تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818880401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبارزه عملی با فساد پیش شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مبارزه عملی با فساد پیش شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است
بروز فساد‌هاي مالي، موجب بي‌اعتمادي مردم می‌شود و تا زماني كه مردم وارد صحنه نشوند، سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي پياده‌سازي نشده و به نتيجه نمي‌رسد. کارشناسان مبارزه با فساد و عملياتي كردن سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه كه از سوي رهبري ابلاغ شده را تنها راه عملياتي شدن اقتصاد مقاومتي مي‌دانند.
نویسنده : بهناز قاسمی 


بروز فساد‌هاي مالي، موجب بي‌اعتمادي مردم می‌شود و تا زماني كه مردم وارد صحنه نشوند، سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي پياده‌سازي نشده و به نتيجه نمي‌رسد. کارشناسان مبارزه با فساد و عملياتي كردن سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه كه از سوي رهبري ابلاغ شده را تنها راه عملياتي شدن اقتصاد مقاومتي مي‌دانند.
گفته مي‌شود در سال‌هاي گذشته اقدام شعاري و عدم‌التزام عملي به اصول اقتصاد مقاومتي، در بين مديران مياني كشور به شدت قوي‌تر از مديران ارشد كشوري بوده است. از اين رو، مقام معظم رهبري شعار امسال را نيز اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل ناميد.
ارزيابي شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي مبتني بر اصول 24‌گانه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نشان مي‌دهد كه اقتصاد مقاومتي در طول تقريباً سه سال گذشته در حد شعار باقي مانده است و دولت اقدامات عملي براي نيل به اصول اقتصاد مقاومتي به صورت مؤثر انجام نداده است، زيرا اقتصاد مقاومتي يك مسلك و روش بلندمدت است نه شوك درماني و مُسَكن اقتصادي.
اجراي اصول اقتصاد مقاومتي بايد در كنار حفظ قدرتمندانه روابط اقتصادي با ساير كشورهاي جهان، منجر به قطع وابستگي شديد به استعمار و استكبار بين‌المللي گردد. اما روند كنوني اقتصاد ايران به شكلي نيست كه چنين هدف مهمي را برآورده سازد و به همين دليل است كه مقام معظم رهبري در سه سال اخير در اكثر سخنراني‌ها بر تحقق اقتصاد مقاومتي تأكيد نموده‌اند.
البته همانطور كه ذكر شد اقتصاد مقاومتي را نمي‌‌توان صرفاً مقاومت اقتصادي (قطع روابط اقتصادي) دانست بلكه ايجاد امنيت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوك‌هاي خارجي اقتصادي، استقلال اقتصادي و شجاعت اقتصادي از شاخصه‌هاي بارز اقتصاد مقاومتي است.
دكتر لطف‌علي بخشي، استاد دانشگاه معتقد است كه مبارزه جدي با فساد پيش‌نياز اجراي اقتصاد مقاومتي در كشور و عدم وابستگي به غرب است. وي مي‌گويد: در تمام دنيا نهادسازي و امثالهم براي مبارزه با فساد به نتيجه نرسيده، بلكه خود اين نهاد‌ها نيز بعضاً به حلقه‌هاي فساد تبديل شده‌اند. وي شفافيت را بهترين راهكار مبارزه با فساد مي‌داند و مي‌افزايد‌: بانك‌ها كه سپرده‌هاي مردم در اختيارشان است، حاضر نيستند كه نام تسهيلات‌گيرندگان را اعلام و با شفاف‌سازي اعتماد مردم را جلب كنند و متأسفانه پشت سر قانوني كه وجود ندارد، هميشه پنهان مي‌شوند. وي تأكيد مي‌كند‌: بانك‌ها به جاي اينكه نام افرادي كه ۵ هزار ميليارد تومان تسهيلات گرفتند اعلام كنند، مدام از معوقات سخن مي‌گويند و. . . .
بخشي مي‌گويد‌: تا زماني كه دولت با شفاف‌سازي مبارزه با فساد را جدي نگيرد، نمي‌شود به خودكفايي رسيد، زيرا مردم اعتمادي به سيستم دولتي ندارند و همين بي‌اعتمادي باعث شده كه در دو سال گذشته وارد صحنه نشوند و به عنوان مثال از خريد كالاي ايراني خودداري كنند. بنابراين براي پياده‌سازي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي بايد مردم اعتماد و كمك كنند و چنانچه مردم اقدام جدي در مبارزه با فساد و شفافيت سيستم دولتي ببينند مانند گذشته وارد صحنه شده و دولت را براي پياده‌سازي اين سياست‌ها كمك مي‌كنند.

  عملياتي شدن، سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه
دكتر بيژن عبدي، پژوهشگر اقتصادي نيز ضمن تأكيد بر مبارزه با فساد، معتقد است كه اگر سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه كه از سوي رهبري ابلاغ شده، در دستور كار دولت قرار گيرد، سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي از شعار خارج و عملياتي مي‌شود.
وي مي‌گويد‌: شاخص‌هايي كه در اين سياست‌ها اعلام شده يك مجموعه است و ۸۰ مورد مي‌باشد كه جزء به جزء به نواقص موجود اقتصادي اشاره كرده است. به عنوان مثال رهبري در بند ۱۰ سياست‌هاي كلي برنامه ششم تغيير نگاه به نفت و گاز و دائمي شدن اساسنامه صندوق توسعه ملي و. . .  را مورد تأكيد قرار داده است. عبدي مي‌افزايد‌: اكنون دولت بايد با تخصيص بودجه و با يك برنامه مدون اين سياست‌ها را اجرا كند و جاي هيچ بهانه‌اي نيست، چراكه در دو سال گذشته تمام كارشناسان نظرات خود را اعلام و رهبري نيز به تفسير تمام نواقص را تأكيد كرده‌اند. وي مي‌گويد: در آسمان كه نبايد دنبال سياست‌هاي اقتصادي بگرديم، برخي از مديران در سالي كه گذشت براي عملي شدن اقتصاد مقاومتي هيچ تلاشي نكردند و خود را بر آن داشته‌اند كه اقتصاد ايران بايد وابسته باشد و مايحتاج ايران با مارك‌هاي كشورهاي توسعه يافته و بعضاً توسعه نيافته تأمين شود.
وي تأكيد مي‌كند: اقتصاد مقاومتي يعني مقاوم‌سازي ايران در برابر نيازها و تهديدها يا در نمايي ديگر نجات كشور از مشكل بيكاري و مشكلات ديگر است، از اين رو مردم و مسئولان بايد براي هرچه سريع‌تر اجرا شدن شعار سال ۹۵ براي پيشرفت ايران اسلامي اقدام كنند.
  کمي اراده و دلسوزي
دكتر البرت بغضيان، استاد دانشگاه نيز معتقد است كه نسخه‌هاي لازم براي مقاوم‌سازي اقتصاد در دو سال گذشته پيچيده شده و اكنون جاي خالي اراده و كمي دلسوزي از سوي دولتمردان كاملاً حس مي‌شود. وي نيز بر مبارزه با فساد و قاچاق تأكيد كرده و مي‌گويد‌: تا زماني كه عرق ملي براي استفاده از كالاي ايراني تقويت نشود و مردم به جاي استفاده از كالاي ايراني، ميوه ايراني و. . . به كالاهاي خارجي روي خوش نشان دهند، تمامي اقدامات دولت آب در هاون كوبيدن است. دولت بايد با مبارزه جدي با قاچاق كالا و ايجاد شفافيت در تمامي بخش‌هاي اقتصادي از مردم كمك بگيرد تا به خودكفايي برسيم و اقتصاد‌مان را به اصطلاح مقاوم كنيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن