تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820700342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تخريب كتيبه خارك، تلنگري بر جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تخريب كتيبه خارك، تلنگري بر جامعه
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): محسن فتاحي- تخريب كتيبه باستاني جزيره خارك به عنوان سندي تاريخي و ارزشمند در ترسيم نقاط مبهم تاريخ و تمدن ايران زمين به ويژه در حوزه خليج فارس ديگر بار عدم تسلط و اشراف متوليان و مسئولان مربوطه در حوزه حفظ و حراست از ميراث فرهنگي كشور را به رخ كشيد.


اين كتيبه ارزشمند تاريخي كه باستان شناسان قدمتي دو هزار و 400ساله بر آن نهاده اند، به دليل بي توجهي عمومي در حوزه حراست و حفاظت از مواريث فرهنگي به عنوان اسنادي تاريخي در تثبيت فرهنگ و هويت غني و باستاني ايران زمين تخريب شد.
هرچند كه در اولين نگاه به نظر مي رسد در زمينه تخريب اين گونه آثار، متوليان حوزه ميراث فرهنگي كشور بيشترين مسئوليت را دارند اما با نگاهي كلي بايد پذيرفت جامعه و افراد هنوز آنگونه كه بايد به ارزش پاسداري از مواريث فرهنگي كشور پي نبرده و نسبت به اين آثار ارزشمند تاريخي بي توجهند.
نگاه اقتصادي حاكم بر جامعه به ميراث فرهنگي كشور به واقع يكي از بزرگترين معضلات و مشكلات جامعه امروز ايران است كه ميراث فرهنگي و تاريخي را نه از منظر فرهنگي و باستاني بلكه از منظر اقتصادي و مالي ارزش گذاري مي كنند.
شايد هنوز بسياري در ميان ما باشند كه بدون توجه به اينكه ميراث فرهنگي و تاريخي كشور كه از دوره هاي مختلف تاريخي بر جاي مانده و نشانه تاريخ و تمدن ارزشمند پارسي است،چه نقش موثر و حياتي در روشن كردن لايه هاي تاريخي مبهم اين ديار و ترسيم شفاف و مستند تاريخ و تمدن اين كهن سرزمين در مواجهه با رويدادها و عوامل مختلف دارد،‌با نگاهي اقتصادي و مادي به تخريب و غارت اين آثار مي انديشند.
اين اتفاق تلخ در كشور ما در حالي رخ مي دهد كه جهانيان با پذيرفتن ارزش هاي تاريخي و فرهنگي آثار باستاني چه متعلق به سرزمين خود و چه ديگر سرزمين ها، با ولع و اشتياق فراوان سعي در پاسداشت ، حفاظت و نگهداري از اين آثار به عنوان مستندات تاريخي پيشينيان دارند.
البته در اين رهگذر نمي توان از نقش و مسئوليت سازمان هاي دولتي و متولي به ويژه سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري در حراست و حفاظ از اين اثار و حتي تلاش براي نهادينه كردن فرهنگ حفاظت از مواريث تاريخي گذشت، ولي در اين ميان بايد به نقش مردم به عنوان صاحبان اصلي اين اثار نيز توجه ويژه اي داشت.
امروزه در دنيا هيچ طرح عمراني ولو با داشتن قوي ترين توجيهات اقتصادي بدون جلب نظرات كارشناسي سازمان هاي متولي حوزه ميراث فرهنگي اجرا نمي شود و مجوز اين دستگاهها براي آغاز كار يكي از مهمترين پايه هاي اجراي طرح هاي عمراني ، اقتصادي و خدماتي در تمامي كشورهاست.
هرچند كه طي سال هاي اخير شاهد حركت مثبت و اميدوار كننده اي در داخل كشور در خصوص توجه به حفظ و حراست از مواريث فرهنگي و نوعي تعامل در ميان دستگاههاي مجري در اين زمينه بوده ايم ولي وقوع حوادثي مانند تخريب كتيبه باستاني خارك و دهها مورد ديگر نشانه اي از كافي نبودن اقدامات در اين حوزه است.
اجراي طرح هاي عمراني مانند ساخت راه آهن، مترو، ساختمان هاي بلند و برج هايي آسمان خراش در كشور طي سال هاي اخير بخش قابل توجهي از افكار عمومي و دلسوزان حوزه ميراث فرهنگي كشور را به دليل نگراني از تخريب احتمالي آثار تاريخي و به خطر افتادن بناهاي تاريخي به خود مشغول ساخته كه نمونه هاي از اين دست در كشور بسيار است و نيازي با بازگويي آنها نيست.
با اين حال، به نظر مي رسد به رغم تمامي تلاش هاي مسئولان و متوليان دولتي، هنوز اراده اي جدي و قوي براي حراست و حفاظت از ميراث تاريخي و فرهنگي كشور وجود ندارد و شايد، نوعي بي توجهي و يا كم توجهي آنان موجب بروز مشكلاتي عظيم و وقايعي تلخ مانند تخريب كتيبه باستاني خارك مي شود و در نتيجه آن، كتيبه اي چنين ارزشمند كه به دليل داشتن قدمتي تاريخي داراي ارزش هاي فراواني فرهنگي و تمدني است و سندي زنده بر حاكميت ايران و حضور هزاران ساله مردمانش در خليج فارس به شمار مي رود، از دست مي رود.
امروزه بسياري از كشورها با استناد به بناي تاريخي و يا دست نوشته اي ولو 100ساله با تمام توان مي كوشند آن را به عنوان نشانه يك تاريخ و تمدن چندين هزار ساله به رخ جهانيان بكشند و از اين رهگذر، پايگاه و جايگاهي تاريخي براي خود و نقش آن در شكل گيري تمدن بشري دست و پا كنند اما ما به رغم داشتن هزاران سند و مدرك تاريخي چندين هزار ساله كمترين توجهي به ارزش هاي اين اثار نداشته و شايد تنها بيشترين توجهمان را به مسايل اقتصادي و ثروت اندوزي آن هم به صورت فردي و گروهي بدون درنظر گرفتن منافع ملي معطوف مي كنيم.
به گفته مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري،كتيبه خارك سند هويت خليج فارس است و اين سازمان تمامي تلاش خود را براي روشن شدن موضوع تخريب كتيبه هخامنشي خارك و مرمت اين كتيبه انجام مي دهد.
"سيدرضا موسوي" مديركل روابط عمومي اين سازمان در اين زمينه ابراز عقيده كرد كه پيدا شدن كتيبه هخامنشي در خارك سند محكم ديگري بر اصالت و هويت و تعلق ايراني خليج فارس است و بي ترديد كساني كه اقدام به تخريب كتيبه كرده‌اند با هويت و تاريخ ما مشكل دارند.
كتيبه هخامنشي اواخر سال 1386 در جريان احداث جاده اي توسط وزارت نفت در جزيره خارك كشف شد و روي آن به شكل نا منظم در پنج سطر نوشته هايي به زبان فارسي باستان نوشته شده است.
به گفته برخي منابع، بخش زيادي از اين كتيبه اكنون توسط فرد يا افرادي ناشناس تخريب شده و فاصله ميان خطوط نيز با استفاده از يك شيء نوك تيز از بين رفته است.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن