تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820378386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلسه کميته دستمزد بدون عدد و رقم پايان يافت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جلسه کميته دستمزد بدون عدد و رقم پايان يافت
اخبار رسيده از کميته دستمزد حاکي از اين است که اختلاف بين شرکاي اجتماعي بالاست، لذا جلسه ديروز کميته دستمزد بدون عدد و رقم پايان يافت.
نویسنده : مهران ابراهيميان 


خبرهاي رسيده از داخل جلسه حاکي از اين است که اختلاف بين کارگر و کارفرما درباره ميزان سبد معيشت ادامه‌دار است.
کارفرمايان معتقدند هزينه قسمت خوراکي‌ها در سبد معيشت خانوار هر نفر روزانه 5‌ هزار و 245 تومان است که اگر آن را براي چهار نفر در نظر بگيريم اين مبلغ 28 درصد کل هزينه‌هاي سبد معيشت خانوار کارگري است.
در مقابل کارگران معتقدند سبد هزينه خانوار کارگري براي حداقل دستمزد يک ميليون و 800 هزار تومان و براي گروه متوسط 2 ميليون و 200 هزار تومان و براي حداکثر دستمزد 95 حدود 2 ميليون و 500 هزار تومان محاسبه شده است.
بنا بر اين گزارش همچنين محاسبات جديد از جهش هزينه خانوارخبر مي‌دهد به نحوي که خرج خوراک ماهيانه ۷۵۴ هزار تومان و مخارج از ۳ ميليون در ماه گذشته است.
نمايندگان کارگران مي‌گويند: رئيس‌جمهور معتقد است وجود عامل انساني در عرضه و تقاضاي بازار کار، جايگاه اين بازار را نسبت به ديگر بازارهاي اصلي همچون بازار کالا، بازار پول و بازار سرمايه در اقتصاد ممتاز کرده است. از اين‌رو بحث دستمزد به مراتب از مباحث نرخ بهره در بازار پول، نرخ سود در بازار سرمايه و حتي قيمت در بازار کالا پراهميت‌تر است.
آنها معتقدند: با عنايت به جايگاه ويژه و پراهميت تعيين خطوط فقر يا سطوح حداقل معيشت، لازم است تا تدابيري انديشيده شود که حداقل مزدي که هر سال اعلام مي‌شود، پوشش‌دهنده حداقل معيشت کارگر و خانواده‌اش باشد، تا به اين ترتيب با پديده‌اي به نام کارگران دچار فقر مطلق مواجه نشود، در غير اين صورت کارگري که از طريق کار رسمي نتواند حداقل معيشت خود را تأمين کند، ضمن آنکه دچار انواع اختلالات رواني مي‌گردد، احتمالاً از طريق چندشغلي و اشتغال در منابعي غيرمولد واکنش نشان خواهد داد. لازم به ذکر است که براي تعيين بي‌طرفانه خط فقر و داوري منصفانه حداقل مزد، بايد از نهادهاي غيردولتي و متخصصان بازار کار نيز استمداد جست.
 با نگاهي به بودجه خانوار اعلامي از سوي بانک مرکزي براي سال ۱۳۹۳ متوسط هزينه خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها در سبد معيشت ماهيانه 6ميليارد و 733 هزار و 898 ريال است که با لحاظ تورم ۱۲ درصدي اعلامي از سوي بانک مرکزي اين عدد حدود 7 ميليارد و 541 هزار و 966 مي‌شود. با توجه به همين آمار سهم خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها در سبد معيشت 24/6 درصد است؛ لذا عدد نهايي سبد معيشت براي سال ۹۵ مي‌شود 30 ميليارد و 658 هزار و 401 ريال.
 
خط فقر معيار افزايش دستمزد باشد
در همين حال ميثم موسايي، اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران با اشاره به اختلاف فاحش بين رقم خط فقر با حداقل دستمزدهاي دريافتي گفت: پذيرش اين موضوع به معناي گسترش فقر بوده و باعث از بين رفتن کرامت انساني و کمرنگ‌تر شدن ارزش‌هاي معنوي در جامعه است.     
موسايي در گفت وگو با تراز با اشاره به اختلاف فاحش بين رقم خط فقر با حداقل دستمزدهاي دريافتي گفت: پذيرش اين موضوع به معناي گسترش فقر و کمرنگ‌تر شدن ارزش‌هاي معنوي در جامعه است.
وي با انتقاد از ميزان افزايش درآمد کارگران تصريح کرد: به عنوان کسي که سال‌ها در اين زمينه مطالعه داشته‌ام صراحتاً بايد بگويم حقوقي که در حال حاضر به کارگران پرداخت مي‌شود نه تنها برخلاف قانون کار بلکه برخلاف کرامت انساني است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن