تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855052815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از صف‌آرایی مقابل مجوزهای ارشاد تا انفعال مسئولان دربرابر بولتن‌سازان


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: حاشیه‌های کتاب و نشر در سال ۹۴؛ از صف‌آرایی مقابل مجوزهای ارشاد تا انفعال مسئولان دربرابر بولتن‌سازان
از صف‌آرایی مقابل مجوزهای ارشاد تا انفعال مسئولان دربرابر بولتن‌سازان

نکته‌ی قابل تامل در تمام حاشیه‌های مترتب بر نشر تاختن عده‌ای با حکم رسانه‌ای به مجوز، خرید کتاب و هرآنچه که ارشاد انجام می‌داد؛ بود و در مقابل انفعال و سکوت معاونت فرهنگی به این حاشیه‌سازی‌ها و حتی همراهی کردن با آن‌ها، آنهم در شرایطی که بیشتر مواقع این حواشی صرفا با درز اطلاعات از داخل معاونت فرهنگی صورت می‌گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا، حوزهٔ فرهنگ و به‌ویژه کتاب و نشر کشور؛ سال ۹۴ تقریبا سالی پرهیاهو یا به تعبیری پرحاشیه را پشت سر گذاشت. از تغییرات در مدیریت ارادهٔ کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرگروه‌های ممیزی حوزه‌های مختلف گرفته تا تحریم نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ازسوی ایران به دلیل حضور و سخنرانی سلمان رشدی. البته شکی نیست که انتقال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از «مصلی» به «شهر آفتاب» باوجود وجه پررنگ حوزهٔ مدیریتی نیز چندان خالی از حواشی یا دست‌کم مواردی دورر‌تر از متن نبود. شروع حاشیه‌ها از‌‌ همان آغازین روزهای کاری با پایان فروردین ماه و با آغاز رسمی فعالیت‌های مدیریتی و سیاستی در سال ۹۴،‌‌ همان هفتهٔ اول اردیبهشت‌ماه و در آستانهٔ بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمد سلگی که سال‌ها به‌عنوان مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر جایزه کتاب سال دانشجویی فعالیت داشت، به سمت مدیریت دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی (اداره کتاب) انتخاب شد. نهایتا نیز حکم قطعی مدیر جدید ادارهٔ کتاب وزارت ارشاد بعد از حاشیه‌های به‌وجود آمده برای کتاب سردبیر سابق خبرگزاری کتاب ایران و برکناری علی شجاعی‌صائین، تحت سرپرستی همایون امیرزاده (مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت ارشاد) در شانزدهم اردیبهشت ۹۴ با امضای علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) اعلام و رسانه‌ای شد. آنچه که در بیست‌وهشتیمن نمایشگاه کتاب گذشت بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که برای اولین بار با درصد نسبت قابل قبولی از واسپاری به تشکل‌های نشر برگزار شد؛ چندین و چند اتفاق با چاشنی حاشیه را در دل خود داشت. اولین روز نمایشگاه بیست‌وهشتم، درحالی آغاز شد که روند آماده سازی بسیاری از غرفه‌ها، نصب اسامی ناشران بر سردر غرفه‌ها و... هنوز کار بسیاری درپی داشت و حتی در برخی نقاط از سالن اصلی نمایشگاه یعنی شبستان «مصلی» ابزار کار، رنگ و... به چشم می‌خورد. تعطیلی غرفهٔ نشر حیان (به مدیریت مهدی خزعلی) به دلیل عدم رعایت آیین نامهٔ حضور ناشران در نمایشگاه مبنی بر اینکه شرط برخورداری از یک غرفه ۹ متری در نمایشگاه امسال چاپ حداقل ۳۵ عنوان کتاب از سال ۹۰ به بعد است و این نشر به گفتهٔ مسئولان مربوطه این انتشارات بدون حتی چاپ یک عنوان کتاب در چهار سال گذشته در نمایشگاه ثبت نام کرده و حضور یافته بود؛ دیگر اتفاقی بود که روی آن مانور زیادی داده شد. محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) نیز در توضیح اینکه چگونه این انتشارات بدون حتی یک عنوان کتاب در چهار سال گذشته موفق به ثبت‌نام و حضور در این دوره از نمایشگاه کتاب شده، خطاهای نرم‌افزاری در سامانهٔ اینترنتی ثبت‌نام ناشران را دلیلی بر عدم توجه به آینن‌نامهٔ مذکور در زمان ثبت‌نام نشر حیان دانسته بود. در این میان؛ تعطیلی غرفه‌های برخی ناشران، جمع‌آوری تعدادی از کتاب‌ها و... اصلا اتفاق عجیبی در نمایشگاه کتاب تهران نبوده و نیست. درنهایت در دورهٔ بیست‌وهشتم نیز چندین کتاب از جمله مجموعه اشعار مهدی موسوی، فاطمه اختصاری، حامد ابراهیم‌پور و... از غرفه‌های مربوطه جمع‌آوری شدند. هرچند همایون امیرزاده (مدیر کمیته نظارات بر محتوا و تخلف نمایشگاه) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ بار دیگر بر فصل‌الخطاب بودن رعایت ضوابط اجرایی نشر تاکید کرده و گفته بود: مسلما وزارت ارشاد از کتاب‌ها و ناشرانی که از مجاری قانونی مجوز کسب کرده‌اند؛ صیانت می‌کند. اما خواسته یا ناخواسته برخی کتاب‌ها به هر دلیل دچار حاشیه‌هایی می‌شوند. این حاشیه‌ها ابدا ازسوی وزارت ارشاد نیست و این وزارتخانه از فعالیت‌های قانونی تمام و کمال حمایت می‌کند. این جمع‌آوری‌ها هم به منظور پرهیز از حاشیه‌های بیشتر است که ناشران و عوامل نشر را دچار دردسر و سختی می‌کند. برخی کتاب‌ها چون ممکن بود با حاشیه‌هایی مواجه شوند در یک اقدام اغنایی و درخواست تعاملی از ناشران از عرضه در نمایشگاه کنار گذاشته شدند و توزیع و فروش آن‌ها به بعد از نمایشگاه موکول می‌شود. البته باید توجه داشت تعداد چنین کتاب‌هایی درمقابل عناوین پرشماری که در نمایشگاه عرضه می‌شوند؛ اندک است. امیرزاده همچنین یادآور شد: در انجام این تمهیدات که برای جلوگیری از حواشی بیشتر صورت می‌گیرد؛ خود ناشران هستند که توصیه‌های اغنایی وزارت ارشاد را می‌پذیرند و براساس اعتمادی دوطرفه به صلاح‌دید هم ناشر و هم وزارت ارشاد؛ عرضه این کتاب‌ها در غرفه‌های نمایشگاه را متوقف می‌کنند. این راهکار تماما تعاملی است و هیچگونه اجباری برای ناشران وجود ندارد که مثلا ناظران؛ فلان کتاب را جمع‌آوری کنند. می‌توان گفت عدم عرضه کتاب در نمایشگاه به توصیه وزارت ارشاد و تشخیص نهایی ناشر انجام می‌شود. ادعای تعدادی از ناشران بخش دانشگاهی مبنی بر پاره و نابود کردن تمامی بنرهایی که آن‌ها برای معرفی خود و فعالیت­‌هایشان و با هماهنگی تشکل‌های صنفی و پرداخت هزینه نصب کرده بودند، از سوی عده‌ای، آن هم بدون اعلام قبلی؛ یکی دیگر از اتفاقاتی بود که می‌تواند