تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813232716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كتاب دوست‌ها به جاده قم مي‌روند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كتاب دوست‌ها به جاده قم مي‌روند
شهر كتاب جدي‌ترين گزينه ميزباني نمايشگاه كتاب است كه حدود چهار ماه ديگر برگزار خواهد شد. اگر توافق شهرداري و وزارت ارشاد پابرجا بماند اهالي كتاب ارديبهشت ماه بايد براي حضور در نمايشگاه كتاب به جاده قم بروند.
نویسنده : هادي عسگري 


شهر كتاب جدي‌ترين گزينه ميزباني نمايشگاه كتاب است كه حدود چهار ماه ديگر برگزار خواهد شد. اگر توافق شهرداري و وزارت ارشاد پابرجا بماند اهالي كتاب ارديبهشت ماه بايد براي حضور در نمايشگاه كتاب به جاده قم بروند.
شهر آفتاب مجموعه نمايشگاهي در حال تكميلي است كه در كنار اتوبان تهران- قم واقع شده و قرار است ميزبان نمايشگاه‌هاي بزرگي مانند نمايشگاه بين‌المللي كتاب باشد.
در طرح توسعه تهران با افق سال 1404 مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب در جنوب شهر تهران در نظر گرفته شده است كه داراي دسترسي‌هاي فرودگاهي، راه‌آهن، راه آسفالته و البته مترو است. پروژه شهر آفتاب از اوايل دهه 80 كليد خورد. در اين طرح قرار شد در جوار حرم حضرت امام خميني(ره)، مجموعه بزرگي ساخته شود كه ميزبان رخدادهاي فرهنگي باشد.
حضور چند واحد دانشگاهي در نزديكي شهر آفتاب، فرودگاه بين‌المللي امام خميني‌(ره) و اتوبان پر تردد
تهران - قم كه يكي از گزينه‌هاي اصلي تردد از پايتخت به جنوب كشور و بالعكس است، از مزيت‌هاي مكاني اين منطقه به شمار مي‌رفت. توسعه خطوط مترو در جنوب شهر تهران امكان دسترسي به شهر آفتاب را از خط يك و 3 مترو ميسر مي‌كند. اين مزايا مي‌تواند شهر آفتاب را به گزينه قابل قبولي براي جايگزيني ميزباني نمايشگاه از مصلي تهران كه كاركرد اصلي آن مربوط به برگزاري مراسم عبادي است، تبديل ‌كند.
اگرچه طرح ايجاد شهر آفتاب به حدود دو دهه پيش برمي‌گردد اما طراحي آن به اواسط دهه 80 باز مي‌گردد كه با مشاوره شركت آلماني و حضور مهندسان ايراني كار كليد خورد و در نهايت از سال 90 عمليات ساخت كليد خورد.
شهر آفتاب علاوه بر مجموعه نمايشگاهي، مركز تفريحي، تجاري و اداري نيز دارد كه در مجموعه زميني به مساحت 158 هكتار ساخته مي‌شود. ويژگي اصلي اين شهر سالن‌هاي آن است كه 120 هزار متر مساحت دارد. همچنين 32 هزار متر مربع فضاي روباز نمايشگاهي و 160 هزار متر مربع فضاي اقامتي از ديگر امكانات اين مجموعه است. شهرداري تهران در كنار ايجاد شهر آفتاب مجموعه ديگري را نيز در تهران به عنوان مركز تخصصي نمايشگاه كتاب در حال ساخت دارد.
شهر كتاب كه در مجاورت سازمان اسناد و كتابخانه ملي در حال ساخت است قرار بود در دهه فجر امسال به بهره‌برداري برسد اما شهردار تهران در جشنواره ياد يار مهربان، زمان آغاز به كار باغ كتاب را به بهار سال آينده موكول كرد.

   باغ كتاب نمايشگاه دائمي
باغ كتاب در مقايسه با شهر آفتاب از مساحت كمتري برخوردار است به نحوي كه فضاي نمايشگاهي آن 65 هزار متر مربع است و موقعيت جغرافيايي آن امكان ميزباني از رفت و آمد سنگيني كه نمايشگاه كتاب ايجاد مي‌كند را ندارد. اما در مقابل اين مجموعه مي‌تواند به عنوان يك نمايشگاه دائمي عمل كرده و در طول سال ميزبان علاقه‌مندان به كتاب و كتابخواني باشد. سال‌ها ميان اينكه شهر كتاب براي ميزباني نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران مناسب است يا شهر آفتاب كشمكش وجود داشت اما هميشه بر سر اينكه مصلاي امام خميني (ره) محل مناسبي براي برگزاري اين نمايشگاه نيست اتفاق نظر وجود داشته است.

   گزينه‌هاي روي ميز ارشاد
تنها چهار ماه به برگزاي نمايشگاه كتاب زمان باقي است. از اين‌رو مسئله ميزباني نمايشگاه بار ديگر جدي شده است. سيدعباس صالحي درباره گزينه‌هاي مدنظر ارشاد براي برگزاري نمايشگاه كتاب سال 95 مي‌گويد: گزينه‌هاي زيادي نداريم جز چهار گزينه قابل طرح. گزينه اول خود مصلي است كه امتيازاتي دارد. دسترسي خوبي به لحاظ جغرافيايي و حمل و نقل و مترو دارد اما مشكلاتي دارد كه پوشيده نيست.
مهم‌ترين نكته اينكه مصلي براي نمايشگاه ساخته نشده است. نه اينكه استفاده نمايشگاهي از آن نمي‌توان كرد اما براي نمايشگاه ساخته نشده است. چند سال ديگر كه زمان برگزاري نمايشگاه با ماه مبارك رمضان تلاقي مي‌كند چه بايد كرد؟ اما نكته دوم اتلاف منابع مالي سنگين هر ساله است. ٣ ،٤ ميليارد هرسال هزينه تأسيسات مي‌كنيم و بعد پوچ مي‌شود. گزينه دوم باغ كتاب است كه امسال جدي شد. محاسني دارد اما دسترسي مترو و خطوط ارتباطي آن مثل مصلي نيست. براي نمايشگاه كتاب نياز به ١٢٠هزار متر فضا داريم ولي باغ كتاب ٤٠ هزار متر با وجود زمين‌هاي اطراف باز كم دارد اما ٨٠ هزار متر مجموعاً فضا دارد. تجهيزاتي خريداري شده كه بايد به‌واسطه نمايشگاه به انبار رود كه اتلاف منابع مالي است. گزينه ديگر مركز توسعه صادرات است يا همان محل دائمي نمايشگاه‌هاست. نمايشگاه نفت در آن زمان (همزمان با نمايشگاه كتاب) برپا مي‌شود كه درصدد تغيير زمان بوديم ولي نشد. براي ما هم اگر مي‌خواستيم در آن تاريخ نمايشگاه نفت برگزار شود بايد دهه آخر فروردين يا خرداد نمايشگاه را برگزار مي‌كرديم لذا اينكه تقويم زماني را تغيير دهيم و با نفت همراه شويم امكان نداشت. مشكل سوم فرصت‌هاي ارتباطي با توجه به عدم وجود مترو بود كه ترافيك نمايشگاه منجر به قفل شدن منطقه مي‌شود. شهر آفتاب آخرين مورد بود. شهر آفتاب ٩٣ درصد از گام اول را طي كرده و از گام اول ٧ درصد باقي است.
اما در شرايطي كه وزارت ارشاد شهر آفتاب را يكي از چهار گزينه خود براي ميزباني نمايشگاه كتاب معرفي مي‌كند، شهرداري تهران با قاطعيت بيشتري از ميزباني شهرآفتاب سخن مي‌گويد. محمدباقر قاليباف در جمع معلماني كه در جشنواره ياد يار مهربان حضور داشتند ابراز اميدواري كرد تا شهر آفتاب محل برگزاري نمايشگاه كتاب باشد.
هر ساله با نزديك شدن به زمان برگزاري نمايشگاه كتاب تهران گزينه‌هاي متعددي براي جايگزين شدن مصلاي تهران عنوان مي‌شوند. وزارت ارشاد هم امسال از هزينه‌هاي ميلياردي كه هرساله براي برگزاري نمايشگاه در مصلي مي‌شود سخن مي‌گويد. اما هنوز قطعيتي براي ميزباني دائمي نمايشگاه كتاب وجود ندارد. جاده قم شايد از نظر موقعيت جغرافيايي محل مناسبي به نظر برسد اما دور بودن از مركز شهر و توسعه نيافتن خطوط مواصلاتي باعث شده كه نتوان با قاطعيت اين گزينه را به عنوان گزينه مطلوب نمايشگاه كتاب معرفي كرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن