تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820756133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل سیاسی هفته


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: تحلیل سیاسی هفته
جمهوری اسلامی در تحلیل سیاسی خود نوشت:
به گزارش نامه‌نیوز، مردم آگاه ایران که در این سال‌ها حضور هوشمندانه خود را در صحنه انتخابات به خوبی به نمایش گذاشته‌اند، باردیگر خود را آماده می‌کنند تا فردا و در روزی سرنوشت‌ساز، ترکیب جدید پنجمین دوره خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب کنند و بر اداره مدبرانه و امیدوارانه کشور در عبور از پیچ‌های سخت و نفس‌گیر تاکید نمایند.
با نزدیک شدن هفتم اسفند، شمارش معکوس برای خلق حماسه‌ای نو از سوی مردم آغاز شده تا برگ تازه‌ای در دفتر افتخارات این ملت هشیار رقم بخورد. این مردم با بصیرت آماده می‌شوند تا ساعاتی بعد خود را به دریای همبستگی ملی پیوند زنند و همچون همیشه با افتخار و اقتدار، مسیر آینده حرکت کشور را در طرحی نو دراندازند.
مردم ایران از کرد گرفته تا لر، لک یا عرب، آذری تا مازنی، گیلانی تا خراسانی، فارس تا بلوچ، همه و همه با شرکت در حماسه سیاسی انتخابات هفتم اسفند و زدن رنگ انتخابات بر ا نگشتان خود، نقشه‌های دشمنان و معاندین را خنثی و وفاداری‌شان را برای حفظ انقلاب و ادامه مسیر مدبرانه آن به نمایش می‌گذارند. بدون شک مردم ایران زمین فردا با تاسی از نامگذاری امسال رهبری مبنی بر همزبانی ملت و دولت، این شعار را جامه عمل خواهند پوشاند و با حضور پرشور خود و آراء تعیین کننده‌شان آنرا تحقق عینی خواهند بخشید.
تبلیغات انتخاباتی که در هفته جاری به اوج خود رسیده بود و گروه‌ها، جناح‌ها و نامزدهای انتخاباتی با هر شیوه مناسب و یا نامناسب برای جلب آرا تلاش می‌کردند، به پایان رسید تا مردم امروز با دقت و آرامش، لیست‌های خود را تکمیل کرده و فردا نشاط سیاسی و شور انتخاباتی خود رادر اندازه و قامتی جدید شکل بدهند؛ مجلسی مستقل، معتدل، عالم به امور زمانه، به دور از پیرایه‌های جناحی و خط کشی‌های مشمئز کننده باندی.
صرفنظر از مسائلی که این روزها ناشی از برخی بداخلاقی‌ها و برچسب زدن‌هایی بود که قطعاً هر یک از آنها متضمن عقاب شرعی است، مردم ایران فردا در تشکیل مجالسی در تراز انقلاب ایفای نقش خواهند کرد و به مسئولیت‌های تعطیل‌ناپذیر خود اقدام نمود و شگفتی دیگری خواهند آفرید.
دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از مردم نجف آباد تاکید کردند روز جمعه همه ملت ایران و آنهایی که به انقلاب وفادارند باید در انتخابات شرکت کنند زیرا علاوه بر انتخاب افراد شایسته مورد نظر مردم، انتخابات در کشور ما به معنای قد برافراشتن ملی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «یکی از ترفندهای دشمن در انتخابات که در اینجا تکرار می‌کنند، ایجاد دو قطبی‌های دروغین در جامعه است. مثل مجلس «دولتی» و «ضد دولتی» درحالی که ملت نه مجلس دولتی می‌خواهد نه ضددولتی؛ ملت مجلس شجاع و متدینی می‌خواهد که با وظایفش آشنا باشد و مرعوب آمریکا نباشد.»
ایشان اضافه کردند: «ملت ایران مجلسی می‌خواهد که علاج درد مردم را بشناسد، مجلس متدین، متعهد و شجاعی که فریب ترفند دشمن را نخورد؛ مجلسی که به عزت و استقلال اهمیت دهد و مقابل طمع قدرت‌هایی که دستشان از ایران کوتاه شده و می‌خواهند برگردند، بایستد.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه گفتند: همه باید مراقب نفوذ باشند. وقتی می‌بینید دشمن برای ایجاد دودستگی از شما تعریف می‌کند بی‌درنگ ابراز بیزاری کنید؛ شما که می‌دانید دشمن قصد تفرقه دارد، نگذارید. ایشان همچنین توصیه کردند از ادبیات سیاسی دشمن در ایجاد قطب‌بندی دروغین در کشور استفاده نشود.
از جمله رویدادهای هفته جاری سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران بود. این همسایه شمالی کشورمان که به علت قرابت‌های فرهنگی و مذهبی پس از جمهوری اسلامی ایران دومین کشوری است که نگین تشیع بر تارک این کشور و مردمانش می‌درخشد، همواره مورد طمع بیگانگان بوده و سعی کرده‌اند زمینه‌های جدایی این دو را از هم فراهم سازند ولی سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران که همواره بر توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه در سطح عالی، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان تهران و باکو بوده باعث شد که در حاشیه این دیدار 11 موافقتنامه همکاری امضا شود. آقای الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان در این سفر همچنین با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند که در این دیدار رهبری ضمن تشریح نگاه جمهوری اسلامی ایران به مردم آذربایجان آنرا در چارچوب برادری و فراتر از مساله دوستی و همسایگی توصیف کرده و به مسئولین این کشور خاطرنشان کردند «ترویج معارف اسلامی و احترام به مظاهر و شعائر دینی موجب اقبال عمومی و پشتیبانی مردم در دولت جمهوری آذربایجان خواهد شد.»
تحولات خارجی هفته را با تازه‌ترین رویدادهای سوریه آغاز می‌کنیم. این هفته، تعیین آتش بس که ابتدا از سوی آمریکا و روسیه اعلام شد و مورد تایید دولت سوریه و همچنین برخی مخالفان سوری نیز قرار گرفت، بحران پنج ساله سوریه را وارد مرحله تازه‌ای کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده این آتش‌بس قرار است از روز شنبه آینده، هشتم اسفند برقرار گردد.
برخی مفاد مهم این آتش بس، بر اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت مورخ 27 آذر 94، توقف تمامی حملات و منع استفاده از هر نوع سلاح‌های جنگی، توقف هرگونه تلاش برای تصرف مناطق جدید و فراهم آوردن امکان ورود کمک‌های انسانی به مناطق درگیری است. این آتش بس، دو گروه تروریستی داعش و النصره را مستثنی می‌کند.
دولت سوریه نیز با قبول آتش بس تاکید کرده است اقدامات نظامی را تنها در چارچوب اعلام شده می‌پذیرد و جنگ علیه تروریسم را ادامه خواهد داد.
واقعیت اینست که اعلام آتش بس را باید یک پیروزی دیگر برای حکومت سوریه و نیروهای مردمی آن کشور تلقی کرد و در مقابل، آنرا شکست دیگری برای جنگ افروزان و کشورهای آتش بیار معرکه سوریه، به خصوص عربستان و ترکیه دانست. این کشورها پس از پنج سال توطئه و صرف هزینه‌های بسیار سنگین، اکنون مجبور هستند خود را با واقعیتی مواجه ببینند که هرگز مایل به آن نبوده‌اند. ترکیه که کشور خود را به گذرگاه تروریست‌ها برای جنگ با سوریه تبدیل کرده بود و عربستان که میلیون‌ها دلار را در سوریه هزینه کرد، اکنون به جز رسوایی و شکست خفت بار چیزی نصیبشان نشده است.
آتش بس اخیر یک پیام دیگر نیز در بردارد و آن، این مطلب مهم است که دنیا، حکومت سوریه را به عنوان تنها طرف مشروع و قانونی به رسمیت می‌شناسد و بقای آنرا عامل اعاده ثبات و امنیت در سوریه می‌داند.
این هفته، لبنان نیز شاهد تحولات مهم و جدیدی بود. قطع کمک مالی عربستان به این کشور، استعفای وزیر دادگستری و اظهارات خصمانه برخی سیاستمداران این کشور علیه حزب الله، از جمله این موارد بوده است. عربستان در یک اقدام قابل انتظار،‌ اعلام کرد کمک سه میلیارد دلاری خود به این کشور را قطع می‌کند. دولت سعودی علت این اقدام را «حرکت لبنان در مسیر ضد عربی» عنوان کرده است. واقعیت این است که از دو ماه قبل، یعنی زمانی که طرح ضدایرانی عربستان در اتحادیه عرب مطرح شد و برخلاف خواست و انتظار عربستان، لبنان به این طرح خصمانه رای موافق نداد، ریاض کینه لبنان را به دل گرفت.
عربستان، انتظار داشت که لبنان نیز مانند دیگر دولت‌هایی که با دلارهای سعودی تطمیع شده و کورکورانه پشت سر دولت ریاض حرکت می‌کنند، حرکت کند ولی این اتفاق نیفتاد و رای مخالف لبنان به همراه سوریه، یک آبروریزی برای ریاض شد. رژیم آل سعود درصدد بود چنین وانمود کند که جهان عرب یکپارچه با سیاست‌های ریاض همسو است. در پی قطع کمک مالی عربستان، برخی مقام‌های دولت لبنان که تحت نفوذ ریاض هستند به جنجال‌آفرینی پرداخته و این موضوع را بهانه کردند تا به حزب‌الله حمله کنند. در مقابل، حزب‌الله لبنان اعلام کرد لبنان به پول عربستان نیاز ندارد و راه خود را خواهد رفت.
این هفته، در یمن نیز عربستان به جنایت‌های خود علیه این کشور ادامه داد و شمار دیگری از مردم در حملات جنگنده‌های آن کشور قربانی شدند. همزمان، شبکه «بی‌بی‌سی» در گزارشی پرده از همکاری رژیم سعودی با القاعده یمن برداشت. در این گزارش مستند و مصور همکاری نزدیک عربستان با تروریست‌های القاعده افشا شده است. این گزارش، یکبار دیگر بر همدستی دولت عربستان با تروریسم تکفیری در منطقه تاکید می‌کند و در عین حال، درماندگی رهبران ریاض را در جنگ یمن ثابت می‌کند. دولت عربستان پس از گذشت 11 ماه و ارتکاب جنایت‌های گسترده در یمن، به هیچیک از اهدافش نرسیده و روز به‌روز در باتلاق عربستان، بیشتر فرو می‌رود، باتلاقی که هیچ امیدی نیز برای نجات آل‌سعود از آن حداقل در آینده نزدیک، وجود ندارد.


منبع: روزنامه جمهوری اسلامی


۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن