واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
یک پژوهشگر ادبی از کاهش آثار خلاقه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و افزایش آثار بازنویسی به ضرر آثار بازآفرینیشده طی سال گذشته خبر داد. مهدی الماسی در گفتوگو با خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا اظهار کرد: به لحاظ کیفی، ادبیات کودک و نوجوان طی سال گذشته وضعیت دلچسبی نداشته و عرضه آثار خلاقه به شدت کاهش یافته است؛ به گونهای که بازار نشر در انحصار آثار بازنویسیشده و ترجمهای قرار گرفته است. او تاکید کرد: بازنویسی متون کهن کار سادهای است و اگرچه این مقوله میتواند در ایجاد عادت به مطالعه در مخاطب کودک و نوجوان موثر باشد اما سنگینی وزنه آثار بازنویسیشده نسبت به آثار بازآفرینیشده و آن هم صرفا با انگیزههای مادی به بیراهه رفتن است. باید کارهای خلاقه در اولویت تولید قرار میگرفت که نگرفت. متاسفانه 80 درصد کتابهای تولیدی در زمینه بازنویسی و بازآفرینی را صرفا آثار بازنویسی به خود اختصاص میدهند و این هنری نیست. الماسی تصریح کرد: چنین جریانی باعث میشود تا نویسنده و شاعر دلسرد شود و دست از کار بکشد. ناشران دولتی ما پا پس کشیدهاند و بسیاری از ناشران بنام بخش دولتی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعال بودهاند، مثل انتشارات «سروش»، «مدرسه» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» طی سالهای اخیر طوری رفتار کردهاند که گویا تعطیلاند. البته «منادی تربیت» با رویکرد تجاری و افزایش حجم بازنویسیهای خود تلاش کرده است، در این میان وجهه بهتری را به دست بیاورد اما او نیز دچار تکرار مکررات شده است. این نویسنده با اشاره به وضعیت نشر خصوصی گفت: در بخش نشر خصوصی نیز وضعیت چندان دلچسب نبوده است. نشر خصوصی ما بیشتر سرگرم تولید آثار ترجمهای و بازنویسیشده از آثار کهن است و آثار خلاقه زیادی در آن به چشم نمیخورد. بازآفرینی هنری است که در توان هر کسی نیست. ما در ایران چهرهای همچون آرمان آرین را داریم که توانسته است از عهده این کار به خوبی بربیاید اما تعداد افرادی که در این زمینه صاحب قلم هستند، بسیار معدود است و بحث بازآفرینی هنوز به جریان ادبی تبدیل نشده است؛ در حالی که به مدد آثار کلاسیک و کهن میتوان آثار خلاقه خوبی را متناسب با شان مخاطب امروزی عرضه کرد. انتهای پیام :
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]