واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام غنوی خبر داد
ارسال ۱۲۰ مقاله به همایش ملی فلسفه اخلاق
دبیر همایش ملی فلسفه اخلاق گفت: ۱۲۰ مقاله از فضلای حوزه و دانشگاه به همایش فلسفه اخلاق ارسال شد که حدود یکصد مقاله قابل چاپ خواهد بود و همایش اصلی فردا در قم برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، پیشهمایش ملی فلسفه اخلاق؛ نکوداشت مقام علمی و اخلاقی آیتالله مجتبی تهرانی (ره) با حضور آیات احمد بهشتی و علیاکبر رشاد و حجتالاسلام امیر غنوی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه هفتم بهمنماه) در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد. غنوی دبیر همایش ملی فلسفه اخلاق در ابتدا گفت: خدا را شاکریم که حرکتی را در راستای توجه بیشتر حوزههای علمیه نسبت به مفهوم اخلاق و تأکید بیشتر معارف اهلبیت(ع) برداشتهایم. وی عنوان کرد: همایش فلسفه اخلاق باید با توضیح این دو نکته همراه باشد که فلسفه اخلاق در معنای وسیعش نوعی تفکر عقلانی درباره مسائل کلی و کلان اخلاق است. ازاینرو ما در فضای زندگی اجتماعی، سلسله مراحلی داریم که بهنحوی به رفتارهای ما بازمیگردد و خوبی و بدی را مورد تأمل قرار میدهد. دبیر همایش ملی فلسفه اخلاق ابراز داشت: گاهی انسانها از زحمت تفکر و رنج تعقل برخوردار نشده و بر اساس سنت گذشتگان طی مسیر میکنند، اما گاهی اوقات نیز به یک حیات عقلانی نائل میشوند و نسبت به شکل زندگیشان تفکر عقلانی دارند. فلسفه اخلاق، تفکری مثبت بر تعقل است که به حوزه ارزشهای کلانی است که انسان با آنها حساب خویش را روشن میکند، بازمیگردد. وی با بیان اینکه در قرآن کریم به سه نوع حیات اشاره شده است، گفت: اولین نوع زندگی قبل از دعوت حضرت رسول(ص) و آغاز بعثت ایشان مطرح است. دعوت دینی به این هدف است که «لینذر من کان حیاً» لذا هدف دینی آماده تا آگاهیهایی را به مردم عرضه کند که این آگاهیها مردم را از چرخه طبیعی زندگیشان خارج کرده و بدین ترتیب انسانها دغدغه بزرگی در زندگی داشته باشند. غنوی اظهار داشت: انذار پیامبر(ص) ابتدائا برای کسانی است که حیّ هستند؛ کسانی که با دعوت رسولالله(ص) مواجه شدند، آنهایی که در جاهلیت، فتوت و مردانگی داشتند و ارزشهای اخلاقی را رعایت میکردند، وقتی اسلام آوردند از سایر افراد برتر بودند. درواقع افرادی به شمار میرفتند که از چراغ عقل بهخوبی بهره گرفتند. وی گفت: یک حیاتی در مرحله پیش از دعوت حضرت رسول(ص) بود. آنها کسانی هستند که به آنچه میفهمند، عاملند و در آن حد که اقتضای فطرت و درک عقلانیشان است، عمل میکنند و به دعوت رسول الله(ص) متناسب با پایبندیشان به عقل پاسخ میدهند و به این حیات، حیات عقلانی میگویند، بدین معنا که تلاش برای تفکر عقلانی برای پرورش ارزشهای اساسی زندگی است. دبیر همایش ملی فلسفه اخلاق عنوان کرد: حیات در مرحله دیگری نیز در قرآن کریم مطرح شده است «اأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، استجابت کنید دعوتی را که خدا و رسولش شما را به آن دعوت میکند. این زندگی بر اساس استجابت دعوت رسول(ص) و خداوند حاصل میشود. حیاتی است که بر اساس دین شکل میگیرد. این زندگی برتر از حیات عقلانی است که از آن به حیات دینی تعبیر میشود. اینجاست که برتر و بالاتر از فهم اخلاق، فهم فلسفه دین مطرح میشود. غنوی با اشاره به واژه «الذین آمنوا» گفت: واژه ایمان بر حدوث ایمان دلالت دارد و مومن بودن کسی دلالت بر استقرار ایمان دارد، کسی که صفات ایمانی در او مستقر شده باشد و اگر زندگی و رفتارش بستهای را پیشبینی کرد، این فرد بهتدریج به یک حیات طیبه میرسد که به تعبیر روایات، حیاتی است که هیچ تلخی در آن وجود ندارد و حتی بلا و امتحان برای او شیرین خواهد بود و درواقع نگاه انسان دچار تحول میشود. وی خاطرنشان کرد: ما در همایش فلسفه اخلاق 120 مقاله از فضلای حوزه و دانشگاه دریافت کردیم، مقالات ارزشمندی است و حدود 100 مقاله قابل چاپ بوده و مابقی در مجلات علمی، پژوهشی به چاپ خواهد رسید و 14 نشست در این خصوص برگزار شده است که 10 نشست در تهران و 3 نشست هم در قم برگزار شد. غنوی گفت: همایش فلسفه اخلاق فردا (پنج شنبه هشتم بهمن ماه) با پخش پیام تصویری آیتالله جوادی آملی و با حضور آیتالله حسن رمضانی، آیتالله علی اکبر رشاد و حجتالاسلام یزدانپناه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.
94/11/07 - 15:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]