تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820284059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مساجد درلبنان وانقلاب اسلامی/از پایگاه مقاومت تا معماری متنوع


واضح آرشیو وب فارسی:عبور: بیروت – ایرنا – تردیدی وجود ندارد که مساجد از صدر اسلام تاکنون، پایگاهی دائمی برای ترویج دین مبین و حنیف اسلام به شمار می روند و قدرت گرفتن اسلام و توسعه و تحول در امت اسلامی در دوره های مختلف تاریخ ، رابطه مستقیمی با افزایش اهمیت و جایگاه مساجد در جامعه اسلامی داشته است.لبنان نیز از این قاعده مستثنی نیست، مقاومت که مهم ترین پدیده تاریخ نوین لبنان است از مساجد آغاز شد و نسل هایی از رزمندگان مقاومت ، علما و اهل فرهنگ در مکتب مساجد تربیت یافته اند.  شهادت طلبان و بانیان عصر مقاومت که نبرد با رژیم صهیونیستی را سرلوحه زندگی خود قرار دادند تا نخستین پیروزی عرب ها در مقابل اشغالگران صهیونیست را رقم بزنند و کاروان های مجاهدانی که امروز در مقابل خطر تروریسم تکفیری ها کمر همت بسته اند تا از لبنان این کشور کوچکشان دفاع کنند، همگی از تربیت یافتگان مساجد بوده و هستند. در جامعه ای همچون لبنان، حضور مساجد در دوره های مختلف تاریخ، به یک منوال نبوده ، گاهی پررنگ و گاهی نیز کمرنگ شده است، اما به طور به طور یقین پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تاثیری سرنوشت ساز در این زمینه داشته است.  «عدنان سمور» مهندس معماری در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: تاریخ مساجد لبنان را نمی توان از تاریخ منطقه شام جدا کرد، در سرزمین شام که مردم آن در عهد خلیفه دوم به اسلام گرویدند، مساجد نقش محوری و اساسی در حوادث و تحولات آن زمان داشتند. وی گفت: مهم ترین نیازهای جامعه از عبادت گرفته تا علم آموزی (مدرسه و دانشگاه) و تجهیز نیروهای ارتش و تبلیغ آموزه های دین اسلام در مساجد انجام می گرفت و علاوه بر این ها، مساجد پایگاهی برای پذیرایی از غریبه ها و فقرا هم بودند.  سمور تاکید کرد: از آنجا که اسلام ناب محمدی در زمینه اداره امور دولتی و کشورداری نوپا بود و امکانات زیادی در اختیار نداشت، مساجد به مرکزی برای همه این فعالیت ها تبدیل شدند.  این معمار لبنانی که کتابی هم درباره گردشگری دینی در لبنان به نگارش درآورده است ،خاطرنشان کرد: مسجد اموی در شهردمشق پایتخت سوریه نخستین مسجدی بود که در سرزمین شام بنا شد.  وی تصریح کرد: مسلمانان آن زمان که از تجربه کافی در امور معماری و عمرانی برخوردار نبودند، در ساخت این مسجد از تجربه های بیزانس ها که معماری غنی و پیشرفته ای داشتند، کمک گرفتند.  مسجد اموی بر ویرانه های کلیسای بیزانس بنا شده و تزئینات بیزانسی هنوز هم بر روی برخی از رواق های خارجی این مسجد قابل مشاهده است.  سمور تاکید کرد: در لبنان برای سخن گفتن از تاریخ مساجد، چاره ای نداریم جز اینکه توقفی در سال 61 هجری داشته باشیم، زمانی که قافله اسیران کربلا در مسیر خود از عراق تا شام از لبنان هم عبور کرد. آثار این حرکت در مسجد النقطه شهر حلب ، مقام امام زین العابدین (ع) در جنوب حلب ، مقام حضرت خوله دختر امام حسین(ع) و مقام شهرک اللبوه لبنان و مسجد راس الحسین در شهر بعلبک لبنان تاکنون باقی مانده است.  این مساجد قدیمی و مقام های بر جای مانده از آن دوران، متناسب با عملکردی که آن زمان از مساجد انتظار می رفت، طراحی شده اند.  بعد از ورودی اصلی مسجد، حیاط بزرگ بدون سقفی است که در وسط آن حوض آبی تعبیه شده تا علاوه بر تامین رطوبت هوا، برای وضو گرفتن مورد استفاده قرار گیرد.  صحن مسقفی نیز برای اقامه نماز در نظر گرفته شده که دارای یک محراب و منبر است و برای بیان خطبه های نماز جمعه و موعظه مورد استفاده قرار می گیرد.  به گفته سمور، شهرهای قدیمی اسلامی دیوارهای بلندی داشتند و مسجد نیز بخشی از ساختمان های مسکونی داخل این حصار دیوار به شمار می رفت و لبنان هم با الگوها و روش های شهرنشینی از طریق مساجدش شناخته شده است . این مهندس معماری اسلامی به آثار به جای مانده از مساجد در شهرعنجر لبنان اشاره کرد که درعهد اموی بنا شده بودند. وی همچنین گفت که در شهر بعبلک و در نزدیکی قلعه آن، مسجدی بزرگ واقع شده است و در داخل قلعه رومی بعلبک هم ویرانه هایی از مسجد حضرت ابراهیم و محراب آن به چشم می خورد که هنوز شکل قبلی خود را کاملا حفظ کرده است.  در دیر القمر در منطقه الشوف نیز مسجد تاریخی با عمری بیش از 400 سال در میدان عمومی شهر وجود دارد.  در شهر طرابلس در شمال لبنان نیز چند مسجد با هندسه و دقت معماری بسیار خوب وجود دارد که تاریخ ساخت آنها به عصر مملوکی ها برمی گردد و در صیدا در جنوب لبنان هم می توان چند مسجد قدیمی و باستانی را مشاهده کرد.  سمورگفت: در جریان حمله های پی در پی صلیبی ها و همچنین به دلیل فتواهای تکفیری عصر ممالیک، برخی از مساجد ویران شده است.  در جنوب لبنان و در مناطق فتوح کسروان و شمال لبنان آثار تاریخی اسلامی از دوران فاطمیون وجود داشت که بیشتر آنها در جریان عملیات وحشیانه و تغییرات در بافت جمعیتی نابود شدند.  ** مساجد در لبنان و انقلاب اسلامی اوضاع مساجد در طول چند قرن به همان منوال باقی ماند و تغییر زیادی در آن مشاهده نشد، تا این که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تغییرات واقعی و ملموسی در این حوزه اتفاق افتاد.  سمور تاکید کرد که پیروزی انقلاب اسلامی ایران سرآغاز نهضت بزرگ عمرانی در ساخت مساجد در لبنان است.  در دهه هشتاد میلادی قرن گذشته، در کنار ساختمان اصلی مساجد در لبنان، ساخت مجموعه بناهایی از جمله حسینیه برادران و خواهران، مراکز آموزشی ، پرورشی،، فرهنگی، فنی و حرفه ای، موسسه های پیشاهنگی ، ورزشی و تفریحی ، سالن های نمایش، درمانگاه ها و آزمایشگاه های طبی آغاز شد.  این بناها در شهرها و شهرک های لبنان احداث می شوند اما در روستاها کماکان مساجد تنها برای عبادت هستند و به شیوه هایی خوب مجهز و آماده سازی می شوند. سمور جزئیات بیشتری از این مرحله مطرح کرد و گفت: از دهه هفتاد میلادی قرن گذشته نهضت بزرگی در زمینه ساخت مساجد در لبنان از سوی طوائف مختلف این کشور شروع شد.  وی خاطرشنان کرد: حزب الله با الگوگیری از ایران، نقش فعالی در این زمینه ایفا کرد و به عنوان مثال در بیروت و ضاحیه جنوبی آن 17 مسجد و مجمتع دینی ساخت که مساحت برخی از آنها بالغ بر 9000 متر مربع می شود و این مراکز دینی نقش برجسته ای در بسیج ، فرهنگ و علم آموزی ایفا کرده و شبکه ای از ارتباطات اجتماعی و تامینی را برای مردم فراهم ساخته است.  این کارشناس معماری اسلامی به تجربه های گروه های مذهبی فعال به ویژه بارزترین آنها انجمن «الباقیات الصالحات» اشاره کرد که طرح «رسیدگی مسجد به روستاهای مسلمانان» را در دستور کار خود داده است.  سمورتاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در تمام نقاط لبنان و بدون تفاوت قائل شدن بین طوائف، کمک های فراوانی به طرح توسعه و ساخت مساجد کرده است.  ** معماری های متنوع شیوه های معماری موجود در لبنان آمیزه ای از مکاتب معماری تاریخی و نوین است.  این کارشناس معماری اسلامی گفت که الگوهای مهندسی مساجد لبنان عبارت از معماری فارسی، معماری عثمانی و معماری مغربی است.  وی خاطرنشان کرد که معماری فارسی را به طور خاص می توان در طراحی کمان رواق های محمدی مشاهده کرد و کاشی های با رنگ های روشن و درخشان در مناره های دایره ای شکل هم از ویژگی های این معماری است و نمونه آن در مسجد حضرت سیده خوله (س)در بعلبک و مسجد حضرت زینب (س)در منطقه حاره حریک ضاحیه جنوبی بیروت قابل مشاهده است.  « معماری عثمانی نیز از طراحی گنبد آن شناخته می شود که الهام گرفته از گنبد معابد بیزانسی است، این نوع گنبد از ارتفاع بلندی برخوردار است و مناره های آن شکل نیزه مانند دارد، مسجد محمد امین در مرکز شهر بیروت و مسجد بهاء الدین حریری در شهر صیدا مهمترین نمونه های این گونه معماری است».  « معماری مغربی نیز با کمان های نیم دائره ای رواق ها و مناره های بلند مربعی شکل آنها قابل تشخیص است و مسجد الصادق در شاتیلا نمونه ای از این نوع معماری به شمار می آید».  از این دست مساجد در مناطق مختلف لبنان به چشم می خورد.  تجربه ساخت مساجد ثابت کرده است که با وجود توسعه و پیشرفت شبوه های زندگی، مساجد همچنان نیازعصر حاضر به شمار می آیند و به عنوان دژ و قلعه امت اسلامی و نماد عزت و سربلندی آن باقی خواهند ماند.  سمور به مطلبی از کتاب «هنر اسلامی» نوشته «سمیر الصایغ »اشاره کرد که در آن ذوب شدن روح مهندس ها و هنرمندان در شناخت عمومی دین از نقاط تمایز دین اسلام دانسته شده است.  « برای همین است که معماری اسلامی در همه کشورهای اسلامی، به جای این که ازهویت هنرمند ومعمار حکایت کند، نشانه های اسلام را با خود دارد، بر عکس آن هنرمند و مهندس غربی، شخصیت و هویت خود را در ساختمان و اثر هنری اش بر جای می گذارد.


چهارشنبه ، ۲۱بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عبور]
[مشاهده در: www.obour.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن