تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821022361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهریور 94 / مناقشه بر سر بیماری شجریان


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: شهریور 94 / مناقشه بر سر بیماری شجریان
در واکنش به خبر بستری شدن شجریان در هفته اول شهریور روزنامه اصول گرا این اتفاق را برای جلب نظر و به خاطر فروش نرفتن بلیت های استانبول دانست. تصویر این روزهای استاد آواز اما از عمق بیماری حکایت می کند
عصر ایران- اگر همین دو سه روز پیش  تصویر محمد رضا شجریان با سری تراشیده در شبکه های اجتماعی موبایلی منتشر نشده بود که در آن به صورت تلویحی از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر می دهد و می گوید «یک دوست و میهمان 15 ساله در بدنم دستور داده موهای سرم را کوتاه کنم» و نوروز 1395 خورشیدی با خبر بیماری استاد آواز ایران آغاز نشده بود، در مرور رخدادهای سال کهنه و در ایستگاه شهریور 1394 نیازی نبود بر خبر بستری شدن او در 7 ماه قبل درنگ کنیم و به اخبار دیگر می پرداختیم.

اما اکنون که  خود با سیمایی که گواه مدعای اوست از بیماری خبر داده و از یکی از پزشکان معالج هم نقل شده « به سرطان پیش رفته مبتلاست و سرطان متاستاتیکِ کلیه، به مغز او تهاجم کرده» و البته منتظر «اسکن از کل بدن برای مشخص شدن درگیر بودن یا نبودن سایر اعضا» هستند یادآوری و مرور نوع واکنش روزنامه محوری اصول گرایان در آن زمان می تواند قابل تأمل باشد.

درست در هفته دوم شهریور 1394 و پس از بستری شدن محمد رضا شجریان در بیمارستان کسرای تهران و در حالی که مدیران بیمارستان از دوستداران و علاقه مندان می خواستند ارسال انبوه دسته های گل را متوقف کنند آن روزنامه این گونه موضع گرفت:

« بی اعتنایی مردم باعث شد رفیق بهاییانِ بی بی سی به بهانه سرماخوردگی، خود را در بیمارستانی بستری کند [خود را بستری کند نه این که بستری شود] با این گمان که شاید نظرها به سویش جلب شود.

شجریان که مدتی است با بی محلی دوستان سابقش رو به رو شده و کنسرت او در استانبول به دلیل نفروختن بلیت لغو شد برای مطرح شدن،  عوارض سرماخوردگی را بهانه کرده و برای بستری شدن به یک بیمارستان خصوصی رفته است.

خبرگزاری دولتی ایسنا خبر بستری شدن ارادتمند فائقه آتشین خواننده کاباره ای را با آب و تاب منتشر کرده تا یک بار دیگر بی سر و سامانی خبرگزاری های دولتی و سیاست های مغایر سیاست های کلان فرهنگی در تریبون های دولتی را یادآوری کند.»

در یک شنبه شب – 8 شهریور 94 – اما اتفاق غیر منتظره ای رخ داد. با این که معمولا بخش خبری 20:30 شبکه دوم سیما از متون همین روزنامه استفاده می کند یا دست کم در لحن و محتوا همان مضامین را به شکل دیگری عرضه می کنند این بار اما خبر بستری شدن شجریان را به شکلی کاملا محترمانه  و با دوبار به کارگیری لفظ «استاد» منتشر کردند هر چند که این نگرانی را هم دامن زد که نکند حال شجریان مساعد نیست و لحن خود را تغییر داده اند تا واکنش های بعدی سیاسی تلقی نشود.

آن روزنامه اما به این اتفاق هم واکنش نشان داد و روز بعد نوشت: « بخش خبری 20:30 از رفیق بی بی سی و فائقه آتشین تمجید کرد. این بخش خبری یک شنبه شب با لحنی ستایش آمیز خبر مربوط به بیماری و بستری شدن شجریان در بیمارستان را منعکس کرد.»
 تفاوت این نوشته با قبلی در این بود که واقعی بودن بیماری را پذیرفته بود و به جای تعبیر قبلی«خود را بستری کردن» این بار از عبارت « بستری شدن» استفاده کردند.

ظاهرا خبر رسیده بود که بیماری واقعی است و اختلاف بر سر تجلیل و تمجید بود و این که چرا تلویزیون لفظ «استاد» را به کار برده است.
در ادامه مطلب هم علت خشم گرفتن بر هنرمند را چنین آورده بود :« شجریان بارها به تکبر اعلام کرده همه رسانه ها حتی رسانه های صهیونیستی و وابسته به آل سعود حق پخش صدای او را دارند به جز صدا و سیما.

او که طی سال های اخیر بارها با دشمنان ایران نرد عشق باخته هنوز هم از گمراهی و هم صدایی با کسانی که طرح تجزیه و محو کشور ایران از روی نقشه جهان را دارند عذر خواهی نکرده است. پس اخبار صدا و سیما با چه توجیهی به استقبال این استاد سابق و رفیق بی بی سی و فائقه آتشین رفته است؟»

اما درست همزمان با این لحن و انتقاد ، علی معلم رییس فرهنگستان هنر که در سال 88 و در اوج اتفاقات آن سال بر جای آخرین نخست وزیر ایران نشست در سایت رسمی فرهنگستان هنر به «عیادت مکتوب» شجریان رفت و این سروده را منتشر کرد:

«دعای راوی ردیف/ هزار امت شریف/ چشم ما از شفات روشن باد/ خوب را زخم چشم بد مرساد»
 
اتفاق بی سابقه دیگر در شهریور 94 پخش مذاکرات کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی از شبکه خبر تلویزیون بود که هر چند مستقیم و زنده نبود و بخش هایی احتمالا سانسور شد اما سابقه نداشت.

برخی این اقدام را به منزله مقابله به مثل با سخنان مخالفان برجام در کنگره آمریکا دانستند و بعضی هم یادآوری کردند پیمان جبلی معاون خبر سیما که در دوران مسوولیت سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی معاون او بوده دوباره می خواسته تصویر رییس را پس از دو سال و سه ماه به تلویزیون بازگرداند.

مادام که تیم سابق هسته ای نقد می کردند تلویزیون با آب و تاب نشان می داد اما نوبت به جواد ظریف و تیم او که رسید ترجیح دادند به وزیر خارجه بسنده کنند و ادامه ندهند.

با این که احتمالا این هدف پی گیری می شد که صدای مخالفان برجام و تیم سابق به گوش مردم برسد اما بازی را دوباره ظریف در دست گرفت.

خاصه در آن جلسه ای که مهرداد بذرپاش وزیر خارجه را مؤاخذه می کرد که چرا پس از توافق هسته ای بورس مثبت نشده و چرا قیمت نفت بالا نرفته است؟ پاسخ ظریف اما جای چون و چرا باقی نگذاشت و بر پیشانی روزنامه ها نشست. آنجا که گفت: « توافق نبود که همین نفت هم صادر نمی شد و صفر می شد. درباره بورس هم در حوزه کاری من نیست اما در آن هشت سال که پول مفت در اختیارتان بود تصمیم می گرفتید و شما و دوستان تان بگویید در آن 8 سال با پول نفت چه کردید؟»

اندک زمانی بعدتر گزارشی منتشر شد که نشان می داد در سال های فوران درآمدهای نفتی این اقلام وارد کشور شده است: «14 تُن سنگ پا، 10 تُن زیپ، 16 تُن واکس کفش،780 تُن میخ و 160 تُن قرقره»

در این ماه آیت الله شیخ ابوالقاسم خزعلی از فقهای پیشین شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری و از حامیان جدی و صریح محمود احمدی نژاد در کهن سالی و پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

در سال های منتهی به فوت آیت الله اما بیش از خود او دو فرزند وی خبرساز بودند:

 یکی دکتر مهدی خزعلی که به رغم سابقه اصول گرایی و انتشار متن برنامه تلویزیونی «هویت» از حوادث 88 به این سو در صف منتقدان قرار گرفت و بارها به زندان افتاد و دیگری فرزند کوچک تر آیت الله که با نام هنری «سمیر زند» در عرصه موسیقی پاپ فعالیت می کند. اتفاقی که با توجه به موضع فقیهان سنتی در قبال موسیقی کمتر سابقه داشته است.

در شهریور همچنین ملکه الیزابت دوم رکورد 63 سال و 7 ماه سلطنت را که متعلق به ملکه ویکتوریا بود شکست. او همچنان زنده است و در 90 سالگی در آستانه شصت و چهارمین سال سلطنت خود بر بریتانیا قرار دارد.

دورانی که با 12 نخست وزیر مقارن بوده است: وینستون چرچیل،آنتونی ایدن، هارولد مک میلان، داگلاس هوم، هارولد ویلسون، ادوارد هیث، جیمز کالاهان، مارگارت تاچر، جان میجر، تونی بلر، گوردون براون و از سال 2010 تا کنون نیز دیوید کامرون.

  در شهریور ماه 94 همچنین اجلاسیه خبرگان تشکیل شد و در آغاز آن رییس این مجلس – آیت الله شیخ محمد یزدی- دو موضع صریح سیاسی گرفت:

 اول این که برجام باید به مجلس برود. این اتفاق اما نیفتاد و به جای آن که دولت لایحه برجام را به مجلس بفرستد یا حتی گزارش کمیسیون ویژه را به رای بگذارند کمیسیون امنیت ملی طرحی را به صحن برد و طی 48 ساعت کلیات و جزییات آن را به تصویب رساندند و یک روز بعد هم شورای نگهبان بر آن مهر تایید زد. جالب این که آقای یزدی نیز عضو فقهای همین شوراست.

موضع دیگر این بود که «نظارت شورای نگهبان، استصوابی است و تماشایی نیست». شورای نگهبان البته سخت ترین نوع نظارت استصوابی را برای انتخابات هفتم اسفند اعمال کرد. به گونه ای که نیمی از نامزدها حذف شدند و 90 درصد کاندیداهای اصلاح طلب مجال رقابت نیافتند. با این حال آیت الله محمد یزدی از استان تهران انتخاب نشد و از گردونه بیرون ماند و شهریور امسال فرد دیگری به جای او بر کرسی ریاست خبرگان خواهد نشست.



تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - 25 March 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن