تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814285769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیشترین ظلم و خشونت در دنیای وسترن غرب وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بیشترین ظلم و خشونت در دنیای وسترن غرب وجود دارد
جشنواره BDيا همان جشنواره بين‌المللي كميك در باستيا نمايشگاهي برگزار كرده كه نويسندگان كميك با ژانرهاي متفاوت در آن حضور داشتند.
نویسنده : معصومه طاهري 
جشنواره  BDيا همان جشنواره بين‌المللي كميك در باستيا نمايشگاهي برگزار كرده كه نويسندگان كميك با ژانرهاي متفاوت در آن حضور داشتند. در اين جشنواره كه تا 3 آوريل برپا بود سعي شده تاريخ و اسطوره‌هاي غربي را در قالب كميك ارائه بدهند. «فرانسوا بوك»، كاريكاتوريست بزرگ فرانسوي، نويسنده و طراح شخصيت‌هاي كارتوني مانند كابوي تگزاس و لوك خوش شانس هم كه با طراحي و سياه قلم خود دنياي وسترن غرب را به تصوير كشيده از جمله هنرمندان اين جشنواره بود؛ كسي كه مجموعه كتاب كميك «لي لي» نوشته شده توسط آلخاندرو خودوروفسكي را طراحي كرده و در قالب كتابي هفت جلدي منتشر نموده است. خبرنگار فيگارو در حاشيه اين جشنواره با وي مصاحبه كوتاهي انجام داده است.
    
از دنياي وسترن در غرب خيلي مطالب گفته شده است، چطور مي‌توان به حقيقت آن دست يافت؟
من فكر مي‌كنم نبايد به وسترن در غرب به عنوان يك زير‌مجموعه نگاه كرد. به عنوان مثال در هاليوود، براي همه چيز يك تعريف و چارچوب درست شده است كه تمام فعاليت‌هاي افراد براساس آن انجام مي‌گيرد. قهرمان داستان به غرب پر از وحشيگري، خشونت و بي‌اخلاقي مي‌رود. خشونت و اخلاق اساس شخصيت افراد شده است. اصل داستان‌ها در فضاي وسترن مبارزه با ظلم و ستم با خشونت وحشي‌گري است. همه اين عناصر در ايالات متحده بوده كه هركس از ما مي‌تواند به خوبي شرايط آن را به تصوير بكشد مگر اينكه اخلاق اجازه بدهد تا تغييراتي در اين فضا ايجاد كند و بگويد نه من اين را انجام نمي‌دهم. خود من سعي كرده‌ام تا اخلاق را در موضوعاتم پياده كنم و اخلاقيات از تم‌هاي مورد علاقه من است.

آيا اين مسئله جزو ضروريات است؟
به عنوان شخصيت به طورمستقيم براي انواع تيپ‌ها محدوديتي قائل نيستم و به احتمال زياد بيشترين ظلم و ستم و خشونت در دنياي وسترن غرب و قهرمانان آنها وجود دارد. قهرمان غرب مستقيماً دستخوش خشونت و وحشيگري بوده است، به كرات هم در سينما به نمايش گذاشته شده هرچند همين افراد براي همنوعان خود مظهر اخلاق و قهرماني هستند.

شما مي‌توانيد يك مورد براي ما بگوييد؟
در فيلم وسترن امريكايي 10:30 به يوما (محصول ۲۰۰۷) به كارگرداني جيمز منگولد. قهرمان داستان گلن فورد رذل و وحشي پس از حمله خونين به زندان تلاش مي‌كند همدستان خود را آزاد كند و فراري بدهد ولي او را كشاورزي با‌اخلاق نشان مي‌دهند كه روي مزرعه كار مي‌كند. كسي كه با همدستانش در ايستگاه شهر مشاجره و جنجال راه مي‌اندازد اما براي حفظ مزرعه خود كه به دليل بدهي ممكن است از دست بدهد اين كارها را انجام مي‌دهد تا بتواند جايزه 200دلاري را دريافت كند و مشكلاتش حل شود. اين شيوه قهرمان‌سازي هاليوودي برايم جالب است!! (باطعنه)

چطور شد كه شما سراغ قهرمان «لي لي» رفتيد؟
وقتي براي اولين بار از من پرسيدند چرا سراغ لي‌لي رفتم گفتم اصل موضوع آن برايم جالب بود. لي لي نوشته خودوروفسكي شخصيتي جدا شده از خانواده بود كه به تدريج خودش را ساخته و قهرمان شده بود. من مطمئن هستم چنين شخصيت‌هايي توانايي دارند بر شرايط غلبه كنند و موفق شوند. لي‌لي كسي بود كه به خواننده نشان مي‌دهد اخلاق را به صورت اختياري پذيرفته و به عنوان محور شخصيت خودش قرار داده است. من هميشه سعي كرده‌ام براي شخصيت‌هاي كارتوني خودم هم كد اخلاقي قرار بدهم. از همان بچگي قهرماناني را دوست داشتم كه با‌اخلاق بودند. اين براي خواننده كتاب يا كميك لازم و اثربخش است.

زغال اخته (شخصيت ضدقهرمان) نوشته ژان هانري گاستون ژيرو هم با كدهاي گرافيكي مورد نظر شما همراه است؟
در اين باره خودوروفسكي من را به مبارزه طلبيد و يك روز به من گفت نبايد سراغ زغال اخته بروم البته اين كار هرگز عملي نشد، ولي شكاف و اختلاف نظر ما همچنان وجود داشت.

چگونه مي‌توانيد تأثيرگذاري بيشتري داشته باشيد؟
ژان هانري گاستون ژيرو استفاده از وسترن و شخصيت‌هاي ضدقهرمان را براي اثبات هنر خودش و فرار از قيد و بندهاي اخلاقي بهترين شيوه كار گرافيكي مي‌دانست. او بين دنياي وسترن و نقاشي ارتباط برقرار كرد و با نوآوري آثار هنري ارائه نمود، ولي من به گونه ديگر تلاش كرده‌ام. الهام‌بخش من وسترن‌هاي وحشي غربي نيستند، بلكه مرداني هستند كه پيش از اين در امريكا زندگي مي‌كرده‌اند. يك كار گرافيكي پر جنب و جوش اخلاق‌مدارانه كه با كار و سختي شخصيت خود را ساخته‌اند مانند كاراكتر
«لي لي» در كتاب خودوروفسكي. من تمايل به انتخاب يك خط دارم كه مسير و تعالي زندگي را نشان بدهد. من علاقه‌مند به ايجاد اخلاق در هنر هستم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن