واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سینمای مستند؛ سینمای مغفول جامعه ایران یک مستندساز خراسانی در حاشیه سیزدهمین جشنواره فجر مشهد با اشاره به اینکه اثرگذاری مستند بیش از فیلمهای داستانی است بر ضرورت توجه به جایگاه مستند در ایران و عدم غفلت از آن تاکید کرد.
به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کارگاه آموزشی «از ایده تا تولید» در حاشیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در سینما هویزه برگزار شد. در این کارگاه آموزشی محمد دستمالچیان با اشاره به تیم های مستند سازی در سوریه گفت: در دنیا مستند برای فروش به کشورهای دیگر ساخته می شود در حالیکه در ایران تنها دغدغه آنتن وجود دارد. وی افزود: مستند هنری است که نه تنها از دوران پهلوی بلکه در حال حاضر نیز هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته و در فیلمسازی در سینمای مستند به عنوان شغل پذیرفته نشده است. این مستند ساز با بیان اینکه تلویزیون مستند را با هزینه اندک از مستندساز خریداری میکند، گفت: متاسفانه امروزه برنامه تلویزیون به نام مستند و نمایش روحوضی با عنوان فیلمسینمایی در سینما ساخته میشود. دستمالچیان درباره تفاوت فیلم مستند و داستانی گفت: مستند داستانی هنوز در ایران رواج پیدا نکردهاست و تنها شاهد آثار نمایشی هستیم، چرا که انتهای فیلم داستانی قصهای روایت میشود که مشخص نیست مخاطب آن را میپذیرد یا خیر؛ در واقع فیلمهای داستانی تنها سرگرمکننده هستند که حتی برای گفتن حرفهای بزرگ نباید از فیلم داستانی بهره برد. وی با تاکید بر اینکه مستند میتواند نسبت به فیلم داستانی اثرگذاری بیشتری داشته باشد، افزود: از دیگر تفاوتهای فیلم مستند با داستانی همین است که فیلم داستانی طبق فیلمنامه جلو میرود اما در مستند این چنین نیست بلکه تنها هدف دنبال میشود و در تدوین و مونتاژ نیز محدودیتی وجود ندارد و در واقع میتوان گفت، مستند سند تاریخی است که امکان بهرهمندی از آن در آینده وجود دارد. این مستندساز به استفاده مطلوب از ایده، فیلمنامه، تحقیق، پژوهش و بازسازی اشاره و تاکید کرد: مستند هیچ کم و کاستی نسبت به فیلم داستانی ندارد تنها مشکل این است که ساختار بهرهمندی از مستند ضعیف است و در واقع آن را نپذیرفتیم. دستمالچیان گفت: همه فعالیت یک فیلمساز تنها آموختههایش نیست بلکه تجربیاتی است که در طول عمرش کسب میکند، بنابراین اولین قدم این است که افرادی که در حوزه مستند ورود پیدا میکنند، از ایدههای ساده و روان بهرهمند شوند، چرا که فیلم مستند در مقایسه با فیلم داستانی هزینههای هنگفتی را به دنبال دارد و به راحتی امکان ساخت آن وجود ندارد. وی تصریح کرد: به دنبال یافتن ایده در ساختن مستند، تکنیک و مبانی مربوط به آن نیز به کار اضافه میشود که در واقع میتوان گفت نباید منتظر ماند که ایدههای مطلوب به ذهن برسد بلکه این کشف به مرور زمان اتفاق میافتد که با ممارست میتوان به این موضوع دست یافت که چه ایدهای مطلوب است یا خیر. این مستندساز افزود: در این حوزه کسی موفق عمل میکند که در معرض فیلمسازی قرار بگیرد و قدم نخست این است و در واقع بخشی از اطلاعات پیرامونی مربوطه را کسب میکند که همان گونههای فیلم مستند است که شامل گونههای اجتماعی، ورزشی و پرتره است. دستمالچیان فیلم مستند را سه گونه توصیف کرد و گفت: مستند محض، آرشیوی و بازسازی سه گونه مستند هستند که در صورت تلفیق هم، از این سه نوع ساختار خارج نیست و به عنوان مثال مستند روایت فتح از شهیدآوینی مستند محض است که در آن کمتر بازسازی اتفاق میافتد و همه اتفاقات در لحظه رخ میدهد و با نوعی مونتاژ روبرو میشویم. وی با بیان اینکه مستندهای آرشیوی نیز شامل مستندهای سیاسی هستند که جز گرانترین نوع مستند در دنیا محسوب می شود، افزود: متاسفانه در ایران به دلیل سرقت فرهنگی، مستندهای سیاسی ارزانترین نوع مستند هستند. این مستندساز مستند بازسازی را سومین نوع مستند دانست که میتواند تلفیقی از مستند آرشیوی و بازسازی باشد و این دو اصل است که کمک میکند فیلمساز به مسیر تولید وارد شود. دستمالچیان در خصوص جذابیت یک ایده سخن گفت و افزود: اینکه یک ایده جذابیت دارد یا خیر به ساختار مربوط می شود؛ به عنوان مثال مستند محض، مستندی است که در آن حضور کارگردان بسیار کمرنگ بهچشم میخورد، نیاز به تحقیق و پژوهش زیادی ندارد و سعی میشود با کنکاش به موضوع مدنظر دست پیدا کرد. وی گفت: اما در مقابل، شاید بتوان گفت در بازسازی، با بیشترین کارگردانی روبرو هستیم و در مستند آرشیوی نیز باید به جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخت.
در برنامه سینما ملت شبکه افق عنوان شدحاتمیکیا مهدویان فرزند خلف بچههای فیلمساز دوران جنگ است سینمای سال ۹۴ ایران با جامعه هماهنگ نیستکارگردان بادیگارد با بیان اینکه به شدت منتقد سینمایی است که به جشنواره های خارجی ختم می شود گفت معتقدم سینمای سال 94 ما با فضایی که در جامعه ن
سحر قریشی هنوز کل سینمای ایران را نمیشناسم چه برسد به سینمای جهان سحر قریشی بازیگری است متعلق به اواخر دهه ٦٠ هجریخورشیدی دههای که ایدهآلش با دهه ٥٠ خیلی فرق میکند به گزارش نامه نیوز با وجود اینکه زبان رسمی کشور فارسی است اما گاهی اوقات ادبیات این نسل با واژگانِ شکرِ فار
کوشکی سینمای ایران از دین فرار میکند فرهنگ > سینما - یک استاد دانشگاه تاکید کرد درد سینمای ما فیلمنامه یا هنرمندان بی دغدغه نیست سینمای ایران از یک حقیقت مسلم به نام دین فرار میکند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین عصر دیروز محمد صادق کوشکی در ادامه سلسه نشستها
محمد بزرگ نیا رییس کانون کارگردانان سینمای ایران شد انتخابات داخلی سیزدهمین شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با حضور اعضای اصلی و علی البدل برگزار شد به گزارش ایلنا نخستین جلسه شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با حضور اعضای اصلی و علی البدل برگزار شد و انتخابا
بهنوش بختیاری سناریوهای کم مایه معضل سینمای ایران است استانها > آذربایجان شرقی - بهنوش بختیاری بازیگر ژانر کمدی سینما و تلویزیون که این روزها با معرفی برند اختصاصی خود در عرصه تولید و سرمایه گذاری نیز فعالیت می کند مسائل و آسیب های اجتماعی را دغدغه بزرگ زندگی خویش
اژدها وارد می شود ژانری جدید در سینمای داستانی ایران پنجمین ساخته مانی حقیقی با عنوان اژدها وارد می شود از ترکیب مستند و داستان عرصه جدیدی در سینمای داستانی ایران ایجاد می کند که در نوع خودش بدیع است به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد در نخستین روز ا
سهشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹ ۰۰ محمد بزرگ نیا به عنوان رییس کانون کارگردانان سینمای ایران انتخاب شد به گزارش ایسنا انتخابات داخلی سیزدهمین شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با حضور اعضای اصلی و علی البدل برگزار شد براساس این گزارش نخستین جلسه شورای مرکزی کانون کارگردانان
سینمای ایران شبیه به یک معجزه است امروز جهان سینمای ایران را به رسمیت شناخته است همایش بینالمللی ادبیات و سینما صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نخستین همایش بینالمللی ادبیات و سینما صبح امروز ب
چتر سینمای ایران در بازار فیلم برلین لانتوریها در غرفه ایرانغرفههای بنیاد سینمایی فارابی و سینمای ایران در محل اصلی بازار فیلم برلین فعالیت خود را آغاز نموده و روزهایی پر تردد را سپری کردهاند به گزارش خبرگزاری فارس در غرفه بنیاد در بازار فیلم برلین تا کنون ملاقات هایی با مس