تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820548077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادامه واردات برنج تا تعديل كامل قيمت‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ادامه واردات برنج تا تعديل كامل قيمت‌
اشاره:‌

واردات هزاران تن برنج نه تنها نرخ اين ماده غذايي را در كشور كاهش داد، بلكه موجب شد تا بسياري از فروشندگان عمده، محصول برنج موجود در انبارهاي خود را با نرخي مناسب‌تر روانه بازار كنند كه اين امر روند پرشتاب گراني برنج را مهار كرد.

از سوي ديگر كشف دهها تن برنج احتكار شده در برخي نقاط كشور و توزيع آن با نرخ مصوب، در كاهش قيمت اين ماده غذايي كه در حال حاضر اصلي‌ترين غذاي خانواده‌ها را تشكيل مي‌دهد، بي‌تأثير نبوده است.

با توجه به ادامه واردات برنج تا تعديل كامل قيمت آن در بازار، به نظر مي‌رسد در ماههاي آينده نيز شاهد كاهش بيشتر نرخ اين محصول باشيم.

سيستان و بلوچستان به عنوان يكي از مراكز عمده واردات برنج، نقش چشمگيري در كاهش قيمت اين محصول در سطح كشور دارد.

خبرنگار اطلاعات در زاهدان از روند واردات برنج و تأثير آن بر بازار مصرف گزارشي تهيه كرده است كه در ذيل مي‌آيد:

مدير گمركات سيستان و بلوچستان مي‌گويد: واردات برنج از مرزهاي استان همچنان ادامه مي‌يابد.‌به گفته براهويي‌نژاد، با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، تشريفات گمركي براي ترخيص برنج وارداتي به كمتر از 24 ساعت كاهش يافته است. وي همچنين افزايش جهاني بهاي برنج را از جمله عوامل گران شدن اين محصول مي‌داند.‌

ايرج حسن‌پور رئيس سازمان بازرگاني سيستان و بلوچستان نيز در نشست كميسيون تنظيم بازار استان، مجموع ثبت سفارش‌هاي برنج را 147 هزار تن اعلام كرد و افزود: تاكنون بيش از 94 هزار تن برنج وارداتي از مرزهاي سيستان و بلوچستان ترخيص شده است.وي با بيان اينكه قيمت برنج در كشور تا حدودي تعديل شده است گفت: هم اكنون روزانه هزار و 500 تن برنج وارد گمركات سيستان و بلوچستان مي‌شود.معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استانداري سيستان و بلوچستان نيز عملكرد اين استان را در بحث واردات برنج خوب دانست و گفت: با توجه به در پيش بودن ماه مبارك رمضان و افزايش مصرف برنج، اين استان مي‌تواند به عنوان نخستين خاكريز توانمند در اين زمينه عمل كند.

حامد علي مباركي افزود: استاندار سيستان و بلوچستان به منظور تامين برنج مورد نياز با قيمت مناسب براي استان، تدابير خاصي را اتخاذ كرده است كه بزودي اعمال خواهد شد.وي با بيان اينكه هم اكنون بيش از 30 هزار تن برنج در انبارهاي سيستان و بلوچستان براي ارسال به ديگر مناطق كشور وجود دارد، اظهار داشت: اين استان يك‌سوم برنج وارداتي كشور را تامين مي‌كند.

وي گفت: با واردات برنج به سيستان و بلوچستان، قيمت اين ماده غذايي در بازار شكسته شده است.حامدعلي مباركي خاطرنشان كرد: علاوه بر واردات برنج از طريق مرز ميرجاوه، پيشين و كوهك، قرار است واردات اين محصول از طريق دريا نيز انجام شود.‌همچنين فائو (سازمان خواروبار جهاني) نيز پيش‌بيني كرده است كه توليد جهاني برنج در سال 2008 ميلادي با حدود 2/3 درصد افزايش به ركورد جديد بيش از 660 ميليون تن خواهد رسيد.

بازار برنج، دستخوش تحولات مختلف‌

بازار برنج در سيستان و بلوچستان در چند ماه اخير همچون ديگر مناطق كشورمان و جهان دستخوش تغيير و تحولات مختلفي بوده كه چالش‌هايي را به همراه داشته است.هم‌مرز بودن سيستان و بلوچستان با كشورهاي پاكستان و افغانستان و ايجاد بازارچه‌هاي مرزي، اين منطقه را به يكي از نقاط راهبردي و استراتژيك كشورمان تبديل كرده است.با گذر از مناطق مختلف سيستان و بلوچستان بخصوص بازارهاي پررفت و آمد اين استان مرزي، به وفور كالاهاي خارجي و مواد غذايي از جمله برنج را مي‌توان ديد كه با استقبال خوبي از سوي مردم روبرو هستند.

شايد از بازار زاهدان در رسانه‌ها كمتر سخن به ميان آمده باشد، اما بايد گفت كه بيشتر محصولات و كالاهاي وارداتي از كشورهاي پاكستان و نيز حوزه خليج فارس و درياي عمان در اين بازار به فروش مي‌رسد.

از خريد و فروش چشمگير انواع كفشهاي خارجي، لوازم صوتي و تصويري و ديگر لوازم خانگي با مارك‌هاي خارجي كه بگذريم، برنج نيز يكي از مواد غذايي است كه بخش قابل توجهي از بازارهاي سيستان و بلوچستان و بخصوص بازار زاهدان را به خود اختصاص داده است.با عبور از اين بازار، انواع برنج‌هاي خارجي كه بيشتر پاكستاني و هندي هستند را به چشم مي‌توان ديد، اما مشاهده فعلي با مشاهدات سه ماه قبل تفاوت چشمگيري دارد.

سه يا چهار ماه قبل فروش برنج در اين بازار و ديگر بازارهاي سيستان و بلوچستان، از استقبال خوبي در ميان مردم استان و ديگر مناطق كشور برخوردار بود، اما اين استقبال اكنون با توجه به افزايش بهاي جهاني آن كاهش محسوسي يافته است.

شاهين، عبدالبصير، انار، نارنج، ماركوپلو و طلا انواع برنج وارداتي به سيستان و بلوچستان را شامل مي‌شوند كه در مقايسه با ديگر انواع آن، از استقبال خوبي برخوردار هستند.يكي از فروشندگان بازار رسولي زاهدان در اين خصوص گفت: در حال حاضر هر كيلو گرم برنج خارجي در بازار سيستان و بلوچستان، بيش از 20هزار ريال به فروش مي‌رسد.

وي ادامه داد: استقبال مردم سيستان و بلوچستان و ديگر مناطق كشور از برنج وارداتي در اين استان، ‌تا قبل از گراني آن چشمگير بود، اما در حال حاضر وضعيت متفاوت شده است.وي با بيان اينكه با افزايش بهاي برنج، برخي از مردم محروم و مستضعف اين استان قدرت خريد حتي يك يا دو كيلوگرم برنج را هم ندارند، خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير افرادي كه در واقع بدوكي هستند برنج را با ضوابط خاص خود به سيستان و بلوچستان وارد مي‌كردند كه تأثير خوبي در مناسب شدن قيمت آن داشت.‌مرد ميانسالي نيز كه خود را كارگر ساختماني معرفي مي‌كرد گفت: با دستمزدي كه مي‌گيريم و با توجه به شمار فرزندانمان، بيش از پيش بايد خود را به خوردن غذاهاي بدون برنج عادت دهيم.وي اظهار داشت: دولت بايد به داد اقشار كم درآمد و آبرومند جامعه برسد.پيرزن سيستاني نيز كه در زاهدان در حال پرسه زدن در مغازه‌هاي اين شهر بود گفت: با اين ميزان حقوق بازنشستگي، نبايد سراغ برخي اجناس از جمله برنج رفت، زيرا امكان خريد وجود ندارد.

وي با بيان اينكه مردم اين استان به پخت برنج‌هاي خارجي عادت كرده‌اند، ادامه داد: با چنين وضعيتي مجبور به خريد برنج پاكستاني به صورت يك تا دو كيلوگرم هستيم، اما برخي از فروشندگان بدون توجه به درخواست ما، فقط اقدام به فروش برنج كيسه‌اي مي‌كنند.وي در عين حال با تقدير از دولتمردان به دليل افزايش واردات برنج به كشور از مرزهاي سيستان و بلوچستان گفت: راضي نگه داشتن مردم موهبتي است كه ثواب زيادي در دنيا و آخرت خواهد داشت.




 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 573]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن