تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804244150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ميوه‌اي در سبد دستمزدهاي پسابرجام نیروی کار هست یا نیست؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ميوه‌اي در سبد دستمزدهاي پسابرجام نیروی کار هست یا نیست؟!
آخرين قول‌هاي وزير كار و همچنين معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور از تغيير نگرش‌ها در تعيين دستمزد كارگران و كارمندان حكايت داشت، در اين بين برخي از تحليلگران با اشاره به عدم همكاري دولت تدبير و اميد در اعلام هزينه واقعي معيشت در كشور، قول و ادعاي علي ربيعي و نوبخت را ادعايي انتخاباتي معرفي مي‌كنند اما باز با اين حال 13 ميليون كارگر و همچنین 8ميليون كارمند و مستمري‌بگير در انتظارند تا ببينند دستمزدها در دوران پسابرجام چه تغييري را تجربه مي‌كنند.
نویسنده : هادی غلامحسینی 


آخرين قول‌هاي وزير كار و همچنين معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور از تغيير نگرش‌ها در تعيين دستمزد كارگران و كارمندان حكايت داشت، در اين بين برخي از تحليلگران با اشاره به عدم همكاري دولت تدبير و اميد در اعلام هزينه واقعي معيشت در كشور، قول و ادعاي علي ربيعي و نوبخت را ادعايي انتخاباتي معرفي مي‌كنند اما باز با اين حال 13 ميليون كارگر و همچنین 8ميليون كارمند و مستمري‌بگير در انتظارند تا ببينند دستمزدها در دوران پسابرجام چه تغييري را تجربه مي‌كنند.
به گزارش جوان، بهمن ماه سال 91 زماني كه حسن روحاني هنوز سكان دولت را در دست نگرفته بود، از تريبون مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در انتقاد به پايين بودن دستمزد نيروي كار و فاصله ميليوني حداقل دستمزدها با خط فقر مقوله‌اي تحت عنوان «مزد منصفانه و كار منصفانه» را مطرح كرد اما در حالي كه دو سال از سكانداري رياست جمهوري حسن روحاني مي‌گذرد تغيير چنداني در كشف حقيقي دستمزد نيروي كار در كشور رخ نداده است.

  وعده ربيعي و نوبخت قبل از انتخابات مجلسين
برخي كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه حسن روحاني به دليل آنكه در دو سال ابتدايي دولت خود به مسئله هسته‌اي و كاهش تورم اشتغال داشت، نتوانست كارچنداني براي اقتصاد ايران و همچنين بهبود دستمزد نيروي كار انجام دهد، اما پيش از انتخابات مجلسين، علي ربيعي وزير كار و نوبخت معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري به يكباره مدعي شدند كه بايد دستمزدها بر پايه هزينه‌هاي واقعي زندگي نيروي كار تعيين شود.
ادعاي ربيعي و نوبخت در مورد تعيين منصفانه‌تر دستمزدها از اين جهت حائز اهميت است كه ربيعي يكي از اعضاي اثرگذار در شوراي عالي اشتغال به شمار مي‌رود كه همه ساله در هفته‌هاي پاياني سال در كنار نماينده كارفرمايي و كارگري حداقل دستمزد بيش از 13 ميليون كارگر در كشور را تعيين مي‌كنند، از سوي ديگر نوبخت به عنوان مدير برنامه‌ريزي رياست جمهوري در تعيين دستمزد بيش از 5/8 ميليون كارمند و مستمري‌‌بگير مؤثر است.

  چراغ سبزدولت به افزايش حقوق‌ها
 محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت در هفته‌هاي اخير با تشريح برنامه‌هاي حقوق و دستمزدي دولت در سال آينده با رويكرد نزديك شدن پرداختي‌ها به عدالت مزدي گفت: براي سال آينده يك اقدام كلي براي تمام شاغلان و بازنشستگان انجام شد و آن اين است كه ۱۲ درصد به حقوق همه از ابتداي سال ۹۵ نسبت به دريافتي سال ۹۴ اضافه خواهد شد اما براي يك ميليون و ۲۶۰ هزار بازنشسته كشوري و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بازنشسته لشكري كه حقوق بيش از يك‌ ميليون نفر از بازنشستگان كشوري بين ۷۵۰ هزار تومان تا يك و نيم ميليون تومان است؛ اقدامي كه انجام داديم، اين بود كه به طور متوسط به حقوق آنها ۲۰ درصد اضافه شده است.
نوبخت افزوده است: آنهايي كه ۷۵۰ هزار تومان حقوق مي‌گيرند ۴۰ درصد به حقوقشان اضافه شده و حداقل حقوق در سال آينده ديگر ۷۵۰ هزار تومان نيست بلكه يك ميليون تا يك ميليون و ۵۰ هزار تومان خواهد بود، ضمن اينكه براي كاهش فاصله و نابرابري و در راستاي عدالت مزدي، تمامي بازنشستگاني كه از دولت به عنوان پاداش بازنشستگي مطالباتي دارند بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار در بودجه اختصاص داده‌ايم و تمام كساني كه پاداش بازنشستگي طلب دارند را پرداخت خواهيم كرد.
اين اظهارات سخنگوي دولت در حالي مطرح شد كه شوراي عالي كار در حال برنامه‌ريزي براي برگزاري نشست‌هاي نمايندگان كارگران و كارفرمايان براي تعيين افزايش‌هاي جديد حقوقي در بسته مزدي سال آينده ۱۳ ميليون مشمول قانون كار است. همچنين دولت نمايندگان مؤثري در اين شورا خواهد داشت كه نظرات دولت را به شورا ارائه خواهند كرد.
كارگروه تخصصي مزد سال ۹۵ كه متشكل از نمايندگان كارگران و كارفرمايان است، چانه‌زني‌هايي را در اين زمينه آغاز كرده‌اند. به صورت كلي، مباحث عنوان شده تاكنون درباره افزايش هزينه‌هاي خانوار، افت قدرت خريد حداقل دستمزد ۷۱۲ هزار توماني سال جاري و ناتواني بيشتر كارگران در تأمين هزينه‌هاي زندگي و لزوم خروج از اين وضعيت بوده است.
نمايندگان كارگري مي‌گويند هزينه معيشت يك خانوار ۴ نفره در ماه دستكم ۳ ميليون و ۲۰۰ هزارتومان است در حالي كه حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون كار ۷۱۲ هزار تومان و متوسط دريافتي مشمولان قانون كار بين يك تا يك و نيم ميليون تومان است و در اين زمينه اقشار مختلف كارگري و كم‌درآمد با دشواري‌هايي در تأمين هزينه‌هاي زندگي خود مواجه هستند.

  همكاري نكردن وزارت كار در اعلام هزينه واقعي معيشت كارگران
حال در اين بين اگر چه برخي كارشناسان بر اين باورند كه ادعاي دستمزدي ربيعي و نوبخت صرفاً يك ادعاي انتخاباتي بوده است و كاربرد ديگري ندارد، در اثبات ادعاي خود عدم همكاري دولت تدبيرو اميد در اعلام هزينه واقعي معيشت در كشور را مطرح مي‌كنند، اما با اين وجود به نظر مي‌رسد نيروي كار در ايران اعم از كارگر و كارمند منتظرند ببينند اشتغال بيش از 5/2 ساله دولت به مقوله برجام آيا براي آنها در دوران پسابرجام ميوه‌اي به همراه دارد يا خير‌؟
 البته بايد توجه داشت كه در شب انتخابات نيز دولت پاداش و مطالبات بخشي از بازنشستگان را پرداخت كرد، حال بايد ديد علي ربيعي همچون نوبخت براي كارگران در بخش دستمزد برنامه فوق‌العاده‌اي در مقايسه با گذشته دارد يا خير‌؟

  رئيس جمهور طراح مزد منصفانه و كار منصفانه
در اين بين، فرامرز توفيقي رئيس كارگروه مزد مجمع عالي كارگران، با اشاره به برگزاري جلسات غيررسمي معاونت روابط كار براي افزايش دستمزد سال آينده كارگران گفت: بهمن ماه سال گذشته موضوع «مزد منصفانه و كار منصفانه» از سوي حجت‌الاسلام حسن روحاني و نوبخت در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح شد.
وي ادامه داد: به نظر كارگران طرح رئيس‌جمهور بهترين مدل براي دستمزد سال آينده كارگران است و مي‌‌تواند گام مؤثري در راستاي تقويت سطح زندگي كارگران و معيشت خانوار كارگري باشد.
رئيس كارگروه مزد مجمع عالي كارگران با اشاره به اينكه تمايلي به اجراي بند ۲ ماده ۴۱ قانون كار مبني بر اعلام هزينه واقعي سبد معيشت خانوار كارگري از سوي وزارت كار ديده نمي‌شود گفت: به درخواست كارفرمايان دستمزد امسال هم به روش چانه‌زني تعيين مي‌شود.
فرامرز توفيقي با بيان اينكه نمايندگان كارگران و كارفرمايان اختلافات بسياري درباره مفاهيم اوليه سبد معيشت خانوار ۴نفره داشتند گفت: كارفرمايان اعدادي را اعلام مي‌كردند كه منبع مشخصي نداشت و آمار و بررسي‌هاي آنها بيشتر بر مبناي زنده ماندن نيروي كار است براي اينكه بتوانند كار كنند.
توفيقي با بيان اينكه كالري مناسب براي نيروي كار2 هزار و 500  تا 3 هزار كالري در روز است افزود: كارفرمايان از سبدي صحبت مي‌كنند كه براي كلانشهرها مطرح است.
رئيس كارگروه مزد مجمع عالي كارگران با بيان اينكه شركاي اجتماعي در سبد معيشت به اجماع نرسيدند اظهار داشت: درنحوه محاسبه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها، مسكن، آموزش و درمان اختلافات بسياري وجود داشت. محاسبه سبد معيشت يك بحث علمي است و قرار است نتيجه اين بررسي علمي يك بحث صنفي شود، كارفرمايان پيشنهاد دادند كه دستمزد به روش چانه‌زني تعيين شود. كارفرمايان حتي پيشنهاد اوليه آماري خود را در اختيار كارگران براي بررسي قرار ندادند و مرجع رسمي آماري خود را اعلام نكردند.
وي بيان كرد: درباره كالري مورد نياز سبد معيشت خانوار كارگري براي مشاغل مختلف اداري، فولاد، پتروشيمي و معدن اختلاف نظر دارند. در محاسبات نمايندگان كارفرمايي كالري مد نظر قرار گرفته كالري پايه بوده است.

 كارفرمايان بازهم دنبال روش چانه‌زني هستند
وي درباره پيشنهاد نمايندگان كارفرمايان براي سبد معيشت خانوار كارگري گفت: از نظر كارفرمايان هزينه خوراكي در سبد معيشت هر نفر روزانه چهار هزار و ۱۲۰تومان اعلام است. دستمزد سال آينده نيروي كارگر به درخواست كارفرمايان امسال هم به روش چانه‌زني تعيين مي‌شود. تمايلي به اجراي بنده ۲ ماده ۴۱ مبني بر اعلام هزينه واقعي سبد معيشت خانوار و ماده ۷قانون كار در باب معرفي مشاغلي با ماهيت دائم از سوي وزارت كار ديده نمي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن