تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813180850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و بررسی The Witness


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:

نقد و بررسی The Witness "به قلم محمدرضا مجاب" مشکل می توان از "جاناتان بلو" (Jonathan Blow) نام برد و به عنوان تحسین برانگیز Braid اشاره ای نکرد. عرضه ی Braid در سال 2008 نقطه ی عطفی در دنیای بازیهای مستقل به شمار می آید. علاوه بر سیل تعریف و تمجیدهای باورنکردنی از سوی منتقدان درباره ی کیفیت بازی، عرضه ی Braid روی شبکه ی Xbox Live و استقبال فراوان گیمرها باعث سرازیر شدن سازندگان عناوین مستقل به شبکه ی XBL و به طور کلی کنسول های نسل هفتمی شد. (اگر تا به حال Braid را تجربه نکرده اید، پیشنهاد میکنم همین الان خواندن این متن را متوقف کنید و به سمت آن شیرجه بزنید! تاثیری بیشتر از صدها صفحه تعریف و تمجید دارد ) یک سال بعد و در سال 2009 ، بلو عنوان بعدی خود را معرفی کرد: The Witness . حالا و پس از 7 سال انتظار، عنوانی عرضه شده که سخت می توان آن را «مستقل» نامید! The Witness یک عنوان اول شخص ماجراییست که دریک جزیره ی بزرگ اتفاق می افتد. شما وارد جزیره می شوید درحالی که هیچ چیز نمی دانید. نمی دانید چه کسی هستید، نمی دانید چگونه وارد جزیره شده اید، نمی دانید قصد و هدف بازی چیست! با جلوتر رفتن در محیط جزیره، به چند معماها برخورد خواهید کرد. ایده ی اصلی تمامی معماها، این تصویر است:

با فشردن کلیک چپ ماوس، می توانید خطی از دایره ی زرد رنگ تا انتهای شکل بکشید. بنگ! در باز می شود! ساده است نه؟ باورکردنی نیست که با همین ایده ی ساده، چنین معماهای شگفت انگیزی خلق شده است! تنوع معماهای بازی (که رکن اصلی بازی هم هستند) در حدی بالاست که نه تنها از آنها خسته نمی شوید، بلکه برای تجربه ی پازل بعد و ایده ی شگفت انگیز بعد بی قرار خواهید بود! واقعا دوست داشتم در مورد مکانیسم پازل ها و ذهن خلاق سازندگان بیشتر توضیح دهم، اما یکی از اصلی ترین جذابیت های بازی مشاهده ی معماها و نحوه ی طرح ریزی آنها توسط خود گیمر است و نمی خواهم این حس را از شما بگیرم.در اکثر مراحل، ترتیب معماها به نحوی است که معمای جدید با حل کردن قبلی باز می شود. بنابراین بازی اطمینان حاصل می کند که شما قضیه را گرفته اید! اما خب، حل کردن پازل ها چه فایده ای دارد؟

  "این اولین صحنه ایست که با محیط جزیره رو به رو می شوید. نفستان را در سینه حبس کنید!" با حل کردن هر سری معماها (که هر کدام در منطقه ی متفاوتی از جزیره قرار دارند) یک دستگاه عجیب نمایان می شود و نوری را مستقیما به بالای قله ی کوه جزیره می فرستد. در جزیره یک کوه بلند و عظیم وجود دارد (در تصویر، گوشه ی سمت چپ بالا را نگاه کنید). کوه و قله ی آن از همان ابتدا در دسترس است، ولی تا زمانی که تعداد مشخصی از این اشعه ها به بالای قله فرستاده نشود، مشاهده ی پایان (های!) بازی نیز ممکن نیست. در چند منطقه ی ابتدایی، پازل های بازی آنچنان چالش برانگیز نیستند و با کمی تفکر و تلاش حل می شوند. اما هرچه به قله نزدیک شوید، معماها سخت تر و غیرممکن به نظر می آیند! اما نکته ی جالب تر، چینش معماها در کل جزیره است. The Witness یک بازی خطی نیست. این گونه نیست که بازی چند مرحله پشت سرهم در برابر گیمر قرار دهد و آنها را از آسان به سخت برایتان مرتب کند! می توانید از همان ابتدا به نزدیک قله و سراغ مشکل ترین معما بروید. اما طبیعی است که بعضی معماهای ساده تر، مبنا و پایه ی معماهای سخت ترند. در The Witness ، هیچ لزومی ندارد به هر معما برمی خورید شروع به حل کردن آن کنید. ممکن است مبنا و پایه ی معما را اصلا بلد نباشید! باید در نظر داشته باشید که ممکن است شکل ساده ی همین معما، کمی آن طرف تر و در یک محیط دیگر منتظر شما باشد. و اساسا باید ابتدا سراغ معماهای دیگر می رفتید! اما اگر فردی شکل ساده تر یک پازل را حل نکرده باشد و مبنای آن را بلد نباشد، «نمی تواند» آن را حل کند؟

  "در این تصویر، یک نکته ی مخفی فوق العاده وجود دارد! اگر پیدایش کردید، The Witness را برای شخص شما ساخته اند! (راهنمایی: مرتبط است با تصاویر قبل)" داستان پسری که سر کلاس ریاضی خوابش برد، پس از بیدار شدن تمرین های پای تخته را در دفترش نوشت و آنها را در خانه حل کرد، و بعد متوجه شد که این تمرین ها در حقیقت چند سوال ریاضی غیرقابل حل در تاریخ بشریت بوده را به خاطر دارید؟ در The Witness ، حتی اگر مکانیسم معماهای ساده تر را بلد نباشید، می توانید با معماهای سخت تر هم دست و پنجه نرم کنید! شاید لازم باشد زمان زیادی روی یک معما صرف کنید، ولی با توجه به مراحل و محیط و با کمی زیرکی، معماهای بازی قابل حل هستند. بازی گیمر را محدود نمی کند، سازنده سعی نمی کند یک روند را برای بازی تعریف کند و همه را مجبور کند بر همین اساس پیش بروند! آزادی عمل The Witness در زمینه ی تعریف و حل معماها ستودنی و مثال زدنی ست. مثلا در مرکز جزیره یک سازه ی کلیسا مانند وجود دارد و یک سری معما در اطراف کلیسا دیده می شوند. معماهای این مرحله، نه تنها ارتباطی با یکدیگر ندارند، بلکه ترکیبی از قوانین معماهای چندین منطقه ی دیگرند! یعنی بدون حل کردن پازل های مناطق دیگر نباید سراغ کلیسا و معماهایش بروید ( و گیمر این را نمی داند، چون هیچ راهنمایی در بازی وجود ندارد)اما بازهم می توان پازل ها را حل کرد، اگر فرد زیرک و تیزبین باشد.  

"یک تصویر خیلی خوب، برای توضیح مناطق متفاوت در جزیره. 2 منطقه ی بازی با یک تغییر رنگ ساده از هم جدا شده اند. " یکی از ایرادات احتمالی بازی که بسیاری را نگران می کرد، این بود که آیا گشت و گذار در یک جزیره ی بزرگ، بدون هیچگونه نقشه، تابلو یا راهنما باعث گیج شدن گیمر نخواهد شد؟ راه حل بازی برای این مشکل بسیار جالب است: محیط جزیره یکدست نیست. جزیره به مناطق مختلف با شرایط اقلیمی مختلف تقسیم شده است. مثلا در مناطق ساحلی محیط مملو از شن و ماسه است و کاملا با محیط جنگلی وسط جزیره تفاوت دارد. ممکن است به یک سری درخت صورتی رنگ چشم نواز بربخورید، متوجه خواهید شد که معماهای این قسمت خاص و جدا از بقیه است!محیط های مخالفی از قبیل ساحلی، کوهپایه ای، مردابی، جنگلی و... برای بازی طراحی شده است. یکی از جذابیت های The Witness کشف مناطق جدید جزیرهو مشاهده ی طراحی شگفت انگیز آنهاست. البته پس از مدتی پیشروی در بازی یک قایق نصیبتان می شود که می توانید با سرعت بیشتری در بخش های مختلف جزیره جا به جا شوید. نکته ی جالب دیگر در طول گشت و گذار در جزیره، این است که هیچگونه موسیقی پخش نمی شود. در حقیقت تنها چیزی که به گوش می رسد صدای طبیعت است: شرشر آبی که از آبشار پایین می ریزد، صدای چهچه ی پرندگان و البته، صدای قدم های شخصیت اصلی روی برگ درختان! عدم وجود موسیقی باعث شده حس قدم زدن و تنهایی در یک جزیره واقعا به فرد منتقل شود.

"نمایی جالب از 11 خط نور تابیده شده به قله ی کوه ( لازم نیست بشمارید، واقعا 11تا هستند! )" حل معماها، احساس شگفت انگیزی به گیمر منقل می کند. بازی باعث ایجاد حس باهوش بودن در فرد می شود، بارها و بارها به خودتان برای حل کردن پازل هایی که در ابتدا ظاهر هولناک و غیرقابل نفوذی دارند تبریک خواهید گفت! همینطور پی بردن به شیوه ی حل شدن پازل ها و ایده های سازندگان باعث می شود بی اختیار به تحسین آنان بپردازید. بگذارید بی پرده بگویم: اگر فقط بخواهید معماها را حل کنید، دیالوگ هایی که خواهید شنید به 30 ثانیه هم نمی رسند. اگر بخواهید The Witness را دست کم بگیرید، اگر بخواهید آن را سرسری به اتمام برسانید تا صرفا یک پایان مشاهده کنید، بازی شما را مجازات خواهد کرد، به سختی! مجازات شما ندانستن خواهد بود. عدم پی بردن به اتفاقات، عدم آگاهی از حقایق بازی و اشارات سازنده. پایان اصلی بازی زمانی باز می شود که هر 11 اشعه ی نور به قله تابیده باشند، یعنی معماهای اصلی باید حل شده باشند. در طول بازی، اگر محیط ها را با دقت بررسی کنید و تمام توجهتان به پازل ها معطوف نباشد، با نوارهای صوتی و تصویری مختلفی رو به رو می شوید که هرکدام، مطالب عمیق و مهمی را در مورد بشریت و تعامل آن با نژاد خود و دنیای اطرافش بیان می کند. بسیاری از Audio Log های بازی سخنانی از شخصیت های مهم تاریخ هستند که هرکدام شدیدا تامل برانگیز و قابل توجه هستند. هرچقدر بیشتر و بیشتر به The Witness تمایل نشان دهید، بیشتر و بیشتر حقایقش را بر شما آشکار خواهد کرد.

"طراحی هنری بازی، به معنای واقعی کلمه، «نفس گیر» است. " نکات مثبت: معماهای شگفت انگیز و فوق العاده طراحی خیره کننده ی جزیره، به همراه گرافیک هنری مثال زدنی نکات و رمز و راز های مخفی بازی تجربه ای خاص و متفاوت! نکات منفی:  عدم وجود خط داستانی منسجم در طول بازی عدم وجود گزینه های متنوع برای تنظیمات گرافیکی نسخه ی PC  سخن آخر 7 سال صبر کردن برای عرضه ی بازی، شاید انتظارات را بیش از اندازه بالا برده باشد، اما The Witness حتی فراتر از سطح انتظارات عمل می کند. The Witness به معنای واقعی کلمه، یک اثر هنری، یک تابلوی نقاشی متحرک و شاهکاریست که توانایی های ذهن خلاق بشر را به رخ می کشد. در بازی معمایی وجود دارد که به گفته ی سازنده، 98 درصد مردم دنیا نمی توانند آن را حل کنند. هنگام دست و پنجه نرم کردن با آن، به یاد داشته باشید که صبر و تفکر، لازمه ی غلبه بر مشکلات است! زمان تجربه ی بازی توسط منتقد : 32 ساعت



6 فروردين 1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن