واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
پیام آیت الله جوادی آملی به مناسبت آغاز سال نو شمسی آیت الله جوادی آملی طی پیامی آغاز سال نو شمسی را به همه مردم ایران تبریک گفت.
به گزارش فرهنگ نیوز ، آیت الله جوادی آملی به مناسبت آغاز سال نو شمسی پیامی صادر کرد و سال نو را به همه مردم تبریک گفت. متن کامل پیام معظم له به شرح زیر است:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
«يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»[۱]
سال نو را به همه شما بزرگواران تهنیت عرض میكنیم! از ذات اقدس الهی سعادت و صلاح و فلاح ملّت و مملكت را از خدای سبحان مسئلت میكنیم! این دعا از زبان همه برای همه است و از خدای سبحان كه مقلّب لیل و نهار است, مقلّب حال و احوال است مسئلت میكنیم كه حالِ جامعه را به زیباترین و برجستهترین حال متحوّل كند! وقتی جامعه حالش أحسن میشود كه هم حُسن نظری پیدا كند و هم حُسن عملی. در حكمت نظری, حُسن به اندیشههای دقیق و عمیق علمی و پیشرفتهای علمی فضای كشور است، حُسن عملی به عدل و داد یك ملّت است, اگر آن عقل اندیشور، مراكز علمی یك كشور را به خوبی اداره كرد این «أحسن العقول» است، آن عقلی كه مسئول انگیزه است كشور را به عدل و داد اداره كرد این «أحسن الأحوال» است، مجموع علمِ صائب و عمل صالح «أحسن الأقوال و أحوال» یك مملكت است.
مستحضرید زمین به دور شمس بگردد كه امروز برابر آن است, شمس به دور زمین بگردد كه دیروز میپنداشتند این مایه عید یك ملّت نیست، آنكه حركت میكند از آغازی به انجامی و همواره در حال طلوع است آن عید دارد، چون مستحضرید كه غروب یك امر نسبی است و ما چیزی به نام مغرب نداریم, چیزی به نام تاریكی نداریم هر چه هست شرق است, شروق است, نور است و سایه, تابع است؛ لذا در قرآن كریم در عین حال كه فرمود: ﴿رَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ﴾[۲] جمع آورد، بعد فرمود: ﴿رَبُّ الْمَشْرِقَینِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَینِ﴾[۳] تثنیه آورد، در بخشهایی از قرآن کریم فرمود: ﴿رَبُّ الْمَشارِق﴾ اصلاً ما مغرب نداریم و غروب یك امر نسبی است، این آفتاب هر لحظه در سیر است و روشن كردن, این زمین هر لحظه در سیر است و روشنیابی. انسان وقتی به «أحسن الأحوال» میرسد كه هر لحظه از مافوق نور بگیرد و به جامعه نور ببخشد, جامعهٴ نورانی «أحسن الأحوال» دارد و نورانیت آن در بخش معرفت, عقل اندیشور است و در بخش عمل, عقل عملی انگیزهدارِ عدل و داد كه اگر ذات اقدس الهی جامعهای را به علم صائب و عمل صالح موفق كرد این تحوّل درونی جامعه را به عهده گرفت و این جامعه به «أحسن الأقوال» بار مییابد و منظور از این زیبایی هم زیبایی نظری است, هم زیبایی عملی; یعنی حكمتِ نظر او را زیبا میداند، چون كشور بر اساس دانش و اقتصاد دانشبنیانی و بنیادی و مانند آن حركت میكند و هم عملهای فرعیاش بر محور علم است.
مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) در پایان مقدمه كافی میگوید: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ، وَ بِهِ یحْتَجُّ»؛[۴] یعنی قطب زندگی, محور اساسی سعادت یك ملّت, عقل و اندیشه است، این در خطبه خود كلینی است. این محدّث نامآور دین, حدیث را از منظر عقل میبیند و عقل را قطب فرهنگی یك ملت میداند، اگر «أحسن الأحوال» است برای آن است كه قطب فرهنگی یك ملّت, عقلِ هوشمند آن ملت است. آنگاه حدیثی را از وجود مبارك امام صادق(سلام الله علیه) نقل كرده است كه انسان در بُعد سلب و ایجاب, تصدیق و تكذیب, محقّقانه باشد، قرآن بیانش این است كه انسان تا چیزی برای او محقَّق نشود، نپذیرد و چیزی برای او محقَّق نشود تكذیب نكند؛ در نفی و اثبات, تصدیق و تكذیب, محقِّق باشد، چه اینكه خدا فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾[۵] از یك منظر, ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾[۶] از منظر دیگر; یعنی جامعهای به «أحسن الأحوال» میرسد كه قبول و نكول او محقّقانه باشد، چنین جامعهای خیرخواه دیگران است, چنین جامعهای بدی كسی را نمیخواهد, چنین جامعهای صلاح و فلاح را در استقلال خود میداند, در امنیت خود میداند؛ نه در امور دیگران دخالت میكند نه اجازه میدهد كه دیگران در امور او دخالت كنند، استقلال خود را حفظ میكند, امنیت خود را حفظ میكند, امانت خود را حفظ میكند و دیگران را در سایه استقلال و امنیت و امانتِ خود نگه میدارد كه تاكنون طبق رهبری امام راحل و خونهای پاك شهدای این مملكت این كشور اینچنین بوده است، امیدواریم طبق رهبری مقام معظّم رهبری تا پایان اینچنین باشد و این نظام سالماً به دست صاحب اصلیاش ولی عصر(ارواحنا فداه) برسد و ارواح تابناك شهدا(رضوان الله تعالی علیهم) از ما خوشنود باشند!
«غفر الله لنا و لكم و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته»
[۱] . زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص ۳۲۸.
[۲] . سوره معارج، آیه ۴۰.
[۳] . سوره الرحمن، آیه ۱۷.
[۴] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج۱، ص ۹.
[۵] . سوره اسراء، آیه ۳۶.
[۶] . سوره یونس، آیه ۳۹.
95/1/2 - 13:02 - 2016-3-21 13:02:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]