تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811628012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«فهرست مقدس»؛ شاهكاري سينمايي در برابر سينماي صهيونيسم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «فهرست مقدس»؛ شاهكاري سينمايي در برابر سينماي صهيونيسم
فهرست مقدس فيلمي قهرمان‌محور در ساختار كلاسيك است كه با قهرمانش«هاران» روايت مي‌شود. شخصيت‌هاي اين انيميشن كه موجوداتي ميان انسان و حيوان هستند با شخصيت‌پردازي و كاراكترهايي بسيار گيرا و ملموس بيان‌كننده داستاني تاريخي هستند كه سنديت آن به آياتي از قرآن در سوره عروج بازمي‌گردد
نویسنده : صابرالله داديان 


فهرست مقدس فيلمي قهرمان‌محور در ساختار كلاسيك است كه با قهرمانش«هاران» روايت مي‌شود. شخصيت‌هاي اين انيميشن كه موجوداتي ميان انسان و حيوان هستند با شخصيت‌پردازي و كاراكترهايي بسيار گيرا و ملموس بيان‌كننده داستاني تاريخي هستند كه سنديت آن به آياتي از قرآن در سوره عروج بازمي‌گردد. فيلم داستان اولين آدم سوزي تاريخ را روايت مي‌كند كه به دست ربيان يهودي صورت گرفته و سران اين قوم، نصراني‌هايي را كه به نام نوكيشان دست از دين آبا و اجدادي‌شان كشيده‌اند و به آيين نصراني درآمده‌اند در دره‌اي موسوم به اخدود به آتش كشيده‌اند.
داستان با محوريت هاران ماجراي دزد گردنه بگيري را روايت مي‌كند كه توسط سران ربيان اجير مي‌شود تا به شهر نجران آمده و فردي به نام «فيمون» را كه آيين نوكيش نصراني را تبليغ و معرفي مي‌كند بكشد.
از لحاظ دستاورد‌هاي فني و همچنين هنري در سينماي انيميشن، فهرست مقدس را بايد بهترين عملكرد جوانان و متخصصان انيميشن كشور دانست كه بحق مي‌تواند در مقابل انيميشن‌هاي باكيفيت شركت‌هاي دريم وركز و ديزني و پيكسار قد علم كند.
فيمون كه پيام‌آور آزادي و صلح و برابري است همچنين به مردم نجران كه در ظلم و ستم ستمگران نجران زندگي مي‌كنند نويد ظهور فرستاده‌اي را مي‌دهد كه مردم جهان را از زير بار ظلم و ستم رهايي مي‌بخشد. سخنان زيبا و انديشه‌هاي آزادي‌بخش فيمون مردم زيادي را به طرفش مي‌كشد كه يكي از بزرگان نجران به نام «بارناباس» نيز در ميان آنهاست. بارناباس كه نفوذ بالايي هم در نجران دارد به فيمون پناه داده و خواستار حفاظت از او مي‌شود. دختر بارناباس به نام «رفعه» نيز از پيروان فيمون و كيش نو ظهور اوست كه دل در گرو آرمان‌هاي او دارد.
در اين ميان هاران با سكه‌هاي طلايي كه از ربي اعظم مي‌گيرد تطميع شده و براي عملي كردن نقشه قتل فيمون به او نزديك مي‌شود. با اتفاقي، هاران با رفعه آشنا شده و به او علاقه‌مند مي‌شود. علاقه‌اي دو طرفه كه موجب نزديكي بيشتر رفعه و هاران مي‌شود و پاي او را به سراي بزرگ بارناباس باز مي‌كند. جايي كه فيمون در آنجا پناه گرفته و در حال نوشتن كتابي ارزشمند است كه ارزش آن در پايان فيلم مشخص مي‌شود.
هاران كه فردي باهوش، قدرتمند و آماده است از سوي بارناباس و رفعه براي حفاظت از جان فيمون انتخاب مي‌شود و به رفعه قول مي‌دهد كه از فيمون محافظت كند. اما خبر آمدن زنواس، حاكم قدرتمندي كه حاكم طماع و پرخور نجران كه در كاراكتر خوك تجسم يافته زير سلطه اوست همه چيز را بر هم مي‌زند.
هاران كه دلدادگي‌اش به رفعه او را اسير و از طرفي به آرمان‌هاي او نزديك كرده است مأمور مي‌شود تا با طلوع خورشيد، فيمون را از بالاي كوهي به پايين پرت كند. جايي كه فيمون خود بر بلنداي كوه ايستاده و منتظر مرگ است و آن را بهاي آزادي مردم شهر نجران و همچنين هاران مي‌داند.
مقدمات تغيير و تحول هاران در فيلمنامه به خوبي فراهم شده است تا با پيوستن او به جرگه طرفداران و فداييان فيمون حسي از غافلگيري و عدم منطق داستاني در مخاطب ايجاد نكند. شخصيت هاران را مي‌توان قهرماني كاملاً كلاسيك دانست كه سير تحولش به خوبي با عشقش به رفعه و ذات سركش و عاصي‌اش در بريدن از ربيان و نيز دزدان گردنه بگير كوه‌هاي نجران پرداخت شده و او را به قهرماني از جنس قهرمانان اسطوره‌اي بدل مي‌كند.
شخصيت‌پردازي‌ها از لحاظ كاركرد داستاني و دراماتيكشان به خوبي جاي خود را در فيلمنامه پيدا كرده‌اند، شخصيت فيمون و بارناباس در كاراكتري شبيه به شتر مجسم شده‌اند كه احوالات معنوي و نيز شخصيت آرام آنها را به خوبي به مخاطب مي‌رساند.
در مقابل سپاه زنواس كه كفتاران بي‌رحمي هستند و شخصيت وهم‌آور و ترسناك زنواس به خوبي شخصيت‌پردازي و طراحي شده‌اند.
داستان فيلم از لحاظ كاركرد استراتژيك مي‌تواند درخور‌ترين پاسخ به پديده هولوكاست باشد و در مقابل ادعاي سينماي صهيونيسم همچون فهرست شيندلر، جوابي درخور و دراماتيك در آستين سينماي استراتژيك باشد. از لحاظ دستاورد‌هاي فني و همچنين هنري در سينماي انيميشن فهرست مقدس را بايد بهترين عملكرد جوانان و متخصصان انيميشن كشور دانست كه بحق مي‌تواند در مقابل انيميشن‌هاي باكيفيت شركت‌هاي دريم وركز و ديزني و پيكسار قد علم كند.
انيمه و حركات شخصيت‌ها و همچنين لوازم صحنه، نظير اجسام بي‌جان، حركت لباس‌ها، پرده‌ها، آب و امواج دريا و ديگر فضاهاي بصري فيلم به نحو احسن و در بالاترين توان كيفي سينماي انيميشن كار شده است.
در اين ميان بايد اذعان كرد كه كارگرداني فني و نيز هنري فيلم در ارائه دكوپاژي گيرا، قاب بندي و طراحي فضا و نيز استوري بوردي فني و بي‌نقص نشان از ظهور كارگرداني خبره، كاربلد و با اطلاع مي‌دهد كه نه تنها با دستاورد‌هاي سينماي انيميشن آشناست و بر آن مسلط است كه سينما را به مفهوم هنر سينما و كاركرد رسانه‌اي‌اش نيز به خوبي مي‌شناسد و مي‌تواند با هنر داستان‌گويي‌اش بر پرده سينما مخاطب را تا پايان فيلم نگه دارد.
سكانس پاياني فيلم با مرگ هاران در دامان فيمون مقدس و احاطه زبانه‌هاي آتش و گدازه سوزان به گرد نصراني‌هاي گرفتار در دره اخدود، تأثيرگذار‌ترين سكانس فيلم به شمار مي‌رود كه مي‌تواند در دل مخاطب خارجي فيلم نيز با هر كيش و آييني اثر كند و كاركرد دراماتيك خود را داشته باشد. حداقل كاركرد معنايي فيلم آگاهي بخشي به مخاطب جوان و كنجكاو غربي است، همان‌هايي كه با نامه مقام معظم رهبري به كند و كاو در جامعه خود افتاده و براي آگاهي بيشتر به تكاپو افتاده‌اند. در اثرپذيري آيات قرآن هيچ شكي نيست و بايد اميدوار بود فيلم با وجود عنصر درام و تصويرپردازي بسيار قدرتمند و زيبا از اين داستان قرآني، تأثير شگرف بر دنياي غرب و شرق و مخاطبان سينما و نيز دغدغه‌مندان عالم بگذارد. انيميشني كه مي‌طلبيد جايگاهي بسيار رفيع‌تر در جشنواره انقلابي فيلم فجر پيدا كند و با احترام از آن استقبال شده و به احترام قرآن و برداشت استراتژيك قرآني فيلم در سطحي وسيع و در خور در اين جشنواره به اكران عمومي درآيد. شايد همين فرصت كوتاه پخش فيلم براي اهالي رسانه، مقدمه‌اي باشد تا پخش‌كنندگان فيلم به فكر افتاده و براي رقابت در پخش اين شاهكار سينمايي انيميشن ايران با يكديگر به رقابت بپردازند، تدابيري كه مطمئناً تهيه‌كنندگان فيلم به آن انديشيده‌اند و براي اكران وسيع بين‌المللي آن تصميماتي مهم و اساسي گرفته‌اند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن