تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835286616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارکستر ملی به سفارش وزیر راه‌وشهرسازی نواخت/امیل تاباکوف قطعات ایرانی را رهبری کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: ارکستر ملی به سفارش وزیر راه‌وشهرسازی نواخت/امیل تاباکوف قطعات ایرانی را رهبری کرد
ارکستر ملی به سفارش وزیر راه‌وشهرسازی نواخت/امیل تاباکوف قطعات ایرانی را رهبری کرد

در کنسرت‌های شب گذشته تالار وحدت در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر؛ ارکستر ملی به سفارش وزیر راه شهرسازی؛ پروژه سوئیت سمفونی سلام را نواخت و امیل تاباکوف با رهبری ارکستر سمفونیک تهران 4 نغمه محلی گرگانی از سعید شریفیان را اجرا کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شب گذشته (24 بهمن ماه) کنسرت ارکستر ملی به رهبری لوریس چکناواریان با حضور محمدباقر نوبخت (سخنگوی دولت یازدهم و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی)، عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی)، محمود صلاحی (رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) و علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد) برگزار شد. قرار بود در این برنامه قطعه‌ی «ستایش خدای را» به عنوان اولین قطعه سوئیت آرارت اجرا شود؛ اما به‌جای آن «ایران» به مرحله اجرا درآمد. این قطعه که با همراهی گروه کر به سرپرستی «علیرضا شفقی نژاد» اجرا شد، درآمدی بر سوئیت آرارت به عنوان اولین بخش برنامه ارکستر ملی در این اجرا بود. ستایش خدای را، شکرگذاری به درگاه پروردگار، رقص شکرانه، نوح کبوتر را می‌فرستد، بازگشت کبوتر با شاخه زیتون، نوح برای پروردگار محراب می‌سازد و «جشن، رقص شادمانه» هفت قطعه این سوئیت بود که پس از اجرای آنها نوبت به اجرای هفت قسمت از سوئیت آهنگ‌های عاشقانه رسید. در این کنسرت سوئیت سمفونی پردیس و پریسا نیز اجرا شد و پس از آن؛ در بخش دوم کنسرت چکناواریان اعلام کرد که به سفارش وزیر راه و شهرسازی؛ پروژه‌ی یک ساعته‌ای برای مخاطبان اجرا می‌شود. طبق  سفارش آخوندی این سوئیت سمفونی در کنسرت ارکستر ملی اجرا شد. اما پس از کنسرت ارکستر ملی؛ ارکستر سمفونیک تهران به رهبری امیل تاباکوف در تالار وحدت روی صحنه رفت. بخش اول کنسرت شنبه‌ شب ارکستر سمفونیک تهران به اجرای 4 قطعه از «سعید شریفیان» اختصاص داشت که زیبا جان، نوای عروسی، نرگس غله‌فانی و ورساقی نام داشتند. این اثر که در سال 1369 در تهران نوشته شده از طریق به‌کارگیری مجموعه‌ای از موسیقی محلی ایرانی به وسیله آهنگساز به دنبال وسعت بخشیدن به فضای موسیقی آن زمان ایران بوده است. این قطعات براساس چهار ملودی از موسیقی خطه گرگان ساخته شده که از ملودی مازندران در کتاب مرحوم روح‌الله خالقی انتخاب و استخراج شده است درحالیکه هرکدام در اصل چند میزان بیشتر نیستند. اجرای این چهار قطعه توسط ارکستر سمفونیک نشان داد با وجود تم و بن‌مایه گرگانی که همه این آثار داشتند؛ اما هرکدامشان فضای متفاوتی از موسیقی منطقه مورد نظر را ارائه می‌دهند. با این توضیح که به عنوان مثال قطعه اول ریتمیک و سریع‌تر از بقیه قطعات بود و در قطعه دوم با استفاده ویژه از سازهای بادی خاصه فلوت، تنظیم‌کننده قصد ارائه بار دراماتیک قطعه را داشته است. پس از پایان این بخش؛ محمدسعید شریفیان سازنده 4 نغمنه محلی (گرگانی) با دعوت امیل تاباکوف روی صحنه آمد و با او، بردیا کیارس( کنسرت‌مایستر) و امین زمان‌خان(ویولن‌آلتو) دست داد. او در ادامه با ادای احترام به حاضران در سالن که با شوقی مثال‌زدنی تشویقش می‌کردند؛ صحنه را ترک کرد تا ارکستر برای اجرای بخش‌های بعدی کنسرت آماده شود. در ادامه نوبت به اجرای اورتور رومئو و ژولیت ازآثار تاثیرگذار پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز شهیر روسی رسید. نکته مهم در اجرای این بخش از اجرا، رهبری مثال‌زدنی امیل ناباکوف رهبر بلغاری این کنسرت بود که درست همانند ویژگی‌های آهنگسازی چایکوفسکی، به شدت احساس و رمانتیک کار را ارائه داد. ازسوی دیگر نظم موجود در کار او و حرکات دقیقش، باعث ارتباط حسی و چشمی خوبی میان او و اعضای گروه شده بود. فراز و فرود موجود در قطعه اجرا شده از یکسو و شیوه رهبری تاباکوف از سوی دیگر موجب شده بود حتی مخاطبانی که شنوندگان حرفه‌ای موسیقی ارکسترال غربی به حساب نمی‌آیند؛ تمام توجه خود را معطوف به اجرای ارکستر سمفونیک کنند. ارکستر در  بخش‌هایی از اجرا  با استفاده از دینامیک قوی و ارکستراسیون حجیم به بیان داستان موجود در قطعه «رومئو و ژولیت» کمک می‌کرد. نکته جالب در مورد این قطعه احتمالا چه در موقع نوشته شدن توسط چایکوفسکی و چه حالا در موقع اجرا توسط ارکستر سمفونیک تهران وجود تضاد و استفاده از المان‌های مغایری چون خشم و آرامش به فاصله بسیار کوتاهی از هم بود. این خود بر شنیدنی‌تر شدن کار می‌افزود. پس از پایان این بخش از اجرا، ارکستر در همراهی با حاضران در سالن رهبر بلغاری را تشویق کردند. این تشویق‌ها آنقدر ادامه پیدا کرد که تاباکوف دو بار به روی صحنه آمد و در بار دوم به تشویق ارکستر پرداخت. با پایان یافتن بخش اول اجرا، ارکستر صندلی­‌های خود را ترک کردند و پس از 10 دقیقه دوباره بارگشتند. در این بخش سمفونی دنیای نو اثر آنتونین دورژاک به مرحله اجرا درآمد. این سمفونی که در می­مینور ساخته شده دارای چهار موومان است. موومان اول سمفونی دارای مقدمه کوتاهی بود و لحن رومانتیکی داشت. نکته مهم تکرار این لحن در سراسر کار بود. بخش دوم اما آرامش را نشانه گرفته بود و در ادامه به آهنگ دیگری می­رسید. موومان سوم از المان شادی و سرور لبریز بود و موومان چهارم به عنوان یک پایان قدرتمند کار را در اوج خروش به پایان می‌­رساند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۵ ۱۰:۴۲:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن