محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830090294
معنويت با بوی حشيش/ صوفيه و معنويت دروغين
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نگاهی به صوفیه و معنویت کاذب
معنويت با بوی حشيش/ صوفيه و معنويت دروغين جريان صوفيه يك جریانی است كه پيدايش آن باانگیزه سياسی بوده است و امروز نيز جریانهای استعماری برای اين جريان در شبکههای ماهوارهای خود رپرتاژ آگهیهای قابلتوجهی میروند
سرویس آیین و اندیشه فرهنگ نیوز- عبدالصالح شمس اللهی: نداشتن دانش لازم در بحث توليد محتوای رسانهای علیالخصوص در حوزه دين و انديشه گاه به انتشار خبرهايی میانجامد كه با واقعيت فاصله زيادی دارد و در موارد زيادی درست در نقطه مقابل حقيقت قرار دارد و اگر اين انتشار از رسانههای مطرح و خبرگزاریهای معتبر صورت پذيرد جای تأسف بيشتری دارد.
چندی پيش در تاريخ 30 بهمن 94 خبری در خصوص آئینهای خرافی صوفيه با تيتر « ذکر دراویش کردستانی در سنندج » روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفت كه نشان از عدم توجه به جايگاه جريانی اين نحله و فسادهای آن دارد. در ادامه کوتاهنوشتی در مورد صوفيه و انحرافات آنها خواهيد خواند كه تنها بخش كوچكی از نابهنجاریهای اين فرقه است.
پيدايش نحلهها و فرقهها در طول تاريخ هرکدام برای خود دليل جداگانهای دارند كه نمیتوان بهسادگی معيار و دليل واحدی را برای پيدايش همه آنها بيان كرد؛ گاه تأسیس اين جریانها به خاطر وجود خلأ اندیشهای است و گاه زیادهخواهی برخی افراد در قالب دين سازی بروز كرده و فرقهای جديد ساخته میشد؛ اما در این بین آن چيزی كه در بسياری از فرق و نحلهها مشهود است انگیزههای سیاسی است كه در پس پرده فرقه سازیها وجود داشته است.
ازجمله جریانهایی كه باانگیزه سياسی در تاريخ اسلام به وجود آمد جريان صوفيه بود. از تحليل مظبوطات كتب تاريخی اینگونه برمیآید كه دستگاه بنیامیه برای مقابله با جريان معنوی اهلبیت، صوفيه را به وجود آوردند تا جريان دوقطبی معنويت در جامعه پديد آيد و ديگر اهلبیت بهعنوان تنها ملجأ معنوی جامعه نباشند و از اين طريق قدرت اهلبیت را تحتالشعاع قرار دهند همين امر باعث شد تا صوفيان كه خود را مردان خدا میخواندند از طرف اهلبیت طرد و حتی لعن شوند.
در حديثی از وجود مقدس امام هادی (ع) آمده است:
صوفيان، همه مخالف ما و راه رسم آنان متفاوت با شیوه ماست. اينان، نصارا و يا مجوسيان اين امت به شمار میآیند [1]
در روايتی ديگر از امام رضا (ع) روایتشده كه فرمود:
كسی كه در نزد وی از صوفيان سخن به ميان آيد و اين شخص آنها را با زبان و قلب انكار نكند از شيعيان ما نيست؛ اما اگر آنها را انكار كند ـ روش و مسلك آنها را باطل بداند ـ مانند كسی است كه در كنار پيامبر (ص) با كفّار به جهاد پرداخته است. [2]
گام اول تغيير تعریفها:
صوفيان كه بهعنوان اقطاب معنوی به جامعه معرفیشده بودند در گام اول اقدام به تغيير تعریفها نمودند و با تغيير مفهومی واژگان موجهی مثل معنويت و عرفان خود را نقطه پرگار معنوی جامعه معرفی كردند.
سيد شهيدان اهلقلم شهيد سيد مرتضی آوينی در مقاله كدام عرفان [3] به اين واقعيت اشاره نموده و مینویسد:
اگر وضع اولیه لفظ عرفان برای دلالت بر معنای معرفت حق است، پس چه رخداده که این لفظ در روزگار ما با هر کفر و شرک و الحادی جمع میشود جز معرفت حق؟… و این مجامع هنری لفظ عرفان را بامعنای حقیقی آن به کار برد، باید یقهاش را گرفت و پرسید: «مگر تو از پشت کوه آمدهای که نمیدانی دیگر سالهای سال است که کسی لفظ عرفان را با این معنی به کار نمیبرد؟»
بهراستی این کدام عرفان است که خروش سازهای سنتی را بدان نسبت میدهند؟
این کدام عرفان است که فقط با خرامیدنی کبک وار و غمزههای بصری (!) و کرشمههای روشنفکر مآبانه و مختصری ریای خالصانه (!) میتوان به آن دستیافت، هرچند آدم شب را تا سحر، نه در محراب عبادت که پای بساط دودودم و پیالههای پیدرپی بگذراند و کپه مرگ را هنگامی بگذارد که خروسها سبّوحٌ قدّوس میگویند و بعد هم تا لنگ ظهر مثل دیو خرناسه بکشد و… چه میگویم؟ این روزگار اصلاً روزگار وارونگی انسانهاست و بهمقتضای این وارونگی، نه عجب اگر کلمات هم وارونه شوند و اصطلاحاً بر مفاهیمی دلالت کنند که متضاد و متناقض با معانی حقیقی آنهاست!
گام دوم ظاهرسازی:
پس از آنکه تعریفها تغيير كرد؛ ظاهرسازی بهعنوان گام دوم صوفيه قرار گرفت و خود را ملزم به رعايت زی درويشی در انظار عموم نمودهاند. در نامه يكی از اقطاب صوفيه به فقراء فرقه نعمت اللهی گنابادی چنين آمده است:
فقراء محترم رعايت نمايند و در انظار عموم رعايا جانب زهد و ساده زيستی را نگهدارند پسنديده است كه خانهها اندرونی و بيرونی برای معيشت و معاش انتخاب فرمانید تا احدی از رعايا از داخله شما مطلع نگردد. اهتمام ورزيده شود كه در صورت استفاده از روحافزاها[4] به حالت سكر در انظار حاضر نشوند و قبل از حضور در ديد رعيت آثار را از خود دور نمایند.
برخورد رياكارانه و مزورانه باعث شده است تا گروهی از افراد سادهلوحی كه ازقضا به معنويت نيز علاقهمند هستند به اين فرقه بپيوندند و ناخواسته در دام كسانی قرار بگيرند كه دين را ملعبه دنيای خود نمودهاند.
ملا احمد اردبيلی (قدس الله روحه) از شيخ مفيد، محمد بن محمد بن نعمان، از محمد بن حسين بن ابوالخطاب در كتاب حديقة الشيعه نقل كرده كه گفته است: من در مسجد رسول خدا (ص) خدمت امام هادی (ع) شرفياب بودم كه جمعی از يارانش ازجمله ابوهاشم جعفری كه فردی بليغ و سخنور و نزد امام (ع) از جايگاه ویژهای برخوردار بود، بر آن حضرت وارد شدند. پسازآن گروهی صوفی وارد مسجد شده و در گوشهای از مسجد حلقهزده و به گفتن ((لا اله الا الله)) پرداختند. امام (ع) به ما فرمود:
به اين فريبكاران توجه نكنيد كه جانشين شيطان و ويرانگران پايه و اركان دیناند. در جهت راحتطلبی و تنآسایی، تظاهر به زهد و پارسايی میکنند، عمری به خود گرسنگی میدهند تا الاغهایی (توده ناآگاه) را برای پالان نهادن رام نمايند، كلمه لا اله الا الله را جز برای فريب مردم به زبان نمیآورند با مردم مهربانانه سخن میگویند و با گمراهیهای خود آنان را به درون چاه میافکنند. ورد آنها رقص و پایکوبی و دستافشانی و ذکرشان نغمه و آواز است. تنها نابخردان از آنها پيروی میکنند و جز افراد نادان و احمق، كسی آنان را باور ندارد.
گام سوم اباحه گری:
جریانهای باطل ازجمله صوفيه باهدف جذب مشتری بيشتر اقدام به ارائه تز معنويت بدون شريعت پرداختند. آنها با اين توجيه كه شرعيات برای ابتدای كار است و بعد از گذر از يك مرحله ديگر نياز به شريعت نيست و طريقت كفايت میکند زیر پای احكام الهی را كشيده و محرمات را بر خود مباح میدانند تا آنجا كه بهراحتی اقدام مصرف مواد مخدر، شرب خمر و ارتباطات نامشروع مینمایند و به قول خودشان روحشان را به پرواز درمیآورند در جواب اين جماعت همان يك بيت بيدل دهلوی كفايت میکند كه گفته:
بنگی زدیم و سر اناالحق شد آشکار مارا به این گیاه ضعیف این گمان نبود
حتی در فرقههایی مثل نذريه بهصراحت به اين نكته اشاره میکنند كه درصورتیکه مريد در اول سال نذری برای مراد و قطب نمايد اين از اعمال كفايت میکند و میتواند در طول سال به هر عمل و فسادی اقدام نمايد.
فساد فراگير ثمره سهگام گذشته:
عبور از مفاهيم حقيقی و اكتفا بهظاهر درويش مابانه و اباحه گری گسترده باعث شده است تا اين نحله در اقسام و فرقههای مختلفش دچار فساد گسترده شود تا آنجا كه بعضی از شيوخ اين فرقه در پيری و كبر سن به فحشا و فساد روی بياورند بهعنوان مثال در سال 1392 خواجه بابا گراشی که یکی از شیوخ فرقه صوفیه گنابادیه بود با تعرض به یکی از دختران فرقه، شوک بزرگی به فرقه صوفیه گنابادیه وارد کرد.
تاريكخانه يا اتاق تشرف به خانقاه فساد
يكی از مهمترین آئینهای فرق صوفيه رفتن به اتاق تشرف است. تاريكخانه اتاقی است كه فرد برای تشرف به فرقه بايد با شيخ بهتنهایی در اتاق قرار گرفته و هدیهای برای شيخ ببرد و ابتدا خود را از همه مظاهر و ظواهر دنيا حتی لباس خلع نمايد و در محضر شيخ عريان شده تا خرقه فرقه بر اندام او پوشانده شود. جالب اين است كه تخدير با روان گردهایی مثل حشيش از لوازم اتاق تشرف است تا مريد خود را بهصورت كامل در اختيار شيخ بگذارد.
همين فساد گسترده باعث شد تا جریانهای قضائی كشور به برخورد با فاسدان اين فرقه بپردازند و در مواردی احكام مطابق قانون برای آنها صادر و اجرا شود كه اين امر با مخالفت جریانهای استعماری و شبکههای ماهوارهای آنها مواجه شد.
حمايت استعمار از جريان صوفيه
همانگونه كه گفتيم جريان صوفيه يك جریانی است كه پيدايش آن باانگیزه سياسی بوده است و امروز نيز جریانهای استعماری برای اين جريان در شبکههای ماهوارهای خود رپرتاژ آگهیهای قابلتوجهی میروند تا آنجا كه bbc با حضور افرادی مثل مصطفی آزمایش، كه از آن بهعنوان سخنگوی فرقه گناباديه ياد میشود، برنامه اختصاصی در حمايت از صوفيه گنابادی پخش مینمایند و يا دولت فرانسه بهصورت رسمی مخارج برخی از فرق صوفيه را در ايران به عهده میگیرد و ازلحاظ قضايی در محاكم بینالمللی بهعنوان وكيل مدافع صوفيان مطالبات آنها را پيگيری میکند.
پی نوشت:
.................................................................
[1] منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج14، ص: 17
[2] هاشمی خوئی، حبيب الله، شرح نهجالبلاغه، ج 14، ص 16-17-3، نا مكتبة الاسلاميه، م تهران.
[3] http://www.aviny.com/article/aviny/chapters/KodamErfan.aspx
[4] شراب و مسكرات
94/12/10 - 11:31 - 2016-2-29 11:31:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
برگزاری نشست «معنویت نوپدید» در دانشکده الهیات دانشگاه تهران
نشست علمی و تخصصی معنویت نوپدید با رویکرد تمایز معنویت اصیل و معنویت های کاذب دوشنبه 10 اسفندماه در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می شود نشست علمی و تخصصی معنویت نوپدید با رویکرد تمایز معنویت اصیل و معنویت های کاذب در تاریخ ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی در دانشکده الهیمعنویتِ سکولارِ نوپدید، مصیبتهای مدرنیته را کاهش نمیدهد
گفتاری از حجت الاسلام خسروپناه معنویتِ سکولارِ نوپدید مصیبتهای مدرنیته را کاهش نمیدهد شناسهٔ خبر 3564216 - چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان خسروپناه گفت برخی تلاش کردند با پیدایش معنویتهای نوپدید مشکلات عصر حاضر را کاهش دهند اما حقیقت این است کهدکتری که معنویت درمانی را برای سرطان ارائه می دهد
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت ما برای اولین بار در جهان مطرح کردیم که مسائل روانی و معنویت درمانی می تواند بیان ژنی افراد را عوض و سرطان را نیز کنترل کند دکتر محمد اسماعیل اکبریدر مراسم افتتاحیه یازدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه که در تالار امام علیمعنویتِ سکولارِ نوپدید، مصیبت های مدرنیته را کاهش نمی دهد
خسروپناه گفت برخی تلاش کردند با پیدایش معنویت های نوپدید مشکلات عصر حاضر را کاهش دهند اما حقیقت این است که معنویت های نوظهور مصایب مدرنیته را کاهش نمی دهند به گزارش ذاکرنیوز گفتاری از حجت الاسلامدکتر عبدالحسینخسروپناه رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایراندرمورد معنویت های نوپدید در پیکنفرانس علمی «قرآن کریم، معنویت گرایی، جهان عاری از خشونت»
کنفرانس علمی قرآن کریم معنویت گرایی جهان عاری از خشونت به همت رایزنی فرهنگی کشورمان از ۲۶ اسفند ماه به مدت دو روز در سنگال برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر این کنفرانس علمی با حضور و سخنرانی خوشمنش رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی وزارت علوم تحقیقاتاطاعت از نفسانیت و طغیان انسان را از حقیقت و معنویت دور می سازد
کارشناس مذهبی گفت طغیان و اطاعت از شیطان و نفسانیت انسان را از معنویت بندگی خدا و حقیقت دور می سازد به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی صبح امروز در یادواره 175شهید غواص در دانشگاه پیام نور بیرجند با تسلیت شهادت حضرت زهرا س اظهارتابوی هدیه دادن کتاب به جای پول باید شکسته شود
تابوی هدیه دادن کتاب به جای پول باید شکسته شودبخش فرهنگی الف 4 اسفند 94تاریخ انتشار سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۱۲ یک نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اهداف و کارکردهای چندگانه هدیه دادن کتاب به عنوان عیدی از بین بردن تابوی هدیه دادن کتاب به جای پول در ایام نوروز را از آن جماکبر نبوی در گفتوگو با فارس مطرح کرد با توجه به نیاز جامعه دیپلم افتخار را اضافه کردم/ جایزه کتاب سال در افزا
اکبر نبوی در گفتوگو با فارس مطرح کردبا توجه به نیاز جامعه دیپلم افتخار را اضافه کردم جایزه کتاب سال در افزایش تالیف و ترجمه موثر استدبیر پنجمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی درباره افزایش جوایز گفت وجود دو تندیس در بخش تالیف و ترجمه با توجه به افزایش کمی تولیدات کتابهای سینماییابن بابویه چیزی از گورستان پرلاشز پاریس کم ندارد
برای اولین بار از سینماحقیقت پخش می شود ابن بابویه چیزی از گورستان پرلاشز پاریس کم ندارد کارگردان مستند آرامستان معتقد است اگر به قبرستان ابن بابویه رسیدگی شود به ویژه به دلیل قرار گرفتن آن در جوار دیگر نقاط تاریخی شهرری چیزی از تبدیل شدن به گورستانی مشابه گورستان پرلاشز کخسارت به کاروان خودروهای کاندیدای اصلاح طلب بویراحمد (+عکس)
گروه حوادث – شامگاه سه شنبه کاروان خودروهای غلام حسین رهبرنیا کاندیدای اصلاح طلب بویراحمد و دنا مورد حمله اراذل و اوباش قرار گرفت به گزارش بویر نیوز در این حادثه که در یکی از بلوارهای اصلی شهر یاسوج اتفاق افتاد کسی صدمه ندید اما به چند خودرو خساراتی وارد شد رهبرنیا که هنگام ح-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها