تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804105005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دژاوو در سنگاپور (نقد و بررسی بازی Call of Duty: Black Ops 3)


واضح آرشیو وب فارسی:سخت افزار: روز های تعطیل نوروز فرصت بسیار مناسبی را برای بازگشت به ماه های گذشته و تجربه ی بازی های کامپیوتری جا مانده در سال قبل فراهم می آورد. به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم به سال گذشته باز گردیم و به بررسی آن دسته از آثاری بپردازیم که طی ماه های اخیر و در هنگام انتشار این بازی ها فرصت پرداختن به آن ها فراهم نشده بود. بر همین اساس در مطلب پیش رو به سراغ بازی Call of Duty: Black Ops 3 می رویم. روز های تعطیل نوروز فرصت بسیار مناسبی را برای بازگشت به ماه های گذشته و تجربه ی بازی های کامپیوتری جا مانده در سال قبلدر همین ابتدا باید اعتراف کرد که بازی Call of Duty: Black Ops 3 از هر لحاظ (داستان ، اتمسفر و فضا، نوع گیم پلی و تم کلی) شباهت های فراوان و غیر قابل انکاری به نسخه ی پیشین این مجموعه یعنی بازی Call of Duty: Advanced Warfare دارد. شباهتی که با توجه به متفاوت بودن استودیو های سازنده ی این دو بازی حتی تا حدودی عجیب و سوال برانگیز جلوه می کند. بر اساس شباهت های غیر قابل انکاری که میان بخش های مختلف این دو نسخه ی پی در پی از سری Call of Duty وجود دارد، تصمیم داریم در این متن به مقایسه ی این دو بازی با یکدیگر بپردازیم تا در نهایت روشن شود که سری Call of Duty در فاصله ی زمانی ما بین انتشار دو بازی Call of Duty: Advanced Warfare و Call of Duty: Black Ops 3 با پیشرفت همراه بوده یا این که نسبت به گذشته پسرفت داشته است. بر همین اساس نخستین بخش این بررسی مقایسه ای را با نگاهی به داستان این دو بازی آغاز می کنیم. داستان هر دو بازی Call of Duty: Advanced Warfare و Call of Duty: Black Ops 3 نبرد هایی آینده گرایانه را به تصویر می کشد و جالب این جاست که مقطع زمانی انتخاب شده برای روایت داستان هر دو اثر مذکور نیمه ی دوم قرن بیست و یکم میلادی است. به این ترتیب که داستان بازی Call of Duty: Advanced Warfare سال 2054 میلادی را به عنوان مبدا آغاز روایت خود برگزیده و داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 هم اندکی دیر تر یعنی در سال 2065 میلادی آغاز می شود. البته داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 حدود 40 سال پس از اتفاقات نسخه ی پیشین مجموعه ی Black Ops یعنی بازی Call of Duty: Black Ops 2 رخ می دهد و پیوستگی هایی هم با داستان بازی مذکور دارد. هر چند که این پیوستگی ها آن چنان قابل توجه به نظر نمی رسند و آن گونه ای نیستند که بدون تجربه ی بازی Black Ops 2 خللی بر تجربه ی گیمر ها از بازی Call of Duty: Black Ops 3 وارد شود. با این حال در کنار این پیوستگی جزئی می توان شباهت هایی را نیز میان نوع داستان پردازی در بازی Call of Duty: Black Ops 3 با دو نسخه ی پیشین حاضر در مجموعه ی Black Ops مشاهده کرد. البته قدرت داستان پردازی در بازی Call of Duty: Black Ops 3 به هیچ وجه در حد دو نسخه ی پیشین مجموعه ی Black Ops (به خصوص نسخه ی اول این مجموعه) نیست، اما با این حال رگه هایی از همان تم آشنا را در این بازی نیز می توان مشاهده کرد. خصوصیتی که موجب می شود تا داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 تا حد قابل ملاحظه ای از داستان بازی Call of Duty: Advanced Warfare بهتر و قدرتمند تر جلوه کند. بخش مهمی از کمپین داستانی بازی Call of Duty: Black Ops 3 در مناطقی نظیر سنگاپور و مصر سپری می شود. البته این دو کشور هیچ کارکرد مهمی در داستان این بازی ندارند و در واقع رویداد های داستانی بازی Call of Duty: Black Ops 3 می توانست در هر نقطه ی دیگری از جهان رخ دهد یکی از ویژگی های مشترکی که میان داستان دو بازی Call of Duty: Black Ops 3 و Call of Duty: Advanced Warfare وجود دارد قابل پیش بینی بودن آن است. خصوصیتی که البته در بازی Call of Duty: Advanced Warfare بیشتر به چشم می آید. در واقع از همان لحظه ی نخستی که با شخصیت جاناتان آیرونز (با بازی کوین اسپیسی) آشنا می شویم نقش او در داستان بازی Call of Duty: Advanced Warfare دقیقاً قابل حدس زدن است. امری که در خصوص جان تیلور (با بازی کریستوفر ملانی) در بازی Call of Duty: Black Ops 3 کم و بیش صدق می کند. البته به لطف داستان این اثر شاهد دگرگونی هایی در شخصیت تیلور در طول بازی هستیم که برخی غافلگیری های جزئی را برای تجربه کنندگان این اثر رقم می زند. با این حال اگر چه این دگرگونی ها و تاثیر های متفاوت شخصیت تیلور در داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 عمق بیشتری به شخصیت تیلور (در مقایسه با شخصیت آیرونز) می بخشد، اما در کل این غافلگیری های کوچک در آن حد و اندازه ای نیستند که بتوانند داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 را به تجربه ای کاملاً متفاوت و بکر برای علاقه مندان سری Call of Duty تبدیل سازند. در عوض این ویژگی، آن خصوصیتی که در بازی Call of Duty: Black Ops 3 بسیار ملموس جلوه می کند تکرار همان المان های آشنای سری Call of Duty و مجموعه ی Black Ops است. به عنوان مثال آن مرحله از این بازی که از پشت میز اتاقی کافه مانند آغاز می شود کم و بیش به صحنه ی بازی رولت روسی در بازی Call of Duty: Black Ops (که خود از فیلم شکارچی گوزن الهام گرفته شده بود) شباهت دارد. این گونه است که در حین تجربه ی بازی Call of Duty: Black Ops 3 ناخودآگاه احساس می کنیم که اغلب مراحل این بازی را پیش از این در نسخه های پیشین سری Call of Duty یا حتی بازی های دیگری نظیر سری Gears of War تجربه کرده ایم. البته این حس دژاوو در کمپین داستانی بازی Call of Duty: Advanced Warfare بسیار بیشتر احساس می شود و شاید بتوان ادعا کرد که تمامی مراحل موجود در این بازی شکل تغییر یافته و آینده نگرانه گشته ای از مراحلی هستند که پیش از این در سایر نسخه های سری Call of Duty تجربه کرده بودیم. حتی می توان گفت که در کمپین داستانی بازی Call of Duty: Advanced Warfare از المان های آشنای سری Call of Duty بسیار بیش از اندازه (و در حد افراط) استفاده شده است و این ارجاعات بسیار گل درشت و حتی گاه خسته کننده و کاملاً بی دلیل جلوه می کنند. به عنوان مثال در طول مراحل بازی Call of Duty: Advanced Warfare بار ها شاهد سقوط جنگنده های پرنده ای نظیر هلیکوپتر یا پهپاد های غول پیکر هستیم و حادثه ی آشنای زمین خوردن قهرمان داستان در صحنه های نیمه کات سین مانند (که اکنون به امضای اصلی سری Call of Duty تبدیل گشته است) نیز در طول این بازی بار ها به خورد مخاطب داده می شود (حتی بسیار بیشتر از کمپین داستانی بازی بتلفیلد 4 !). به تشابه دو شخصیت اصلی داستان بازی های Call of Duty: Advanced Warfare و Call of Duty: Black Ops 3 نیز بهتر است اشاره ای نکنیم که هر دوی آن ها تقریباً با یک سبک و سیاق به افرادی شبه سایبورگ و سرباز هایی نیمه مکانیکی با توانایی های ویژه تبدیل می شوند. با این حال در کل می توان گفت که داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 به نسبت داستان بازی Call of Duty: Advanced Warfare غیر کلیشه ای تر و مستحکم تر جلوه می کند و حتی امکان تجربه ی بخش های مختلف داستان به شکل دلخواه در همان ابتدای بازی (در واقع تمامی مراحل بازی Call of Duty: Black Ops 3 از همان ابتدا به شکل دلخواه قابل انتخاب هستند) خلل چندانی به استحکام نسبی و جزئی داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 وارد نمی آورد. کلیت داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 بر خطر پیشرفت تکنولوژی هایی نظیر هوش مصنوعی برای بشریت استوار شده است. داستانی که به نسبت تجربیات قبلی استودیو تری آرک روایت نسبتاً متوسطی دارد و حتی مفاهیمی نظیر جنگل یخبندان (که از دید نگارنده از مجموعه ی داستانی نغمه ی یخ و آتش الگو برداری شده است) نیز نتوانسته قدرت مضاعفی به ساختار آن ببخشد اما نکته ی عجیب قضیه این جاست که شاید بیش از هسته ی اصلی داستان ، در بخش گیم پلی دو بازی Call of Duty: Advanced Warfare و Call of Duty: Black Ops 3 بتوان تفاوت های ملموس تری را نسبت به هم احساس کرد (در واقع گیم پلی این دو بازی تفاوت های بیشتری نسبت به یکدیگر دارند تا هسته ی اصلی و بستر روایی داستان آن ها!). در گیم پلی بازی Call of Duty: Advanced Warfare (البته مقصود اصلی ما در حال حاضر گیم پلی کمپین داستانی این بازی است) حرکت و اکشن بیشتری را نسبت به بازی Call of Duty: Black Ops 3 می توان مشاهده کرد و اصولاً زد و خورد ها در نسخه ی پیشین سری Call of Duty به طرز محسوسی هیجان انگیز تر از نسخه ی حاضر هستند. سوای این مورد تفاوت های دیگری را نیز می توان ما بین این دو بازی (در بخش گیم پلی) نظاره گر بود. به عنوان مثال بر خلاف بازی Call of Duty: Advanced Warfare که در مراحل مختلف آن شما می توانید با از میان برداشتن دشمنان پیش روی خود سلاح های آن ها را به گونه ای دلخواه تصاحب نمایید، نظیر این قابلیت در بازی Call of Duty: Black Ops 3 وجود ندارد و تنها همان سلاحی که در ابتدای مرحله انتخاب می کنید تا پایان مرحله ی مذکور با شما همراه خواهد بود. در واقع شما در ابتدای هر مرحله از بازی Call of Duty: Black Ops 3 قادر به انتخاب دو سلاح (یک سلاح اصلی و یک سلاح فرعی که عمدتاً اسلحه های کمری را شامل می شود) خواهید بود و به جز بخش هایی از هر مرحله که به شما اجازه ی جابجایی این اسلحه ها را می دهد، در سایر بخش ها باید با همان انتخاب ابتدایی تان سر کنید. سوای این امر در گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 اضافه شدن ویژگی های جدیدی را شاهد هستیم که توانسته اند ابعاد تازه ای را (البته در حد جزئی) به گیم پلی این بازی بیافزایند. به عنوان مثال افزوده شدن سه قابلیت جدید به نام های Martial ، Controlو Chaos (که خود شامل تعدادی زیر شاخه می شوند و تمامی آن ها قابل ارتقا هستند) این امکان را در اختیار تجربه کنندگان کمپین داستانی بازی Call of Duty: Black Ops 3 قرار داده است تا بتوانند علاوه بر مبارزه با اسلحه، به کمک اینقابلیت ها نیز از خجالت دشمنان خود بر بیایند (به عنوان مثال یک دو جین پهپاد کوچک حشره مانند را به سراغ آن ها بفرستند یا کاری کنند که دشمنان آن ها تمامی دل و روده ی خود را بالا بیاورند!). در کل می توان گفت که این مکانیزم ها اگر چه تغییرات کوچکی در گیم پلی این بازی به شمار می روند اما در عین حال توانسته اند یک تنوع نسبی را به گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 اضافه نمایند و قدری از تکراری بودن آن بکاهند. وجود بخش کابوس (Nightmare) که پس از تجربه ی کمپین داستانی این اثر قابل تجربه خواهد بود اگر چه موجب شده تا بازی Call of Duty: Black Ops 3 در بخش کمپین داستانی محتوای بیشتری برای ارائه به مخاطب خود داشته باشد اما از دید کلی می توان گیم پلی بازی Call of Duty: Advanced Warfare را از لحاظ هیجان و روانی بهتر و جذاب تر توصیف کرد. بی شک یکی از دلایل اصلی تهیه کردن بازی Call of Duty: Black Ops 3 برای بسیاری از گیمر ها، تجربه ی بخش چند نفره و آنلاین این بازی خواهد بود. در این بخش از بازی شاهد اضافه شدن تغییراتی نسبت به عناوین گذشته هستیم. یکی از نکات مثبت بخش آنلاین بازی Call of Duty: Black Ops 3 امکان انتخاب از میان 9 سرباز مختلف است که هر کدام از آن ها ساز و برگ های متفاوتی در اختیار دارند و توانسته اند تنوع بیشتری به گیم پلی این بخش از بازی به نسبت نسخه ی پیشین این مجموعه اضافه نمایند. با این حال سوای ویژگی یاد شده شخصاً ویژگی مثبت دیگری را در بخش چند نفره ی بازی Call of Duty: Black Ops 3 به نسبت بازی Call of Duty: Advanced Warfare مشاهده نکردم. چه به لحاظ جذابیت نقشه ها و چه به لحاظ روانی و درگیر کنندگی گیم پلی در بخش چند نفره، می توان گفت که بازی Call of Duty: Advanced Warfare جذابیت بیشتری نسبت به بازی Call of Duty: Black Ops 3 دارد. به عنوان مثال سیستم هدف گیری در بازی Call of Duty: Advanced Warfare (به خصوص در بخش چند نفره ی این اثر) به مراتب روان تر، دقیق تر و سریع تر از بازی Call of Duty: Black Ops 3 است و این موضوع در هنگامی که سلاح خود را به سمت دشمنان زوم کرده و در همان حالت آن را حرکت می دهید بیش از حالت عادی احساس می شود. به عبارت بهتر سرعت عکس العمل مناسب که در واقع یکی از پارامتر های اصلی برای داشتن تجربه ای مناسب از عناوین شوتر آنلاین محسوب می شود در بازی Call of Duty: Advanced Warfare بیش از بازی Call of Duty: Black Ops 3 وجود داشته و بسیار بهتر از آن احساس می شود. از سوی دیگر ویژگی های جدیدی نظیر امکان دویدن بر روی دیوار ها که از بازی تایتان فال به گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 اضافه شده است کارکرد چندان قابل توجهی در گیم پلی بخش چند نفره ی این بازی ندارد و در کل یک ویژگی بی استفاده محسوب می شود. در مجموع چه در بخش کمپین داستانی و چه در بخش چند نفره می توان در زمینه ی جذابیت گیم پلی حکم برتری را به بازی Call of Duty: Advanced Warfare داد و در واقع گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 در حالت کلی پیشرفت قابل توجهی را نسبت به نسخه ی پیشین این سری از خود به نمایش نگذاشته است. همانند نسخه های پیشین مجموعه یBlack Ops بخش زامبی یکی از بخش های قابل توجه موجود در گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 به شمار می رود. بخشی که همانند قبل جذابیت های خود را حفظ کرده و کاملاً اعتیاد آور و جالب جلوه می کند. اما مسلماً بزرگ ترین نقطه ضعف بخش زامبی در بازی Call of Duty: Black Ops 3 حذف شدن قابلیت Split Screen از این بخش از بازی است که می توان آن را یکی از اشتباهات نا بخشودنی استودیو تری آرک به شمار آورد! در زمینه ی فنی و در بخش هایی نظیر گرافیک و صدا نمی توان حکم به برتری مطلق هیچ کدام از دو بازی Call of Duty: Black Ops 3 و Call of Duty: Advanced Warfare داد و هر دوی این عناوین در بخش های فوق عملکرد نسبتاً مشابهی داشته اند. البته با توجه به این نکته که بازی Call of Duty: Black Ops 3 یک سال پس از نسخه ی پیشین این مجموعه به بازار عرضه شده است می توان مابین کیفیت میان پرده های سینمایی و کیفیت گرافیک بخش گیم پلی این بازی فاصله ای کمتر را نسبت به نسخه ی قبل مشاهده کرد (هر چند که این فاصله همچنان وجود دارد و به خوبی قابل تمایز است). با این حال وجود افت فریم بیشتر در بازی Call of Duty: Black Ops 3 تا حدودی این قضیه را خنثی می سازد. افت فریمی که در برخی بخش های این بازی و به خصوص در هنگام پخش میان پرده های سینمایی آن به خوبی قابل لمس و احساس است. در پایان باید گفت که بازی Call of Duty: Black Ops 3 هیچ گام مثبتی در سری Call of Duty محسوب نمی شود و چه نسبت به نسخه های پیشین مجموعه ی Black Ops و چه نسبت به نسخه ی پیشین سری Call of Duty یعنی بازی Call of Duty: Advanced Warfare یک پسرفت به شمار می آید. در همین ابتدا باید اعتراف کرد که بازی Call of Duty: Black Ops 3 از هر لحاظ (داستان ، اتمسفر و فضا، نوع گیم پلی و تم کلی) شباهت های فراوان و غیر قابل انکاری به نسخه ی پیشین این مجموعه یعنی بازی Call of Duty: Advanced Warfare دارد. شباهتی که با توجه به متفاوت بودن استودیو های سازنده ی این دو بازی حتی تا حدودی عجیب و سوال برانگیز جلوه می کند. بر اساس شباهت های غیر قابل انکاری که میان بخش های مختلف این دو نسخه ی پی در پی از سری Call of Duty وجود دارد، تصمیم داریم در این متن به مقایسه ی این دو بازی با یکدیگر بپردازیم تا در نهایت روشن شود که سری Call of Duty در فاصله ی زمانی ما بین انتشار دو بازی Call of Duty: Advanced Warfare و Call of Duty: Black Ops 3 با پیشرفت همراه بوده یا این که نسبت به گذشته پسرفت داشته است. بر همین اساس نخستین بخش این بررسی مقایسه ای را با نگاهی به داستان این دو بازی آغاز می کنیم. داستان هر دو بازی Call of Duty: Advanced Warfare و Call of Duty: Black Ops 3 نبرد هایی آینده گرایانه را به تصویر می کشد و جالب این جاست که مقطع زمانی انتخاب شده برای روایت داستان هر دو اثر مذکور نیمه ی دوم قرن بیست و یکم میلادی است. به این ترتیب که داستان بازی Call of Duty: Advanced Warfare سال 2054 میلادی را به عنوان مبدا آغاز روایت خود برگزیده و داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 هم اندکی دیر تر یعنی در سال 2065 میلادی آغاز می شود. البته داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 حدود 40 سال پس از اتفاقات نسخه ی پیشین مجموعه ی Black Ops یعنی بازی Call of Duty: Black Ops 2 رخ می دهد و پیوستگی هایی هم با داستان بازی مذکور دارد. هر چند که این پیوستگی ها آن چنان قابل توجه به نظر نمی رسند و آن گونه ای نیستند که بدون تجربه ی بازی Black Ops 2 خللی بر تجربه ی گیمر ها از بازی Call of Duty: Black Ops 3 وارد شود. با این حال در کنار این پیوستگی جزئی می توان شباهت هایی را نیز میان نوع داستان پردازی در بازی Call of Duty: Black Ops 3 با دو نسخه ی پیشین حاضر در مجموعه ی Black Ops مشاهده کرد. البته قدرت داستان پردازی در بازی Call of Duty: Black Ops 3 به هیچ وجه در حد دو نسخه ی پیشین مجموعه ی Black Ops (به خصوص نسخه ی اول این مجموعه) نیست، اما با این حال رگه هایی از همان تم آشنا را در این بازی نیز می توان مشاهده کرد. خصوصیتی که موجب می شود تا داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 تا حد قابل ملاحظه ای از داستان بازی Call of Duty: Advanced Warfare بهتر و قدرتمند تر جلوه کند. بخش مهمی از کمپین داستانی بازی Call of Duty: Black Ops 3 در مناطقی نظیر سنگاپور و مصر سپری می شود. البته این دو کشور هیچ کارکرد مهمی در داستان این بازی ندارند و در واقع رویداد های داستانی بازی Call of Duty: Black Ops 3 می توانست در هر نقطه ی دیگری از جهان رخ دهد یکی از ویژگی های مشترکی که میان داستان دو بازی Call of Duty: Black Ops 3 و Call of Duty: Advanced Warfare وجود دارد قابل پیش بینی بودن آن است. خصوصیتی که البته در بازی Call of Duty: Advanced Warfare بیشتر به چشم می آید. در واقع از همان لحظه ی نخستی که با شخصیت جاناتان آیرونز (با بازی کوین اسپیسی) آشنا می شویم نقش او در داستان بازی Call of Duty: Advanced Warfare دقیقاً قابل حدس زدن است. امری که در خصوص جان تیلور (با بازی کریستوفر ملانی) در بازی Call of Duty: Black Ops 3 کم و بیش صدق می کند. البته به لطف داستان این اثر شاهد دگرگونی هایی در شخصیت تیلور در طول بازی هستیم که برخی غافلگیری های جزئی را برای تجربه کنندگان این اثر رقم می زند. با این حال اگر چه این دگرگونی ها و تاثیر های متفاوت شخصیت تیلور در داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 عمق بیشتری به شخصیت تیلور (در مقایسه با شخصیت آیرونز) می بخشد، اما در کل این غافلگیری های کوچک در آن حد و اندازه ای نیستند که بتوانند داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 را به تجربه ای کاملاً متفاوت و بکر برای علاقه مندان سری Call of Duty تبدیل سازند. در عوض این ویژگی، آن خصوصیتی که در بازی Call of Duty: Black Ops 3 بسیار ملموس جلوه می کند تکرار همان المان های آشنای سری Call of Duty و مجموعه ی Black Ops است. به عنوان مثال آن مرحله از این بازی که از پشت میز اتاقی کافه مانند آغاز می شود کم و بیش به صحنه ی بازی رولت روسی در بازی Call of Duty: Black Ops (که خود از فیلم شکارچی گوزن الهام گرفته شده بود) شباهت دارد. این گونه است که در حین تجربه ی بازی Call of Duty: Black Ops 3 ناخودآگاه احساس می کنیم که اغلب مراحل این بازی را پیش از این در نسخه های پیشین سری Call of Duty یا حتی بازی های دیگری نظیر سری Gears of War تجربه کرده ایم. البته این حس دژاوو در کمپین داستانی بازی Call of Duty: Advanced Warfare بسیار بیشتر احساس می شود و شاید بتوان ادعا کرد که تمامی مراحل موجود در این بازی شکل تغییر یافته و آینده نگرانه گشته ای از مراحلی هستند که پیش از این در سایر نسخه های سری Call of Duty تجربه کرده بودیم. حتی می توان گفت که در کمپین داستانی بازی Call of Duty: Advanced Warfare از المان های آشنای سری Call of Duty بسیار بیش از اندازه (و در حد افراط) استفاده شده است و این ارجاعات بسیار گل درشت و حتی گاه خسته کننده و کاملاً بی دلیل جلوه می کنند. به عنوان مثال در طول مراحل بازی Call of Duty: Advanced Warfare بار ها شاهد سقوط جنگنده های پرنده ای نظیر هلیکوپتر یا پهپاد های غول پیکر هستیم و حادثه ی آشنای زمین خوردن قهرمان داستان در صحنه های نیمه کات سین مانند (که اکنون به امضای اصلی سری Call of Duty تبدیل گشته است) نیز در طول این بازی بار ها به خورد مخاطب داده می شود (حتی بسیار بیشتر از کمپین داستانی بازی بتلفیلد 4 !). به تشابه دو شخصیت اصلی داستان بازی های Call of Duty: Advanced Warfare و Call of Duty: Black Ops 3 نیز بهتر است اشاره ای نکنیم که هر دوی آن ها تقریباً با یک سبک و سیاق به افرادی شبه سایبورگ و سرباز هایی نیمه مکانیکی با توانایی های ویژه تبدیل می شوند. با این حال در کل می توان گفت که داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 به نسبت داستان بازی Call of Duty: Advanced Warfare غیر کلیشه ای تر و مستحکم تر جلوه می کند و حتی امکان تجربه ی بخش های مختلف داستان به شکل دلخواه در همان ابتدای بازی (در واقع تمامی مراحل بازی Call of Duty: Black Ops 3 از همان ابتدا به شکل دلخواه قابل انتخاب هستند) خلل چندانی به استحکام نسبی و جزئی داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 وارد نمی آورد. کلیت داستان بازی Call of Duty: Black Ops 3 بر خطر پیشرفت تکنولوژی هایی نظیر هوش مصنوعی برای بشریت استوار شده است. داستانی که به نسبت تجربیات قبلی استودیو تری آرک روایت نسبتاً متوسطی دارد و حتی مفاهیمی نظیر جنگل یخبندان (که از دید نگارنده از مجموعه ی داستانی نغمه ی یخ و آتش الگو برداری شده است) نیز نتوانسته قدرت مضاعفی به ساختار آن ببخشد اما نکته ی عجیب قضیه این جاست که شاید بیش از هسته ی اصلی داستان ، در بخش گیم پلی دو بازی Call of Duty: Advanced Warfare و Call of Duty: Black Ops 3 بتوان تفاوت های ملموس تری را نسبت به هم احساس کرد (در واقع گیم پلی این دو بازی تفاوت های بیشتری نسبت به یکدیگر دارند تا هسته ی اصلی و بستر روایی داستان آن ها!). در گیم پلی بازی Call of Duty: Advanced Warfare (البته مقصود اصلی ما در حال حاضر گیم پلی کمپین داستانی این بازی است) حرکت و اکشن بیشتری را نسبت به بازی Call of Duty: Black Ops 3 می توان مشاهده کرد و اصولاً زد و خورد ها در نسخه ی پیشین سری Call of Duty به طرز محسوسی هیجان انگیز تر از نسخه ی حاضر هستند. سوای این مورد تفاوت های دیگری را نیز می توان ما بین این دو بازی (در بخش گیم پلی) نظاره گر بود. به عنوان مثال بر خلاف بازی Call of Duty: Advanced Warfare که در مراحل مختلف آن شما می توانید با از میان برداشتن دشمنان پیش روی خود سلاح های آن ها را به گونه ای دلخواه تصاحب نمایید، نظیر این قابلیت در بازی Call of Duty: Black Ops 3 وجود ندارد و تنها همان سلاحی که در ابتدای مرحله انتخاب می کنید تا پایان مرحله ی مذکور با شما همراه خواهد بود. در واقع شما در ابتدای هر مرحله از بازی Call of Duty: Black Ops 3 قادر به انتخاب دو سلاح (یک سلاح اصلی و یک سلاح فرعی که عمدتاً اسلحه های کمری را شامل می شود) خواهید بود و به جز بخش هایی از هر مرحله که به شما اجازه ی جابجایی این اسلحه ها را می دهد، در سایر بخش ها باید با همان انتخاب ابتدایی تان سر کنید. سوای این امر در گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 اضافه شدن ویژگی های جدیدی را شاهد هستیم که توانسته اند ابعاد تازه ای را (البته در حد جزئی) به گیم پلی این بازی بیافزایند. به عنوان مثال افزوده شدن سه قابلیت جدید به نام های Martial ، Controlو Chaos (که خود شامل تعدادی زیر شاخه می شوند و تمامی آن ها قابل ارتقا هستند) این امکان را در اختیار تجربه کنندگان کمپین داستانی بازی Call of Duty: Black Ops 3 قرار داده است تا بتوانند علاوه بر مبارزه با اسلحه، به کمک این قابلیت ها نیز از خجالت دشمنان خود بر بیایند (به عنوان مثال یک دو جین پهپاد کوچک حشره مانند را به سراغ آن ها بفرستند یا کاری کنند که دشمنان آن ها تمامی دل و روده ی خود را بالا بیاورند!). در کل می توان گفت که این مکانیزم ها اگر چه تغییرات کوچکی در گیم پلی این بازی به شمار می روند اما در عین حال توانسته اند یک تنوع نسبی را به گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 اضافه نمایند و قدری از تکراری بودن آن بکاهند. وجود بخش کابوس (Nightmare) که پس از تجربه ی کمپین داستانی این اثر قابل تجربه خواهد بود اگر چه موجب شده تا بازی Call of Duty: Black Ops 3 در بخش کمپین داستانی محتوای بیشتری برای ارائه به مخاطب خود داشته باشد اما از دید کلی می توان گیم پلی بازی Call of Duty: Advanced Warfare را از لحاظ هیجان و روانی بهتر و جذاب تر توصیف کرد. بی شک یکی از دلایل اصلی تهیه کردن بازی Call of Duty: Black Ops 3 برای بسیاری از گیمر ها، تجربه ی بخش چند نفره و آنلاین این بازی خواهد بود. در این بخش از بازی شاهد اضافه شدن تغییراتی نسبت به عناوین گذشته هستیم. یکی از نکات مثبت بخش آنلاین بازی Call of Duty: Black Ops 3 امکان انتخاب از میان 9 سرباز مختلف است که هر کدام از آن ها ساز و برگ های متفاوتی در اختیار دارند و توانسته اند تنوع بیشتری به گیم پلی این بخش از بازی به نسبت نسخه ی پیشین این مجموعه اضافه نمایند. با این حال سوای ویژگی یاد شده شخصاً ویژگی مثبت دیگری را در بخش چند نفره ی بازی Call of Duty: Black Ops 3 به نسبت بازی Call of Duty: Advanced Warfare مشاهده نکردم. چه به لحاظ جذابیت نقشه ها و چه به لحاظ روانی و درگیر کنندگی گیم پلی در بخش چند نفره، می توان گفت که بازی Call of Duty: Advanced Warfare جذابیت بیشتری نسبت به بازی Call of Duty: Black Ops 3 دارد. به عنوان مثال سیستم هدف گیری در بازی Call of Duty: Advanced Warfare (به خصوص در بخش چند نفره ی این اثر) به مراتب روان تر، دقیق تر و سریع تر از بازی Call of Duty: Black Ops 3 است و این موضوع در هنگامی که سلاح خود را به سمت دشمنان زوم کرده و در همان حالت آن را حرکت می دهید بیش از حالت عادی احساس می شود. به عبارت بهتر سرعت عکس العمل مناسب که در واقع یکی از پارامتر های اصلی برای داشتن تجربه ای مناسب از عناوین شوتر آنلاین محسوب می شود در بازی Call of Duty: Advanced Warfare بیش از بازی Call of Duty: Black Ops 3 وجود داشته و بسیار بهتر از آن احساس می شود. از سوی دیگر ویژگی های جدیدی نظیر امکان دویدن بر روی دیوار ها که از بازی تایتان فال به گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 اضافه شده است کارکرد چندان قابل توجهی در گیم پلی بخش چند نفره ی این بازی ندارد و در کل یک ویژگی بی استفاده محسوب می شود. در مجموع چه در بخش کمپین داستانی و چه در بخش چند نفره می توان در زمینه ی جذابیت گیم پلی حکم برتری را به بازی Call of Duty: Advanced Warfare داد و در واقع گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 در حالت کلی پیشرفت قابل توجهی را نسبت به نسخه ی پیشین این سری از خود به نمایش نگذاشته است. همانند نسخه های پیشین مجموعه یBlack Ops بخش زامبی یکی از بخش های قابل توجه موجود در گیم پلی بازی Call of Duty: Black Ops 3 به شمار می رود. بخشی که همانند قبل جذابیت های خود را حفظ کرده و کاملاً اعتیاد آور و جالب جلوه می کند. اما مسلماً بزرگ ترین نقطه ضعف بخش زامبی در بازی Call of Duty: Black Ops 3 حذف شدن قابلیت Split Screen از این بخش از بازی است که می توان آن را یکی از اشتباهات نا بخشودنی استودیو تری آرک به شمار آورد! در زمینه ی فنی و در بخش هایی نظیر گرافیک و صدا نمی توان حکم به برتری مطلق هیچ کدام از دو بازی Call of Duty: Black Ops 3 و Call of Duty: Advanced Warfare داد و هر دوی این عناوین در بخش های فوق عملکرد نسبتاً مشابهی داشته اند. البته با توجه به این نکته که بازی Call of Duty: Black Ops 3 یک سال پس از نسخه ی پیشین این مجموعه به بازار عرضه شده است می توان مابین کیفیت میان پرده های سینمایی و کیفیت گرافیک بخش گیم پلی این بازی فاصله ای کمتر را نسبت به نسخه ی قبل مشاهده کرد (هر چند که این فاصله همچنان وجود دارد و به خوبی قابل تمایز است). با این حال وجود افت فریم بیشتر در بازی Call of Duty: Black Ops 3 تا حدودی این قضیه را خنثی می سازد. افت فریمی که در برخی بخش های این بازی و به خصوص در هنگام پخش میان پرده های سینمایی آن به خوبی قابل لمس و احساس است. در پایان باید گفت که بازی Call of Duty: Black Ops 3 هیچ گام مثبتی در سری Call of Duty محسوب نمی شود و چه نسبت به نسخه های پیشین مجموعه ی Black Ops و چه نسبت به نسخه ی پیشین سری Call of Duty یعنی بازی Call of Duty: Advanced Warfare یک پسرفت به شمار می آید.


چهارشنبه ، ۴فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سخت افزار]
[مشاهده در: www.sakhtafzarmag.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن