تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820141618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخابات در همه حوزه‌ها رقابتي است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انتخابات در همه حوزه‌ها رقابتي است
رهبري به من فرمودند خواسته ايشان انتخابات سالم و قانوني است/ انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در حالي قرار است هفتم اسفند ماه در سراسر كشور برگزار شود كه جريان تجديد‌نظر‌طلب مهم‌ترين محور عملكرد خود در اين انتخابات را حمله به اركان انتخاباتي قرار داده است.
نویسنده : جعفر تكبيري 


اين جريان در مرحله نخست با بسيج تمام نيروهاي تابلودار خود در سراسر كشور، آنان را به محل‌هاي ثبت‌نام از كانديداها گسيل داشت تا نام آنها را وارد فرآيند انتخاباتي كند؛ موضوعي كه در نهايت اتفاق افتاد و افكار عمومي شاهد بيشترين ثبت‌نام چهره‌ها در انتخابات مجلس دهم بود. اين در حالي است كه اين اقدام يك بازي دو سر برد براي تجديد‌نظرطلبان محسوب مي‌شد، چراكه ادعا مي‌كردند اگر از فيلتر هيئت‌هاي اجرايي و هيئت‌هاي نظارت عبور كنند، عملاً قادر بودند روند انتخابات را به نفع اين جريان تغيير دهند و اگر هم نمي‌توانستند از فيلتر‌هاي اجرايي و نظارت عبور كنند، از اين موقعيت جهت مظلوم‌نمايي و تخريب چهره نهادهاي انقلابي نظير شوراي نگهبان استفاده كنند؛ ماجرايي كه دومين احتمال آن به وقوع پيوست و بسياري از چهره‌هاي تجديد‌نظرطلب با سو‌ءسابقه‌هاي مختلف نتوانستند از فيلتر هيئت نظارت و شوراي نگهبان عبور كنند و در اين مرحله بازي جديد آنها پيرامون تخريب و حمله به شوراي نگهبان آغاز شد؛ بازي‌اي كه باعث شد پاي برخي دستگاه‌هاي اجرايي انتخابات هم به ميان بيايد و عملاً نهادي كه مسئول برگزاري انتخابات بود، رايزني‌هاي خود را براي گرفتن تأييد‌صلاحيت افراد رد شده آغاز كند.  اين رايزني وزارت كشور و ديگر نهادهاي دولتي در حالي با شوراي نگهبان جريان داشت كه اصلاح‌طلبان در اين مدت همواره از كمبود نيروهاي اين جريان در انتخابات سخن به ميان مي‌آورند؛ كمبودي كه به گفته آنان حتي امكان ارائه يك ليست 30 نفره از وابستگان به اين جريان را در تهران غير‌ممكن ساخته بود.
 
بازي تغيير نكرد
اما روند اين بازي انتخاباتي اصلاح‌طلبان پس از بررسي‌هاي شوراي نگهبان و تأييد‌صلاحيت مجدد برخي ديگر از نيروهاي وابسته به اين جريان، بازهم متوقف نشد. اين ادعاي آنها در حالي بود كه بسياري از نهادها و مراكز سياسي به صراحت عنوان مي‌كردند با تأييد‌صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان، انتخابات پيش رو يكي از رقابتي‌ترين انتخابات‌هاي تاريخ جمهوري اسلامي خواهد بود. اين روند تا آنجا پيش رفت كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در فيلم تبليغاتي خود براي مجلس خبرگان كه از شبكه تهران پخش شد، وجود همه سلايق در انتخابات آينده را تأييد كرد. وي در اين فيلم تبليغاتي گفت: « با حضور مردم در انتخابات، من قول مي‌دهم چند پله وضع ما در دنيا بهتر مي‌شود و واقعاً به عنوان يك كشور متمدن، مسلمان، مترقي و نمونه شناخته مي‌شويم. مردم از اين دريغ نكنند. به هر كسي مي‌خواهند، رأي بدهند. بالاخره تبليغات است. الان صداوسيما براي خبرگان به صورت عادلانه تبليغاتي را طراحي كرده كه تبليغات‌شان را از صداوسيما مي‌گويند و بقيه‌ نمايندگان هم، بايد ابزار تبليغات‌شان آزاد باشد، چون آزادي هم شرط است. در آن شرايط ما مي‌توانيم و تقريباً همه مردم كساني را دارند كه به او رأي بدهند. ما ممكن است اشكالاتي داشته باشيم، اين اشكالات قابل رفع باشد يا نباشد، بحث ديگري است. همين شرايطي كه من به شما عرض مي‌كنم اين است كه مردم مي‌توانند رأي بدهند.»
 
تأييد مسئول برگزاري انتخابات
در همين حال روز گذشته عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير كشور و مسئول برگزار‌كننده انتخابات هم وجود كانديدا براي همه سلايق را تأييد كرد و گفت: از نظر ما امكان رقابت در همه حوزه‌ها وجود دارد اما اينكه رقابت‌ها هم‌سطح و هم‌وزن هستند خير برابر نيستند و گروه‌هاي مختلف بايد رقابت و تلاش كنند اين رقابت‌ها به شكل سالم و مناسبي انجام شود.
وزير كشور در نشست مشترك دست‌اندركاران انتخابات و مديران رسانه‌ها با اشاره به ديدار خود با مقام معظم رهبري و سؤال از ايشان درباره وظيفه و خواسته ايشان از وزارت كشور در امر انتخابات گفت: رهبري در اين ديدار تأكيد داشتند كه خواسته بنده برگزاري انتخاباتي سالم و قانوني است و اين انتظار را از شوراي نگهبان داريم، لذا بنده تلاش كردم از اولين روند تا پايان انتخابات را بر اساس انتظاري كه رهبري از وزارت كشور دارد انجام دهيم و به پايان رسانيم.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به مرحله ثبت‌نام كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: در اين مرحله جمعيتي براي ثبت‌نام به ميدان آمده بود و تعداد آن براي ما غيرقابل پيش‌بيني نبود. با توجه به جمعيت فراواني كه براي ثبت‌نام در انتخابات به ميدان آمد، تعابير مثبت و منفي در فضاي كشور مطرح شد كه برداشت وزارت كشور از اين مسئله مثبت بود؛ اينكه داوطلبان و كانديداها شرايط را به گونه‌اي ديدند كه 12 هزار نفر احساس كردند مي‌توانند در انتخابات ثبت‌نام كنند.
وزير كشور همچنين در خصوص اشكالي كه در اين ميان وجود داشت، گفت: زحمت دوستان ما در وزارت كشور زياد شد. به شكلي كه گاه تا نيمه‌شب مشغول پيگيري فرآيندها و مسائل ثبت‌نام‌ها بودند.
رحماني‌فضلي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه يكي از فرآيندهايي كه در انتخابات مورد چالش و اشكال وزارت كشور و شوراي نگهبان بود، تشكيل هيئت‌هاي اجرايي بود، گفت: ما بايد هزار و 62 هيئت اجرايي تشكيل مي‌داديم. با توجه به سوابقي كه در تشكيل اين هيئت‌ها وجود داشت و موارد اختلافي شوراي نگهبان و وزارت كشور در اين زمينه، سعي كرديم كار در اين بخش به خوبي پيش رود.
وي ادامه داد: مشكلاتي كه بعضاً در اين مرحله در گذشته ايجاد مي‌شد به سطح ملي نيز مي‌رسيد كه وزارت كشور اين مرحله را نيز به خوبي پشت سرگذاشت و اين مرحله نيز بدون هيچ اختلافي سپري شد و هيئت‌هاي اجرايي تشكيل شدند.
 
همه فرآيندها طبق قانون انجام شد
وزير كشور افزود: همه اين فرآيندها طبق قانون انجام شد و شوراي نگهبان به عنوان ناظر بر اجراي قانون حضور داشت. از مرحله رنگ استامپ گرفته تا مدل و جنس صندوق‌هاي رأي از سوي شوراي نگهبان تأييد شد، به شكلي كه پس از رفت و آمدهاي فراواني در خصوص ميزان شفافيت صندوق‌هاي رأي كه شوراي نگهبان به دليل اينكه آرا محرمانه است خيلي با شفافيت بودن صندوق‌هاي رأي مخالف بود، در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه صندوق‌هاي رأي به قدري شفاف باشد كه آرا خوانده نشود و امنيت آنها نيز تأمين شود.
رحماني‌فضلي با بيان اينكه تلاش كرديم همه مراحل را با تفاهم، تعامل و همراهي با شوراي نگهبان پشت سر بگذاريم به مسئله تأييد‌صلاحيت‌ها اشاره كرد و گفت: يكي از ايرادهايي كه بعضاً در اين بخش به وزارت كشور وارد مي‌شد و رسانه‌ها نيز به آن دامن مي‌زدند، اين بود كه وزارت كشور عمدتاً تعداد زيادي را تأييد‌صلاحيت كرده است تا بار شوراي نگهبان را زياد كند، بنده قسم حضرت عباس (ع) مي‌خورم كه اينگونه نبود. ما با قانون خودمان تأييد صلاحيت مي‌كنيم و شوراي نگهبان نيز با قانوني كه وظيفه آن را مشخص كرده است تأييد‌صلاحيت‌ها را صورت مي‌دهد.
وي در همين زمينه گفت: قانون اجرا مي‌گويد چهار مرجع بايد صلاحيت افراد را تأييد كنند. دستگاه‌هاي استعلام‌شونده حدود 10 هزار نفر فاقد سابقه را به ما اعلام كردند و اين يعني تأييد‌صلاحيت و ما به عنوان وزارت كشور نمي‌توانيم عدم‌احراز چنين فردي را اعلام كنيم و نه حق استصواب داريم و نه قدرت تحقيقات. البته ساختاري در وزارت كشور براي اين مسئله تعبيه نشده است، هر چند در قانون به ما اجازه تحقيقات، محلي داده شده است اما اين مسئله در هفت روز امكانپذير نبود.
وزير كشور ادامه داد: از بين 2 هزار نفري كه مشخص شد حدود 300 نفر انصراف دادند و حدود 800 نفر مدارك و مستنداتي داشتند كه تأييد نمي‌شد و در نهايت 83 درصد تأييد شدند.
رحماني‌فضلي با بيان اينكه برخي مي‌گويند نهضت ثبت‌نام ايجاد كردند تا شوراي نگهبان را مشغول كنند، گفت: برخي از دوستان در جناح‌هاي مختلف مي‌گفتند نهضت ثبت‌نام ايجاد كردند تا شوراي نگهبان مشغول شود و انتخابات و فضا به شكل ديگري شود اما ما بر اساس آمار و ارقام گفتيم كه ثبت‌نام جناح مقابل بيشتر است، لذا روند تأييد‌صلاحيت‌ها تاكنون طي شده و براي مجلس نيز در حال پايان است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما هيچ راهي، هيچ كاري و هيچ اقدامي كه يا در چارچوب قانون و مقررات باشد يا در چارچوب روابط و مناسبات يا در چارچوب رفاقت‌هاي ما و شوراي نگهبان باشد را دريغ نكرديم، خاطر نشان كرد: شخصيت‌هاي مختلفي مانند رئيس‌جمهور، رئيس مجلس و رئيس قوه قضائيه در مرحله تأييد‌صلاحيت‌ها فعال وارد شدند و همه كساني كه مي‌توانستند كاري كنند تا مسير و روند تأييد صلاحيت‌ها طوري طي شود كه حداقل رقابت‌ها شكل گيرد و افرادي كه واقعاً صلاحيت دارند و حقي از آنها ضايع نشود به ميدان بيايند.
وزير كشور ادامه داد: بنده جلسات متعددي را در شوراي نگهبان داشتم و جلسات مختلفي را با آيت‌الله جنتي برگزار كردم. دفتر مقام معظم رهبري در اين مرحله با توصيه و ارجاعات متعددي كه به شوراي نگهبان دادند به نظر بنده بيشترين فعاليت را داشتند. پنج جلسه حداقل آنجا رفتم و حتي افرادي را فرستادند كه توصيه‌هاي ما در اين مرحله ديده شده و نگاه ما در اين بخش لحاظ شود.
رحماني‌فضلي افزود: بنده در اين مرحله تحليل داشتم كه ضرورت باشكوه شدن و رقابتي شدن انتخابات در شرايط كنوني چه آثار مثبتي براي كشور مي‌تواند داشته باشد كه در نتيجه در روند تأييد‌صلاحيت‌ها نيز روندي رخ دهد كه بيني و بين‌الله براي كاري كه انجام مي‌دهيم حجت داشته باشيم كه در نهايت از منظر شوراي نگهبان هزار و 500 و هزار و 600 نفر تأييد شدند كه بخشي به همين دلايل بود، به ويژه در مناطق مرزي ما كه با شرايط خاص كار ويژه‌اي انجام شد.
وزير كشور افزود: تعيين‌كننده نتيجه ميزان و نوع رقابت افراد به تنهايي نيست، چيزي كه مهم است گفتمان غالب و فضاي غالب در رقابت‌هاست. مردم در انتخاباتي كه تاكنون پشت سرگذاشته‌ايم هميشه تعيين‌كننده بوده‌اند و كساني آمده‌اند كه خواست عمومي مردم بوده‌اند و در جهت اهداف آنها حركت كرده‌اند.
رحماني‌فضلي گفت: تا آخرين روز اعلام نتايج مجلس بنده موارد متعددي را حتي تلفني پيگيري مي‌كنم و تنها اعتقاد دارم حقي از كسي ضايع نشود، اصرار مي‌كنم نه به معناي فشار بلكه به اين معنا كه حجت داشته باشم تا ديني بر گردن ما نباشد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن