واضح آرشیو وب فارسی:فارس: درباره اجرای بابایی و کامکار در جشنواره موسیقی فجر
در حال و هوای آواز بیات ترک
غالب بخشهای اجراشده این برنامه برگرفته از تسلط کامل دو نوازی ملودیک بهداد بابایی و اردشیر کامکار برمبنای بداههنوازی و با تنوع در اجراهای آوازها، رِنگها، چهارمضرابها و قطعات ضربی، استوار بود.
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، اجرای موسیقی اردشیر کامکار نوازنده کمانچه و بهداد بابایی نوازنده سهتار، به همراه کوبهای تنبک کامبیز گنجهای و نقاره وحید اسداللهی در سلسله اجراهای جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت روی صحنه رفت. اردشیر کامکار آهنگساز و نوازنده برجسته کمانچه و از هنرمندان گروه کامکارهاست. او همواره برای گسترش هرچه بیشتر قابلیتهای ساز کمانچه کوشیده و با استفاده از تکنیکهای خاص ویلون و پوزسیونهای آن بر روی ساز کمانچه توانسته است چهرهای دیگر از این ساز به نمایش بگذارد. در اجرای شب گذشته این گروه شاهد برنامهای پیوسته بهصورت بداههنوازی در آواز بیات ترک بودیم. این اجرا را میتوان در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی، یکی از بهترین اجراهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر قلمداد کرد. از ویژگیهای این بداههنوازی میتوان به اجرای تمام گوشههای بیات ترک با ارائه احساسی گیرا توأم با تکنیک فوقالعاده قوی سهتار و کمانچه و هنرنمایی سازهای کوبهای و نیز استفاده بهجا از تنبک با هنرنمایی پرویز گنجهای، اشاره کرد. غالب بخشهای اجراشده این برنامه برگرفته از تسلط کامل دو نوازنده ملودیک بهداد بابایی و اردشیر کامکار برمبنای بداههنوازی و با تنوع در اجراهای آوازها، رِنگها، چهارمضرابها و قطعات ضربی، استوار بود که تقریباً تمام خواستههای یک شنونده موسیقی ایرانی را اقناع میکرد. علاوهبر شنونده عام، شنوندگان موزیسین نیز میتوانستند از این اجرا حظ و بهره ببرند؛ چراکه توانایی نوازنده کمانچه و همچنین نوازنده سهتار جایی از تکنیک را در ذهن و گوش مخاطب حرفهای باقی نمیگذاشت. تنها ایراد وارد بر این اجرا، استفاده از ساز کوبهای نقاره علیرغم تواناییهای انکارناپذیر این هنرمند، بود و در حین اجرا مخاطب به آسانی بر عدم ضرروت وجود این ساز در کنار تمبک که به بهترین وجه و با ملودینوازیهای حرفهای اثر را تکمیل میکرد، پی میبُرد. در اجرای شب گذشته این گروه شاهد برنامهای پیوسته بهصورت بداههنوازی در آواز بیات ترک بودیم. این اجرا را میتوان در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی، یکی از بهترین اجراهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر قلمداد کرد. از ویژگیهای این بداههنوازی میتوان به اجرای تمام گوشههای بیات ترک با ارائه احساسی گیرا توأم با تکنیک فوقالعاده قوی سهتار و کمانچه و هنرنمایی سازهای کوبهای و نیز استفاده بهجا از تنبک با هنرنمایی پرویز گنجهای، اشاره کرد. غالب بخشهای اجراشده این برنامه برگرفته از تسلط کامل دو نوازنده ملودیک بهداد بابایی و اردشیر کامکار برمبنای بداههنوازی و با تنوع در اجراهای آوازها، رِنگها، چهارمضرابها و قطعات ضربی، استوار بود که تقریباً تمام خواستههای یک شنونده موسیقی ایرانی را اقناع میکرد. علاوهبر شنونده عام، شنوندگان موزیسین نیز میتوانستند از این اجرا حظ و بهره ببرند؛ چراکه توانایی نوازنده کمانچه و همچنین نوازنده سهتار جایی از تکنیک را در ذهن و گوش مخاطب حرفهای باقی نمیگذاشت. تنها ایراد وارد بر این اجرا، استفاده از ساز کوبهای نقاره علیرغم تواناییهای انکارناپذیر این هنرمند، بود و در حین اجرا مخاطب به آسانی بر عدم ضرروت وجود این ساز در کنار تمبک که به بهترین وجه و با ملودینوازیهای حرفهای اثر را تکمیل میکرد، پی میبُرد. بهداد بابایی دارای سرعتی بالا و تکنیکی منحصربهفرد در تکنوازی سهتار است. او آموزش سهتار را از 7 سالگی نزد دایی خود مرحوم پرویز مشکاتیان آغاز کرد و از آموزشهای محمد فیروزی و زیدالله طلوعی بهره برد. بهداد بابایی در سال 73 بهعنوان تکنواز به عضویت گروه عارف درآمد. پرویز گنجهای فرزند داود گنجهای نوازنده شناختهشده تنبک از سال 1366 به تدریس در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی مشغول شد و بهعنوان نوازنده رادیو و تلویزیون به فعالیت پرداخت. در کارنامه هنری او همکاری با گروههای مختلف و اجراهای داخل و خارج از کشور به چشم میخورد. وحید اسداللهی در سال 1354 با استاد علی سلیمی نوازنده چیرهدست تار آشنایی پیدا کرد و بهعلت استعدادش، استاد سلیمی او را به ارکسترش معرفی کرد. اسداللهی از سال 54 تا 57 در تمام آثار استاد سلیمی نوازنده ثابت نقاره بود.
94/11/28 - 18:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]