیم . اگر ما روش آموختن را به آنان یاد بدهیم آنان خود خواهند آموخت اگر ما بتوانیم هدفهای آموزشی را بوضوح مشخص کنیم و با سازماندهی درست محیط آموزشی زمینه کسب تجارب و اجرای فعالیت های آموزشی را فراهم بسازیم یادگیری خود به خود صورت خواهد گرفت .
شایان ذكر است جشن یادگیری پایان سال تحصیلی در نیمه اول خرداد ماه توسط معلمان در مدارس به منظور فراهم آوردن و بازنگری اطلاعات توصیفی برای آگاهی بیشتر از قابلیت و شایستگی های كسب شده توسط دانش آموزان اجرا می گردد.
الگوهای فعالیت های پیشنهادی جشن یادگیری در كلیه دروس مشخص گردیده است كه معلمان می توانند در مدرسه از این شیوه ها بهره مند شوند . همچنین به منظور اجرای مطلوب این برنامه  مقررگردیده كه جلسات توجیهی ویژه شورای معلمان ، خانواده ها و دانش آموزان در نیمه اول اردیبهشت ماه برگزار گردد.
معاون آموزش ابتدایی شهر تهران در انتها یادآور گردید اجرای این برنامه به هیچ عنوان نباید تصویر و تهدید برگزاری آزمون و امتحان را برای دانش آموزان ، خانواده ها و همكاران مدرسه تداعی نماید.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن