واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: این مهران مدیری با چهره ها چه کرده؟او آنی نیست که با این چهره ها چنین کاری کند، آنها را به کاریکاتوری از خودشان بدل کند و به جای دقایق بامزه و کمدی، معجونی از اتفاقات لوس را کنار هم بچیند. نه، ما او را به جا نمی آوریم... در حاشیه 2 چرا افتضاح شد؟ نسرین شریف:1- مهران مدیری را دیگر به جا نمی آوریم، درست تر بگوییم «این» مهران مدیری را به جا نمی آوریم. مهران مدیری «در حاشیه» 2 را می گوییم، کارگردانی که سعی می کند سریالی کمدی بسازد اما انگار نه روحی هست که در کالبد این پیکر بدمد و نه خونی که در رگ های آدم ها و شخصیت ها شریان پیدا کند. همه چیز تصویری تصویری دفرمه و نصفه نیمه از شخصیت های بامزه ای است که می شناختیم، از کمدین های دوست داشتنی تا شخصیت های عجیب و غریبی که می شد به آنها علاقمند شد.این مهران مدیری با چهره ها چه کرده؟او آنی نیست که با این چهره ها چنین کاری کند، آنها را به کاریکاتوری از خودشان بدل کند و به جای دقایق بامزه و کمدی، معجونی از اتفاقات لوس را کنار هم بچیند. نه، ما او را به جا نمی آوریم...2- اما چرا از «در حاشیه»ی اول تا فصل دوم با این تغییر شگرف رو به رو شده ایم؟ دنبال مسائل حاشیه ای نگردید، که اگر هست ربطی به بحث ما ندارد. علائم این مشکل، از خیلی وقت پیش قابل ردیابی بود؛ مثلا از سریال «قهوه تلخ» و بعدتر در «ویلای من» و کمی بعدتر در «شوخی کردم».البته اگر دنبال نقطه اوج این ضعف می گردید سری به سوپرمارکت محل بزنید و دی وی دی «عطسه» را تهیه کنید. آن زمان اولین علائم بالینی بیماری آشکار شد. وقتی به جای شخصیت های اصلی و موقعیت های پی در پی سریال، کاراکترهای فرعی درخشیدند و تبدیل به چهره شدند (دو پیرمرد داستان یادتان می آید؟) آن زمان به نظر می رسید الگوی قدیمی مدیری دوباره دارد اجرا می شود: در آثار مدیری معمولا یک شخصیت محوری وجودداشت که در یک موقعیت ابلهانه قرار می گرفت و تعارض عقل و جهل، مجموعه ای از حوادث را رقم می زد. نکته این جا بود که مثل بیشتر درام ها شخصیت های منفی که کمی خرده شیشه داشتند و رگه هایی از حقه بازی و دوز و کلک در آنها بود کم کم اوج می گرفتند و تبدیل به مزیت سریال می شدند (شب های برره مملو از شخصیت های حیله گر نادان بود) و البته با کمک این شخصیت پردازی بود که درام اصلی جان می گرفت و موقعیت های کمیک ساخته می شد. اما در سریال های بعد از «قهوه تلخ» نم نمک این شخصیت های منفی جذابیت شان را از دست دادند و «فقط» به شخصیت های قرینه ای بدل شدند که مقابل شخصیت اصلی قد علم می کنند. جذابیت، به شخصیت های دیگری کوچ کرد که در دقایقی کوتاه حاضر می شدند و با کلام و حرکات و خلق موقعیت هایی متکی بر بازیگر، توجه ها را جلب می کردند. در این مواقع بود که درام چیز جالب و قابل توجهی نداشت، یعنی موقعیت های کمیک نه از دل شخصیت های اصلی که در حاشیه آن با شخصیت های فرعی و با مدت زمان کم جان می گرفت. مدیری این را متوجه شد و شاید بر این اساس بود که سراغ آیتم سازی رفت. نوعی از سریال که تایم کوتاهی دارد و شخصیت ها، در حد ایده خنده دار به نظر می رسند.3- خب، آیتم سازی نیاز به شوخی نویسی حرفه ای دارد و بازیگرانی که توانایی فوق العاده ای در اجرای بداهه و البته میمیک و استفاده از بدن دارند. لحن، در این کارها نقش اصلی را بازی می کند چون موقعیت کوتاه است و در چند ثانیه باید کمدی به انتها برسد. الان که به «شوخی کردم» نگاه می کنیم، می بینیم که برخی آیتم ها شیرین است به لطف متن خوب و البته اجرای مناسب. اما برخی هم اصلا به سرانجام نمی رسند. مدیری اما در فصل اول «در حاشیه»، تلاش کرد ریسک کند و دوباره سراغ تجربه های سابقش برود. برای همین دارم را با شخصیت های جالب و کمی کودن نوشت. ریسک او این بود که این بار شخصیت عاقل او در یک موقعیت مضحک قرار نمی گرفت، این بار نوبت کسی بود که خودش هم قدری کودن و ساده لوح بود. خب مشکل الان قدری روشن شده... حضور یک آدم کودن در جمعی از آدم های نادان، تعارضی ایجاد نمی کند و وقتی تعارض و تضاد نباشد کمدی شکل نمی گیرد. از این جا حیات سریال در دستان کمدین هایی قرار گرفت که وجود تک تک شان برگ برنده بود. البته داستان در دل خودش تعارضی داشت که بسیار موثر بود: بیمارستان که باید جای بهبود حال افراد باشد تبدیل شده بود به محل کسب عده ای کودن!4- اما در فصل دوم «در حاشیه» ادوات طنز حذف شد. دلیل هم معلوم است: هر موضوعی که نقد کند به عده ای بر می خورد و تلویزیون که زیادی نازک نارنجی و ترسوست ترجیح می دهد خنثی باشد تا منفور! برای همین تمام بخش های تضادآفرین اثر حذف شد، بخش های منتقدانه کنار رفت، محیط سترون شد و کمدین ها در یک موقعیت کاملا انتزاعی قرار گرفتند.تا این جا ما فقط با کمدین هایی رو به رو هستیم که نه در درام محکمی قرار دارند (گفتیم که مدیری یک بار برای نجات به آیتم سازی پناه برده بود) و نه موقعیت ها آن قدر شوخ و طنازانه اند که خنده بسازند. کمدین ها در این شرایط مدام به خودشان رجوع می کنند و سعی می کنند به تنهایی یا در نسبت با یکدیگر طنز بسازند. اما این اتفاق هرگز نمی افتد چون یک سریال غیرآیتمی نیاز به درام و شخصیت پردازی و تضاد و درگیری و کنش و واکنش دارد، اتکا به مجموعه ای از بازیگران که می توانند شوخی کنند و خنده بگیرند، ترفند ساده ای است که خیلی زود لو می رود.5- و حالا با مدیری تازه ای رو به روییم که گمان کرده با حذف خودش و تمرکز روی اجرا، مشکل حل می شود. مشکل سریال مهران مدیری به تصمیم های او قبل از ساخت سریال بر می گردد، به ریسک هایی که نمی کند و به حذف هایی که تن می دهد. به ساخت شرایطی که خودشان، بدون کمدین ها، جذاب نیستند و خنده ای نمی آفرینند. مدیری تسلیم شرایط موجود شده و محافظه کارانه به دامن آدم های آشنا پناه برده. بخشی از بازیگران و نویسندگان او در برنامه خندوانه خلاقانه اجرا کردند چون توانستند «قصه پردازی» کنند. اما «در حاشیه» از حذف همین عنصر لطمه خورده است. هیچ سریالی بدون قصه دوام نمی آورد. ای کاش مهران مدیری به این موضوع فکر کند. آن وقت ما هم به آینده فکر می کنیم تا گذشته. گذشته مهران مدیری مربوط به دوران دیگری است. حالا او باید فصل تازه ای را آغاز کند. منبع: هفته نامه صدا
مهران مدیریمهران غفوریانسریال درحاشیه زیر مجموعه: فرهنگ و هنر دسته: تلویزیون
این مهران مدیری با چهره ها چه کرده مهران مدیری را دیگر به جا نمی آوریم درست تر بگوییم این مهران مدیری را به جا نمی آوریم مهران مدیری در حاشیه 2 را می گوییم کارگردانی که سعی می کند سریالی کمدی بسازد اما انگار نه روحی هست که در کالبد این پیکر بدمد و نه خونی که در رگ های آدم
در گفتوگو با فارس عنوان شد تکذیب دستمزد میلیاردی مهران مدیری در دورهمی تلویزیون رقمهای خارج از عرف را نمیپذیردیکی از تهیه کنندگان مجموعه تلویزیونی دورهمی گفت موضوع دریافت دستمزد میلیاردی مهران مدیری برای حضور در این سریال کذب محض است و دستمزد ایشان کاملا مطابق با برآوردهای س
بلایی که شرایط گلخانه ای بر سر حیات فرازمینی می آورد شناسهٔ خبر 3557068 - دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۸ دانش و فناوری > علم و دانش تازه ترین مطالعات دانشمندان نشان می دهد اثر قوی گازهای گلخانه ای می تواند به از بین رفتن شانس حیات فرازمینی منجر شود به گزارش خبرگزاری مهر دانشمن
حاشیههایی برای در حاشیه ۲ مهران مدیری در مجموعه اول در حاشیه تنوع بازیگران زن و مرد تا حدودی دست کارگردان را در ارایه میزانسن متنوع و جذاب باز گذاشته بود اما در این برنامه نقش آفرینان کمتری حضور دارند که موجب شده تکرار بازی شخصیتهای اصلی نوعی دلزدگی در مخاطب ایجاد کند بی
مهران مدیری هم بازیگر سریال طنز نوروزی شد سریال زعفرون به دور همی تغییر نام داد و بازیگران جدیدی نظیر مهران مدیری به لیست بازیگران این سریال اضافه شدند به گزارش فرهنگ نیوز نام مجموعه تلویزیونی «زعفرون» به «دور همی» تغییر یافت همچنین بازیگران جدیدی چ
بی گمان این مجموعه تلویزیونی مهران مدیری هم بی حاشیه نیست تولید و پخش سری دوم در حاشیه شتابزده صورت گرفته و این شتابزدگی در نگارش و تولید برنامه ناخواسته توانایی مهران مدیری کارگردان نسل جدید برنامه های طنز را خدشه دار کرده است امیدواریم این طناز بی بدیل رسانه ملی و سینمای
مهران مدیری میداند شترها را کجا بخواباند بیگمان این مجموعه تلویزیونی مهران مدیری هم بیحاشیه نیست تولید و پخش سری دوم در حاشیه شتابزده صورت گرفته و بیگمان این مجموعه تلویزیونی مهران مدیری هم بیحاشیه نیست تولید و پخش سری دوم در حاشیه شتابزده صورت گرفته و این شتابزد
نقد امرالله احمدجو به در حاشیه ۲ انتقادها مهران مدیری را محتاط کرده است این کمدی است نه طنز شناسهٔ خبر 3037796 - یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۳ هنر > رادیو و تلویزیون کارگردان سریال روزی روزگاری با اشاره به اینکه انتقادها به سری اول سریال در حاشیه مهران مدیری را محتاط کر
تکرار گفتوگوی فارس با چهره قرآنی سال 94نحوه ورود به داوری مسابقات قرآن ماجرای شگفتی تلویزیون قزاقستان از تلاوت ایرانیانبه تشویق استاد بیوک اصلمحمدی به داوری مسابقات قرآن روی آورد و به سفرهای تبلیغی بسیاری اعزام شد در سفر به قزاقستان و حضور در مرکز صداوسیمای این کشور برخلاف ت
چرا مهران مدیری سقوط کرد تاریخ انتشار دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹ ۵۵ برای مدتی طولانی شاید ۱۶ سال مهران مدیری مرد اول تلویزیون بود و به موازات سوپراستارهای سینما با حضور مداوم و موفق در قاب جادویی این جام جهاننما محبوبیت فوقالعادهای جمع کرده بود به گزا