در بخش حاشیه‌های نمایشگاه بیست‌وهستم ثبت شود. هرچند که این دسته از ناشران دانشگاهی علت این اتفاق را اختلاف میان مسئولان مصلی و ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران عنوان می‌کردند اما محمدمهدی داوودی‌پور (مدیر کمیته ناشران داخلی بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب) نه تنها نسبت به این اتفاق ابزار بی‌اطلاعی کرده بود بلکه تاکید داشت که حتی اگر هم کسی یا کسانی خودسرانه اقدام به باز کردن و از بین‌بردن این بنر‌ها کرده‌اند، نصب اولیهٔ این بنر‌ها خارج از سالن‌های مربوطه به ناشران دانشگاهی خلاف مقررات بوده چراکه مطابق قانون تبلیغات هر کدام از ناشران در هر کدام از سالن‌ها منحصراً باید در داخل‌‌ همان سالن انجام شود و ناشران اجازه تبلیغ برای خودشان را در بیرون از سالن‌ها ندارند چون این فضا‌ها در اختیار فرد دیگری است که قراردادی هم در این رابطه دارد. حواشی انتقال نمایشگاه کتاب از «مصلی» به «شهر آفتاب» شاید مهم‌ترین اتفاق و خبر در حوزهٔ کتاب که در نمایشگاه شاهد آن بودیم را بتوان قول شهردار تهران در مراسم اختتامیه برای واگذاری «باغ کتاب» به عنوان محل دائمی نمایشگاه کتاب از سال ۹۵ برشمرد. قولی که هرچند نهایتا به دلایلی که در حیطهٔ شهر‌شناسی مربوط می‌شد؛ محقق نگشت ولی سرانجام «شهر آفتاب» را به عنوان مکان بعدی و ثابت برگزای نمایشگاه کتاب تهران معرفی کرد. انتقال مکان نمایشگاه نیز تا چند ماه محل بحث و مجادلهٔ فعالان صنعت نشر و مسئولان ارشاد و شهرداری بود. لزوم استفادهٔ مجدد از سازه‌های موقت برای غرفه‌های ناشران، نگرانی از افت تعداد بازدیدکننده و به دنبال آن میزان فروش و مشکلات زیرساختی در حوزهٔ راه و شهرسازی به ویژه در مورد محل فعلی عوارض تهران- قم در بزرگراه مربوطه؛ برخی از مهترین دغدغه‌های ناشران و خود وزارت ارشاد بود که نهایتا با ارائهٔ لیست درخواست‌ها و قول شهرداری مبنی بر تحقق تمامی موضوعات مطروحه و ازجمله فراهم کردن امکان تردد مراجعان با مترو، اتوبوس و تاکسی، تبلیغات گسترده در سطح شهر برای جلب نظر مردم جهات حضور در «شهر آفتاب» و تکمیل فازهای بعدی این پروژه در بالا‌ترین سرعت، سرانجام «شهر آفتاب» به‌صورت رسمی از سوی معاونت فرهنگی به عنوان محل برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران معرفی شد. اما جالب اعلام خبر قطعی برگزاری نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» از سوی شهردار تهران قبل از توافق نهایی با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بود، آنهم در جلسه‌ای که وزیر ارشاد شخصا حضور داشت. هرچند تا ۱۷ بهمن و بازدید خبرنگاران از «شهر آفتاب» همچنان زمزمه‌هایی برای امکان بازگشت این رویداد فرهنگی به «مصلی» شنیده می‌شد و امیرمسعود شهرام‌نیا (قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران) در نشست خبری که در پایان این بازدید برای پرسش از مسئولان ارشاد و شهرداری در مورد «شهر آفتاب» برگزار شد؛ اعلام کرد چنانچه تا پانزدهم اسفندماه پیشرفت قابل توجهی در فعالیت‌های عمرانی «شهر آفتاب» مشاهده نشود؛ نمایشگاه کتاب در سال ۹۵ مجدد به «مصلی» بازمی‌گردد. صحبتی که حدود یک هفت بعد و به دنبال اعلام زمان و مکان «مسابقات بین‌المللی قرآن کریم» در «مصلی» آن هم در اردیبهشت‌ماه کاملا منتفی شد. هرچند روابط عمومی «مصلی» در روزهای پایانی اسفند و به دنبال انتشار برخی مطالب پیرامون عدم تمایل این مجموعه به برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی در اطلاعیه‌ای ضمن رد این ادعا، برای برگزاری نمایشگاه کتاب بیست‌ونهم نیز اعلام آمادگی کرد. مسئولان ارشاد اعلام کرده‌اند که «شهر آفتاب» در فروردین ماه در اختیار ناشران قرار می‌گیرد اما همچنان در برخی موضوعات نگرانی‌هایی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این دغدغه‌ها نیاز به حل و فصل مشکل راه و شهرسازی مرتبط با برگزاه‌های منتهی به «شهر آفتاب» و عوارضی تهران- قم است که گویا قرار است با تعامل وزارت ارشاد، شهرداری و وزارت راه‌ و شهرسازی فکر برای آن بشود. البته غیر از وزارت راه و شهرسازی قرار شد دو وزارتخانهٔ نیرو و فناوری ارتباطات هم برای تامین برق، اینترنت و خطوط تلفن ویس و دیتای «شهر آفتاب» همکاری داشته باشند. علاوه بر این‌؛ کمبود فضای ۷ تا ۸ هزار متر مربعی برای ناشران داخلی در بخش عمومی نیز یکی دیگر از نکات بحث‌برانگیز دربارهٔ «شهر آفتاب» به حساب می‌آید. به گفتهٔ محمدرضا توکل‌صدیق (مدیر کمیتهٔ ناشران داخلی) برای حل این مشکل که تا سال گذشته و زمان حضور غرفه‌های ناشران داخلی در شبستان «مصلی» وجود نداشته، رایزنی‌هایی برای جایگزینی سالن‌های سه‌قلو با سالن ملل برای ناشران داخلی آغاز شده و درحال پیگیری است. خرید و تهیهٔ سازه‌های موقت برای «شهر آفتاب» هم چندان آرام و بی‌حاشیه انجام نشد. این سازه‌های موقت که عموما از ترکیه و امارات (یک مورد) تهیه شده‌اند اول از نظر نوع کیفیت و... مورد انتقاد و ارزیابی قرار گرفت و نهایتا به ابراز نگرانی از روند نصب آن‌‌ها در «شهر آفتاب» رسید. مسئله‌ای که به گفتهٔ حسین صفری (مدیر کمیتهٔ اجرایی و رفاهی نمایشگاه) اولا روالی کاملا اداری و عادی بوده و ثانیا تنها به دلیل لزوم زمان‌بندی مشخص برای نصب سازه‌های عربی نکاتی در این مورد با شهرداری تهران که مسئول تهیه‌ی سازه‌ها بود؛ عنوان شد. فرانکفورت: تحریم و دست‌آورد‌های آن نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که سال ۹۴ (۲۰۱۵) شصت‌وهفتمین دورهٔ خود را می‌گذراند؛ قرار بود همچون پانزده سال گذشته میزبان ناشران ایرانی نیز باشد. با این وجود و درحالیکه با توجه به تجریهٔ دو-سه‌ سالهٔ غرفهٔ جامع ایران در فرانکفورت ناشران، تشکل‌های نشر، موسسهٔ نمایشگاه‌ها و... همگی برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود را آغاز کرده و حتی ناشران و کتاب‌های حاضر در نمایشگاه نیز مشخص شدند. اما اعلام حضور سلمان رشدی و سخنرانی او در نشست افتتاحیهٔ این نمایشگاه چند هفته‌ای طوفانی از شایعه، اظهارات ضد ونقیض و بحث و جدل را برای نشر ایران به دنبال داشت. درحالیکه مسئولان ارشاد تا آخرین لحظهٔ اعلام قطعی تحریم نمایشگاه فرانکفورت از سوی ایران روزهٔ سکوت دربارهٔ این موضوع گرفته بودند اما منابع آگاه خبر‌ها و اطلاعات لازم را به برخی خبرگزاری‌ها می‌رسانند. نهایتا و علی‌رغم تلاش‌ها برای اغنای مدیران و مسئولان نمایشگاه فرانگفورت و حتی اتحادیه‌ی ناشران آلمان برای بازپس‌گیری دعوت خود از رشدی، آن‌ها حاضر به اتخاذ چنین تصمیمی نشده و آن را خلاف آزادی بیان دانستند. در پی این اتفاق نیز وزارت ارشاد رسما علام کرد که غرفهٔ رسمی ایران در شصت‌وهفتمین دورهٔ نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت دایر نخواهد بود و تنها بروشور‌ها و پلاکارت‌هایی در حمایت از حضرت محمد (ص) در آن عرضه می‌شود. اینکه چنین مانوری تا حدی توانست خواست و هدف ایران را که باید با عدم شرکت در بزرگ‌ترین و معتبر‌ترین نمایشگاه کتاب جهان، جایی که می‌توانست به توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته محلی به تبادل و فروش رایت آثار ایرانی شود، محقق کند مسئله‌ای است که‌‌ همان زمان مورد نقد و بررسی از جوانب مختلف صورت گرفت. درنهایت ماجرا‌های فرانکفورت با تشکر سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد) از ناشران ایرانی که در این مسیر همراهی خوبی از خود نشان داده‌ بودند، پایان یافت. فصل جدید مقابله با ارشاد، بولتن‌سازی علیه مجوزهای ارشاد و ادارهٔ کتاب همانطور که در بخش مرتبط با نمایشگاه کتاب تهران هم اشاره شد، حمله به کتاب‌های مجوزدار در کشور مسئلهٔ تازه‌ای نیست و معمولا در این رویداد فرهنگی شاهد هستیم که بنا به مصلحت از فروش و عرضهٔ برخی از کتاب‌ها جلوگیری به عمل می‌آمد و می‌آید. سال ۹۴ اما دایرهٔ ساز مخالف زدن برای مجوزهای وزارت ارشاد پرسروصدا‌تر از همیشه کوک شد و بولتن‌سازی رسانه‌ای برخی جریان‌های خاص به اعطای مجوز تعدادی از کتاب‌ها حتی شعر و داستان ایرانی واکنش تندی نشان داد. هرچند که سیدعباس صالحی در حاشیهٔ یکی از دیدار‌هایش با اهالی قلم و نشر تاکید کرده بود که معاونت فرهنگی و ادارهٔ کتاب تحت تاثیر این بولتن‌ها و جوسازی‌ها قرار ندارد و اداره کتاب براساس قوانینی که ملزم به رعایت آن است؛ کتاب‌ها را بررسی می‌کند، اما درست دو هفته بعد خبرهایی از بازبینی تعداد بالایی از کتاب‌ها منتشر شد. وزیر فرهنگ تعداد کتاب‌هایی که قرار است مورد بازبینی مجدد قرار بگیرند را تنها دو عنوان برشمرد ولی سیدعباس صالحی تاکید داشت که این بازبینی‌ها الزاما به معنای لغو مجوز نیست و اگر هم قرار باشد پاسخی به این شبهات وارد شده داده شود، نیاز هست تا مسئولان صادرکنندهٔ مجوز دوباره به این کتاب‌ها مراجعه و با نگاهی دوباره اما نو آن‌ها را بررسی کنند. داستان هزارویک‌شب مجوز‌ها و ادارهٔ کتاب البته همین جا تمام نشد و تغییرات سرگروه‌های بخش «شعر»، «دین»، «ادبیات تالیفی» آن هم بدون اعلام رسمی این انتصاب‌های جدید محل دیگری برای ورود حاشیه بود. سیدعباس صالحی دربارهٔ این تغییرات که گفته می‌شد شخصا از سوی او و بدون اطلاع مدیر ادارهٔ کتاب صورت گرفته نیز گفته بود: تغییرات به‌وجود آمده در تعدادی از سرگروه‌های ممیزی وزارت ارشاد ابداً ارتباطی به فضاسازی رسانه‌ای ندارد و اصولاً چنین تغییراتی یک مسیر طبیعی اداری برای هر وزارتخانه‌ای است. شیوه انتخاب دبیران کارگروه‌های ممیزی اینگونه است که دفتر توسعه کتابخوانی افراد جدیدی را به همراه رزومه به کمیته‌های تخصصی پیشنهاد می‌دهد. این کمیته تخصصی هفت نفره نیز بخشی از هیات نظارت ۱۶ نفره هستند که هر دو هفته یک بار جلسه برگزار کرده تا در صورت نیاز نسبت به تعیین دبیران کارگروه‌های تهران و استان‌ها اقدام کنند. همانطور که اشاره شد در این دو سال موارد متعددی به این کمیته معرفی شده و درباره آن نظر داده‌اند. معاون فرهنگی وزارت ارشاد در توضیح چرایی عدم اعلام رسمی این انتصاب‌ها نیز یادآور شد: تا امروز و حتی در دوره‌های قبل هیچ‌گاه دبیران گروه‌های نظارت بر کتاب معرفی نمی‌شدند و در این ۲۵ سال که از تاسیس اداره کتاب می‌گذرد هیچ‌گاه این افراد به صورت رسانه‌ای معرفی نمی‌شدند. دلیل این هم دو نکته است، اول اینکه ممکن است بسیاری از افراد نخواهند فعالیتشان در این کارگروه‌ها رسمی و رسانه‌ای شود تا راحت‌تر به فعالیت‌های خود ادامه دهند. در چنین شرایطی با اصرار بر معرفی دبیران کارگروه‌ها ممکن است تعدادی از کار‌شناسان و افراد اصلح را در کارگروه‌های ممیزی از دست بدهند. برحسب این شرایط خود رسانه‌ها نیز تمایلی به ورود به این حوزه نداشتند تا معرفی و فعالیت‌های دبیران کارگروه‌ها راحت‌تر صورت بگیرد. همچنین محمد سلگی (مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ضمن رد تصمیم و اقدام شخصی در تایید سرگروه‌های بررسی کتاب گفته بود: انتخاب سرگروه‌ها طی یک فرآیند صورت می‌گیرد. این فرآیند با پیشنهادهای اداره کل کتاب، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بررسی و تصویب کمیته تخصصی هیات نظارت و هیات مرکزی نظارت انجام می‌شود. سرگروه‌های پیشنهادی پس از بررسی اولیه در اداره کتاب و تایید معاون امور فرهنگی، توسط کمیته تخصصی هیات نظارت مورد بررسی قرار می‌گیرند و اسامی جهت تصمیم نهایی به صحن هیات مرکزی نظارت بر ضوابط نشر ارسال می‌شود. بنابراین ادعای انتخاب شخصی اعضای کارگروه‌های نظارت بر اجرای ضوابط نشر ازجمله کارگروه تهران کاملا بی‌پایه است. هنوز مشخص نیست که آیا وزارت ارشاد بنا بر ادعای همیشگی واقعا از مجوزهای اعطایی خود دفاع و حمایت می‌کند یا در بر‌‌ همان پاشنهٔ همیشگی چرخیده و با توجیه لزوم درنظر گرفتن مصلحت، جلوگیری بر پیشروی حاشیه‌ها و... در مجوز نوبت چاپ‌های بعدی این کتاب‌ها تجدیدنظر کرده یا حتی همین چاپ اول را هم از کتابفروشی‌ها جمع‌آوری می‌کند. علاوه بر این‌ها انتشار مصاحبه‌ای از محمد سلگی که در آن صرف وجود کلمه‌ی «شراب» در کتاب‌ها را مشمول ممیزی عنوان کرده بود، محل بحث و نظر یا حتی درج مطالب طنز در این باره شد. هرچند چند روز بعد سلگی با رد هرگونه رویکرد برخورد واژگانی در بررسی کتاب‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در مصاحبه مذکور عنوان کردم که گرچه گفته می‌شود در دوره‌هایی در گذشته چنین رویه‌ای وجود داشته اما موضع فعلی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی خلاف این رویه است. در شرایط فعلی و در بررسی مفاد آثار به نقش و جایگاه کلمه در جمله توجه می‌شود، زیرا کلمات با توجه به نقش و جایگاه‌شان در جمله معنا می‌یابند. او همچنین صراحتا درباره‌ی کلمه‌ی «شراب» توضیح داده بود: اینجانب مثال زدم و بیان کردم اگر کلمه شراب در جایی استفاده شود که مراد و معنای جمله تقبیح شراب است، غیرعقلانی است که کسی آن را حذف کند. لذا کلمه شراب را در تشریح و توضیح مفهوم جملات به عنوان شاهد مثال استفاده کردم. در هیچ یک از جملاتی که تیتر از آن‌ها استخراج شده از فعل زمان حال استفاده نشده است و ذکر نشده که این‌ها رویه ماست بلکه ما در مقام تقبیح و طرد این رویکرد صحبت کرده‌ایم. ابهامات و جنجال‌هایی که دامن هیئت خرید کتاب را هم گرفت مصوبات هیئت خرید و انتخاب وزارت ارشاد نیز یکی از زمینه‌هایی بود که جای مانور خوبی برای حواشی فراهم می‌کرد. جدای از افت شدید تعداد نسخه‌های خریداری شده توسط این هیئت که به میانگین ۵۰ و ۱۰۰ نسخه رسیده است؛ خرید در تعداد بالای ۶۰۰۰ نسخه از برخی کتاب‌ها و انتشارات‌ها که شائبه ناخوشایند رابطه محور شدن این خرید‌ها به جای رعایت ضوابط را باعث می‌شد، حتی تاکید شخص معاون فرهنگی بر لزوم بررسی و ارائهٔ توضیح در این موارد را به دنیال داشت. او البته متذکر شد که دست‌کم حدالاقل عدالت در بحث خرید از ناشران رعایت شده و کسانی که بخواهند پنهان کاری کنند، از اعلام تصمیماتشان در فضای عمومی خودداری می‌کنند اما مصوبات هیئت خرید کتاب در دوره اخیر کاملا شفاف و روشن اتخاذ و حتی رسانه‌ای می‌شود. با این حال بعد از سال احتمالا باید یک بازبینی در روند فعالیت‌های این هیئت صورت بگیرد. از سویی دیگر برخی خریدهای خاص مثل دو عناون کتاب از عطاالله مهاجرانی با نام‌های حاشیه‌سازان «افسانه نیما» و «انقلاب عاشورا» (هر کدام صد نسخه) یا آثار «زن» و «مصر از نگاهی دیگر» نوشته جمیله کدیور (همسر مهاجرانی) ازسوی هیئت خرید و انتخاب مجدد فرصت حاشیه‌سازی را برای عده‌ای فراهم کرد. اینکه آیا واقعا اینکه دو کتاب با پیشینهٔ پژوهشی که به زعم بسیاری از کار‌شناسان می‌تواند محل مطالعه و استاند باشد در تعداد محدود ۱۰۰ نسخه‌ای خرداری شود، یا اساسا هر کدام از مسائل حاشیه‌ای که سال ۹۴ برای کتاب به وجود آمد، در این حد جای مانور و جنجال داشت یا خیر مسئله‌ای است حتی می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. نکته‌ی قابل تامل در تمامی این حاشیه‌ها اما تاختن عده‌ای با حکم رسانه‌ای به مجوز، خرید کتاب و هرآنچه که ارشاد انجام می‌داد؛ بود و در مقابل انفعال و سکوت معاونت فرهنگی به این حاشیه‌سازی‌ها و حتی همراهی کردن با آن‌ها، آن هم در شرایطی که بیشتر مواقع این حواشی صرفا با درز اطلاعات از داخل معاونت فرهنگی صورت می‌گرفت.

۱۳۹۵/۰۱/۱۲ ۰۷:۴۹:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن