محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830983145
میزان مداخله در فیلم؛ مسئله این است
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: میزان مداخله در فیلم؛ مسئله این است دومین نشست تخصصیانجمن مستندازان سینمای ایران با موضوع بررسی سینمای «مستند اجتماعی»صبح امروز دوشنبه، 19 بهمن ماه با حضور روبرت صافاریان، پوریا جهانشاد و مینا کشاورز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن ساعت 13:46
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، روبرت صافاریان با بیان اینکه بخشی از نقدهای وارده به مستندهای اجتماعی در سینمای داستانی هم مشترک است اظهار کرد: تعریف این گونه جداگانه تحت عنوان سینمای مستند اجتماعی چندان ساده نیست چون تمام مستندها از جنبهای اجتماعی برخوردار هستند اما به فلیمهایی گفته میشود که موضوع آنها مستقیم مسئلهای اجتماعی مانند فقر یا اعتیاد است.
این پژوهشگر به مرسومترین نقدها اشاره کرد و ادامه داد: عمدهترین نقدی که وارد میشود این است که گفته میشود کارگردان مستند اجتماعی توجهی به زیباییشناسی و هنر اهمیت نمیکنند؛ بنابراین نباید به عنوان هنرمند جدی گرفته شوند. اگر به تاریخ سینمای جهان جهان هم دقت کنیم چنین تعاریفی مطرح شده ولی اینکه تعداد زیادی از فیلمها چنین ویژگیهایی دارد قابل تعمیم به تمام آثار نیست. اما به هرحال بنابر رسالتی که سینمای مستند برای خود قائل است میتواند دستخوش لغزش شود. گاهی موارد هم موضوع فیلم چنان حائز اهمیت است که هرطور بسازیم دیده نخواهد شد و گذر زمان نشان میدهد ماندگار میشود یا خیر.
او «سیاهنمایی»را یکی دیگر از نقدها دانست و خاطرنشان کرد: این واژه معمولا به بعضی آثار اشاره میکند که تلویحا بیشتر به بدیهای موجود در اجتماع میپردازند و منتقدان در مقابل عنوان میکنند این کار با هدف جلب رضایت خارجیها انجام میشود. گرچه ممکن است از سوی جشنوارهها و کمپانیها توجهی شود اما به هرحال امری اجتناب ناپذیر به نظر میرسد چون وقتی هم از نابرابری و فقر در آمریکا فیلم ساخته شود ما استقبال میکنیم.
او افزود: حکومتها با در نظر گرفتن اهداف خود چنین مسائلی را دنبال میکنند و فیلمساز نمیتواند به این دلیل که با انتقاد مواجه میشود دست از کار بکشد.
این مستندساز گفت: ما وقتی به سینمای آمریکا نگاه میکنیم تندترین نقدها درون آن کشور و از طریق آثار سینمایی مطرح میشود و اتفاقی هم نیفتاده است. سیاهنمایی وقتی به انک یا در مرحلهای سختتر جرم تلقی شود جلوی نقد را میگیرد و دست هنرمند را خواهد بست؛ چون نمیتوان انتظار داشت فیلمساز نگاه همه جانبه داشته باشد.
صافاریان ادامه داد: بعضی نقدها عنوان میکنند مستندهای اجتماعی مشکلات را بیان میکنند، اما راه حل نمیدهند. این هم ایرادی ندارد چون امکان دارد فیلم دیگری راه حل بدهد و اصولا آیا کار فیلمساز پاسخگویی به مسائل است؟ اما اگر بگوییم کارگردان ریشههای مشکلات را بررسی نکرده، شاید قابل طرح باشد اما به هر حال کارگردان حتی میتواند تحلیل نداشته باشد اما آنچه تجربه و زندگی کرده را نشان دهد. البته این نمونهها باید موجب دقت بیشتر هنرمندان باشد که کار خود را در مرحله تخقیق و پژوهش جدیتر تلقی کنند.
توجه بیش از اندازه کارگردانان به بعضی مشکلات و نشان دادن آنچه در اجتماع پررنگ است، یکی دیگر از نقدهای مطرح به کارگردانان مستند اجتماعی است که صافاریان به آن اشاره کرد و گفت: مثلا نازایی و برخورد اجتماع با آن در کنار فقر و اعتیاذ نیز قابل طرح است و من به یاد آن زمان میافتم که فیلم لیلا ساخته شد و عدهای معتقد بودند مشکل حاادی را مطرح نکرده است!
او همچنین تلقی سیاسی از مستند اجتماعی را یکی دیگر از نقدها به این گونه دانست و گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که تنها حکومتها در مسئلهای مانند اعتیاد مسئول نیستند و مردم و اجتماع هم مسئولیت دارند. به این ترتیب اگر این آثار با عنوان عمل سیاسی رانده شوند؛ بار دیگر امکان طرح مشکلات بسته میشود. از طرفی ممکن است مستندی بسیار شریف و معصوم باشد اما به دلایلی تلقی سیاسی از آن صورت بگیرد و وارد فضایی متفاوت شود. اتفاقا اینکه کدام فیلم سیاسی است بیشتر به تعریفهای بیرونی بویژه از سوی حکومتها وابسته است.
این منتقد تصریح کرد: گاهی فیلمسازان و عکاسان اجتماعی هم بر سر این مسائل با خودشان درگیر هستند، چون احتمال دارد فیلم به مفقیتهایی دست یابد و هنرمند به شهرت و ثروت برسد اما آن مسئله اجتماعی مثلا فقر همچنان پابرجا باشد. اینجا بحث حد و مرز عمل هنرمند بوجود میآید که جای بحث دارد.
«نقش مستندساز اجتماعی در قابل موضوع و ایجاد تغییر»
مینا کشاورز صحبت خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که «آیا مستند میتواند در زندگی ما تغییر ایجاد کند؟»و گفت: مستند برای اینکه تنها یک فیلم نباشد و راهی برای برون رفت از پرسشها و مشکلات تلقی شود باید مواردی را رعایت کند. شیوه پخش فیلمها در ایران معیوب است و هیچ امکان استانداردی برای تبدیل شدن به یک چرخه مستقل را نمیدهد. این درحالیست که مستند اجتماعی در دیگر نقاط جهان تدریس میشود و گروههای عمدهای برای پیشبرد اهداف خود از آن بهره میبرند.
او سه عامل برای کنشگری فیلم مستند اجتماعی برشمرد و ادامه داد: شیوه پخش فیلم، استراتژی ارتباط با مخاطب و تعامل کارگردان با مخاطب سه موردی هستند که در این میان ایفای نقش اساسی میکنند. در ایران ابتدا فیلم میسازیم و بعد به پخش فکر میکنیم؛ درحالیکه توجه به پخش،همزمان با ایده اولیه ساخت فیلم و تولید شکل میگیرد. از همان زمان میتوان با تبدیل به دیویدی و فروش آثار یا گفتگو با NGO هایی که در ارتباط با موضوع فعالیت میکنند امکانی بهتر برای دیده شدن فراهم بیاوریم.
این مستندساز با تاکید براینکه مخاطب باید در جریان تولید مستند قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: راهاندازی صفحههای اینترنتی، صفحههای مجازی، ارتباط با رسانهها و موسسههای مرتبط با موضوع فیلم در این زمینه راهگشا به نظر میرسد. مثلا در جهان سایتی به نام take action وجود دارد که مستندسازان اجتماعی میتوانند با ثبتنام در آن از نظر مخاطبان درباره موضوع فیلم مطلع شوند. شاید جا دارد ما نیز در ایران چنین صفحهای راهاندازی کنیم و بیشتر در جریان انتظار مردم قرار بگیریم.
او ادامه داد: در مرحله سوم؛ بعد از ساخت مستند و در صورت تاثیرگزاری فیلم بهترین مرحله برای برقراری ارتباط سازنده با مخاطب به نظر میرسد که بهتر است کارگردان بلافاصله پاسخی برای پرسشها داشته باشد.این سه عامل مکمل یکدیگرند و بیشتر به موضوعی ارتباط پیدا دارد که در فیلم مطرح میشود. تقدم و تاخر هم ندارد چون ممکن است هدف کارگردان نجات یک فرد از اعدام باشد؛ به این ترتیب چگونگی پخش فیلم در اولیت آخر قرار میگیرد.
کشاورز با بیان اینکه هر مستند اجتماعی موجب تغییر نمیشود گفت: گاهی اوقات کارگردان نه تنها تحلیل بلکه دغدغه جدی پیرامون موضوع فیلمش ندارد. بنابراین گذشته از تاثیرگزاری؛ آثار باید قابلیت آگاهسازی داشته باشند و در مرحله بعد باید به هدف نگاه واقعی داشته باشیم چون نمیتوان از یک فیلم انتظار تاثیرگزاری و مثلا ریشهکن کردن فقر داشت.
«مستند جامعهشناختی» و ناکارآمدی مشاهده صرف
پوریا جهانشاد صحبت خود را با تعریفی پدیدار شناختی از مفهوم «واقعیت» آغاز کرد و گفت: این تعریف موجب میشود کارگردان تصور کند میتواند هر دخل و تصرفی در موضوع داشته باشد. اما طی سالهای اخیر اعتراضهای زیادی صورت گرفته و گروههای اجتماعی متعددی معتقد بودند تصویر خود را در آثار ندیدهاند. بنابراین ماجرا باید طور دیگری تعریف شود.
او ادامه داد: گفتمان قدرت تا حد زیادی به تعاریف ما وابسته است و به گفته لیوتار برای تثبیت خود به دو حوزه دانش - سنتی و علمی – نیازمند است. در این روش ما باید از گزارههای قابل اثبات صحبت کنیم چون حتی اگر به دانش سنتی هم بازگردیم مبلغان مذهبی نیز برای استدلالهای خود توجیه علمی میآورند.
جهانشاد با بیان اینکه فلسفه پوزیتیویستی بیشترین تاثیر را بر مستندسازان اجتماعی داشته توضیح داد: کشف پدیدههای اجتماعی از طریق مشاهده،استنتاجهای کلی از مسائل جزئی، تعمیم بخشی پدیدههای اجتماعی (استقرا) سه ویژگی موجود در آثار مستندهای اجتماعی هستند که به شدت در تفکر پوزیتیویستی مصداق دارد و بر آن اساس پیش میرود. اما نقدهای براندازی هم به این شیوه تفکر وجود دارد.مثلا کارل پوپر یکی از مهمترین نقدها را به این نگرش مطرح کرده و میگوید با مشاهد نمیتوان ثابت کرد، بلکه تنها میتوان باطل کرد. به این دلیل که مشاهده افراد و شرایطی که در آن به سر میبرند بسیار متفاوت است.
او افزود: کواین نیز از طرف دیگر میگوید چطور با دیدن سه فقیر میتوان گفت تمام ساکنان یک محله فقیر هستند؟ ما در مشاهده هرگز نمی توانیم رابطه فرد با قدرت و نگاه حاکم به موضوع را متوجه شویم. بخش عمده مستندهای اجتماعی فقدان بینش نگاه جامعه شناختی است. در مقابل هنگام شکلگیری انقلاب در فرانسه بعد از طرح شعار آزادی، برابری و برادری گفتمان علمی فراگیر شد و مردم به این ضرورت معنا بخشیدند نه حکومت. اینجاست که مستندهای «جامعه شناختی» و «مستند اجتماعی» اهمیت پیدا میکنند. این گونه مستند مداخلهگر است و تنها مشاهده نمیکند؛ همچنین به صورت مشارکتی به تولید دانش میپردازد و موارد دیگر.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
«گنجفه» با تغییر در بازیگران و میزانسن بازمی گردد
نوشین تبریزی به مهر گفت گنجفه با تغییر در بازیگران و میزانسن بازمی گردد شناسهٔ خبر 3041048 - پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۳ هنر > تئاتر کارگردان نمایش گنجفه عنوان کرد این اثر نمایشی با تغییر تعدادی از بازیگران موسیقی صحنه پردازی و میزانسن نسبت به اجرای جشنواره تئاتر فجرفراخوان ویرایش دانشنامه حدیث میزان الحکمة منتشر شد
فراخوان ویرایش دانشنامه حدیث میزان الحکمة منتشر شدپژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث ویرایش اساسی کتاب میزان الحکمة را در دستور کار قرار داده و برای این ویرایش فراخوان داده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس کتاب میزان الحکمة یک دانشنامه حدیثی است که به کوشش آیت الله محمسابقهای که صرفه جویی در آن میزان جایزه را تعیین میکند
مسابقهای که صرفه جویی در آن میزان جایزه را تعیین میکند شناسهٔ خبر 3040191 - سهشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۳ هنر > رادیو و تلویزیون مسابقه خانه ما که از جمعه ۱۶ بهمن از شبکه افق پخش می شود درباره صرفه جویی است و شرکتکننده به میزانی که در هزینه این مسابقه صرفه جویی می کند ۱۰۰آیا در میزان شکنجه رژیم پهلوی اغراق شده است؟
زندانی سیاسی دوران پهلوی با رد سخن کسانی که می گویند در بیان شکنجه ها گاهی اغراق شده است گفت بستگی دارد فرد کی دستگیر شده باشد در فاصله سال های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۵ فشار شکنجه خیلی زیاد و نوع پرونده هم مهم بود به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس بانو حمیده نانکلی برادر شهید مراد نانحراج ارز مداخله ای
حراج ارز مداخله ای عنوان سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد به قلم دکتر پویا جبل عاملی است که در آن می خوانید نه تنها بانک های مرکزی در دو دهه اخیر به سوی شفافیت در سیاست گذاری های پولی خود حرکت کرده اند و امروزه حتی در مورد حرکت های آتی خود اطلاع رسانی می کنند و مقامات پولی بهبخشودگی جرایم رانندگی به مناسبت ۲۲ بهمن کذب است/ اطلاع از میزان تخلفات رانندگی با سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد بخشودگی جرایم رانندگی به مناسبت ۲۲ بهمن کذب است به گزارش قدس آنلاین و به نقل از سایت راهور سرهنگ کرمی اسد رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به انتشار پیامکی کذب در خصوص بخشودگی جرایم رانندگی به مناسافزایش میزان ناامیدی مردم آمریکا به دولت
گام نیوز نتایج یک نظرسنجی از وجود فساد کمیت زیاد دولت و کنگره به عنوان بزرگترین مشکلات کنونی قوه مجریه آمریکا حکایت می کند به گزارش "گام نیوز" موسسه نظرسنجی پیو در آخرین آمار خود اعلام کرد اینک خشم به عملکرد دولت بین مردم بیش از دهه ۹۰ میلادی شده است بر اساس این گمیزان بودجه آمریکا برای سازمان های غیردولتی ایران در سال گذشته/ انتخابات های مهم بهترین فرصت آمریکا برای براند
مهم ترین مثال دخالت های آمریکا در ایران اتفاقات سال 2009 میلادی بود زمانی که موقوفه ملی دموکراسی از طریق تأمین بودجه سازمان های مختلف مانند بنیاد عبدالرحمن برومند و بنیاد سیامک پورزند تلاش داشت تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران را تغییر دهد گروه بین الملل مشرق -آمریکا ازرئیس اتاق بازرگانی ایران: مسئله نفوذ در شرایط پساتحریم پررنگ تر است
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مسئله نفوذ مورد توجه ماست و این امر در زمان پساتحریم پررنگ تر می شود گفت در بخش های اقتصادی امکان نفوذ به راه های غیرمحسوس وجود دارد و ما به عنوان اتاق و بخش خصوصی دقت لازم را در این زمینه داریم به گزارش فارس جلال پور با اشاره به سخنراندر حرف مردم امروز مطرح شد از مشکلات اجتماعی جوانان تا گلایه های میزانی
اینجا تریبونی برای بیان نظرات انتقادات مشکلات و درخواست های شما شهروندان است که می توانید با ارسال پیامک به سامانه٣٠٠٠٧٢٨٩ یا تماس با شماره های روزنامه شهرآرا ۵-٣٧٢٨٨٨٨١ آن ها را با ما درمیان بگذارید همچنین می توانید با گرفتن عکس از سوژه و مشکل شهری و ارسال آن از طریق ایمیل-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها