تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821116004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حباب تورمي سر سفره‌هاي مردم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حباب تورمي سر سفره‌هاي مردم
رئيس کميسيون کشاورزي اتاق تهران گفت: با سياستگذاري‌هاي موجود نه مي‌توان در بازارهاي خارجي رقابت کرد و نه حباب تورمي سفره‌هاي مردم را کم کرد.
نویسنده : مهران ابراهيميان 


کاوه زرگران، دبير‌کل کانون انجمن‌هاي صنفي صنايع غذايي در گفت‌وگوي اختصاصي با «جوان» افزود: در کشورما هر سال20 تا 25 درصد رشد قيمت در مواد غذايي داشته‌ايم در حالي که طي سه سال گذشته قيمت مواد غذايي کاهش يافته است. وي با تأکيد برلزوم عارضه‌يابي تورم در مواد غذايي خاطرنشان کرد: تورم تحميلي به سفره‌هاي مردم در حالي رخ داده که تقريباً تمام مواد اوليه مواد غذايي کاهش داشته است. به عنوان مثال حدود 23 درصد مواد صنايع تبديلي از غلات تشکيل مي‌شود و گندم از تني 350 دلار در سه سال قبل به 180 دلار کاهش يافته است. رئيس کميسيون کشاورزي اتاق تهران گفت: در سال گذشته حدود 4هزار ميليارد تومان بيشتر پول خريد گندم پرداخت کرده‌ايم و در آن‌سو براي اينکه قيمت نان را براي مصرف‌کننده ارزان نگه داريم 6 هزار و 800 ميليارد تومان ديگر هم يارانه پرداخت کرديم اما ديگر توان پرداخت يارانه به ساير مواد غذايي نداريم و از اين‌رو بقيه مواد غذايي اعم از مرغ، گوشت، ‌لبنيات و... در کشور ما گران‌تر از ساير کشورهاست.
وي درباره چشم‌انداز سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت مواد غذايي به «جوان» گفت: ورود برندهاي بين‌المللي در مواد غذايي علاوه بر اينکه مي‌تواند يک فرصت بزرگ اقتصادي به شمار بيايد، يک خطر براي واحدهاي توليدي داخلي هم است زيرا اگر آنها به سرعت خود را به روز نکنند دچار مشکل و چالش خواهند شد. زرگران افزود: با اين حال جاي اميدواري است که با استفاده و همکاري با آنها بازارهاي منطقه را تصاحب کنيم و اين به عملکرد و سياستگذاري‌هاي ما بستگي دارد.
وي با بيان اينکه کشورهاي همسايه ما روسيه، عراق، افغانستان و... در سال گذشته بالغ بر 120ميليارد دلار واردات مواد غذايي و کشاورزي داشته‌اند، گفت: ايران با يک اقليم چهار فصل در ميان اين کشورها و با صادرات 110‌ميليون تن مواد خام غذايي و کشاورزي مي‌تواند بسيار بهتر از وضعيت فعلي عمل کند ولي در حال فرصت‌سوزي است. زرگران خاطرنشان کرد: صنايع غذايي و تبديلي خيلي بيشتر از زمان حاضر مي‌تواند هم در اقتصاد داخلي و هم در بازارهاي خارجي نقش ايفا کند و ما مي‌توانيم با همکاري‌هاي مشترک با برندهاي بزرگ هم در کيفيت مورد انتظار بازارهاي جهاني موفق بشويم و هم از محبوبيت برندها در بازارهاي منطقه استفاده کنيم.
  
نگاه درجه دوم به صنايع تبديلي
رئيس کميسيون کشاورزي تهران گفت: بعد از طرح تفکيک برخي وظايف وزارت صنايع و الحاق آن به وزارت کشاورزي ما متولي امور غذا و کشاورزي وزارت جهاد کشاورزي شد که فرصت‌ها و تهديدهايي را براي صنايع تبديلي و مواد غذايي به وجود آورد. وي با تأکيد بر اينکه حتماً اين کار برکاتي به همراه داشت، افزود: با اين حال نگاه به صنايع تبديلي بيشتر از منظر توليدکنندگان اوليه بود و کمتر از ديد صنعتي به صنايع تبديلي نگريسته مي‌شود و از اين‌رو در وزارت جهاد کشاورزي به صنايع تبديلي هم عرض با کشاورزي نگريسته نمي‌شود بلکه به نوعي در اولويت دوم اين وزارتخانه قرار دارند.
وي با بيان اينکه رسيدگي به مشکلات زارع و باغدار لازم و ضروري است، افزود: اما اين نمي‌تواند دليلي قانع‌کننده براي اعمال فشار از راه وضع عوارض به صنايع تبديلي و براي حل معضلات کشاورزان عزيز باشد. وي افزود: کمبود بودجه و عدم اجراي تعهدات کشاورزان نبايد منجر به تحميل عوارض جديد به بخش صنايع تبديلي شود که نمونه‌ آن اخذ عوارض بيش از 130‌ميلياردتوماني از واردکنندگان روغن يا اختلاف بسيار زياد قيمت گندم خريد تضميني با گندم‌هاي وارداتي است که چيزي حدود 70درصد قيمت است. زرگران خاطرنشان کرد: همين موضوعات باعث مي‌شود تا حباب بزرگ تورمي در سفره مردم ايجاد شود و ما نمود اين تورم را در آمارهاي بانک مرکزي مي‌بينيم به نحوي که قدرت خريد مردم تا 43 درصد کاهش يافته است.
زرگران با تأکيد مجدد بر اقدام شايسته وزارت جهاد کشاورزي در حمايت از کشاورزان افزود: به نظر مي‌رسد روش اجرا در کشور ما کارآمدي لازم را ندارد و بايد مورد بازنگري قرار گيرد.
 دبيرکل کانون انجمن‌هاي صنفي صنايع غذايي گفت: در تمام دنيا از کشاورزان حمايت مي‌شود ولي اين حمايت بر قيمت تمام شده محصولات تبديلي و بر جيب مردم تأثيري ندارد و کاملاً هدفمند و حمايتي از توليد است.
  
دو راه براي حمايت‌هاي منطقي
وي با بيان اينکه حباب قيمتي را در دل حمايت از خريد تضميني ديده‌ايم و اين موضع اشتباه است، افزود: جهاد کشاورزي مي‌تواند مابه‌التفاوت قيمت هزار و 200 تومان با 700 تومان قيمت جهاني را به صورت هکتاري محاسبه و به کشاورز اختصاص بدهد و به اين ترتيب صنايع تبديلي مانند کيک، کلوچه و... با گندم 700 توماني توليد کنند. به اين ترتيب افزايش قيمت بر مردم تحميل نشده و کالاهاي توليدي نيز قابل رقابت در بازارهاي جهاني خواهد بود. وي راه دوم را عرضه محصولات کشاورزي در بورس کالا عنوان کرد و گفت: هر کالايي که در اين بازار خريداري شد مابه‌التفاوت و قيمت واقعي و قيمت تضميني را دولت برعهده بگيرد. وي تأکيد کرد: اگر اين روش‌ها اجرا شود ما شاهد يک کاهش 30 تا 40 درصد مواد غذايي خواهيم بود.
 دبيرکل کانون انجمن‌هاي صنفي صنايع غذايي درباره چشم‌انداز سال آينده صنعت مواد غذايي خاطرنشان کرد: به‌رغم وجود پتانسيل‌هاي موجود در بازارهاي منطقه‌اي و مصرف بالاي مواد غذايي در برخي کالاها در کشور متأسفانه سياست‌هاي کلان در اين صنعت خيلي چشم‌انداز مثبت و تغييرات محسوسي را نويد نمي‌دهد. به عنوان مثال کارخانجات آرد ما با ظرفيت 50 درصدي فعال هستند، اما در کنار ما افغانستان و عراق مقام اول و دوم آرد را در دنيا دارند و با اين سطح تعاملات اقتصادي و سياسي ترکيه با يک ميليون 56 هزار تن صادرات آرد حدود 99 درصد بازار آرد کشور عراق را برعهده دارد و آن يک درصد هم در اختيار کشوري مانند کويت است.
وي با بيان اينکه سياستگذاران ارزش صادرات اين محصولات را به خوبي درک نکرده‌اند، هشدار داد: با ادامه اين نوع نگاه ما فرصت‌ها را از دست خواهيم داد. زرگران يادآور شد: ما يک سياستگذار واحد براي بازار مواد غذايي و کشاورزي روسيه نداشتيم در حالي که بازار مواد غذايي و کشاورزي روسيه حدود 40 ميليارد دلار بود و اين بازار در حال از دست رفتن است و بايد اذعان کنيم که از تنش‌هاي روسيه و ترکيه نتوانستيم بهره ببريم. وي خاطرنشان کرد: شنيده مي‌شود کشورهاي امريکاي جنوبي سهم بازار ترکيه در روسيه را گرفته‌اند که اگر اين موضوع صحت داشته باشد بايد سياستگذاران و برنامه‌ريزان کشور درباره اين موضوع پاسخگو باشند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن