تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816810438
طراوت پور: شعر روزگار ما آبستن ذهن جامعه است
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: طراوت پور: شعر روزگار ما آبستن ذهن جامعه است
شعر امروز خالی از حکمت است و از نبود اندیشه رنج میبرد.
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قادر طراوت پور از شاعران جوان انقلاب اسلامی است. سبک شعری او بیشتر به خراسانی شبیه است. او بیشتر قصیده و غزل می گوید. او فرزند کوچ است و همواره سختی ها و رنج های عشایر را با خود به دوش کشیده است.گفتگو ما را با این شاعر انقلابی دنبال کنید.
*آقای طراوتپور شعر سرودن را به طور جدی از چه سالی شروع کردید؟
یکی از خوش شانسیهای من در دوران دبیرستان شاگردی استاد حمدالله رجایی بهبهانی شاعر غزلسرای خوش آوازه بود. در دورهای که کتاب «زیر باران عشق» از او چاپ شد بسیاری از شاعران زمان خود برتری بود. او مردی فرزانه و صبور بود که در چهار سال دبیرستان همه درس های ادبیات مرا تدریس کرد و من از همان دوران با سرودن شعر در کنار او فعالیتم را آغاز کردم و او با تمام وجود اشعار من را نقد میکرد. در واقع پایه فکری من را استاد رجایی بهبهانی بنا کردند. من در سال 76 در رشته فلسفه در دانشگاه شیراز قبول شدم و بعد در رشته تاریخ تغییر رشته دادم و از آنجا که شیراز مهد شعر و ادب است هر کسی هم شاعر نباشد در شیراز شاعر میشود.
*دغدغه شما چه چیزی بود که شما را به سمت شعر کشاند؟
در اینجا باز گریزی به دوره دانش آموزی من در دوره دبستان و راهنمایی، میزنیم. من در دوره دبستان اشعار موجود در کتابهای درسی را حفظ بودم و با حالت اجرا و دکلمه میخواندم این کار در کلاس ما امتیار بود. در دوره راهنمایی نیز در درس انشا مورد توجه همگان بودم تا اینکه در دوره دبیرستان با حمدلله رجایی بهبهانی آشنا شدم.
*چه سبک شعری را برای خودتان انتخاب کردید؟
من در زبان سبک خراسانی و در معنا سبک عراقی و در مضمون یابی سبک هندی را می پسندم . معتقدم اگر شاعر فرزند روزگار خود باشد باید با همه سبک ها از جمله خراسانی و عراقی و هندی آشنا باشد و متناسب با مردم زمانه خود شاعری کند. من سبک عراقی را به معنای واقعی از حافظ و سعدی و مولانا و بعد سبک هندی از طریق صائب شناختم پس از آن با دیوان محتشم و دیوان کلیم همدانی آشنا شدم تازه فهمیدم چه جهان تازه ای در نازک خیالی های و مضمون پردازی های سبک هندی وجود دارد.
*با توجه به حضور نوقلمان در عرصه ادبیات، آینده ادبیات ما را چطور پیش بینی می کنید؟
شعر زمان ما متناسب با روزگارمان عوض شده است.یعنی در گذشته عده اندکی اهل شعر بودند اما امروز اکثر مردم مخاطب شعر هستند. طوری که حتی نماینده مجلس قبل از سخنرانی خود اشعاری از قیصر امین پور را می خواند و حتی شخص اول کشورمان مقام معظم رهبری خود شاعرند. مردم امروز از طریق فضای مجازی برای هم شعر و غزل رد و بدل میکنند. شعر امروز نسبت به دیروز جایگاه ویژه تری پیدا کرده است. شعر روزگار ما آبستن ذهن جامعه است چون شعر روزگار ما فرزند زمانه خویش است. بنابراین آینده درخشان دارد. امروزه جامعه با سوادتر شده و شعر در همه رشته ها رسوخ کرده است.
*امروز شاعران ما با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟
یکی از ویژگی هایی که شاعران ما باید داشته باشند مطالعه زیاد است زیرا هیچ متنی در تاریخ بدون پیش مطالعه به وجود نمی آید. شاعر روزگار ما باید فردوسی، انوری، حافظ ، سعدی ،مولانا و بیدل دهلوی و حتی شاعران معاصر امروز در حوزه نیمایی و شاعران انقلاب اسلامی را بخوانند و بعد دست به قلم بزند در غیر این صورت شعر امروز خالی از حکمت است و از نبود اندیشه رنج میبرد. از همین رو شاعر باید برای اندیشه خود برنامه داشته باشد زیرا او یک از اندیشمندان زمان خود است. شعر امروز خالی از حکمت است و از نبود اندیشه رنج میبرد.
*برای حل این مساله چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟
بهترین راهکار شاعرانه زیستن و زندگی کردن با بزرگان است مثلا ما تا زمانی که با حافظ و بیدل زندگی نکنیم نمی توانیم جهان آن ها را بفهمیم.بنابراین شاعران ما باید در اقیانوس بیکران پر درّ و گوهر بیدل و حافظ غواصی کنند و آن را از نزدیک ببینند و لمس کنند بعد خودشان شعر بگویند. در حالی که از کنار ساحل به دریایی بیدل و حافظ نگاه کردند همه آنچه که بدست می آورند سطحی است.باید شاعران ما مطلعه کنند و پیشینیان شعری خود را به خوبی بشناسند.
*از مسیری که تا به امروز پیمودهاید راضی هستید؟
من نه فرزند شهرم نه فرزند روستا. من در کوچ به دنیا آمدم خانواده ام عشایر بودنند و تا 19سالگی زمستان را در یک نقطه و تابستان را در نقطه دیگرییلاق و قشلاق می کردیم بنابراین رنج یک کودک عشایری را همیشه با خود دارم.جهان عشایر و زندگی کوچ زیبایی های خود و در عین حال سختی های طاقت فرسایی دارد،من همه این ها را همواره همراه خودم دارم البته ناگفته نماند من در زندگی ام همیشه در کوچ بودم البته از تلخ ترین حواث زندگی ام در گذشت مادرم در یکی از زمستان های تلخ کوچ نشینی بوده است.چون همیشه در حال گذر از جایی به جای دیگر بوده ام هیچ وقت خودم را متعلق به جایی نداستم کوچ همچنان در زندگی من جاری است.
*باتوجه به برگزاری جلسات نقد شعر به نظرتون این جلسات تا چه حد می توانند موثر باشند؟
اگر جلسه نقد شعر نباشد حتما شعر روزگار آسیب می بیند و امروز یکی از آسیب هایی که شعر ما دیده است فقرو فقدان جلسات نقد است.ما تعداد بسیار اندکی جلسه نقد قوی شعر داریم که پاسخگوی نیاز شاعران امروز نیست و علاوه براین سطحشان هم خیلی بالا نیست.از طرفی شاعر امروز وقت فکر کردن و اندیشدین به شعر را ندارد و بیشتر درگیر کارهای روزانه خود است.انتظار می رود این جلسات پررنگ تر و پربارتر باشد.
* به عنوان سوال آخر تعریف شما از یک شاعر چیست؟
بیش از اینکه انسان شاعر شود باید شاعرانه زندگی کند.شاعر باید صیاد خوبی در اقیانوس معرفت ،علم ودانش،خرد، عشق ورزی، دانستن رموز و فنون شاعری، آگاهی به فرهنگ و پشتوانه های فرهنگی جامعه باشد،او باید گذشتگان وشاعران پیش از خود را بشناسد.او باید زندگی شاعرانه ای داشته باشد در غیراینصورت افکار و حرف و نگاهش غیر شاعرانه می شود و همه این ها در بلند مدت از شاعرانگی او می کاهد.شاعر حتما باید یک جهانبینی مثبت داشته باشد و اگر یک جهانبینی روشن و دقیق نداشته باشد نمی تواند موضع داشته باشد.علاوه براین او باید ذات کلمه ، ترکیب ، پشتوانه و ابعاد آن را بشناسد پشاعر باید خود را در جهان کلمه وقف کند و از کلمه برای خودش جهان بساز و نیز از جهان برای خودش کلمه بسازد.
۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]
صفحات پیشنهادی
دو مجموعه شعر جدید از مصطفی علیپور منتشر میشود
دو مجموعه شعر جدید از مصطفی علیپور منتشر میشودمصطفی علیپور از انتشار دو مجموعه شعر خود از سوی شهرستان ادب تا پایان سالجاری خبرداد مصطفی علیپور شاعر و منتقد ادبی در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون دو دفتر شعر خود اظهار داشت «در چهار راه بهار نشعر تاثیرگذارترین گفتار در جامعه است
خبرگزاری شبستان استاندار ایلام گفت شعر در هنر و ادبیات ایران از جایگاه و توانمندی بالایی برخودار بوده و همواره تاثیرگذاری در جامعه زمان خود داشته است به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام محمدرضا مروارید در محفل شعر دهمین جشنواره شعر فجر در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ایلام اظهارپوربابایی: قانون انتخابات جوابگوی نیازهای جامعه نیست
یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۷ یک وکیل دادگستری گفت سه دهه از قانون انتخابات گذشته است و این قانون جوابگوی نیازهای جامعه نیست لذا باید قانون به روز شود هوشنگ پوربابایی در گفتوگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بیان کرد موضوع انتخابات از جنبههای گوناگون اعم ازبهزاد خواجات در «آرامش روشن» عنوان کرد؛ لحن لوستالوژیک شعر رضا حامی پور و همسویی اش با «موج ناب»
نشست ادبی آرامش روشن ویژه بزرگداشت رضا حامی پور شاعر پنجشنبه یک بهمن 94 در حاشیه برپایی دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خوزستان در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی خوزستان اهواز برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ـ منطقه خوزستان ـ در ابتدای این آیین رضبرگزاری شب شعر طنز با حضور ناصر فیض و رضا احسان پور
خبرگزاری میزان- نخستین هم نشینی فرهنگی مهر و ماه با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی روز دوشنبه 28 دی ماه در محله گیشا برگزار می شود در این مراسم ناصر فیض و رضا احسان پور به شعرخوانی خواهند پرداخت به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان یکی از برنامه های مراسم نخستین هم نشینی فرهنگی مشاعری که شعرهای عماد و ملکالشعرا را با لهجهی مشهدی خواند
شاعری که شعرهای عماد و ملکالشعرا را با لهجهی مشهدی خواند فرهنگ > ادبیات - ایسنا نوشت مرتضی کاخی به تازگی به خوانش تعدادی از شعرهای ملکالشعرای بهار و عماد خراسانی به گویش مشهدی پرداخته است این شعرها در آلبومی به نام اوسنه با صدای غلامرضا رضایی و آهنگسازی مزدا اسهراب پورناظری «نیشتیمان 2» را کلید زد
یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۰ بهدلیل استقبال از پروژهی نیشتیمان سرزمین در کشورهای اروپایی ضبط پروژهی نیشتیمان 2 آغاز و بخشهایی از آن در ماه جاری در شهر پاریس ضبط شده است به گزارش ایسنا این پروژه مجموعهای از نغمات مناطق کردنشین است که سهراب پورناظری بخشی از آنها را گراحمد محسنپور، نوازنده موسیقی نواحی مازندران درگذشت
احمد محسنپور نوازنده موسیقی نواحی مازندران درگذشت فرهنگ > موسیقی - احمد محسنپور قادیکلایی موسیقیدان و نوازنده موسیقی سرشناس استان مازندران درگذشت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین احمد محسن پور قادیکلایی در یکم اسفند ماه ۱۳۲۴ در روستای قادیکلای بزرگ قائم شهر به دنیا آپزشکان زیر تیغ شعرا!
پزشکان زیر تیغ شعرا حضور داوران معتبر در جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور افشین یدالهی شاعر و دبیر تخصصی بخش ادبی هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور با اشاره به نحوه انتخاب اعضای هیئت داوران این جشنواره به خبرنگار حوزه ادبیات&nروزگاری ادبیات كشورمان بر سینما مسلط بود
روزگاری ادبیات كشورمان بر سینما مسلط بود نشست رسانهای هشتمین دوره جشنواره سراسری داستان انقلاب با حضور مصطفی جمشیدی دبیر علمی و محمد زرویی نصرآباد معاون اجرایی مركز محافل و جشنوارههای حوزه هنری برگزار شد به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها