تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821022856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کالبد شکافی فهرست اصلاح طلبان


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
کالبد شکافی فهرست اصلاح طلبان




بالاخره تکلیف اصلاح طلبان تهرانی هم مشخص شد؛ بعد از ماه ها گمانه زنی و رد و تایید صلاحیت ها، دیروز در حالی که بعد از تعویقی چند روزه از زمان اعلام انتشار این لیست از زبان محمدرضا عارف، لیست اصلاح طلبان منتشر شد که این فهرست انتخاباتی ائتلافی را بین حزب عدالت و توسعه، اصلاح طلبان و همراهان دولت در تهران نشان می دهد.





روزنامه هفت صبح: بالاخره تکلیف اصلاح طلبان تهرانی هم مشخص شد؛ بعد از ماه ها گمانه زنی و رد و تایید صلاحیت ها، دیروز در حالی که بعد از تعویقی چند روزه از زمان اعلام انتشار این لیست از زبان محمدرضا عارف، لیست اصلاح طلبان منتشر شد که این فهرست انتخاباتی ائتلافی را بین حزب عدالت و توسعه، اصلاح طلبان و همراهان دولت در تهران نشان می دهد.

با وجود اینکه چهره های شاخص جریان اصلاح طلب، صلاحیت شان از سوی شورای نگهبان به تایید نرسید اما این جریان آنطور که چهره های شاخص آن همچون عارف و حسین مرعشی گفته اند، با هدف مشارکت حداکثری و حضور فعال در عرصه سیاسی کشور، این لیست 30 نفره را برای حضور در انتخابات هفتم اسفند ماه نهایی کرده است.

لیست اصلاح طلبان که حاصل ماه ها رایزنی بین اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان است، با شعار گام دوم منتشر شده و آنطور که حجت الاسلام محسن رهامی گفته، اصلاح طلبان و مجموعه حامیان دولت مجموعا با شعار «امید، آرامش و رونق اقتصادی» به انتخابات خواهند آمد اما شاید نکته مورد توجه در این لیست حضور علی مطهری و کاظم جلالی باشد.

چند روز پیش بود که خبری مبنی بر حضور علی مطهری در لیست اصلاح طلبان منتشر شد که بلافاصله از سوی او تکذیب شد. چند روزی از این تکذیبیه نگذشته بود که فهرست انتخاباتی جبهه صدای ملت به رهبری علی مطهری منتشر شد و حضور چهره هیا اصلاح طلب در این لیست خودنمایی می کرد.

از مدتی پیش از انتشار لیست خبرها در مورد ائتلاف این جبهه با فهرست های اعتدالیون یا اصلاح طلبان از موارد حاشیه ساز حضور این نماینده در انتخابات بود اما دیروز لیست اصلاح طلبان منتشر شده و او هم عضوی از آن است. شاید عضویت پیشین او در طیف اصولگرایان و حالا حضور او در میان اصلاح طلبان یک یاز مواردی باشد که تا مدت ها مورد بحث سیاسیون کشور قرار بگیرد.

هر چند خود او معتقد است که مواضعش تغییر نکرده و دو روز پیش در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسیده بود قبلا دیدگاه شما به اصولگرایان نزدیکتر بود و الان به اصلاح طلبان، گفته که از همان ابتدا از نظر سیاسی و اجتماعی و مسائلی مثل آزادی بیان با اصلاح طلبان و در مسائل فرهنگی با اصولگرایان هم عقیده بوده و امروز هم روی نظارت بر مسائل فرهنگی و پوشش تاکید دارد.

از سوی دیگر کاظم جلالی که رییس جبهه رهروان ولایت و از چهره های اصولگرای میانه رو و نزدیک به علی لاریجانی یا به تعبیری دیگر اعتدالی است، در این لیست قرار گرفته تا شاید این نکته را بیش از پیش جلوی نظر بیاورد که اصلاح طلبان با توجه به رد صلاحیت ها بیشتر روی به چهره های معتدل آورده اند تا بتوانند لیست خود را در تهران ببندند.

با این حال چهره های اصلاح طلب معتقدند که آنها با همین لیست و لیست های دیگر در شهرها می توانند اکثریت مجلس را به دست بگیرند. محمد علی نجفی مشاور رییس جمهور یکی از آنها است. او دیروز با پیش بینی اینکه حداقل 65 درصد مجلس آینده از آن اصلاح طلبان و اعتدالیون خواهد بود، گفته که مردم در انتخابات آینده نظرشان را اعلام می کنند که خط خشونت و یا خط تعامل و اقتدار مد نظرشان است.

اما در لیست اصلاح طلبان چهره هایی کمتر شناخته شده از این طیف سیاسی کشور هم به چشم می خورد که با نگاهی گذرا به نظر می رسد در مقایسه با لیست منتشر شده ائتلاف اصولگرایان وزن سبکتری دارد. هر چند صادق زیبا کلام و عبدالله ناصری از چهره های اصلاح طلب این موضوع را قبول ندارند و امیر محبیان، چهره اصولگرا معتقد است این موضوع به ضرر اصلاح طلبان خواهد بود. گفتگوی هفت صبح را با آنها بخوانید.

محبیان: لیست اصولگرایان نسبت به اصلاح طلبان قوی تر است

به نظر می رسد در لیست منتشر شده اصلاح طلبان یک مشکل جدی وجود دارد و آن هم این است که در این لیست چهره های ناشناسی وجود دارند که دلیل حضور آنها در این لیست معلوم نیست. هر کسی که در یک لیستی قرار می گیرد، باید یک ارزش افزوده ای داشته باشد. یعنی افزایش رأی ایجاد کند. نیروهایی که ناشناخته هستند و سابقه سیاسی ندارند یا اینکه در واقع موقعیت ویژه ای ندارند، انرژی گیر هستند و می توانند از میزان رأی کسر کنند. به نظر می رسد که در لیست اصلاح طلبان چنین وضعیتی حاکم است و آنها ظاهرا این توانایی یا این امکان را نداشته اند که از چهره های آشنا یا چهره های مطرح لیست شان را انباشته کنند،

 ضمن اینکه بر اساس شناختی که من دارم، لیست اصلاح طلبان به ویژه در زمینه زنان بسیار به نسبت لیست اصولگرایان عقب تر است؛ آنها می توانستند در این زمینه چهره های بسیار مطرح تری را عنوان کنند که موقعیت های علمی ویژه تری داشته باشند که بتوانند بر میزان رأی اضافه کنند اما بعضی از این چهره هایی که در این لیست نام شان آورده شده است را ما به هیچ وجه نمی شناسیم؛ یعنی اینکه آنها سابقه سیاسی ندارند و در صحنه عمومی جامعه شناخته شده نیستند در حالی که بیشتر کسانی که در لیست اصولگرایان وجود دارند، سابقه نمایندگی در مجلس داشته اند و چهره های آشناتری نسبت به لیست اصلاح طلبان هستند.

به نظر من گنجانده شدن چهره های ناشناس در لیست اصلاح طلبان لزوما به خاطر رد صلاحیت ها نبوده است چون من فکر می کنم که اگر آقای عارف حتی به اطراف خودش بیشتر نگاه می کرد، چهره های مطرح تر و موثرتری را می توانستند انتخاب کنند ولی در هر صورت شاید هم بخشی از این تصمیم به خاطر عجله ای بوده که اصلاح طلبان داشته اند یا اینکه خواسته اند پشتوانه های مالی در حمایت از لیست قرار بگیرد ولی در عین حال مشخص است که این لیست، لیستی قوی نیست.

از طرفی اصلاح طلبان تلاش می کنند که رأی های پراکنده را هم برای خودشان جمع کنند. علی مطهری برای خودش دارای آرایی است که از این جهت اصلاح طلبان تلاش می کنند که آرای او را جذب کنند. به نظر می رسد لیست اصولگرایان نسبت به اصلاح طلبان لیست قوی تری است چون تعداد کسانی که شناخته شده تر و مطرح تر هستند و جامعه آنها را می شناسد و نیاز به تبلیغات ویژه برای آنها نیست در لیست اصولگرایان بیشتر است.

از طرفی من این صحبت اصلاح طلبان را که اگر مشارکت مردم بالا باشد اکثریت مجلس به دست اصلاح طلبان خواهد بود را قبول ندارم چون مردم بر اساس معیارهای خودشان رأی می دهند و اینگونه نیست که مشارکت بالای 30 یا 40 درصد مردم را تبدیل به اپوزیسیون می کند. این تصور، تصور غلطی که در دوره های گذشته هم وقتی محمود احمدی نژاد برای ریاست جمهوری کاندیدا شده بود، اشتباه بودن خودش را ثابت کرده بود.

زیباکلام: حضور مطهری و جلالی در لیست اصلاح طلبان درست است

لیست اصلاح طلبان یک پیروزی بزرگ برای آنها است. حتی اگر یک نفر هم از آن لیست انتخاب نشود، باز هم اصلاح طلبان پیروزی بزرگی را به دست آورده اند. به این دلیل که اگر شما به لیست اصلاح طلبان نگاه کنید می بینید که اصلاح طلبان توانسته اند بعد از بحث و گفتگوی زیاد به یک ائتلاف بزرگ و تاریخی برسند.

آن ائتلاف بزرگ و تاریخی عبارت است از اینکه شما وقتی به لیست اصلاح طلبان نگاه می کنید، می بینید که این لیست دربرگیرنده سه جریان اصلی است؛ یکی جریان اصلی اصلاح طلب که البته تعدادشان زیاد نیست و بیشترشان رد صلاحیت شده اند. دوم جریان اعتدالی طرفدار دولت و گروه سوم اصولگرایان معتدل و میانه رو.

خود این پیشامد به نظر من یک گام بزرگ برای پیروزی است. در جامعه ای که همه در تلاش برای به دست آوردن انحصار هستند، در جامعه ای که در بین خود اصولگرایان اختلاف وجود دارد و فقط توانسته اند با چهره های تندرو جبهه پایداری و احمدی نژادی ها ائتلاف کنند و حتی نتوانسته اند نیروهای متعدل و میانه روی خودشان را نگه دارند، لیست اصلاح طلبان یک پیروزی است.

منتها کار برای اصلاح طلبان از امروز بسیار سخت خواهد بود به خصوص برای رهبری و کادرهای اصلاح طلب برای اینکه باید با تمام توان از بدنه اجتماعی مردم و کسانی که نمی خواهند رأی بدهند استفاده کنندو آنها را پای صندوق های رأی بکشانند که به لیست شان رأی بدهند. باید به مردم بگویند که اگر رأی ندادید بعدش گله نکنید که چرا اصولگرایان تندرو و اعضای جبهه پایداری اکثریت مجلس را به دست گرفته اند.

از طرفی باید بگویم که تعدادی از افراد این لیست ناشناس هستند. به نظر من ایرادی ندارد که بسیاری از مردم اعضای این لیست را نمی شناسند چون باید یادمان باشد که رهبری اصلاح طلبان، آیت الله هاشمی|ف محمد عارف، حسین مرعشی، غلامحسین کرباسچی، موسوی لاری، محمدرضا خاتمی و خیلی های دیگر این لیست را امضا کرده اند.

این لیست، لیست رهبری اصلاح طلبان است و لیست کم اهمیتی نیست و باید متحد و منسجم به لیست اصلاح طلبان رأی دهیم و یادمان باشد که اگر به اصلاح طلبان رأی ندهیم، فقط اصولگرایان نیستند که پیروز می شوند بلکه تندروترین جریان های سیاسی مجددا پیروز می شوند و اکثریت مجلس را به دست خواهند گرفت.

یکی از تاریخی ترین و صحیح ترین تصمیماتی که اصلاح طلبان گرفته اند این است که9 علی مطهری را در لیست جای داده اند. یکی دیگر از تصمیمات درست گنجاندن کاظم جلالی در این لیست است. درست است که آنها اصلاح طلب نیستند یولی آنها نیروهای معتدل و میانه رو هستند. علی مطهری به تنهایی چندین برابر نماینده های اصلاح طلب مجلس کنونی، درباره آزادی مطبوعات، رد صلاحیت ها، حصر و زندانیان سیاسی، ستاره دار شدن دانشجویان و بورسیه های غیرقانونی ایستاده است و من اگر بخواهم یک اصلاح طلب را در آن لیست نام ببرم، قطعا آن یک نفر علی مطهری خواهد بود.

اصلاح طلبان به دنبال تحقق دموکراسی و اجرای قانون، آزادی، برابری زنان و مردان و احقاق حقوق اقلیت ها هستند و علی مطهری نشان داده که پای بسیاری از این آرمان ها ایستاده است.

ناصری: حضور مطهری در لیست اصلاح طلبان استفاده ابزاری از او نیست

چهره های شناخته شده به طور عمده رد صلاحیت شده اند و نکته مهمتر از آن به نظر من این است که واقعیت این است که هر دو جبهه اصلاح طلب و اصولگرا بعد از گذشت چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی در عرصه های مهم قانون گذاری باید چهره های8 جدید و جوان را وارد کنند.

این دو حوزه یعنی جوانان و زنان در دو دهه گذشته به طور جدی نادیده گرفته شده به خصوص در میان اصلاح طلب ها. من از این نظر از این فهرست دفاع می کنم. این لیست اصلا قابل مقایسه با لیست منتشر شده اصولگرایان. از نظر تخصص، توانایی ها و ویژگی هایی که اصلاح طلبان دارند.

علی مطهری فارغ از اینکه در چه لیستی قرار بگیرد، من معتقدم اصلاح طلب ها از باب قدرشناسی، او را در این لیست قرار دادند نه اینکه بخواهند استفاده ابزاری از او بکنند. به این دلیل که مطهری شخصیت رأی آوری است که نشان داده اگرچه در میان اصولگراها بالیده و رشد کرده و هنوز هم خود را اصولگرا می داند اما بارزترین ویژگی او ترجیح دادن منافع ملی و مصالح عمومی کشور بر منافع حزبی و جبهه ای او است.

مسئله دیگر اینکه او یادآور مدرس و همان خصوصیاتی است که یک نماینده مجلس باید داشته باشد.اصلاح طلبان بیشتر از باب قدرشناسی و تقدیر از او به این خاطر که مختصات یک نماینده را بدون وابستگی به جبهه و جناح سیاسی توانست به ارمغان بیاورد. اگر مشارکت بالا باشد من معتقدم که اصلاح طلبان می توانند قریب نیمی از کرسی های مجلس را با توجه به این رد صلاحیت های گسترده به دست بیاورند اما اگر خدایی نکرده مشارکت پایین باشد، شاید تغییر کند ولی امیدوارم مشارکت اکثریت را شاهد باشیم.







تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن