تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816224617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران رهسپار مسیر مرجعیت علمی در جهان اسلام است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیر شبكه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران: ایران رهسپار مسیر مرجعیت علمی در جهان اسلام است مدیر شبكه دو سیما درباره جایزه مصطفی(ص) و نقش آن در بازیابی موقعیت طلایی تمدن اسلامی در علم و تبدیل شدن ایران به قطب علمی منطقه و جهان اسلام گفت: كسب مرجعیت علمی به دلیل پیشینه تاریخی ایران امری دست یافتنی است. البته این شرط لازم است اما کافی نیست و انگیره های فراوان امروز شرط اصلی است که به حمدالله حاصل است.برخورداری از عزمی دوباره برای بازیابی تمدن اسلامی كه از اصلی ترین دورنماهای كشور و آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران است و از سوی مقام معظم رهبری پیوسته مورد تاكید بوده چشم اندازی امکان پذیر که به سوی آن رهسپار هستیم.
۱۳۹۴ شنبه ۳ بهمن ساعت 12:11

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، مهندس محمدرضا جعفری جلوه درباره طراحی، تاسیس و بنیانگذاری جایزه مصطفی(ص) بیان كرد: این اقدام یک ضرورت برای هر آینده تابناك مبتنی بر رشد و توسعه علمی است. آن هم در كشوری كه در تاریخ غالبا مهد علم و دانش بوده و سهم بزرگی در تاریخ علم جهان دارد. یك تاریخ دانشمند، محقق و مكتشف در پیشینه تاریخی ما نهفته است.نقش ایرانیان در بسط علم، معرفت و هنر مبتنی بر ارزش های دینی و فرهنگ اسلامی بسیار برجسته و تابناك بوده و هست. وی درباره تاریخچه علم افزود:پس از اسلام علم ابتدا از شرق به غرب رفت و این دانش مسلمانان بود كهاروپای در تاریكی فرورفته را بیدار كردند. به طور كلی رنسانس ماحصل هجرت عظیم علمی و تمدنی بود كه از خاستگاه های تمدن اسلامی به ویژه ایران به اروپا وارد شد.از جزیره سیسیل درجنوب ایتالیا، از منطقه بالكان در شرقو سومین معبر در جنوب غربی این قاره یعنی آندلس در اسپانیا. رنسانس اروپا که از ایتالیا آغار شد ماحصل یک رنسانس پیش از خود است. مسلمانان در این دوره بر منطقه سیسیل حكومت می كردند. صرفا فاطمیون 200 سال حكمران جزیره سیسیل و قدرت مسلط جنوب ایتالیا بودند و علم را به این منطقه كوچاندند و پس از آن در قاره اروپا بسط دادند. 
 
معاون اسبق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان كرد: اگرچه اروپا در تبلیغات مسلط،خود را مبدع و مبتكر تحول عظیم علمی در رنسانس معرفی و نسبت به خاستگاه های پیشین علمی خود ناسپاسی كرده است، اما در منابعی غربی هاخود معترف هستند كه علم و دانش چگونه از تمدن ایران و اسلام نشر و بسط یافت و کلیت غرب را فرا گرفت. این قطعیت تاریخی و این پیشینه تابناكعلمی در مشرق زمیناست و بسیار سزاوار كه ایران مبتنی بر این صبغه، پیشگام چنین اقداماتی از جمله طراحی جایزه مصطفی(ص) باشد. جایزه مصطفی(ص) می تواند به هویت بخشی به جهان اسلام و نوزایی جریانات علمی تمدن ساز در ایران اسلامی كمك كند. برگزاری این جایزه نقطه آغازی است و به دنبال خود برنامه های متعدد دیگری خواهد داشت.
 
وی درباره نقش ایران در جایزه مصطفی(ص) و نقش جایزه مصطفی(ص) در معرفی ایران به عنوان قطب علمی جهان اسلام توضیح داد: بنیان گذاری چنین اقداماتی از خاستگاه هایی غنی انتظار می رود و باید از منبعی معتبر از نظر علمی و فناوری نشات بگیرد. بدیهی است ایران یكی از اصلی ترین خاستگاه های علم در تمدن اسلامی است. بنابراین تعریف این جایزه در ایران موجب اعتبار بخشی به آن خواهد بود از سویی دیگر چنین جوایزی هویت ساز است و موجب بازخوانی تاریخی می شود و هر كشوری كه مبدع این حركت باشد، مرجعیت خواهد یافت. 
 
مدیر شبکه دو سیما با اشاره به اهمیت تاریخ نگاری در ثبت و ضبط دستاوردهای علم و فناوری بیان كرد: تاریخ نگاری امری است كه در ایران متاسفانه مورد غفلت واقع شده است. ما تاریخ مکتوب در علم، هنر، صنعت و دیگر عرصه هائی از این دست آنگونه که باید و شاید نداریم، در حالیکه اینگونه تواریخ در ایجاد باور، اعتماد به نفس ،نشاط،حركت به جلو و پیشرفت تاثیر ویژه ای می گذارد. تاریخ نانوشته مسلمانان امروزهباید به بهانه های مختلف نوشته شود و یكی از اقدامات جنبی آئین هائی چون جایزه مصطفی(ص) همین توجه دادن و کمک کردن به تاریخ نگاری است.
 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن