تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820242720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانک‌ها اجرای اقتصاد مقاومتی را تسهیل می‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بانک‌ها اجرای اقتصاد مقاومتی را تسهیل می‌کنند
در مراسمي با حضور رئيس كل بانك مركزي و مديران عامل بانك‌ها از مدل مفهومي «ريل‌گذاري بانك‌ها براي ايفاي نقش در اقتصاد مقاومتي» رونمايي شد و رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر نقش جدي و تأثير‌گذار بانك‌ها در اجراي اقتصاد مقاومتي گفت: كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي و سپرده‌ها نه تنها دستوري نبوده، بلكه به درخواست مديران عامل بانك‌ها صورت گرفته است.
نویسنده : بهناز قاسمی 


در مراسمي با حضور رئيس كل بانك مركزي و مديران عامل بانك‌ها از مدل مفهومي «ريل‌گذاري بانك‌ها براي ايفاي نقش در اقتصاد مقاومتي» رونمايي شد و رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر نقش جدي و تأثير‌گذار بانك‌ها در اجراي اقتصاد مقاومتي گفت: كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي و سپرده‌ها نه تنها دستوري نبوده، بلكه به درخواست مديران عامل بانك‌ها صورت گرفته است.
آيت‌الله ابراهيمي مديرعامل بانك انصار در مراسم رونمايي از مدل مفهومي «ريل‌گذاري بانك‌ها براي ايفاي نقش در اقتصاد مقاومتي» اظهارداشت: چارچوبي طراحي شد كه اگر قرار باشد بانك‌ها نقش مثبتي در اقتصاد مقاومتي داشته باشند بر اساس اين طرح بدانند كه بايد چه كرده و در چه قالبي حركت كنند.  وي با اشاره به نظر مثبت رئيس كل بانك مركزي نسبت به اين مدل كه با حمايت و همكاري بانك‌هاي دولتي و خصوصي طراحي شده، افزود: اين مدل طرحي جامع و كامل با نظر كارشناسان و اقتصاددانان است كه مي‌تواند بانك‌ها را در جهت حركت به سمت اجرايي شدن كامل اقتصاد مقاومتي در شبكه بانكي سوق دهد.  ابراهيمي با اشاره به نقش بانك مركزي در اقتصاد مقاومتي گفت: تنظيم حجم نقدينگي، ايجاد شرايط ثبات و پايدار در اقتصاد كلان و همچنين رفع موانع و ايجاد محيط مساعد براي نقش‌آفريني بانك‌ها در اقتصاد مقاومتي از جمله اقدامات مثبت بانك مركزي در اين رابطه بوده است.  مديرعامل بانك انصار با بيان اينكه بانك مركزي مي‌تواند با مجموعه‌اي از سياست‌هاي پولي، ارزي، اعتباري، حوزه نظارتي و رياست‌هاي پايدار خارجي و بودجه‌اي در جهت اقتصاد مقاومتي حركت كند، افزود: بانك‌ها براي اجراي اقتصاد مقاومتي، بايد در جهت استحكام دروني شبكه بانكي حركت كنند.
ابراهيمي با اشاره به دو حوزه بانكداري داخلي و بين‌الملل گفت: در بانكداري داخلي، سيستم نظارت و كنترل، استقرار حاكميت شركتي، كفايت سرمايه، مديريت مطالبات، سودآوري، كفايت نقدينگي، نسبت به سرمايه‌گذاري‌ها و همچنين نسبت به دارايي‌هاي سابق مورد توجه است.

 برخورد با بانك‌هايي كه نرخ سود مصوب را رعايت نمي‌كنند
 رئيس كل بانك مركزي كه در اين مراسم سخن مي‌گفت، ضمن تقدير از بانك انصار كه در پياده‌سازي سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري پيشقدم بوده، گفت:  نظام بانكي كشور نقشي جدي و تأثيرگذار در اجراي اقتصاد مقاومتي بر عهده دارد و بايد با فراهم كردن بسترهاي لازم در جهت رشد و توسعه كشور گام بردارد.  ولي‌الله سيف با اشاره به اينكه عدالت محوري، مردمي بودن اقتصاد و درون‌زا و برون‌زا بودن اقتصاد از سرفصل‌هاي اقتصاد مقاومتي است، گفت: نظام بانكي با جهت‌گيري مناسب مي‌تواند شرايط لازم را براي اجراي صحيح اقتصاد مقاومتي فراهم كند.  وي افزود: ‌اقتصاد مقاومتي، ‌اقتصادي است كه در تمام زمان‌ها هم شرايط تحريم و هم شرايط پس از تحريم بايد مورد تأكيد قرار بگيرد و مسئوليت بانك مركزي در اين خصوص بسيار زياد است.  سيف به زمينه‌سازي بانك مركزي از شش ماه گذشته تاكنون براي اجراي كاهش نرخ سود بانكي اشاره كرد  و افزود: كاهش نرخ سود بانكي يك تصميم جمعي بين بانك‌هاي دولتي و خصوصي بود و از پنج‌شنبه به بانك‌ها ابلاغ شده و از اول اسفند اجرايي مي‌شود. وي ادامه داد: با توجه به كاهش تورم و رسيدن به نرخ 2/13درصد، بانك‌ها نمي‌توانستند به سپرده‌گذارها نرخ سود بالاي 20 درصد پرداخت كنند و از تسهيلات‌گيرندگان نرخ سود بالاي 25 درصد دريافت كنند. به همين دليل با يك نشست دسته جمعي بين مديران بانك‌ها تصميم گرفتند تا نرخ سودها را كاهش دهند. سيف افزود: نرخ سود بانكي اين بار به صورت دستوري كم نشد بلكه با ميل و اراده خود بانك‌ها انجام شد، اگر مثل گذشته نرخ سود بانكي را كم مي‌كرديم درست نبود و بايد با توجه به شرايط اقتصادي خود بانك‌ها به اين نتيجه مي‌رسيدند.  رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه اين بانك از اين اقدام بانك‌ها استقبال كرده است، گفت: نرخ تورم با روند مثبتي به سمت كاهش پيش مي‌رود و به همين دليل نرخ سود بانكي هم بايد كاهش پيدا مي‌كرد.

   روند كاهش نرخ سود ادامه يابد
رئيس كل بانك مركزي گفت: با توجه به شرايط اقتصادي كشور ‌روند كاهش نرخ سود بانكي بايد ادامه يابد. ولي‌الله سيف با بيان اينكه در ماه‌هاي اخير نرخ سود بين بانكي از 29 درصد به زير 19 درصد رسيده است، افزود:‌ در بازار سرمايه نيز نرخ سود اوراق به 19 درصد رسيده است. وي ادامه داد:  متأسفانه نرخ سودهاي علي‌الحساب در بانك‌هاي مختلف به دليل رقابت‌هاي موجود بسيار بالا بود و بانك‌ها نرخ سودي را كه به سپرده‌گذاران پرداخت مي‌كردند از سهامداران كم مي‌كردند و ما بايد حقوق همه را در سيستم بانكي رعايت كنيم.  رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه انتظار داريم در روز اول اجراي كاهش نرخ سود بانك‌ها هيچ‌گونه استثنايي وجود نداشته باشد، گفت: اجراي اين دستورات و رعايت انضباط در سيستم پولي سبب مي‌شود كه بازار پولي به درستي عمل كند و در جهت رشد و توسعه كشور گام بردارد.  وي گفت:  ‌بانك مركزي افرادي را به صورت ناظر به شعب بانك‌ها اعزام مي‌كند تا اگر كسي از دستورالعمل بانك مركزي عدول كند، برخوردهاي انضباطي انجام شود.  رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه نظام بانكي كشور از صنعت بانكداري روز دنيا عقب است، گفت: ‌با توجه به شرايط پس از تحريم، ‌نظام بانكي ما بايد بر مبناي استانداردهاي روز دنيا حركت كند و ما بايد اين استانداردها را در سيستم بانكي اجرا كنيم.
وي افزود: ‌بانك مركزي بايد استانداردهاي لازم را تدوين و به بانك‌ها ابلاغ كند تا در شرايطي كه ما با بانك‌هاي بين‌المللي در ارتباط هستيم بتوانيم مطابق استانداردهاي روز دنيا حركت كنيم. سيف افزود:‌ بانك‌هاي دنيا براي ارتباط با ما به صورت‌هاي مالي بانك‌ها توجه مي‌كنند و ما بايد صورت‌هاي مالي سيستم بانكي را شفاف كنيم در غير اين‌صورت به نظام بانكي خودمان آسيب مي‌زنيم. رئيس كل بانك مركزي از حضور بازرسان بانك مركزي در شعب بانك‌ها از امروز براي نظارت بر اعمال نرخ‌هاي جديد سود خبر داد.
سيف ابراز اميدواري كرد مصوبه كاهش نرخ سود بدون نياز به گزارش تخلف از سوي بانك‌ها، عملياتي شود، زيرا اگر بانكي نرخ‌ها را رعايت نكند، در هيئت انتظامي بانك‌ها مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت و در صورت تكرار تخلف، برخورد شايسته با آن بانك انجام خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا بانك مركزي هنوز نرخ رشد اقتصادي شش ماهه امسال را اعلام نكرده است، گفت: به دليل ابهاماتي كه وجود داشت، نرخ رشد اعلام نشد. سيف در خصوص برخي خبرها مبني بر عدم‌اتصال بانك‌ها به سوئيفت اظهار داشت: در حال حاضر بانك‌ها به سوئيفت متصل هستند و مي‌توانند پيام مخابره كنند.
وي با بيان اينكه مطالب‌ منتشرشده در برخي رسانه‌ها درباره عدم اتصال سوئيفت به بانك‌ها درست نيست، افزود: قدم اول در اتصال براي سوئيفت اين است كه سوئيفت بين‌الملل پيام را به بانك بدهد و بانك‌هايي كه چندين سال اين سامانه را نداشتند، سيستم‌هاي نرم‌افزاري لازم را تهيه و پياده‌سازي كنند.
رئيس‌كل بانك مركزي تأكيد كرد: هم‌اكنون همه بانك‌ها به اين نرم‌افزارها مجهز هستند و مي‌توانند پيام‌هاي سوئيفتي را مخابره كنند.

   ثبات در بازار ارز
رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد كه دليلي براي افزايش نرخ ارز در روزهاي پاياني سال وجود ندارد. در حالي نوسان و افزايش قيمت ارز در اوايل نيمه دوم امسال  و قيمت دلار در بازار تا 3هزار و 700 تومان پيش رفت كه در آن زمان مقامات بانك مركزي افزايش تقاضا براي سفرهاي اربعين و همچنين ژانويه را از دلايل اين موضوع اعلام كرده بودند.   اما با توجه به نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و افزايش تقاضا براي ارز، رئيس كل بانك مركزي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه با توجه به اين شرايط احتمال افزايش قيمت دلار و همچنين تغيير در نرخ‌هاي بازار وجود دارد؟ اطمينان داد كه دليلي براي افزايش مجدد نرخ ارز وجود ندارد.   سيف با اشاره به روند اخير كاهشي نرخ ارز در بازار گفت: در حال حاضر بازار از ثبات نسبتاً مناسبي برخوردار است، بنابراين حتي در روزهاي پاياني سال هم دليل خاصي براي افزايش مجدد نرخ ارز وجود نخواهد داشت.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن