تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820653691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدرس، رضاشاه، اردشيرريپورتر، فروغي و احمدشاه در صحن مجلس قديم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

 

  به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، اين روزها محوطه مجلس شوراي ملي دوباره زنده شده و رفت و آمدهاي زيادي به اين ساختمان قديمي در جريان است. ماجرا از اين قرار است كه عوامل سريال «ديكتاتور» پس از سه ماه رايزني توانسته‌اند اجازه كار در اين بناي قديمي را بگيرند و حالا مشغول انجام تصويربرداري اين پروژه به صورت فشرده در ساختمان مجلس هستند. پس از بازرسي‌هاي اوليه، گروهي من را به همراه عكاس خبرگزاري فارس از در ورودي مجلس تا ساختمان مجلس شوراي ملي سابق همراهي مي‌كنند و پس از ورود به صحن مجلس، اولين چيزي كه به چشم مي‌خورد، گروه زيادي از سياهي‌لشكرها هستند كه لباس رسمي نمايندگان مجلس در مقطع تاريخي اواخر حكومت قاجار را پوشيده‌اند و در جايگاه‌ها نشسته‌اند. از گوشه‌اي صداي آوازي به گوش مي‌رسد، «محمد مطيع» را مي‌بينم كه به رخت اردشير ريپورتر درآمده و خود را براي ايفاي نقش آماده مي‌كند.   *مطيع: عشق به مردم، من را به كار برگرداند -------------------------------------------------------- «محمد مطيع» كه به تازگي از سوئد بازگشته در گفت‌وگو با فارس در مورد دليل حضور خود در اين سريال پس از غيبتي بيست ساله، مي‌گويد:‌ بايد بگويم در وهله اول عشق من به مردم موجب اين بازگشت بود. مردمي كه هميشه در سوئد يا ايران هنوز بعد از بيست سال از من مي‌پرسند چرا كار نمي‌كني، چرا رفتي و از اين چراها زياد است. دليل ديگر من براي اين كار كوشش و پايمردي «محمدرضا ‌ورزي» است كه حدود 7 سال در تكاپو بود تا من را به كار دعوت كند و به واقع، اين پشتكار را تحسين مي‌كنم و برايم قابل احترام است. اين بازيگر در مورد نقش خود در «ديكتاتور» گفت: اردشير ريپورتر اصليتي ايراني داشت، در هند به دنيا آمد و خانواده‌اش هم در خدمت سرويس جاسوسي انگلستان بودند و اين لقب ريپورتر را هم انگليسي‌ها به او دادند، چون در آن زمان خبرنگار هم بود. او به دربار انگليس وابستگي داشت كه پسرش شاپور ريپورتر هم به واسطه اين وابستگي جاسوس انگليس بود. اين كه من اين نقش را پذيرفتم به خاطر اين است كه فكر مي‌كنم اين نقش جاي كار دارد. به خصوص كه او انساني چند بعدي و پيچيده است و هميشه در پس پرده تأثيرات زيادي بر سياست‌ ايران داشته است، اما اين كه تا چه حد موفق باشم بستگي به نظر بينندگان دارد. او در پايان در مورد تداوم حضور خود در ايران گفت: اميدوارم حضورم در هنر ايران تداوم داشته باشد.   * «حسين محجوب» مدرس شد ------------------------------------------ سرانجام همه لباس پوشيدند و پس از تمرين، «حسين محجوب» در نقش مدرس، پشت تريبون رفت و ديالوگش را گفت:«اين مجلس توفير مي‌كند با مجالس قبلي،برخي نماينده‌ها فرمايشي تشريف آورده‌اند. طرف قزاق بوده،خوش خدمتي كرده، گفتند برو نماينده مجلش شو؛ هر قانوني هم ما مي‌گوييم تصويب كن.» با دو برداشت اين نما مورد تاييد كارگردان قرار مي‌گيرد و بعد از برداشت دو نماي عمومي از نمايندگان مجلس،ورزي به گروه استراحت مي‌دهد چون فاطمه رهبر يكي از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس سرصحنه آمده تا ضمن بازديد از توليد «ديكتاتور» با عوامل فيلم به گفت‌وگو بپردازد. در اين زمان، «محمدرضا ورزي» در مورد اين سريال و مراحل تحقيق و توليد آن توضيحاتي مي‌دهد و بازيگران نيز در مورد برخي مشكلات سينما و تلويزيون با او صحبت مي‌كنند و «فاطمه رهبر» قول مي‌دهد تا در اين زمينه بررسي‌هاي لازم را صورت دهد. بعد از رفتن اين نماينده، صحنه نطق احمد شاه در مجلس را مي‌گيرند و ميرطاهر مظلومي با لباس احمد شاه ديالوگ‌هايش را ادا مي‌كند كه دومين برداشت اين سكانس با رضايت ورزي همراه است.   *مظلومي: احمدشاه قاجار مثل هملت است! ------------------------------------------------------------ «ميرطاهر مظلومي» در گفت‌وگو با فارس در مورد تجربه بازي در نقش‌هاي تاريخي مي‌گويد: من نقش‌هاي تاريخي زيادي كار كرده‌ام. در چهل‌ سرباز مجدالدوله ديلمي و شعبان جعفري بودم. در «ابراهيم خليل‌الله»، وزير نمرود بودم و در «روزگار قريب» هم دوست دكتر قريب بودم. در مورد سلسله قاجاريه بايد بگويم تقريباً نقش تمام خانواده‌ قاجار به جز زن‌هاي قاجاري را بازي كرده‌ام! در فيلم «شاه خاموش» در نقش عموي احمدشاه بودم. در تله‌فيلم «دهخدا» نقش «محمدعلي شاه» را داشتم و اين دومين نقش «احمدشاه» است كه من در سريال «ديكتاتور» ايفا مي‌كنم چرا كه اولين بار اين نقش را در ‌تله‌فيلم «كودتاي سياه» بازي كردم، ولي چون فاصله چهارساله‌اي بين اين دو كار افتاده و «ديكتاتور» به واسطه سريال بودن گسترده‌تر از آن فيلم است، نكاتي كه در كاراكتر احمد شاه بود كه در اين سريال بهتر اجرا كردم، ضمن اين كه قصه «ديكتاتور» بسيار دراماتيك‌تر از «كودتاي سياه» است و من به ظرافت‌ها و رنگي كه اين شخصيت دارد، بيشتر اشراف پيدا كردم و سعي كردم بانگاهي عميق‌تر، اين نقش را بازي كنم. اين بازيگر و گوينده سينما و تلويزيون در مورد ويژگي‌هاي احمد شاه، گفت: فكر مي‌كنم احمدشاه به نوعي مانند هملت داستان است. او در توهم توطئه اطرافيان مستبد خود است و قدرت احمدشاه در مقابله با اين اقدام كم است، ولي او خيانت را حس مي‌كند و با روش خاص خودش آنها را بررسي مي‌كند كه بايد چه كند و حتي در بخش‌هايي از داستان به نزديك‌ترين افراد خودش هم اطمينان ندارد. به نوعي قزاق مستبدي به نام رضاخان كه در ماجرا است، مكمل اين شخصيت محسوب مي‌شود. شخصي كه حتي گاهي شاه ايران را هم تهديد مي‌كند. وي افزود: در صحنه‌اي از فيلم، وقتي كه صداي توپ و درگيري مردم مي‌آيد، «احمدشاه» مي‌گويد اين صداي توپخانه انگليس است نه قزاق و اين نشانه اشراف او به وضعيت سياسي كشور است. «مظلومي» گفت: «احمدشاه» فرانسه را خوب مي‌دانست و در «ديكتاتور» ديالوگي به زبان فرانسه است كه او مي‌گويد: من سياستمدار هستم نه خر. ديالوگ ديگري هم دارد كه وقتي به او مي‌گويند از كشور نرو، مي‌گويد: «اگر من، خانواده‌ام و قاجار از دست برود بهتر است تا ايران از دست برود». مهمترين اصلي كه مشوق من براي بازي در نقش «احمدشاه» بود، اين بود كه او قرارداد 1919 را كه ايران را تحت‌الحمايه انگليس مي‌كرد، امضا نكرد و اين يكي از افتخارات او است چون با آن قرارداد ايران وضع بدي پيدا مي‌كرد و در شرايطي كه به «احمد شاه» گفته بودند اگر قرارداد را امضا كني شاه مي‌ماني، ولي او حاضر نبود اين قرارداد را امضا كند و اين نشانه شخصيت جالب او است. وي افزود: او در شرايطي كه محمدحسن ميرزا وليعهد هم توسط اجانب خريده شده بود، احمدشاه تسليم اميال اين افراد نشد و نخواست تا يك عروسك خيمه شب بازي باشد و از ايران رفت. نكته جالب ديگر، اين است كه «احمد شاه» مانند ديگر شاهان قاجار حرمسرا نداشت و رابطه رمانتيكي با همسر خود بدرالملوك داشت. مظلومي در پايان تأكيد كرد: بازي در كنار بازيگر قدرتمند و استثنايي چون «محمد مطيع» از افتخارات دوران بازيگري من است كه در اين سريال به آن رسيدم و اميدوارم ايشان در ايران بماند تا همه از گنج وجود او استفاده كنيم.   *نجفي: مقداري از تصوراتم را با سياست‌هاي ديكتاتوري مخلوط كردم ---------------------------------------------------------------------------------------- ورود «احمد نجفي» جو سالن را كاملا عوض كرد و روحيه همه با ديدن او تازه شد.او هم بلافاصله به اتاق گريم رفت تا با هيبت رضاشاه سرصحنه حاضر شود. وقتي صداي «احمدنجفي» در صحن مجلس شوراي ملي طنين‌افكن شد، همه تازه توانستند حضور يك ديكتاتور را حس كنند. «احمد نجفي» در گفت‌وگو با فارس در مورد دشواري‌هاي بازي در نقش رضاخان گفت: ما راجع به شخصيت آدم‌هاي تاريخي، يك تاريخ آشكار و يك تاريخ نانوشته يا پنهان داريم. متأسفانه قبل از انقلاب و حتي چند سال بعد از انقلاب، ما نوشتار دقيقي از نحوه زندگي خصوصي و نحوه شخصيت حقيقي شخصي مانند رضاشاه نداريم و هر كس در مورد او چيزي مي‌گويد. كارهاي ظاهري او البته همه براي ما روشن است اما شخصيت باطني او به دليل اين كه شايد خانواده يا دوستانش نمي‌خواستند در اين مورد چيزي بگويند نامكشوف مانده است، همان طور كه همه مي‌دانند دستيابي به اين شخصيت‌هاي تاريخي مشكل است، مخصوصاً اين كه ما منابع خوبي در زمينه زندگي خصوصي او برعكس شخصيت‌هاي سياسي خارجي نداريم. اكثر شخصيت‌هاي سياسي ما هم از زمان قاجار تا زمان رضاشاه، اشخاص پيچيده و ناپيدايي هستند و بايد از روي ظواهر و مستنداتي كه هست، حدس بزنيم كه شخصيت رضاشاه در خلوت چگونه بوده است كه اين مشكل بزرگي است، چون يك بازيگر هر قدر هم كه تحقيق كند، به علت كمبود منابع تاريخي مجبور است چيزهايي را از خودش ابداع كند يا طبق سليقه كارگردان، شخصيت را ارائه دهد و بايد مقداري از تاريخ را چاشني حدسيات خود كند. وي افزود: همه مي‌دانند رضاخان مستبد و زمين‌خوار بوده و سال‌ها باعث عقب‌افتادگي كشور ما شده و با آلمان هيتلري هم پيمان بسته، اشتباهي كه اكثر نظام‌هاي سياسي در آن زمان انجام دادند. نجفي افزود: سياستمداران آن پختگي لازم را در برخورد با مسائل بين‌المللي نداشتند و مردم بودند كه در مقابل خارجي‌ها قد علم مي‌كردند.تازه هر وقت پاي دولت به وسط مي‌آمد، كارها خراب مي‌شد. تصور كنيد كه تمام اين مسائل بايد در يك سناريو ديده شود ضمن اين كه اطلاعات عمومي هم هست كه بايد در آن چهارچوب عمل كنيم. «نجفي» كه تازه بازي در سريال تاريخي «كارآگاهان» تمام كرده، تصريح كرد: خود من دوست داشتم زندگي خصوصي رضاخان كه تا به حال ديده نشده بود نمايش دهم، كنكاش كنم كه چرا او به استبداد مي‌رسد و مسائل دروني چنين شخصيت پيچيده‌اي را عرضه كنم. متأسفانه عدم شناخت و اندكي خودسانسوري در مورد اين مقطع مهم تاريخ ايران، تاكنون باعث شده تا به اين قضايا پرداخته نشود و تحليل شخصيتي از اين كاراكتر نداشته باشيم. من مقداري چاشني‌هاي ذهني از رفتار و روش او را با سياست‌هاي ديكتاتوري او مخلوط كردم و اميدوارم در بازي‌ام جلوه كند.   * سعيد نيك‌پور:بازي در نقش شخصيتي پيچيده مثل فروغي جذاب است --------------------------------------------------------------------------------- رضاخان نطق خود را در مجلس ايراد مي‌كند و همه به جز مدرس او را تشويق مي‌كنند. «سعيد نيك‌پور» در نقش فروغي هم، سردارسپه را كه در حال رسيدن به قدرت است، تشويق مي‌كند. «سعيد نيك‌پور» كه سابقه درخشاني در ساخت و بازي در آثار تاريخي دارد، در مورد تاريخچه و روند توليد آثار تاريخي به فارس مي‌گويد: كارهاي تاريخي به خصوص در شكل سريال تلويزيوني، از زماني كه به ياد دارم مورد توجه تماشاگران از تلويزيون بوده و اين موضوع به دهه 40 با سريال «دليران تنگستان» ساخته همايون شهنواز باز مي‌گردد كه مقدمه‌اي برساخت اين آثار بود. «نادر ابراهيمي» بعد از آن «آتش بدون دود» را ساخت و «علي حاتمي» هم «سلطان صاحبقران» را كار كرد و اين مجموعه‌ها، همه جزو كارهايي بودند كه بسيار ماندگار شدند. وي افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، من در تلويزيون طرحي به نام «قرن سرنوشت» را دادم كه در واقع 120 سال تاريخ معاصر ايران بود كه بخش‌هايي از مقاطع مختلف تاريخي ايران را دربرمي‌گرفت كه از جنگ‌هاي ايران و روس تا سال 57 را به تصوير مي‌كشيد. از اين مجموعه سه قسمت را باعنوان شاه شكار (62)، اميركبير (63) و وزير مختار (69) را ساختم. در دهه 60 اين كار بسيار جدي بود و اصولاً ساخت سريال‌هاي تاريخي بسيار مورد توجه بود و آثاري چون سربداران، كوچك جنگلي و هزاردستان كه در آن دوره ساخته شد، براي تلويزيون بسيار ماندگار شدند به‌طوري كه براي نسل‌هاي جديد هم خاطره‌‌انگيز است و در كل، در ساخت مجموعه‌هاي تلويزيوني در اين دهه موفق بوديم. البته بايد بگويم اين رويكرد در سينماي ايران وجود ندارد و در سال‌هاي گذشته،‌ يك كار درخشان تاريخي را كه در سينما ساخته شده باشد نمي‌بينيم چون سينما به سمت اين كار نرفت. شايد به اين دليل كه اين كار سرمايه زيادي مي‌خواست و بازدهي سرمايه نداشت، در حالي كه تلويزيون به دليل دولتي بودن مي‌تواند اين سرمايه‌گذاري را انجام دهد. وي در مورد وضع فعلي توليد آثار تاريخي گفت: در دو دهه 70 تا 80 كثرت شبكه‌هاي تلويزيوني و لزوم ساخت برنامه‌هاي انبوه تلويزيوني در اشكال مختلف، باعث شد توليد مجموعه‌هاي تلويزيوني تاريخي نيز به ساير توليدات معمولي ملحق شود و مديريت تلويزيون تفاوتي بين موضوعات و مضامين معاصر و ارزان و كارهاي فاخر تاريخي قائل نشود. براي همين، بعد از دهه 60 كار ماندگار تاريخي را نمي‌بينيم و تنها استثنا در اين زمينه سريال «امام علي(ع)» بود كه فكر اوليه توليد آن در دهه 60 بود و در 70 كار شد. «نيك‌پور» گفت: امروز يك كار تاريخي با سرعت زيادي ساخته مي‌شود، در حالي كه اين سرعت براي اين كارها لازم نيست و بايد با دقت ساخته شود. كار تاريخي بايد زمان‌بدي خودش را داشته باشد و ادوات و ابزار و مكان‌هاي خاصي دارد كه بايد هر كدام در زمان‌بندي خود آماده شوند. اگر اين آثار بافشار و سرعت ساخته شوند، نتيجه خوبي نخواهد داد و كيفيت كارهاي تاريخي در حال حاضر پائين‌تر از كارهايي است كه در دهه 60 ساخته شدند. وي خطاب به مدبران تلويزيون گفت: به مديران و متوليان تلويزيون توصيه مي‌كنم كه كارهاي تاريخي را در اختيار تهيه‌كنندگان و گروه‌هايي بگذارند كه به اين كارها علاقه‌مندند و فقط قصد توليد برنامه را ندارند، بلكه كساني كه دغدغه خاطر تاريخ دارند، به ظرايف آن واقف‌ هستند و مي‌خواهند يك واقعه تاريخي را به تصوير بكشد نه هر كار عادي تلويزيوني را. «نيك‌پور» در مورد نقشي كه در اين سريال ايفا مي‌كند، گفت: «محمدعلي فروغي» ملقب به «ذكاءالملك» يكي از پيچيده‌ترين شخصيت‌هاي سياسي تاريخ معاصر ايران است كه از اوايل سلطنت احمدشاه تا سلطنت محمدرضا پهلوي فعاليت سياسي كرد. فروغي تنها يك رجل سياسي نيست. تأليف سير حكمت در اروپا (كه يك كتاب دانشگاهي بوده)، مقدمه‌اي بر شاهنامه فردوسي و تصحيح گلستان سعدي از كارهاي او بوده است و خدمات زيادي به فرهنگ انجام داده است. او از اعضاي لژفرماسونري بيداري ايرانيان بوده و در اين لژ به سمت استاد اعظم رسيده و سال‌ها رهبر اين لژ بوده است. بازي در اين نقش به دليل ابعاد مختلف شخصيت فروغي براي من بسيار جذاب است، چون شخصيت او ابعاد مختلفي دارد. يك مرد خانواده، مرد سياست و مرد فرهنگ كه هنوز شخصيت او در تاريخ مبهم باقي مانده و مخصوصاً بخش‌هايي از ارتباط او با فراماسونري هنوز پنهان است. چيزي كه اين مجموعه قصد آشكار ساختن آن را دارد كه اميدوارم در اين كار موفق باشد.  * بازديد «حدادعادل» از پشت‌صحنه «ديكتاتور» ------------------------------------------------------------ اكثر صحنه‌هاي مورد نظر فيلمبرداري شد و «غلامعلي حداد عادل» رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هم خود را سر صحنه رساند و دقايقي با عوامل صحبت كرد. «محمدرضا ورزي» هم در مورد روند توليد سريال براي او توضيحاتي داد.   ورزي:اميدوارم نسل جوان سريال «ديكتاتور» را بپسندد ----------------------------------------------------------------------- «محمدرضا ورزي» كارگردان سريال تلويزيوني «ديكتاتور» در گفت‌وگو با فارس در مورد اين سريال گفت: اين كار به دوران سلطنت رضاشاه پهلوي از زمان رياست ديويزيون قزاق از 1297 تا شهريور 1320 مي‌پردازد و سعي كرديم از لحاظ داستاني روندي دراماتيك در كنار كار باشد و نگاهي مستند به تاريخ معاصر ايران داشته باشيم. وي اظهار داشت: البته نمي‌توان روي تاريخ معاصر ايران خيلي فضاهاي دراماتيك ايجاد كرد و اين مشكلي است كه در كشورهاي ديگر هم به چشم مي‌خورد، اما وقتي مسائل دراماتيك وارد يك كار مي‌شود، آن را زيبا مي‌كند. مثل سريال «ملك فاروق» ساخت مصر كه نگاهي مستند با ديدي دراماتيك داشت. در سينماي غرب هم آثار زيادي با اين مضمون ساخته شد كه آخرين نمونه آن فيلم «سقوط» راجع به زندگي هيتلر است. كاري كه در عين مستند بودن، فضاي دراماتيك دارد و جذاب است. سريال «ديكتاتور» هم نگاهي مستند به تاريخ با پرداخت‌هاي تاحدامكان دراماتيك دارد. از هنرپيشه‌ها و عوامل فني بسيار خوب و حرفه‌اي در اين كار استفاده شده است. بازيگراني كه بايد بتوانند شخصيت‌هاي حقيقي را نمايش دهند. دكور و لباس خوبي هم در اين كار است كه بر اساس مستندات، پژوهش، تحقيق و مطالعه آماده شده است. از دو تيم پشت و جلوي دوربين راضي هستم و اميدوارم نتيجه اين كار هم مقبول مخاطب باشد و نسل جوان ارتباط خوبي با اين قسمت از تاريخ معاصر ايران برقرار كنند. هنوز گروه فيلمبرداري در حال كار در مجلس شوراي ملي هستند و هوا تاريك شده كه اين ساختمان را ترك مي‌كنيم.   آخرين فهرست عوامل سازنده سريال 15 قسمتي «ديكتاتور» عبارت است از: تهيه كننده:علي لدني،نويسنده و كارگردان:محمدرضا ورزي، مدير برنامه‌ريزي:محسن صادقي نسب، دستيار اول كارگردان:مسعود عجمي، منشي صحنه:حسن زماني،دستيار برنامه ريز:اميرحسين غفاري،دستياران كارگردان:حميد عجمي،مجتبي پورولي،فائزه كاكاوند، مدير تصويربرداري:مجتبي رحيمي، تصويربردار:فرشاد خالقي، دستيار اول تصويربردار:رضا ميركياني، گروه تصويربرداري:حميد كاملي،محسن موسوي،محمد اللهياري، محمدرضا ملك‌محمدي، علي خميس آبادي، صدابردار:مهران ملكوتي، دستياران صدا:كيوان نصيري خرم،پژمان مشهدي،اشكان فتاحي،طراح صحنه:سهيل ميرسپاسي،دستيار اول طراح صحنه:سامان دلشاد،دستياران صحنه:امير بهرام كاويانپور،يوسف بهشتي،طراح لباس:رويا ابراهيمي،دستيار اول طراح لباس:حسين طهماسبي،خياط:حسيني،تدوين:جبلي، طراح چهره‌پردازي:شهرام خلج، مجريان چهره‌پردازي:هادي قاليخاني،مرضيه حق پرست،سعيد معظمي، جلوه‌هاي ويژه ميداني:داوود رسوليان،حميد رسوليان،جلوه هاي ويژه كامپيوتري:بهنام خاكسار،مدير توليد:سيد مهدي افتخاري،مدير تداركات:حميد عباسي، دستياران تداركات:محسن مهرباني،سجاد رحماني،حبيب عربخاني، مسئول اتوموبيل‌هاي قديمي:صابر ذاكري، مسئول هنروران:دهقاني،ترابري،نادر لطفي،محمد سلطاني،بهروز فرزانه،محمد مصور،مهدي قلي پور،محمد باقر سلي نبي،عليرضا دهدار. بازيگران:سعيد نيك‌پور(فروغي)،احمد نجفي(رضاشاه)،محمد مطيع(اردشيرريپورتر)،حسين محجوب(مدرس)، ميرطاهر مظلومي(احمدشاه)سپيده گلچين، چنگيز وثوقي، ليلا موسوي و خسرو فرخزادي. گزارش :علي ظهوري راد    





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 553]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن