تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806689152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اين فراخوان بازيگري را بخوانيد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اين فراخوان بازيگري را بخوانيد!
وقتي پاي صحبت بازيگران بنشيني، يكي از مشكلات جدي البته به زعم خودشان، تق و لق بودن فيلمنامه‌هاست...
نویسنده : محسن غلامي(قلعه سيدي) 


وقتي پاي صحبت بازيگران بنشيني، يكي از مشكلات جدي البته به زعم خودشان، تق و لق بودن فيلمنامه‌هاست؛ متن درست و حسابي كه به تعبير ما مي‌شود قصه با فرمتي كه بايد حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي باشد. تا حدودي نيز حرفشان منطقي است به‌شرطي كه فيلمنامه را بشناسند، به‌هرحال خيلي از چيزها هم امكان دارد سرصحنه شكل گيرد.
اينكه بازيگر چقدر سواد سينمايي دارد يا نه، مسئله است. همه مي‌گويند برويد دانشگاه تا بازيگر شويد يا حداقل با اين كلاس‌هاي بازيگري خودتان را محك بزنيد تا بلكه بعدش با واسطه و البته با نيمچه تخصص هنري، بشويد بازيگر.
تازه اگر شانس يارتان باشد و به تور ب.ب‌و‌پ.‌ص و  از اين جور اسم‌ها نخوريد. اينها كارگردانند و متهم به اغفال دختران علاقه‌مند به بازيگري! از اينهايي كه ممكن است پيشنهاد تزريق پول به شماها نيز بدهند يا غيره كه معذوريم رك و پوست‌كنده عرض كنيم. ولي حواستان را خوب جمع كنيد مبادا به تور رفقا بيفتيد. حالا اين دو را قاطي كنيم؛ يكي سواد سينمايي به اصطلاح بازيگران و ديگري وجود اين مثلاً سينماگرانِ اغفالگر. خيلي نيستند از اين جنس آدم‌ها ولي هستند، لابد صرفاً براي اينكه حواستان باشد سينما براي اكثريت شغل است تا هنري كه خود اهالي‌اش صفتِ مقدس و غيره بهش مي‌بندند.
بيراهه نرويم و به بحث برگرديم، اينكه داستان بازيگري سر دراز دارد، اما بالاخره مشخص نشد پسر و دختر جوان همسايه كه علاقه به بازيگري دارد، بايد برود كلاس بازيگري يا دانشگاه و اينها آيا و يا جديداً بايد بنشيند منتظر فراخوان عمومي فلان فيلمساز براي بازيگر شدن؟ رسم جديدي كه گنده‌ها نيز سراغش رفته‌اند از فرهادي و اسعديان تا تازه به دوران‌رسيده‌ها. سن و چشم‌رنگي و قد رعنا و ساززدن و چه مي‌دانم يا يك عكس بدون روتوشِ كمي هم بي‌حجاب بفرستيد تا يك شبه بازيگر شويد.  نفعي نه به جيب من مي‌رود، نه ضرري به حالم دارد اين نوع كارها. اتفاقاً حرف بازيگر درس‌خوانده‌اي است كه توي كتش نمي‌رود بعد اين همه سال پادويي كردن و دانشگاه رفتن و غيره برخي راحت جايش را بگيرد و بشود سوپراستار. نمي‌دانم چقدر تازه‌واردها، مهارت سينمايي دارند و چقدر از فيلمنامه سر در مي‌آورند. استثنا هميشه هست مثل مصطفي زماني و پروژه «يوسف پيامبر» ولي راضي به حداقل نباشيد. خودتان هم مي‌دانيد بازيگري نيز يك شغل است؛ زيادي گنده‌اش نبايد كرد. مثل هر شغلي كمي استعداد مي‌خواهد و بعد صرفاً تلاش. پدرِ فيلمساز داشتن و برادرزاده تهيه‌كننده بودن و خانوادگي فيلم‌ساختن نيز هست متأسفانه با مثال‌هاي فت و فراوان در سينماي ايران. وگرنه سنگ را بيندازي جلوي دوربين بعد از چندين فيلم و همراهي كارگرداني خوب، بالاخره زنده مي‌شود!
كاري به اين دعواها نداريم و به خود بازيگر و هم‌صنفي‌هاي سينمايي‌اش مربوط است؛ رفيق‌بازي، فضاي آكادميك يا اينجور فراخوان‌هاي عمومي بازيگري به ما چه، وقتي گوش شنوايي نباشد. درد ما مخاطب است و ديدن هرجور بازيگري كه معلوم نيست پشتوانه‌اش چه بوده؟ وقتي بازيگر مشخصات فيلمنامه خوب را بلد نباشد، تن به هركاري مي‌دهد و دودش به چشم مخاطب مي‌رود. ادعاي دروغي هم نيست كه با پول مي‌شود بازيگر شد و به‌ويژه تهيه‌كننده كه در سينماي ما فقط پول‌‍‌بيار است عمدتاً. كارگرداني نه! بلد نباشي بسازي رسماً پرت مي‌شوي به بيرون گود مثل بقيه تخصص‌هاي پشت دوربين. ولي بود و نبود اين همه صنف‌هاي سينمايي و خاصيتشان بالاخره چيست؟ خصوصاً در مورد حرفه جذاب و شهرت‌طلب بازيگري. صرفاً دور هم نشستن و اعلاميه تسليت و تشكر دادن و جشن گرفتن كه نشد چارت انجمن. اگر به اسم پيشكسوت بودن حرفتان خريدار دارد، لااقل مشخص كن بازيگرشدن به چه قيمتي؟ به چه شكلي؟ فراگير شدن فعلي «فراخوان بازيگري» يا خانوادگي ساختن و غيره؟ تأكيد مؤكد اينكه پس سواد حرفه‌اي چه مي‌شود؟
فقط اينكه رسم‌هاي جديدي را كه در حال رواج است، دو دوتا چهارتا كنيد؛ از دستمزدهاي چندصدميليوني بازيگران و فيلم مزخرف تحويل دادن تا مدِ عجيب فراخوان‌هاي بازيگري و كلاس‌هايي كه اسمشان هنرپيشگي هست، ولي ذاتشان چيز ديگري‌ست و بقيه.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن