تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806934824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی در اهر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: معاون استاندار آذربایجان شرقی در اهر تاکید کرد:
ضرورت ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی در اهر

ورنی شهرستان اهر


شناسهٔ خبر: 3587904 - جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
استانها > آذربایجان شرقی

اهر ـ معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت ایجاد بازارچه و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در شهرستان اهر با مشارکت ادارات دولتی و بخش خصوصی تاکید کرد. به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ظهر امروز جمعه به همراه فرمانداران اهر و تبریز از نمایشگاه صنایع‌دستی شهرستان اهر بازدید کردند. شهرستان اهر با قرار گرفتن در مرکز منطقه ارسباران صنایع‌دستی زیادی همچون ورنی دارد که عمدتاً این محصول تولیدی در شهر اهر و کلیبر و برخی مناطق مغان توسط ورنی بافان از جمله روستائیان و عشایر بافته می‌شود و همین صنایع‌دستی منحصربه‌فرد اهر و ارسباران، شهرستان اهر را به پایتخت ورنی ایران و جهان تبدیل کرده است. ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود نوعی سوماک است، که بدون مراجعه به نقشه توسط دختران و زنان عشایر ارسباران و اهر بافته می شود. در واقع ورنی نوعی گلیم یک رو یا گلیم فرش نما بدون پرز است و به سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار شکل گرفته و نقش می پذیرد. تفاوتی که در بافت گلیم و ورنی وجود دارد این است که در گلیم، بافت به صورت گره‌های منقطع انجام می‌شود و نقوش آن توسط پود شکل می‌گیرد و تار بوسیله پود کاملاً پوشیده می‌شود، در حالیکه در بافت ورنی ایجاد طرح و نقوش بر سطح آن توسط پودگذاری اضافی حاصل می‌شود و تار و پود هر دو پوشیده‌است. پود اضافی، که پود اصلی خوانده می‌شود، مانند پود گلیم به صورت ساده از بین تارها عبور نمی‌کند، بلکه به دور تار حرکت پیچشی و غیره منقطع دارد. گفتنی است نشانه‌هایی از قدمت ۳۰۰ ساله ورنی در منطقه ارسباران، اهر و منطقه مغان وجود دارد که حاصل خلاقیت ورنی بافان منطقه است.

پورمهدی در این بازدید اظهار داشت: با شنیدن خبر راه‌اندازی نمایشگاه نوروزی صنایع‌دستی در اهر لازم دانستیم تا در محل حضور یافته و از این نمایشگاه بازدید کنیم و از طرفی باید قدردان تولید و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی باشیم. وی با اشاره به اینکه  امسال با شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری شده، یکی از موضوعاتی است که باید به اقتصاد داخلی متکی باشیم، گفت: برای این‌که بتوانیم به اقتصاد داخلی متکی باشیم باید به بحث صنایع‌دستی و محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شود توجه کنیم. معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در راستای حمایت از اقتصاد و تولیدات داخلی، تصمیم داریم تا از صنایع‌دستی به نحو احسن حمایت کنیم چون تبریز نیز پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ و شهر جهانی فرش بوده و صنایع‌دستی بازوی کمکی این موضوع است. پورمهدی بابیان اینکه رفع معضل بیکاری از جمله دغدغه‌های مسئولان آذربایجان شرقی است، افزود: همان‌طوری که جوانان بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه‌ها اکنون با آموختن آموزش‌های صنایع‌دستی، محصولات تولیدی خود را در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی همچون شهرستان اهر عرضه می‌کنند.

وی بر لزوم ایجاد نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع‌دستی در شهرستان اهر تأکید کرد و گفت: فرماندار اهر با مشارکت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اداره صنعت، معدن و تجارت، شهرداری اهر با کمک بخش خصوصی برای عرضه محصولات تولیدی و صنایع‌دستی همچون ورنی، گلیم جاجیم سفال و غیره با ایجاد نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع‌دستی رونق بیشتری به بخش صنایع‌دستی و جذب گردشگر ببخشند. معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: شهرداری‌ها ظرفیت بیشتری در ایجاد نمایشگاه‌های صنایع‌دستی دارند و به دلیل اهمیت ویژه این موضوع، شهرداری اهر با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها و البته بخش خصوصی بتوانند  طی سال جاری نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی را در شهرستان اهر راه‌اندازی کنند. پایتخت ورنی ایران برای استقبال از گردشگران آمادگی کاملی دارد فرماندار شهرستان اهر نیز در این بازدید، گفت: یکی از محورهای توسعه هر شهرستان، علاوه بر ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها، توسعه صنعت گردشگری و صنایع‌دستی است به همین منظور لازم است تا در شهرستان اهر بازارچه و یا نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی ایجاد شود. سید محمدعابدی با اشاره به اینکه حمایت از تولیدات داخلی به‌ویژه صنایع‌دستی رشد و شکوفایی اقتصادی را در پی خواهد داشت، افزود: برای این‌که بتوانیم رشد اقتصادی را تحقق‌بخشیم بایستی با گسترش و ترویج صنایع‌دستی برای جوانان نیز شغل ایجاد کنیم. وی خاطرنشان کرد: شهرستان اهر با داشتن صنایع‌دستی همچون ورنی که این شهرستان را به‌عنوان پایتخت ورنی ایران معروف کرده می تواند با گسترش بش از پیش این صنعت به اقتصاد خود کمک کند.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن