تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820423799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقل گرایی؛ نقطه برتری اسلام و راهبرد جهانی شدن


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: در سده گذشته هم در آمریکا و هم در اروپا، اقبالی به بحث های عقلانی دین پیدا شد. همه می دانند اصول اساسی مسیحیت (که دین رایج در غرب محسوب می شود) رازوار است. باید به آن ایمان بیاورید تا آن را بفهمید. این مسأله به نفع ما بود. ما اعتقاد داریم که اسلام آخرین دین آسمانی است، تحریف نشده و در آن بسیار از عقلانیت و تفکر عقلانی سخن گفته شده است. تقریباً در سیصد مورد می بینید قرآن بر این امر؛ یعنی تفکر و تدبر تأکید دارد و درباره آن بحث می کند. همچنین اصول دین ما عقلانی است؛ یعنی تقلیدی و رازوار نیست. آموزه ای در مسیحیت وجود دارد که اصولاً معرفت را با سعادت ابدی انسان ناسازگار می داند. آن درخت ممنوعه ای که خداوند به حضرت آدم امر کرد از آن نخورد، در کتاب مقدس درخت معرفت و میوه آن تعقل و خردورزی و دانایی دانسته شده است. البته ما معتقدیم که این آموزه تحریف شده است؛ چون خداوند هیچ گاه دستور به مخالفت با عقل و عقلانیت نمی دهد و اتفاقاً انسان را دعوت به عقلانیت و تفکر می کند. آن ها می گویند وقتی شیطان، حضرت آدم را وسوسه کرد تا از میوه درخت معرفت بخورد، حضرت آدم از بهشت رانده شد. بنابراین به جهان مسیحیت القا می شود که تعقل و خردورزی ناسازگار با سعادت ابدی انسان است. اصول دیگری که در مسیحیت وجود دارد، به طور مثال تجسد (Incarnation)، الوهیت عیسی مسیح، عَشای ربانی (the Lord’s Supper) و...، چیزهایی نیستند که بشود آن ها را با عقل سنجید. در جهان غرب، این بحث مطرح شد که بیاییم این آموزه ها را تحلیل عقلانی کنیم و به این ترتیب به این سمت گرایش پیدا کردند. ما باید از گرایشی که در این حوزه به وجود آمده است، استقبال کنیم. البته مشکلاتی وجود دارد، چون ممکن است افرادی با فلسفه هایی که مبنای درستی ندارند، مثل فلسفه های تجربی گرایانه، الحادی و پوزیتیویستی (اثبات گرایانه) آموزه های دین را تحلیل کنند و آن را آن گونه که هست، نشان ندهند، بلکه آن را قلب کنند، تغییر ماهیت در آن به وجود آورند و از آنچه دین حقیقی است، دور شوند. مثلاً ما معتقدیم که اعتقاد به وجود خداوند، اعتقادی سازگار با فطرت انسان است و دلایل عقلی فراوانی بر این مسأله گواهی می دهد. این در حالی است که افراد و فلسفه هایی که با نگاه پوزیتیویستی و پوزیتیویست منطقی می خواهند به این مسأله نگاه کنند، اصولاً ماوراء الطبیعت را حوزه خرافات می دانند. آن را حوزه ای می دانند که نمی تواند در حوزه معرفت بشری قرار گیرد. جمله معروف «آگوست کنت» این است که می گوید، دوره ربانی به سر رسیده و امروز دوره پوزیتیویستی است. حال اگر شما بخواهید با این دیدگاه به سراغ تحلیل آموزه های دینی بروید، چیزی از دین باقی نمی ماند. اگر با تفکر صحیح وارد تحلیل آموزه های دین شویم، بسیار راهگشا خواهد بود و حتی مورد استقبال دین ما نیز هست؛ زیرا خداوند در قرآن انسان ها را به تعقل و خردورزی دعوت می کند. آیه 36 سوره اسراء می فرماید: «وَ لا تَقفُ ما لیس لَکَ بِهِ عِلم؛ از آن چیزی که علم ندارید، تبعیت نکنید». هدف پیامبران اساساً این بوده است که بشر را به تعقل و تفکر دعوت کنند. بارها قرآن ما را به تفکر و تأمل دعوت می کند: «افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت و الی السماء کیف رفعت و الی الجبال کیف نصبت و الی الارض کیف سطحت» (غاشیه: 20-17) این خردورزی لازمه ذات انسان است. البته بحث فلسفه دین، آسیب هایی دارد. در واقع باید فلسفه دینی ارایه دهیم که سازگار با فرهنگ ما باشد و اشکال هایی را که برخی تفکرات فلسفی در باب دین دارند، عیان کنیم. ما نمی خواهیم که در این بحث، دیدگاهی را نادیده بگیریم. شعار ما این است که «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ؛ بشارت باد بندگانی که قول ها را می شنوند و از بهترین آن تبعیت می کنند» (زمر/ 17). یا آمده است: «اضربوا بعض الرّأی ببعض یتولّد منه الصّواب؛ از تضارب آرا قول صواب متولد می شود» (آل عمران/ 103). بنابراین دین ما، دین جهانی است و از همین رو ادعای خردورزی داریم و تحلیل و بحث روی دیدگاه ها می کنیم. البته تمرکز بحث ما باید به گونه ای باشد که جنبه اثباتی نیز داشته باشد تا هنگامی که بحثی از بحث های دینی مطرح می شود، بتوانیم نظر صحیح را مطرح کنیم، استدلال های خود را در قبال آن بیان کنیم و در کنار آن دیدگاه های دیگر را نیز عنوان کنیم و اشکال های آن ها را بگوییم. اما آن چیزی که امروز در جهان غرب بدان پرداخته می شود، صرفاً بیان سلسله اقوال و دیدگاه هاست که به نظر حق مطلب ادا نمی شود. بنابراین تحول ما به این سمت وسو است که حقیقت بهتر اعیان شود.


سه شنبه ، ۱۳بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن