واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: در امريكا هم مثل «ايستاده در غبار» نديدم
اسي نيكنژاد، كارگردان ايراني مقيم امريكا كه فيلمهاي اين دوره جشنواره فيلم فجر را تماشا كرده است، باديگارد را يك اثر حرفهاي ميداند و اذعان ميكند كه حتي در امريكا نيز فيلمي مشابه ايستاده در غبار نديده است.
اسي نيكنژاد، كارگردان ايراني مقيم امريكا كه فيلمهاي اين دوره جشنواره فيلم فجر را تماشا كرده است، باديگارد را يك اثر حرفهاي ميداند و اذعان ميكند كه حتي در امريكا نيز فيلمي مشابه ايستاده در غبار نديده است.
نيكنژاد كارگرداني كه در يك سال آخر دولت دهم درگير توليد پروژهاي به نام «لاله» شده بود و تغيير دولت سبب ساز آن شد كه اين پروژه به ناگاه معلق شود در گفتوگو با نسيم، درباره فيلمهاي اين دوره از جشنواره فيلم فجر گفت: همه جاي دنيا برخي سالها كيفيت محصولات سينمايي خيلي خوب است و برخي سالها متوسط و برخي سالها خيلي بد. امسال هم در جشنواره كيفيتي متوسط به پايين از محصولات ديدم. وي درباره اعتراضات به داوريهاي جشنواره بيان داشت: اين داوريها در جلب نظر مخاطبان در اكران عمومي تأثير چنداني ندارد. اين مردم و مخاطبان عام هستند كه هنگام اكران فيلم و با ديدن يا نديدن فيلمها درباره آنها قضاوت ميكنند وگرنه اينكه فيلمي چند جايزه بگيرد و ديگري نگيرد ملاكي براي ارزيابي قطعي نيست. اسي نيكنژاد در پاسخ به اين پرسش كه كدام يك از آثار جشنواره را از نظر خود برگزيده ميداند به نسيم آنلاين گفت: در فيلمهاي موجود فيلم «باديگارد» حاتميكيا را يك اثر سينمايي استاندارد ديدم. يك فيلم سينمايي حرفهاي كه سعي كرده بود با اصول سينمايي كلاسيك ژانرهاي اكشن و ماجرايي و حتي جاسوسي ساخته شود. «باديگارد» يك سينماي حرفهاي بود و طبيعتاً مخاطباني كه پيگير سينماي روز دنيا هستند قطعاً از اين فيلم استقبال خواهند كرد. اين كارگردان ادامه داد: البته فيلمهاي آپارتماني كه قصد دارند به زعم خودشان هم زشتيهاي اجتماع را نشان دهند در جشنواره فراوان بودند. در برخورد با اين فيلمها من بيشتر از آنكه به دنبال واقعگرايي باشم به حال و هواي روحي كارگردان حين اجرا پي ميبرم يعني كارگردان كاملاً مشخص است كه از وضعيتي ناراحت بوده كه سعي كرده همه بديها را يكجا جمع كند...
نيكنژاد با اشاره به «ايستاده در غبار» محمدحسين مهدويان فيلم برتر جشنواره امسال اظهار داشت: «ايستاده در غبار» در نوع خودش يك فيلم پسنديده است. اين فيلم را ميتوان در گونه docu- dram قرار داد يعني اثري كاملاً داستاني كه سعي ميكند از ويژگيهاي ژانر مستند الهام بگيرد. وي ادامه داد: كارگردان جوان «ايستاده در غبار» به شدت پيگير استايل و روشي بود كه براي كار انتخاب كرده بود و همين پيگيري باعث شده بود زحماتش به بار بنشيند. نيكنژاد كه سالها در امريكا زندگي و كار كرده با اشاره به اينكه حتي در سينماي هاليوود چنين سبك فيلمسازي را نديده بود به نسيم آنلاين گفت: در امريكا هم اثري مانند «ايستاده در غبار» نديده بودم و اصلاً روشي كه كارگردان اين فيلم روي آن كار كرده روش نو و بدعتي است كه شايد بتوان جديتر روي آن سرمايهگذاري كرد.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]