واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
فریاد شیری در نشست رونمایی از رمان «مانند کسی که آوازش را فراموش کرده است» با انتقاد از برخی رسانهها بهخاطر نادیده گرفتن برخی کتابها گفت: «جالب اینکه خبر انتشار کتاب فلان بازیگر زن مورد توجه همه رسانهها و روزنامهها قرار میگیرد.» به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، نشست رونمایی از رمان «مانند کسی که آوازش را فراموش کرده است» نوشته آنیما احتیاط در دفتر نشر هنوز و با همکاری نشر داستان برگزار شد. ابتدا قسمتهایی از متن رمان توسط نویسنده خوانده شد. این کتاب در تیراژ 50 نسخه و بدون طرح جلد منتشر شده است. فرآیند فروش آن نیز توام با مهر کردن جلد و دو صفحه از کتاب بود که مشخصات خریدار و امضای مولف روی آن درج میشد. فریاد شیری در این نشست گفت:«من این کتاب را وقتی مطالعه کردم که مشغول ترجمه رمان «همه همسران اجنه شیخ محمود» از لطیف هلمت بودم. اتفاق جالب توجه اینکه رمان هلمت نیز مثل رمان آنیما، ضدرمانی متفاوت بود. بنابراین رمان آنیما مدل و الگوی خوبی برای ترجمه کتاب هلمت بود.گرچه ابتدا این کتاب مرا پس زد، ولی به گونهای نیز وادارم کرد آن را مطالعه کنم. ناچار بودم این کتاب را مطالعه کنم». او ادامه داد:«همانطور که نویسنده در متن کتاب اشاره کرده، علامت یا نشانهای خاص در ابتدای برخی واژهها و لایههای رمان به کار گرفته که به معنای بیآغاز و انجامبودن لایه است و نیز دلالت بر باردارشدن قصه از لایه متنی دیگر است. بنابراین قبل از مطالعه این کتاب ضروری است متون و کتابهای دیگری را مطالعه کرده باشیم. حتی آثار قبلی آنیما را باید مطالعه کرده باشیم. آنیما هنرمندی چندرسانهای در حوزه شعر، نمایشنامه، فیلمسازی و هنرهای تجسمی است و همهی آثارش با هم مرتبط است. برای ارتباط برقرارکردن با این رمان ناچاریم آثار دیگرش را مطالعه کنیم، به ویژه شعرهای منتشرشدهاش را، زیرا شاعرانگی آنیما در این کتاب برجستهتر از دیگر سطوح اوست. زبان شاعرانه ویژهای که در رمان به کار گرفته باعث میشود پراکندهگویی و بینظمی عمدی رمان برای خواننده قابل تحمل شود. توصیفهای شاعرانه، موسیقی کلام و.... شاعرانگی منحصر به فردی به رمان بخشیده است». شیری در پایان با انتقاد از برخی رسانهها گفت:«متاسفم که معرفی این کتاب جدی که معتقدم کتابی ماندگار در ادبیات داستانی ماست، توسط برخی رسانهها نادیده گرفته میشود و جالب اینکه خبر انتشار کتاب فلان بازیگر زن مورد توجه همه رسانهها و روزنامهها قرار میگیرد». همچنین هوشیار انصاریفر درباره تیراژ محدود این کتاب گفت:«کمال تاسف را دارد که این کتاب با وجود خودآگاهی و آگاهی که پشت آن هست، با تیراژ 50 نسخه چاپ و توزیع میشود. پس از اینکه مقاومت اولیه من به عنوان خواننده در مقابل این کتاب از بین رفت، حس کردم چقدر ضروری است این رمان توسط نویسندههایی که اکنون مینویسند، همنسلهای خود آنیما احتیاط و نسلهای جوانتر و پیش از خودش خوانده شود. رفتاری که ما با این کتاب کردیم، مجموعه ما که خوانندهها و صنعت نشر و نویسندهها را در برمیگیرد، این رفتار، رفتار خارج از تناسبی است، خارج از زمین و زمانی که این کتاب در آن چاپ میشود». او سپس به تحلیل ویژگیهای این رمان پرداخت و گفت:«این کتاب، یک کتاب خارج از عرف به نظر میرسد. گرچه تداعیکننده برخی تجربههایی است که از دهه 70 شروع شده. این فضا و این محور چیزی نیست جز به پرسش کشیدن رابطه متن با جهان، رابطه متن با خود، و رابطه متن با متنهای دیگر. اگر بخواهیم به این جریان در دهه 70 ارجاع بدهیم، از همه بدیهیتر شاید اسم رضا براهنی به ذهنمان بیاید، و البته بخصوص «آزاده خانم و نویسندهاش»، برای اینکه «آزاده خانم...» هم کتابی است درباره نوشتن، مثل کتاب آنیما احتیاط،که کتابی است درباره اینکه نوشتن یعنی چه؟ چه اتفاقی میافتد وقتی ما مینویسیم، و چه تغییری با نوشتن در جهان ایجاد میکنیم و در واقع جهان چگونه در نوشتن حضور دارد.» در پایان شعر اجرایی آوایی (“Performance~Sound”Poetry) توسط آنیما احتیاط و علیرضا امیرحاجبی اجرا شد. امیرحاجبی درباره قطعات موسیقی توضیحات کوتاهی ارائه کرد و گفت:«قطعات موسیقی در نظر گرفتهشده برای این اجرا چند خصوصیت دارد و این خصوصیتها، خصوصیتهای ملموسی هستند و احتیاج به تجزیه و تحلیلهای عجیب و غریب ندارد. فوقالعاده ساده است اما به دلیل سادگی خیلی زیاد اتفاقی که الان میافتد، شکلی از اگزوتیسم دارد. خیلی از منتقدان و هنرمندان، این شکل از موسیقی را که بر مبنای حذف و اضافهکردن و تکرار یکسری سکانسهای ساده است موسیقی مینیمالیستی نامیدهاند. دیدگاههای بسیار متفاوتی در موسیقی مینیمال وجود دارد؛ از سبکهای خیلی پاپشده آن مثل کارهای فیلیپ گلس تا کارهایی که تحمل آن فوقالعاده سنگین است و میطلبد شنونده صبر فراوان داشته باشد، مانند کارهای لامونتیانگ. من در این قطعات از فرمولهای مینیمالیستی در کمپوزیسیونها استفاده کردهام. البته با ملاحظاتی که در خصوص آهنگسازی برای ساز تخصصی خودم در نظر میگیرم. قطعاتی که میشنوید، برای این اجرا اکسپوزه شدهاند و بسط و گسترش ندارند و در واقع گسترشها به حداقل خود رسیده اند». انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]