محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803661608
![نمایش مجدد: وقتی چینی ها جشن ایرانی را به آتش کشیدند refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
وقتی چینی ها جشن ایرانی را به آتش کشیدند
واضح آرشیو وب فارسی:شما نیوز: «زمانی «جشن سوری» (چهارشنبه سوری) را با برپایی آتش دور هم جشن می گرفتند، بعدها با ورود باروت از چین، آتش افروزی هم به این جشن اضافه شد و حالا با ورود مواد محترقه از همان کشور چین این جشن را به آتش می کشند!» یک پژوهشگر فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا درباره استفاده از مواد محترقه در مراسم چهارشنبه سوری می گوید: ما از قدیم سابقه ی استفاده از باروت و آتش افروزی را در ایران داشتیم و باروت را از چین تهیه می کردیم اما به کار بردن مواد منفجره و صداهای نابه هنجار با واژه جشن همخوانی ندارد؛ جشن های ایرانی چند ویژگی از جمله نیایش یزدان، کمک به دیگران با سفره اندازی و پخش کردن آجیل داشت، از طرفی شاد کردن مردم یکی از ویژگی های دیگر این جشن بوده است، نه اینکه برای آنها دلهره به ارمغان بیاوریم. کیومرث فلاحی درباره پیشینه آیین چهارشنبه سوری بیان می کند: در ایران باستان هفته وجود نداشت. سال 12 ماه بود، هر ماه سی روز و هر روز یک اسم داشت. تقویم ایرانی 12 ماهِ سی روزه داشت و از 360 روز پنج روز باقی می ماند و مردم به عنوان پیشواز نوروز این روزها را جشن می گرفتند. هرکدام از این روزها مراسمی داشت و یکی از آنها جشن سوری بود که بعد از اسلام به چهارشنبه سوری معروف شد؛ این پنج روز به پنجه دزدیده شده و بعد از اسلام به خمسه مستقرقه شهرت پیدا کرده است. مردم در این پنج روز کارناوال های شادی برپا می کردند و برای نوروز آماده می شدند. او ادامه می دهد: یکی از موارد بسیار مهم که در این 5 روز برگزار می شده و ممکن است حاجی فیروز هم نسبتی با آن داشته باشد داستان "میرنوروزی" است. ایرانیان قدیم برای آن که به پیشواز عید بروند شخصی را که کارهای خنده دار انجام می داده به عنوان امیر انتخاب می کردند و اسم آن را میرنوروزی می گذاشتند. او 5 روز بر تخت می نشست و با فرمان های مسخره و خنده آوری که می داد باعث سرگرمی و شادی مردم می شد، بعد از این پنج روز مردم آن را عزل می کردند. شاید این حرکت نوعی تخلیه روانی مردم در برابر ظلم و ستمی که به آنها وارد می شده، بوده است. حافظ هم در اشعارش به این موضوع اشاره کرده است: سخن در پرده می گویم چو گل از غنچه بیرون آی/ که بیش از پنج روزی نیست حکم میر نوروزی چهارشنبه سوری این مدرس دانشگاه اضافه می کند: شبیه به میر نوروزی را در نقاط دیگر دنیا هم داریم برای مثال در بین مسیحیان اروپا جشنی برگزار می شود که احتمالا هم با این جشن شباهت هایی دارد و آن هم جشن ضد مسیح است. در این جشن کاریکاتور ی از شخصی درست می کنند و کارهای خنده داری انجام می دهند. فلاحی با بیان اینکه یکی از معانی نوروز با تازه شدن روزگار و زمین قرین است، می افزاید: در اسلام هم روایت داریم که هر بار بهار را دیدید از قیامت یاد کنید. حضرت مولوی هم این موضوع را به شعر درآورده است: این بهار نو ز بعد برگ ریز/هست برهان وجود رستخیز او می گوید: در حقیقت میر نوروزی حالت دجال را که پیش از موعود می آید، دارد. جشن میر نوروزی در روستاهای آذربایجان به نام "کوسه گلین" و نقاط دیگر ایران به اسم "کوسه برنشین" برگزار می شده است، گویا رضا شاه در زمان حکومت خود دستور می دهد از برگزاری این مراسم جلوگیری شود. این پژوهشگر بیان می کند: در نقاط دیگر ایران از جمله آذربایجان، کردستان، یزد در شب سال نو بر بام آتش روشن می کنند که همان جشن فروهرهای نیک یا عید مردگان است. می گویند این جشن به این دلیل برگزار می شده که روان نیاکان به خانه عزیزانشان برمی گردد، در این زمان خانه ها باید تمیز باشد و روی بام آتش روشن کنند که نیاکان بتوانند راه را پیدا کنند. همچنین اگر کسی قرضی داشته باشد باید آن را ادا کند تا نیاکان خوشحال شوند. این مراسم در حال حاضر به اسم جمعه آخر سال باقی مانده است. جشنی که کاخ یک پادشاه را به آتش کشاند فلاحی اضافه می کند: برخی هم می گویند چون روز چهارشنبه نزد اعراب بد یوم و نحس بوده، این جشن را در این روز برگزار می کردند. برخی هم می گویند در این روز فریدون بر ضحاک چیره شد و برخی دیگر هم معتقدند سیاووش در این روز از آتش گذشت و پرش از روی آتش از آن زمان باقی مانده است. البته این داستان سندیت ندارد اما گفته می شود رسم پرش از آتش پیش از اسلام نبوده است و به دلیل مقدس بودن آتش برای ایرانیان باستان آنها روا نمی دانستند به آتش بی احترامی کنند و تنها آن را روشن می گذاشتند. او ادامه می دهد: در گزارش «ابوریحان بیرونی در آثار باقیه» هم اشاراتی به این موضوع شده است. در کتاب "تاریخ بخارا" که مربوط به قرن سوم و چهارم هم آمده است، امیر منصور نوح از پادشاهان سامانی در جوی مولیان که مقر سلطنت او در بخارا بوده است جشن بزرگی می گیرد و آتش بزرگی برپا می کند که موجب آتش سوزی بزرگی در کاخش می شود و قصر را هم می سوزاند. در این کتاب آورده شده چنان که عادت قدیم بود این جشن برگزار شد، این به معنای این است که این جشن همیشه به شکل های مختلف برگزار می شده است. این پژوهشگر اظهار می کند: چهارشنبه سوری مراسمی دارد و بین ایرانیان در نقاط مختلف شایع است. یکی از آنها رسم "سمنو پزان" است که به عنوان خوراک اصلی نوروزی آماده می شده است، این رسم همچنان در نقاط مختلف ایران، افغانستان و تاجیکستان همچنان وجود دارد. فلاحی درباره رسم دیگر این جشن می گوید: دیگری "آتش افروزی" است که در همه جا از جمله کردستان عراق ، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان برگزار می شود. مورد دیگر "شکستن تخم مرغ" است. در ایران قدیم به شورچشمی باور داشتند به همین دلیل برای دفع چشم زخم در شب چهارشنبه سوری تخم مرغ می شکستند و این رسم هنوز هم وجود دارد. چهارشنبه سوری خواستگاری با شال اندازی او می افزاید: تهیه آجیل چهارشنبه سوری که نوعی آجیل شیرین است و در شب چله هم استفاده می شود از دیگر سور و سات این جشن است. "شال اندازی" نیز یکی دیگر از مراسم این روز است که هنوز هم در قسمت های مختلف ایران وجود دارد. مردم از پشت بام خانه یا جایی که دود آتش از آن بیرون می آمد، شالی را به داخل حیاط یا دودکش می انداختند، این کار را بیشتر کسانی که پسر جوان داشتند انجام می دادند. معمولا این کار نوعی خواستگاری از دختر صاحب خانه محسوب می شد و صاحب خانه در گوشه ای از شال آجیل و شیرینی گره می زد و پس می فرستاد. این مدرس دانشگاه فال گوش ایستادن یکی دیگر از مراسم این جشن می داند و بیان می کند: مردم با ایستادن در گذرگاه ها، پنهانی به صحبت های دیگران گوش می دادند، اگر کلمات شادی را می شنیدند آن را به فال نیک می گرفتند و اگر از ناکامی ها می شنیدند دلگیر می شدند و آن را خوب نمی دانستند. رسم گرفتن فال حافظ در این شب هم خبر گرفتن برای سال آینده است. گاهی اوقات در تورهای گردشگری هم این رسم انجام می شود. رسمی که زنان آن را به جا می آورند فلاحی ادامه می دهد: "مراسم قاشق زنی" نیز یکی دیگر از مراسم شب چهارشنبه سوری است که معمولا زنان آنان را انجام می دادند. زنان چادر سرشان می کردند و بعد از آنکه خودشان را می پوشاندند با یک قاشق روی کاسه ای می زدند و درخانه ای را به صدا در می آوردند و با دادن کاسه به صاحب خانه، کمی گندم یا آذوقه خشک دریافت می کردند. در این رسم فرد قاشق زن باید حتما ناآشنا باقی می ماند. معمولا در رسم قاشق زن به هفت خانه سر می زدند و بعد از دریافت آذوقه آشی به نام "ابو دردا" یا "زین العابدین" به نیت شفای بیماران می پختند و بین مردم فرودست پخش می کردند. قاشق زنی او اضافه می کند: "کوزه شکنی" نیز یکی دیگر از این مراسم است که در برخی از نقاط از جمله تهران انجام می شد. در این سنت وسایل کهنه را دور می انداختند و صاحب خانه کوزه قدیمی که لب پَر یا کهنه شده بود را از پشت بام داخل کوچه پرت می کرد. مردم گمان می کردند با شکستن کوزه سلامتی به خانه برمی گردد. رسم هم بر این بوده که بعد از پرت کردن کوزه به پشت سر نگاه نکنند. این پژوهشگر بیان می کند: "بخت گشایی" یکی دیگر از مراسم حاشیه ای چهارشنبه سوری است. گفته می شود در میدان ارگ تهران توپ جنگی قرار داشت که نادر شاه آن را از هندوستان آورده بود. خانم ها برای بخت گشایی از این توپ بالا می رفتند، برخی دیگر هم دختران دم بخت خود را با جارو از خانه بیرون می کردند. فلاحی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه این مراسم خرافه است، می گوید: نمی توانیم اسم این مراسم را خرافات بگذاریم چون رسم عامه مردم بوده است و مردم برای آن که شاد باشند این کارها را انجام می دادند. یه طور قطع با یک جارو بخت کسی باز نمی شده است. از طرفی ما از این مراسم دفاع نمی کنیم اما به هرحال این مراسم همچنان در برخی از نقاط مختلف دنیا برگزار می شود. انتهای پیام
سه شنبه ، ۲۵اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شما نیوز]
[مشاهده در: www.shomanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
انیماتور ایرانی داور جشنواره آنلاین آمریکایی
انیماتور ایرانی در جمع داوران جشنواره فیلم آنلاین Meters آمریکا حضور دارد به گزارش پایگاه خبری فیلم کوتاه این جشنواره که با هدف حمایت از فیلمسازان بااستعداد و به اشترک گذاشتن آثار آنها برگزار می شود یک انیماتور ایرانی را در جمع داوران خود دارد مطهره احمدپور در جمع هیات داورانچهارشنبه سوری یک جشن ایرانی
چهارشنبه سوری که با نام های چهارشنبه آخر سال و شب چهارشنبه سرخ نیز شناخته می شود یکی از جشن های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود به گزارش هزار نیوز ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند چهارشنبهوقتی شیرازی ها برای شهدای افغانی مدافع حرم یادواره گرفتند شغل نمایندگان تهران پس از پایان... دبی کالای ایرانی
مراسم گرامیداشت مقام دوازده شهید مدافع حرم اهل کشور افغانستان تحت عنوان یادوراه شهدای فاطمیون در شیراز برگزار شد به گزارش پسین جهرم به نقل از تنویر مراسم گرامیداشت مقام دوازده شهید مدافع حرم اهل کشور افغانستان تحت عنوان یادوراه شهدای فاطمیون با حضور سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب پروچرا جشن نوروز هنوز جهانی نشدهاست: خارجیها در خیابانها جشن برپا میکنند و ایرانیها در خانه
چرا جشن نوروز هنوز جهانی نشدهاست خارجیها در خیابانها جشن برپا میکنند و ایرانیها در خانه یک مردمشناس معتقد است ایرانیان جشن نوروز را داخل خانههای خود برپا میکنند بنابراین برای گردشگران خارجی جذاب نیست در صورتی که کشورهای دیگر جشن را در خیابانها و علنی برپا میکنند به گعروسک های باربی چینی تا آتش گرفتن اتوبوس های تور های غیر مجاز + فیلم
عروسک های باربی چینی تا آتش گرفتن اتوبوس های تور های غیر مجاز فیلم در بسته این هفته نیشگون از فروش عروسک های باربی چینی با لباس محلی ایرانی تا ماجرای آتش گرفتن اتوبوس های تور های غیر مجاز به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان در بسته این هفته نیشگون از فروشفیلم کوتاه ایرانی «سرمه» در جشنواره پورتلند به نمایش در آمد
در ادامه حضورهای جهانی فیلم کوتاه ایرانی سرمه در جشنواره پورتلند به نمایش در آمد شناسهٔ خبر 3573105 - شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۲ هنر > سینمای ایران فیلم کوتاه سرمه به كارگردانى آزاده قچاق شامگاه ۱۴ اسفند ماه در جشنواره پورتلند به نمایش در آمد به گزارش خبرنگار مهر این جشوقتی در پاکستان مسابقه کتاب ایرانی برگزار می شود
مسابقۀ کتاب خوانی من زنده ام نوشتۀ معصومه آباد به همت مؤسسۀ فکری و هنری شهید مطهری در کشمیر ۱۲ اردیبهشت سال آینده برگزار می شود به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم مسابقۀ سراسری کتاب خوانی با محوریت کتاب من زنده ام در شهر کشمیر در حال برگزاری است من زنده ام به همت سید ظهیرعکس/ از جشنواره آتش تا گل بازی در اندونزی
عکس از جشنواره آتش تا گل بازی در اندونزی نگاهی به عکس های برخی از رخدادهای جهان در پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر در ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ پناهجویان خاورمیانه ای در مرز یونان و مقدونیه گرامی داشت 18 هزار قربانی سونامی درشهر فوکوشیمای ژاپن مسابقات چوگان فیل ها در بانکوک تایلنوقتی سوشا به آب و آتش می زند تا به ترکیب برگردد+عکس
سوشا مکانی دروازه بان پرسپولیس ممکن است به ناگاه در مسابقه فردا جانشین الکساندر لوبانوف دروازه بان اوکراینی بشود به گزارش افکارخبر مکانی در عکس های منتشره سایت باشگاه در تمرینات پیش از بازی تراکتورسازی حضور فعالی داشته و امروز هم تصویرش در حالی که مشغول دفع شوت جری بنگستون هندوجشن چهارشنبه را به آتش نکشیم
اندیمشک جوان چند ساعت بیشتر نمانده به آغاز یک جنگ تمام عیار جنگی که جبهه مقابل ندارد و اصلاً معلوم نیست چه کسی با چه کسی می جنگد خبری از سنگر و خاکریز و توپ و تانک هم نیست ولی انفجارها دست کمی از آثار ویرانگر ادوات جنگی ندارد صدای انفجار شدید و دود غلیظ … اندیمشک جوان چند-
گوناگون
پربازدیدترینها