تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803821648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسته سوم خروج از رکود دولت هم کاری از پیش نخواهد برد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بسته سوم خروج از رکود دولت هم کاری از پیش نخواهد برد
دولت یازدهم نسبت به دولت‌های قبلی ویژگی‌هایی دارد که نمی‌توان از آن گذشت. این دولت از نقد منتقدین منصف استفاده می‌کند و شاید به همین دلیل است که دولت به اشتباه خود در خصوص دو بسته قبلی پی برده و متوجه شده که جامعه در حال رکود و اوضاع نابسامان جوانان قرار دارد.
کد خبر: ۵۷۵۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ - 18 March 2016



بسته سوم خروج از رکود دولت هم شکست می خورد؟
 در آستانه آغاز سال جدید، دولت در تلاش است تا بازار راکد کشور را بهاری کند، به گونه ای که در روزهای گذشته، سخنگوی دولت در نشست خبری خود، از این تصمیم دولت پرده برداشت و اعلام کرد: رئیس دولت یازدهم با جمع کردن تیم اقتصادی، دستور داده تا برنامه اقتصادی دیگری را برای سال جدید تدارک ببینند.

به گزارش «تابناک»، محمد باقر نوبخت گفت: در روزهای گذشته، رئیس جمهور کشور همه اعضای ستاد اقتصادی دولت را موظف کرده است تا برنامه کوتاه مدتی برای رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم به ویژه اشتغال جوانان ارائه کنند.

اگر این سخنان نوبخت تحقق پیدا کند و برنامه‌ای که رئیس جمهور از تیم اقتصادی خود خواسته است پا بگیرد، سومین بسته دولت برای خروج از رکود اقتصادی خواهد بود. این در حالی است که به نظر می‌رسد، دولت برای تدوین برنامه جدید، نیم نگاهی نیز به بسته‌های قبلی خود دارد تا پیش از هر کار، برآیندی برای تصمیمات جدی خود داشته باشد تا بتواند تقشه راه را بهتر ترسیم کند.

بنا بر این گزارش، برخی از بسته‌ها در گذشته از سوی دولت تصویب شد، از جمله فروش کالاهای با دوام داخلی با وام کم بهره بانکی، که هرگز رنگ و بوی اجرا را به خود ندید و برخی دیگر مانند یارانه‌های تولید که همچنان در انتظار اجرایی شدن از سوی دولت هست و یا اقداماتی نظیر کاهش سود بانکی که به هیچ عنوان سرعت و مقدار کاهش آن متناسب با اوضاع تورم نبوده است.

البته بخش هایی از این بسته از جمله اختصاص وام برای تحریک تقاضا در صنعت خودرو به خوبی انجام شد، که به گفته کار‌شناسان اقتصادی، هیچ گروهی از رکود بازار خودرو در بازار را باز نکرد.

حال معلوم نیست، تصمیم جدید دولت، برای خروج از رکود چگونه خواهد بود؛ هر چند اقتصاددانان در این مورد پیشنهاد‌هایی دارند و دکتر الله داد، معاون اقتصادی اتاق بازرگانی در این باره می‌گوید دولت اگر می‌خواهد کاری برای خروج از رکود انجام دهد، باید بیش از هر اقدام دیگری، توسعه بازار بدهی را کاهش دهد و با انتشار اوراق سکوک و اوراق قرضه نهایتا بتواند پول پیمانکاران را پرداخت کند.

دومین کاری که دولت می‌تواند در این زمینه انجام دهد، پرداخت بدهی‌هایش به بانک هاست، زیرا قفل دوم در رکود، مسأله بسته شدن منابع بانکی است و تا زمانی که این قفل باز نشده، نباید انتظار زیادی از بازار داشت.

این کار‌شناس اقتصادی بر این باور است که طرح دولت در پرداخت وام خودرو، هیچ اثری در اقتصاد نداشته و شاید طرح دوم دولت جهت پرداخت وام برای کالا‌های ایرانی در صورت اجرا می‌توانست اثرات مثبت بیشتری داشته باشد.

آن گونه که آمار‌های مرکز آمار کشور نشان می‌دهد، نرخ توم در بهمن ماه گذشته به۸/۱۱ درصد و تورم نقطه به نقطه به ۹/۸ درصد رسیده است؛ اما نرخ سود بانکی اصلا با این شرایط تناسبی ندارد و بانک‌های کشور بعد از فشار‌های وارده از بالا و چانی زنی‌های صورت گرفته از پایین، تنها ۲ درصد حاضر به کاهش نرخ سود شدند، که البته تا کنون اثری از آن نیست و تنها تفاهم نامه‌ای است که بر روی کاغد نوشته شده است.

غلامعلی جعفر‌زاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌و‌گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: عمق رکود در بازار کشور، عمیق‌تر از آن چیزی است که بتواند با بسته‌هایی از این قبیل تکان بخورد. بازده پول در بازار کنونی در حدی نیست که بتواند نرخ سود بانکی را برگرداند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: البته دولت یازدهم نسبت به دولت‌های قبلی ویژگی‌هایی دارد که نمی‌توان از آن گذشت. این دولت از نقد منتقدین منصف استفاده می‌کند و شاید به همین دلیل است که دولت به اشتباه خود در خصوص دو بسته قبلی پی برده و متوجه شده که جامعه در حال رکود و اوضاع نابسامان جوانان قرار دارد.

شاید این عوامل باعث شده تا رئیس جمهور را وادار کند تا یک برنامه کوتاه مدت اقتصادی برای خروج از رکود تدوین کرده و حتی شده مقطعی و شوک وار کاری کند تا تنفس جدیدی در کشور ایجاد شود.

این نماینده مجلس گفت: هم اکنون در کشور رکود بیش از هر چیز دیگری بیداد می‌کند، کالاهای مصرفی در آستانه تحویل سال افزایش قیمت داشته و همه این‌ها نشان می‌دهد، با این اوضاع دولت نمی‌تواند در سال آینده به اهداف خود نزدیک شود، مگر اینکه از هم اکنون برنامه‌ای برای آن داشته باشد.

البته مجموعه ای از عوامل درهم تنیده از جمله مسأله گمرکات و ورود کالاهای غیر مجاز، کاهش و افزایش دستوری نرخ‌های بانکی، سوداگری افراد سودجو در بازار و صد‌ها عوامل دیگر، در به وجود آمدن این وضعیت دخلیل هستند و راهکارهای کنترلی درستی را می طلبد.






















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن