تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829149054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجرای «گروه بدخشان» در جشنواره موسیقی فجر موسیقی مینیمال به روایت نغمه‌های غیر شهری تاجیکی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اجرای «گروه بدخشان» در جشنواره موسیقی فجر
موسیقی مینیمال به روایت نغمه‌های غیر شهری تاجیکی
موسیقی گروه بدخشان به واسطه تکرار مداوم ریتم‌های ساده و یک خطی، ناخواسته فضای موسیقی مینیمال را در ذهن تداعی می‌کرد.

خبرگزاری فارس: موسیقی مینیمال به روایت نغمه‌های غیر شهری تاجیکی

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------


به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، گروه موسیقی بدخشان از تاجیکستان در هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر میهمان مخاطبانی بود که برای شنیدن یک موسیقی بکر و غیر شهری به تالار رودکی آمده بودند. سادگی، روانی، اصالت و ریتم‌های سیال و روان موسیقی گروه دو نفره بدخشان از ویژگی‌ها و مشخصات مهم و برجسته این نوع موسیقی تاجیکی است. نغمه‌های بدخشان در درازای زمان و در پرتو مهارت‌ها و استعدادهای مبتکرانه مردم تاجیکستان صیقل و پالایش یافته، همانند الماس‌ها و مرواریدهای تراش خورده در ابعاد گسترده خود طیف‌های رنگین و دل انگیزی از آواها، نواها و سازها را بازتاب می‌دهد. موسیقی گروه موسیقی بدخشان از نقطه نظر مضمون و محتوا، اسلوب و مهارت‌های بدیع اجرایی، آیینه تمام‌نمای زندگی مادی و معنوی، به ویژه حیات روستایی تاجیکستان است.

موسیقی گروه بدخشان به واسطه تکرار مداوم ریتم‌های ساده و یک خطی، ناخواسته فضای موسیقی مینیمال را در ذهن تداعی می‌کرد. فضایی که به واسطه تکرار مداوم ریتم‌ها و چرخش‌های غیرملودیک مخاطب را با فضایی عجیب و خلسه‌گون آشنا می‌کرد. در موسیقی مینیمال تعداد نت‌ها، فواصل و شدت کاهش می‌یابد. علاوه بر این آهنگسازان این سبک از استفاده از ساختارهای پیچیده موسیقایی اجتناب می‌کنند. ویژگی‌های کلی این موسیقی هارمونی‌های ثابت، پالس‌های یکنواخت، تغییر فرم آهسته و تدریجی و تکرار عبارت‌های موسیقی یا بخش‌های کوچک‌تر به مثابه موتیف‌ها یا سلول‌ها است. این سبک ممکن است ویژگی‌های دیگری مانند تغییر مُد داشته باشد. شاید خود اعضای گروه بدخشان ندانند که چقدر موسیقی‌شان به موسیقی مینیمال با مختصاتی که شرحش رفت، نزدیک است.

 تمرکز آوازی «شادی مبادکلف» در این اجرا بیشتر بر روی خوانش اشعاری از مولانا جلال ادین محمد بلخی بود. از ویژگی‌های دیگر این کنسرت می توان به سادگی و استفاده دامنه‌دار از ریتم‌های دوتایی و سه تایی در آن یاد کرد. با این وجود اما تکرارها باعث می‌شد موسیقی ارائه شده نقش خود را در ماندگار کردن شعر در ذهن مخاطب به خوبی ایفا کند. در ادامه تمپوی اجرا کمی تندتر شد و «مبادکلف» هم درست مثل «حق نظر الواتف» از سازش به عنوان یک ساز ریتمیک کوبه‌ای استفاده کرد.  «یا فتی الا علی ....» بخش دیگری از شعر خوانده شده بود. در بخش بعدی با استفاده از ریتم‌های چارتایی در بوستان بی من مرو مولانا ارائه شد. البته در بخش‌هایی که وزن شعر مولانا تغییر می‌کرد، ریتم اجرا هم کمی دستخوش تغییر شد. با این وجود هنوز هم محوریت مانند بخش های دیگر اجرا با ارائه کلام بود. و شیوه «قوالی» و مولانا خوانی مرسوم در نواحی مختلف ایران را به ذهن متبادر می‌کرد. با اتمام این قطعه و تشویق مخاطبان کوبه‌ای ملودی بخش بعدی اجرا را ترسیم کرد. ریتم آرام و تکرار شونده در بخش‌هایی با آواهای کششی همراه می‌شد و خواننده می‌خواند. او بخشی از اشعار درخشان مولانا چون «من نه منم» را برای این اجرا انتخاب کرده بود. این بخش هم نشان‌دهنده حضور بی کم و کاست لحن‌های بکر و دست نخورده موسیقی غیر شهری در ساز و آواز گروهی بود که خواننده اش شهرت بسیاری دارد و گروهش نیز از شناخته شده‌ترین گروه‌های تاجیکستان بود.

این آخرین بخش اجرای گروه بدخشان در چهارچوب سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر بود. علی مرادخانی و حسین ریاحی هم از حاضران در سالن بودند که بدخشان را با انتهای اجرا تشویق کردند.

94/11/28 - 13:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن