تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819792123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محيط زيست، محيطي براي زيستن، جايي براي زندگي بخش اول


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: محيط زيست، محيطي براي زيستن، جايي براي زندگي "بخش اول"
محيط زيست، محيطي براي زيستن، جايي براي زندگي، مكاني براي با نشاط بودن ، به وجد آمدن و سالم زيستن است.

محيط زيست مجموعه‌اي از بخشهاي مختلف است كه اين بخشها مانند آب، خاك، پوشش گياهي و اقليم و انسان در يك ارتباط منطقي و تعادل با همديگر هستند.

اين نظم جهاني از آثار خلقت خداوندي و رحمت ايزدي است كه با تفكر درست و حكمت عالمانه‌اي به گونه بي‌همتا اجزاي جهان را مرتبط با هم خلق نموده است.

بي‌شك هر عقل سليمي اين منطق را باور دارد كه هرگاه يكي از اجزاء اين جهان و سيستم منظم از تعادل خارج شود كه عمدتا تحت تاثير عوامل انساني چنين مي‌شود، حوادث غير قابل پيش بيني مانند وقوع سيل، افزايش بيابان تخريب منابع طبيعي و آلودگي محيط زيست را بايد انتظار داشت.

محيط زيستن اگر چه بايد در اذهان عمومي محيطي پاكيزه و عاري از هر گونه آلاينده باشد اما امروزه به واسطه افزايش بي‌رويه جمعيت و نبود فرهنگ حفظ محيط زيست در معرض تخريب و فنا شدن است.

كارشناسان و اكولوژيست‌هااز بين رفتن پوشش گياهي و كاهش قدرت جذب زمين را عامل بروز سيل‌هاي اخير در گوشه و كنار كشور ذكر مي‌كنند.

آنان معتقدند: براي جلوگيري ازاين پديده طبيعي بايد با مطالعه دقيق و همه جانبه طرح فوريتي "آبخيزداري فيزيكي" و "تثبيت بيولوژيكي" به اجرا درآيد.

به گفته آنان: براي مقابله با حوادثي چون سيل بايد تمامي اقداماتي كه دركشورانجام مي‌شود در يك كميته خاص متمركز شود و اين كميته بر تمامي فعاليتهاي تحقيقاتي و اجرايي براي شناسايي مناطقي كه در حال حاضر بشدت تهديد مي‌شوند، اشراف داشته باشد.

آنها تاكيد كردند: با اقدامات عملي و ضربتي بايد عوامل اصلي جلوگيري از وقوع سيل يعني "گياه، خاك و آب" را در گردونه مناسب خود قرارداد.

يكي از كارشناسان منابع طبيعي ايلام گفت: بواسطه خشكسالي در بخش وسيعي از كشور پوشش گياهي از بين رفته و خاك در معرض نور خورشيد بصورت پودر درآمده و خاصيت نفوذ پذيريش را از دست داده است.

"مهرداد كهزادي" افزود: در نتيجه اين حوادث بخشي از آب باراني كه بايد به داخل زمين نفوذ كند، در سطح زمين با غلظت فراوان يعني سيل جاري مي‌شود.

وي گفت: عدم كنترل دامها در محدوده‌هاي چراي دام يكي از عوامل از بين رفتن پوشش گياهي و بدنبال آن وقوع سيل است.

وي افزود: اگر مسوولان ذيربط با توجه به پروانه‌هاي صادره، چراي دام را كنترل مي‌كردند زمين دچار كمبود پوشش گياهي و فرسايش نمي‌شد.

كارشناس ديگري گفت: همه مسوولان ذيربط بايد براي حفظ خاك كه مهمترين سرمايه كشور است دخالت كنند و بابرنامه‌ريزي‌هاي كوتاه‌مدت و درازمدت، درحفظ پوشش گياهي كشور اقدام كنند.

"حسن جهاني" افزود: اگر چه اقدام عملي براي حفظ پوشش گياهي بايد سالها پيش صورت مي‌گرفت اما با اين حال بايد اقدام عملي را شروع كرد زيرا كه هر چه ديرتر چاره انديشي شود، راه عملي هم مشكل تر خواهد شد.

وي گفت: براي جلوگيري از سيل كه بطور دائم گوشه و كنار كشور را تهديد مي‌كند بايد عواملي را كه موجب خارج شدن "گياه ، خاك و آب" از گردونه مناسب خود مي‌شود، شناسايي شوند.

وي افزود: براي جلوگيري از سيل در مناطق سيل خيز بايد با مطالعه دقيق و همه جانبه طرح فوريتي "آبخيزداري فيزيكي" و "تثبيت بيولوژيكي" به اجرا درآيد.

وي گفت: در آبخيزداري فيزيكي كه با "گالي بندي" و "شياربندي" و كنترل دائم آن ممكن است، مي‌توان از رانش زمين و در نتيجه از شدت ضربات وارده برپيكره خاك جلوگيري كرد.

جهاني گفت: در "تثبيت بيولوژيكي" در پشت سدهاي "گاويوني" و "خشكه چيني" انجام شده ازطريق وارد كردن بوته‌هاي مقاوم مثل خانواده "گندميان" مي‌توان اقدام كرد.

وي افزود: با اجراي چنين روشي بيش از ‪ ۵۰‬درصد ضربات باران را كاهش داد و مابقي را به صورت "روان‌آب" خود بخود به رودخانه‌ها هدايت مي‌شود.

معاون فني منابع طبيعي نيز گفت: عامل اصلي وقوع سيل‌هاي اخير در استان ايلام فرسايش خاك بر اثر قطع بي‌رويه درختان، استفاده بيش از اندازه ظرفيت مراتع است.

"عبدالسلام پيري" افزود: اكنون ظرفيت دام مازاد بر مراتع در ايلام پنج برابر است كه استفاده بي‌رويه از رويش گياهي، عامل مهمي در افزايش فرسايش خاك است.

وي گفت: چنانچه اصل مستمر بهره‌برداري از عامل منابع طبيعي مانند (درخت، پوشش گياهي، مراتع، جنگلهاو...) به اندازه رويش است، رعايت شود نه تنها آسيبي به "اكوسيستم" نمي‌رسد بلكه باعث تقويت خاك نيز خواهد شد.

وي افزود: در طول ‪ ۵۰‬سال گذشته ضربات مهلكي از سوي عوامل انساني بر پيكره منابع طبيعي در مناطق مختلف كشور وارد آمده و تاكيد مي‌كند براي حفظ اين "اكوسيستم" بايد مسوولان با همكاري مردم اقدامات اساسي انجام دهند.

وي گفت: اين در حالي است كه اكنون روز به روز بر ميزان بياباني شدن مناطق جنوبي استان ايلام اضافه مي‌شود.

پيري افزود: دخالتهاي بي‌رويه انسان در طبيعت باعث شده كه تعادل محيط زيست در برخي مناطق نظير شهرستانهاي دهلران و مهران بهم بخورد و حتي روستاهاي اين مناطق در معرض تهديد ماسه‌هاي روان، بياباني شدن و وقوع سيلاب قرار گيرند.

وي گفت: آتش سوزي كه در مراتع و جنگلها روي مي‌دهد و بر اساس بررسي كارشناسان بيش از ‪ ۸۰‬درصد عوامل آن توسط انسانها روي مي‌دهد از ديگر عواملي هستند كه به بهم خوردن تعادل محيط زيست و از بين رفتن منابع طبيعي دامن مي‌زنند.

وي افزود: منابع طبيعي سرمايه ملي كشور محسوب مي‌شوند و متعلق به همه نسلها هستند كه بايد به خوبي مورد حمايت و حفاظت قرار بگيرند.

وي گفت: بياباني شدن استان ايلام كه به عنوان "عروس زاگرس" معروف است يك فاجعه است كه بدون شك بررسيها نشان مي‌دهد انسانها عامل اصلي اين فاجعه هستند.

وي افزود: بايد برنامه‌هاي مدون و مناسبي با توجه به ويژگيهاي جغرافيايي هر منطقه تدوين شود و براي مبارزه با پديده‌هاي شومي همچون بيابانزايي، تخريب مراتع و وقوع سيل اقدامات اساسي انجام گيرد.

معاون فني محيط زيست ايلام نيز در اين خصوص گفت: امروزه در همه جا صحبت از توسعه پايدار و توجه به محيط زيست است اما در برخي مواقع به واسطه همين حرفها منابع طبيعي ناديده گرفته مي‌شود.

"تورج همتي" افزود: احداث كارخانه‌هاي و ايجاد صنايع مختلف كه در اراضي ملي يا خصوصي تاسيس مي‌شوند و منجر به قطع درختان شده و در ادامه با آلودگيهاي زيست محيطي همراه است يكي از مصاديق بي‌توجهي انسان به محيط زيست است.

وي گفت: مسيرهاي توسعه متفاوت است اما بايد توجه داشت كه تنها مسير درست توسعه راهي است كه مبتني بر ظرفيتهاي محيط زيست باشد.

وي افزود: آيا مي‌توان ميزاني براي ارزش‌گذاري هواي پاك براي تنفس كردن را عنوان كرد؟ آيا عمر انسانها به اندازه ايجاد يك سانتي متر خاك كه ‪۳۰۰‬ سال است به طول مي‌انجامد؟
وي گفت: همه بايد نسبت به اين مسايل آگاهي و درك درستي داشته باشند و از ضرورت حفاظت و احياي محيط زيست و منابع طبيعي آگاه باشند تا بتوانند بادقت بيشتر از آن صيانت و حفاظت كنند.ك/‪۴‬
ادامه دارد...
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن