تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830020960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ویرایشی تازه از «نقد عقل محض» کانت/ بررسی آموزه‌های استعلایی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: معرفی کتاب؛
ویرایشی تازه از «نقد عقل محض» کانت/ بررسی آموزه‌های استعلایی

نقد عقل محض


شناسهٔ خبر: 3572722 - پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵
فرهنگ > کتاب

چاپ ویرایش دوم ترجمه کتاب «نقد عقل محض» نوشته ایمانوئل کانت، توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نقد عقل محض» نوشته ایمانوئل کانت به تازگی با ترجمه بهروز نظری توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. این کتاب ویراست دوم ترجمه فارسی این کتاب است که نسخه اصلی آن در سال ۱۹۹۸ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده است. محمدمهدی اردبیلی ویراستار ترجمه این کتاب، ابتدای اثر مذکور مقدمه ای آورده که در آن به مسائلی مربوط به ویراستاری این اثر کانت اشاره شده است. اردبیلی در این مقدمه می آورد: متنی که پیش روی شماست، ترجمه کتاب نقد عقل محض کانت به فارسی است، البته پیش از ویرایش حاضر، جناب آقای علیرضا سیداحمدیان نیز به متن نگاهی انداخته و بعضا ویرایشی حداقلی نیز در آن اعمال کرده است که لازم است بدین دلیل از ایشان نیز تشکر شود. اما نگارنده این سطور به عنوان ویراستار اصلی، علی رغم فرصت کوتاه چندماهه ای که داشت، کوشید تا کل متن را کلمه به کلمه با ترجمه انگلیسی پل گایر مطابقت دهد و ویرایش های بسیاری در سه سطح محتوا، معادل گزینی و نحو فارسی بر متن اعمال کند. مترجم کتاب نیز در مقدمه کوتاهی که نوشته اشاره می کند: در سال ۱۳۶۲ کتاب نقد عقل محض با عنوان سنجش خرد ناب منتشر شد. نگارنده از سال ۱۳۶۷ با آن آشنا بوده ام و در حد توان و بضاعت در ترجمه خودم از آن بهره برده ام. لیکن با عطف نظر به انتقاد دکتر طباطبایی بر ترجمه دکتر ادیب سلطانی از نقد عقل محض، از کاربرد لغت و اصطلاحات مهجور پرهیز اکید داشته ام و به دنبال ارائه زبانی متعارف برای اندیشه های نوآورانه کانت بوده ام، که این رویکرد خوشبختانه با ذوق خوانندگان متون فلسفی، بسیار همخوان است.

این کتاب کانت، دو بخش اصلی با عنوان «آموزه استعلایی عناصر» و «آموزه استعلایی روش» دارد که فصول زیادی را در بر می گیرند. حسیات استعلایی (ویراست اول) و (ویراست دوم)، منطق استعلایی، تحلیلات استعلایی، تحلیلات اصول [بنیادین]، دیالکتیک استعلایی، درباره مفاهیم عقل محض، قیاس های دیالکتیکی عقل محض و ... از جمله مفاهیمی هستند که در این کتاب به آن ها پرداخته شده است. این اثر در روزهای پیش از عید نوروز منتشر و عرضه شد. در قسمتی از این کتاب می خوانیم: حال اجازه بدهید به مسئله خود بپردازیم. این که چیزی اتفاق بیفتد، یعنی به چیزی یا حالتی تبدیل شود که قبلا وجود نداشت، فقط وقتی می تواند به طور تجربی [حسی] درک شود که یک نمود قبلی وجود داشته باشد که این حالت را در خود جای نمی دهد؛ زیرا در یک واقعیت، که بعد از یک زمان تهی بیاید، و در نتیجه نوعی وجود یافتن که سابق بر آن هیچ نوع حالتی از اشیا وجود نداشته باشد، نمی تواند دریافت شود، همان طور که زمان تهی نیز نمی تواند دریافت شود. بنابراین، هر نوع دریافت یک رویداد، یک ادراک است که بعد از آن یک ادراک دیگر می آید. اما چون در هر نوع ترکیب دریافت وضع به همین ترتیب است، همان طور که در مورد نمود خانه نشان داده ام، دریافت من از یک رویداد از آن طریق از دریافت های دیگر متمایز نمی شود. اما همچنین متذکر می شوم که اگر من در مورد نمودی که یک رویداد را در خود جای می دهد، حالت قبلی ادراک را الف بنامم و حالت بعدی را ب، آن گاه در دریافت، ب فقط بعد از الف می تواند بیاید، اما ادراک الف نمی تواند بعد از ب بیاید، بلکه فقط می تواند قبل از آن باشد... این کتاب با ۷۶۸ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۵۵۰ هزار ریال منتشر شده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن