تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820326511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایجاد پایگاه باستان‌شناسی در شهر قدیم آمل


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 ایجاد پایگاه باستان‌شناسی در شهر قدیم آمل
ایجاد پایگاه باستان‌شناسی در شهر قدیم آمل شهر قدیم آمل در نشست شهردار و اعضای شورای شهر آمل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران تبدیل به پایگاه باستان‌شناسی شمال کشور می‌شود.


به گزارش  فرهنگ نیوز، شهر قدیم آمل یکی از مناطق قدیمی و تاریخی در مازندران بوده که طبق کاوش باستان‌شناسان دو سفال آبتن و آمل کشف شده است.

این سفال‌ها بر اساس جستجوی کارشناسان به دوره‌های ایلخانی، قاجار، صوفیه و دوارن چهارم و پنجم هجری برمی‌گردد.

به منظور ساماندهی آثار تاریخی و باستانی شهر قدیم آمل کاوش این قسمت باستانی طی توافق‌نامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با شهرداری و سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل امضاء شده تا از سوی این سازمان در دستور کار قرار گیرد.

بزرگ‌ترین برکت خداوند قراردادن قله دماوند در کنار آمل است

رئیس شورای اسلامی شهر آمل در نشست توافق‌نامه کاوش شهر قدیم آمل در سالن اجتماعات شورا این شهر را قدیمی‌ترین شهر در ایران بیان و عنوان کرد: آمل شهری بارزش است که با وجود آثار فرهنگی، تارخی و باستانی نمونه‌ای به مانند این شهر در کشور وجود ندارد.

اسدالله تورنگ با تاکید براینکه خداوند این شهر را در کنار بزرگ‌ترین قله ایران قرار داده که به نوعی یک برکت با ارزشی برای این استان است، اظهار داشت: شهر آمل از قله دماوند خاک گرفته که بسیار ارزشمند است و آثار بزرگ تاریخی را در خود دارد.

وی ادامه داد: تاکنون در مورد قسمت‌هایی از شهر آمل کاوش‌هایی صورت گرفته تا آثار قدیمی آن بدست آید و اطلاعات مکتوبی از هویت تاریخی این شهر به سمع و نظر مردم برسد.

آغاز کاوش شهر قدیم آمل

شهردار آمل نیز با اشاره به اینکه مهمترین هدف شهرداری احیاء هویت تاریخی این شهر بوده است، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون برای مرمت و بازسازی مکان‌های تاریخی ورود یافته و در مرحله اول با هزینه‌ای بالغ بر 3 میلیارد تومان به احیاء بازارهای قدیمی شهر آمل پرداخت که قدمت آنها به دوره صفویه برمی‌گردد.

احمد امیرسلیمانی اقدام دیگر این سازمان را خریداری خانه‌های تاریخی با هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیارد تومان، بازگشایی خیابان مهم در بافت فرسوده آمل بیان کرد و گفت: احداث و نصب المان‌های تاریخی و هویت‌دار در سطح شهر، ورود به مرمت بقعه شمس آل رسول و بقعه ناصرالحق از دیگر حرکت شهرداری است که در صورت امضاء توافق فعالیت خود در این قسمت‌ها آغاز می‌کند.

وی عنوان کرد: زمین شهر قدیم آمل به مساحت چهار هزار مترمربع با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان خریداری شده و به لحاظ علمی و پژوهشی بر روی این زمین قراردادی با یک پیمانکار باستان‌شناس بسته شد تا کاوش این شهر انجام شود.

خسرو ابراهیم‌زاده عضو شورای شهر آمل در ادامه با بیان اینکه با ایجاد این کاوش امید این را داریم که سیاهی بر آثار تاریخی از بین رود، افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های دوره چهارم شورا توجه و نگاه ویژه بر عرصه تاریخی و فرهنگی شهر بوده است.

وی یادآور شد: طی دو سال اخیر در این خصوص آنچه دغدغه‌هایی اعضای شورا داشتند اکنون با مشارکت میراث فرهنگی به نتیجه رسید که امیدواریم این نگاه ویژه برای ساماندهی باغ توکلی نیز با تلاش مثمرثمر باشد.

ابراهیم‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به وجود 187 مشاهیر و مفخر برجسته در شهرستان آمل طی تفاهم‌نامه شورا، شهرداری با میراث فرهنگی جهت مرمت خانه‌های تاریخی و قدیمی نسبت به ساخت فرهنگ‌سراها ورود یافته و به عنوان یک مکان فرهنگی صورت گیرد.

راه‌اندازی پایگاه باستان‌شناسی شمال کشور

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل با تاکید براینکه با مرمت و بازسازی شهر قدیم می‌توان پایگاه باستان‌شناسی شمال کشور را راه‌اندازی کرد، اظهار داشت: این پروژه به عنوان یک پروژه مهم یک اعتبار ملی برایش معرفی شود.

حمیدرضا طاهرنژاد عنوان کرد: با ورود به این بافت قدیمی شهر آمل می‌توان به ساماندهی سایر آثار تاریخی مسیر این منطقه دسترسی یافت تا با مرمت آن به یک پارک موزه روباز در این استان تبدیل کرد.

ابراهیم امیرکلایی باستان‌شناس آملی نیز با اعلام اینکه با اقدام و ورود شهرداری این شهر جهت مرمت و بازسازی آثار تاریخی و ایجاد پارک موزه مشاهیر برای نخستین بار در کشور این پارک احداث می‌شود، گفت: این شهر با وجود اسناد مکتوب مهمترین بخش بازار قدیمی آمل است که بسیار قدیمی و به عنوان دوازه تجاری در دوره اسلامی بوده است.

وی اضافه کرد: طبق کاوش در شهر قدیم آمل و کشف سفال به دو قرن چهارم و پنجم هجری برمی‌گردد و دو سفال آبتن و آمل را که در آن زمان معروف بوده در خود نهفته دارد.

امیرکلایی با تاکید براینکه در این تحقیقات وجود چاهایی با آجرچینی و سنگی مشاهده شده که به عمق 20 متری نیز باید برسد، اظهار داشت: در این شهر آثاری سوخته و حیوانی پیدا شده و با وجود این سفال‌ها به دوره‌های صفویه و ایلخانی رقم زده می‌شود.

این باستان‌شناس بیان کرد: با ایجاد پارکت موزه مشاهیر در شهر قدیم آمل می‌توان نخستین پارک را در کشور راه‌اندازی کرد.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه‌ای به منظور کاوش شهر قدیم آمل آغاز بین شهرداری، شورای شهر، سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران و آمل به امضا رسید.
 

منبع: تسنیم


94/12/5 - 07:57 - 2016-2-24 07:57:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن