تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833774120
نشست نقد رمان «برج قحطی» مزینانی: وفاداری نویسنده به بومیگرایی رشکبرانگیز است/حکیمیان: دینم را به تاریخ یزد ادا کردم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست نقد رمان «برج قحطی»
مزینانی: وفاداری نویسنده به بومیگرایی رشکبرانگیز است/حکیمیان: دینم را به تاریخ یزد ادا کردم
نویسنده رمان «برج قحطی» گفت: ابایی ندارم بگویم که واقعا میخواستم مفصل به تاریخ بپردازم و حالا احساس میکنم بعد از این کار دینم را به تاریخ یزد ادا کردهام.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بیست و پنجمین نشست نقد کتاب گروه داستان شهرستان ادب برگزار شد و با حضور محمدکاظم مزینانی و علیرضا سمیعی، رمان «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان مورد بررسی قرارگرفت. نویسنده «برج قحطی» از رئالیسم به مدرنیسم حرکت میکند محمدکاظم مزینانی درباره اثر چنین گفت: من وقتی با کتابی درگیر میشوم مثل اسباب بازیهای دوران کودکیام دل و رودهاش را بیرون میریزم و این اثر هم موفق شد من را با خودش درگیر کند و وادارم کند که دل و رودهاش را بیرون بریزم. وی افزود: ابتدائا باید یک تقسیمبندی را بیان کنم. رمانهای رئالیستی بر مبنای رابطه علت و معلولی و شرح و بسط تجربی رویدادها و با هدف تحول شخصیت اصلی شکل میگیرند. رمانهای مدرنیستی بر مبنای عبور از واقعیت برای بازنمایی باطن وقایع و اشیاء نوشته میشوند و آثار پست مدرنیستی بر اساس توهم واقعیت مسئله است و مخاطب با اتفاقی که ممکن است اصلا روی نداده باشد درگیر میشود. من درونمایهء اصلی رمان را بومی گرایی میدانم و زیست بوم اثر شهر یزد است. این نویسنده گفت: نویسنده به شدت وفادار است به این زیست بوم و مبانی بومی گرایی. نمونه خوبی برای این وفاداری «کلیدر» محمود دولت آبادی است که نویسنده خیلی کلاسیک به زیست بومش نگاه میکند. نگاه دیگر البته نگاه مدرن به همین زیست بوم است که نویسنده دیگر آن تعهد رئالیسم را ندارد. نمونهاش «صد سال تنهایی» است که مارکز جهان داستانی خودش را بر اساس زیست بوم میسازد و مبانی بومی گرایی را برای خلق اثرش استخدام میکند و تعهدی به حفظ همه این مبانی ندارد. او اضافه کرد: هادی حکیمیان در این اثر از رئالیسم به سمت مدرنیسم حرکت آرامی انجام میدهد. و البته در میانه این دو نگاه قرار گرفته است. یکی از مبانی مدرنیسم در رمان «درون گرایی روایی» است. این درون گرایی روایی مهم ترین جزء نگاه مدرنیستی رمان برج قحطی است. همهء ماجراها از دریچه چشم شخصیت اصلی روایت میشود و نویسنده به هیچ وجه به شخصیتها اجازه خودنمایی و استقلال نمیدهد. حتی اشیا کاملا در خدمت همان نگاه بومی گرایانه است. *وفاداری نویسنده به بومی گرایی رشک برانگیز است مزینانی گفت: در «برج قحطی» همه اجزا در خدمت نگاه بومی است و نویسنده به شدت به بومی گرایی اش وفادار است و وفاداری نویسنده به بومی گرایی رشک برانگیز است. در هیچ جای رمان من ندیدم که جناب حکیمیان از این اصل خودبنیاد عدول کند. حتی عشق راوی تحت الشعاع این نگاه قرار گرفته است. اگر نویسنده ای که دلی تر مینویسد، کسی مثل من به جای ایشان بود برای توصیف آویش که عشق شخصیت است حتی یک فصل می آورد. *شیء در این رمان وجود دارد علیرضا سمیعی در بخشی از این نشست گفت: یکی از مسائل رمان در ایران بی توجهی به شی است. البته رفته رفته شرایط در حال بهتر شدن است و «برج قحطی» از مصادیق بهتر شدن وضعیت این نگاه است. ما با اشیاء زندگی میکنیم و اگر اشیاء را تجربه نکنیم تبدیل به آدمهای بی تجربهای میشویم. وی افزود: تجربه شی تنها و فقط در هنر رخ میدهد. هر تمدنی که نتواند اشیاء را تجربه کند با مشکل اساسی روبرو میشود. ما همان طور که آبهای زیرزمینیمان در حال تمام شدن است ماشینمان را با آب میشوییم. انگار که واقعیت آب را درک نمیکنیم. انگار ربطی به ما ندارد که آب دارد از دست میرود. پس فاصلهای که ما با اشیاء داریم یک خطر است. نقطه مثبت این داستان این بود که شیء در این رمان وجود دارد. شناخت شیء یک ضرورت اساسی است. سمیعی گفت: بارت مقالهای دارد درباره یکی از رمان های داستایوسکی و کنایه میزند به او که وقتی داستایوسکی اتاقی را توصیف میکند آنقدر اشیاء داخل اتاق را توصیف میکند که من در اتاق گم میشوم و دیگر نمیتوانم از اتاق بیرون بیایم. میشل بوتور مقالهای در جواب این مقاله بارت دارد و میگوید شی خیلی مهم است. صندلی آن قدر مهم است که دو تمدن شرق و غرب را از هم جدا میکند. شرقیها روی زمین مینشینند و غربیها روی صندلی. او اضافه کرد: شناخت و تجربه شی یک ضرورت اساسی است. شیء را چطور بشناسیم؟ فلسفه به ما میگوید که شی چیست و ماهیت آن چیست. علم میگوید که شی چه ویژگیهایی دارد. ما میتوانیم از شی استفاده کنیم بعد از این که یک دانشمند خاص آن را برای ما شرح داد. اما هنر شی را تبدیل به امر حس کردنی میکند. اگر هنرمند چنین امکانی را برای ما ایجاد کند ما دیگر در میان اشیاء غریب نیستیم. انسان در میان اشیاء غریب است. مثل پرندهای که در شوفاژخانه گیر کرده باشد. من با دستگیره در غریبهام. البته به من گفتهاند که دستگیره در چطور کار میکند اما باید تجربهای از دستگیره در داشته باشم تا بتوانم آن را واقعا حس کنم و بفهمم و با آن زندگی کنم. انسان باید آشنای اشیاء باشد و رسم این آشنایی را هنر بنا مینهد. *انتخاب زاویهدید زیرکی نویسنده بوده است محمد کاظم مزینانی در بخش دیگری از این نشست گفت: نویسنده در انتخاب زاویه دید مناسب زیرکی و هوشمندی داشته است. اگر اشتباه میکرد و زاویه دید سوم شخص یا دانای کل را انتخاب میکرد کار از دست رفته بود. مجبور میشد در سطوح کاملا رئالیستی حرکت کند و درونگرایی روایت از دست میرفت. الآن این انتخاب باعث شده همه چیز از ذهن و زبان راوی عبور کند و خشک و بدون انعطاف نباشد. وی افزود: تکنیک اصلی و محوری در برج قحطی ثبت روایات شفاهی و تبدیل آنها به هنر مکتوب است که کار کمی نیست. بهرهگیری خوب نویسنده از عنصر زبان، متناسب با فراموشی راوی در فصل دوم به خوبی باعث بی اعتبار شدن زمان شده است. نویسنده با هوشمندی فعلها را مضارع و نامعتبر کرده است تا شک راوی را نشان داده باشد. این تجاهل العارف خیلی تکنیکال است. البته اگر اول شخص بیشتر مورد تاکید قرار میگرفت کار حس برانگیزتر میشد. میگوید من را مجبور کردند روی علاءالدین بنشینم اما این گزارش شده است. میشد نویسنده برود به طرف بیان این تجربهء سخت عجیب. نویسنده برگزیده جایزه جلال گفت: نویسنده به دنبال روایت سالم و سرراست البته به شیوه درونگرایی روایی است. نه خلق و آفرینش جهان جدید. از این منظر در پایان داستان مخاطب بیش از آن که متحول شود، آگاه میشود. اطلاعات تاریخیاش بیشتر میشود. *ملتها هرچه تاریخیتر باشند بیشتر قربانی تاریخ خودشان میشوند او اضافه کرد: در «برج قحطی» همذات پنداری در سطح عالی شکل نمیگیرد چرا که انگار خود راوی محملی است برای بیان خرده روایتهای بومی شفاهی و تاریخی. به تعبیری او خود حتی قربانی این تاریخ است. شخصیت زندگی عمومی دارد. زندگی محرمانه و جنبههای رازآلود ندارد. رابطه با مادرش و دختر مورد علاقهاش جزئی از تاریخ است. از این منظر به یکی از تئوریهای هیستوریکال پی میبریم و آن این که ملتها هرچه تاریخیتر باشند بیشتر قربانی تاریخ خودشان میشوند. از این نظر یزد یک استثناست که تاریخ آن با جغرافیاییاش چنان در آمیخته که جدا کردن آن غیرممکن مینماید. در این زیست بوم همه چیز شکل تقدیری دارد. آیا نویسنده توانسته این تقدیر تاریخی را به نمایش بگذارد؟ نمیدانم! مزینانی در پایان گفت: اما نکته مهم و رازآمیز این رمان آن است که نویسند یک یزدی تمام عیار است. نفوذناپذیر و سرسخت. نخواسته خود متحول شود تا مخاطب را متحول کند. سرسختی او در برابر شکنجههای ساواک برگرفته از تاریخ و جغرافیای اوست. این میزان وفاداری به تاریخ و جغرافیا اگرچه عجیب و غریب است اما قابل ستایش است. *ماجراهی فرعی قصه را طولانی کرده است علیرضا سمیعی در بخش دیگری از این نشست گفت: منظور نقاش از کشیدن یک چهره نشان دادن وجود داشتن آن چهره نیست، نحوه وجود داشتن آن است. نویسنده هم در این اثر نمیخواهد درباره بودن اشیاء حرف بزند میخواهد درباره نحوه بودن اشیاء حرف بزند. وی افزود: شی به سه صورت در رمان وجود دارد: گاهی شی به مثابه شی است. گاهی به مثابه نشانه است و گاهی به مثابه نماد که این سومی از همه خطرناکتر است. اما به نظر من هر سه صورت ظاهر شدن شی در برج قحطی وجود دارد و ما در مواجهه با این اشیاء در فضا قرار میگیریم. سمیعی در پایان گفت: پردههای بزرگ، فنجانها، حوض و همه اینها نشان دهنده طبقه شخصیت است. اما به گمان من اشیاء و ماجراهای فرعی قصه را طولانی کرده است. نویسنده نثر شیرینی دارد و ماجراها را جذاب تعریف میکند به همین خاطر انگار دلش نیامده قصههای فرعی را کنار بگذارد. جنبه زیبایی شناسی یک رمان این است که عناصر در ارتباط با هم و بدون این که احتیاج به ارجاع دادن باشد با هم مرتبط باشند. *با «برج قحطی» دینم را به تاریخ یزد ادا کردم هادی حکیمیان در پایان نشست به تجربه نوشتن این اثر تاریخی اشاره کرد و گفت: این اولین کار بلند من پس از نوشتن داستانهای کوتاه بود و مدتی بود که فقط مقالات تاریخی مینوشتم. بر روی متون تاریخی کار میکردم و رسالتی احساس میکردم برای بیان تاریخ یزد در رمان. وی افزود: البته برای شکل دادن به زبان کار خاصی نکردم. این زبان زبان خودمان است. اما برای نوشتن این کار با بسیاری شخصیتهای مبارز از طیفهای مختلف مصاحبه کردم، به زندان و تیمارستان یزد که به هیچ کدام سر نزده بودم سر زدم. شخصیت داستانی من همان طور که گفته شد چنین وضعیتی دارد که میرود برای تغییر دادن شرایط آن محیط اما موفق به این کار نمیشود و نهایتا در پایان اثر با شنیدن صدای اذان احساس میکند نقطه امیدی پیدا کرده است. حکیمیان در پایان گفت: همان موقعی که داستان کوتاه مینوشتم آقای غفارزادگان و آقای احمد دهقان به من گفته بودند که تو تاریخ میخوانی و این دارد داستانهایت را میبرد به سمت تاریخ و من ابایی ندارم بگویم که واقعا میخواستم مفصل به تاریخ بپردازم و حالا احساس میکنم بعد از این کار دینم را به تاریخ یزد ادا کردهام.
94/11/21 - 12:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]
صفحات پیشنهادی
در نشست نقد و بررسی «جشن تولد»: فیلمی ضد داعش و ضد تروریست بدون حمایت مسئولان ساخته شد
در نشست نقد و بررسی جشن تولد فیلمی ضد داعش و ضد تروریست بدون حمایت مسئولان ساخته شد فرهنگ > سینما - جلسهی نقد و بررسی فیلم جشن تولد در حضور عکاسان خبرنگاران و منتقدان برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین داستان «جشن تولد» در کشور سوریه و درخلال جگزارش فارس از نشست نقد و بررسی دلبری در برج میلاد فیلمنامه 70 درصدی که مشکل اصلی فیلم و نشست «دلبری»
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی دلبری در برج میلادفیلمنامه 70 درصدی که مشکل اصلی فیلم و نشست دلبری شد ناراحتی اشکذری از مجری و پاسخ رضوینشست نقد و بررسی فیلم دلبری ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری در حالی پایان یافت که سخنان مجری برنامه موجبات ناراحتی اشکذری را فراهم کرد به گزارش خبرنبازخوانی و نقد رمان «زنی با کفش های مردانه» کتابی که 15 سال مسکوت ماند
بازخوانی و نقد رمان زنی با کفش های مردانهکتابی که 15 سال مسکوت ماندچهاردهمین نشست باشگاه کتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی به بازخوانی و نقد رمان زنی با کفش های مردانه نوشته محمد علی گودینی اختصاص یافت به گزارش خبرگزاری فارس عصر نوزدهم بهمن و در زیر بارش برف زمستانی دوست داران عرصهنشست نقد کتاب «فلسفه عرفان» برپا میشود
نشست نقد کتاب فلسفه عرفان برپا میشودنشست نقد کتاب فلسفه عرفان اثر حجتالاسلام علی فضلی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس این نشست از سوی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای اثر «فلسفه عرفان&raqنقدی بر رمان «مفتون و فیروزه» اثر سعید تشکری آمیختگی عشق و مبارزه
نقدی بر رمان مفتون و فیروزه اثر سعید تشکریآمیختگی عشق و مبارزهرمان مفتون و فیروزه اثر سعید تشکری که برگزیده جایزه قلم زرین نیز شده اثری متعادل و خواندنی است خبرگزاری فارس - حسام آبنوس «مفتون و فیروزه» اثر سعید تشکری رمانی بلند با مضمون عشق است که نویسنده در چند پلهاعتراض به کیفیت بد صدا در نشست «زاپاس»/ احمد مهرانفر: صدا آنقدر بد بود که حتی نتوانستم بخوابم
اعتراض به کیفیت بد صدا در نشست زاپاس احمد مهرانفر صدا آنقدر بد بود که حتی نتوانستم بخوابم فرهنگ > سینما - نشست خبری فیلم زاپاس با حضور کارگردان و بازیگران فیلم در حالی برگزار شد که موضوع کیفیت پائین صدا در کاخ جشنواره انتقاد اصلی عوامل فیلم بود به گزارش خبرگسرلشکر جعفری به تماشای فیلم جدید دهنمکی نشست تقدیر فرمانده کل سپاه از دهنمکی/ واقعیت تلخ جامعه با هنرمندی در
سرلشکر جعفری به تماشای فیلم جدید دهنمکی نشستتقدیر فرمانده کل سپاه از دهنمکی واقعیت تلخ جامعه با هنرمندی در رسوایی 2 نمایش داده شدفرمانده کل سپاه گفت با توجه به سابقه فیلمهای دهنمکی که همیشه استقبال خوبی از آن شده این فیلم هم که بخش تلخ جامعه ما به حساب میآید با هنرمندی سبا حضور آیات عظام حائری شیرازی و موحدی کرمانی، سرداران سلامی، فدوی و نقدی نشست سه هزار نفری مسئولان بسیج دانشج
با حضور آیات عظام حائری شیرازی و موحدی کرمانی سرداران سلامی فدوی و نقدینشست سه هزار نفری مسئولان بسیج دانشجویی با عنوان حافظان انقلاب در مصلای تهران برگزار میشودمسئول سازمان بسیج دانشجویی از برگزاری نشست سه هزار نفری مسئولان بسیج دانشجویی با عنوان حافظان انقلاب با حضور آیات عظنقد کوتاه فیلمهای سومین روز فجر سیو چهار هر کی خُل تر بود... در «قیچی»/ همه به احترام «ایستاد
نقد کوتاه فیلمهای سومین روز فجر سیو چهارهر کی خُل تر بود در قیچی همه به احترام ایستاده در غبار بایستیمروز سوم جشنواره برج میلاد میزبان فیلمهای قیچی ابد و یک روز هفت ماهگی و ایستاده در غبار بود خبرگزاری فارس گروه سینما و تئاتر روز سوم جشنواره برج میلاد میزبان فیلروایتی از دیدار دانشجویان با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء چرا پروژههای بزرگ به «قرارگاه سازندگی
روایتی از دیدار دانشجویان با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاءچرا پروژههای بزرگ به قرارگاه سازندگی خاتم میرسد احمد یوسفزاده نویسنده کتاب آن بیست و سه نفر روایتی از دیدار دانشجویان با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء نوشته است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری ف-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها