تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819818729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله فاضل لنکرانی: افزایش میزان مشرکان در دنیا به نفع داعش و وهابیت است


واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امروز چرا وهابیّت و این گروه جنایت پیشه داعش تمام برنامه هایشان را تخریب عتبات و مراقد قرار داده اند؟ چون رؤسا و سرکردگان آنها فهمیدند که اینها مرکز توحید است، اگر به عقیده ی باطل خودشان اینها مرکز شرک بود، باید مشرک پرور باشد و هرچه مشرک در دنیا زیاد بشود که به نفع آنها خواهد بود. به گزارش شفقنا، آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از زائرین حرم کریمه اهل بیت(ع) با اشاره به روایت «أفضل الأعمال أحمزها» اظهار داشت: این روایت، یک دلیل بسیار خوب برای کار شماست. انسان اگر از منزلش بخواهد به حرم برود، با ماشین برود یک ثواب دارد و پیاده برود یک ثواب دیگر دارد. این مسئله روشنی است و هم اینکه ما وقتی راجع به ثواب پیاده رفتن به کربلا و نجف و مکه روایات داریم، می فهمیم هر زیارتی وقتی با پای پیاده انجام شود ثوابش خیلی زیاد است. او افزود: نقل می کنند مرحوم آقای سید عبدالهادی شیرازی از مراجع بزرگ شیعه وقتی به قم آمده بودند و می خواستند به دیدن مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بروند یک مقدار از راه را با درشکه رفتند، مابقی را فرموده بودند می خواهم پیاده بروم تا ثواب این دیدار مضاعف شود. این یک امر روشنی است و کسی تردید نکند در اینکه استحباب و رجحان دارد. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: یکی از جلوه های عظمت حضرت معصومه(س) در این است که زیارتنامه ی او از خود حضرت رضا(علیه السلام) مأثور است. در میان امامزادگان تنها زیارتنامه ای که از امام معصوم رسیده، مربوط به حضرت معصومه(سلام الله علیها) است. بعد ببینید چه تعبیراتی در این زیارتنامه وجود دارد، «إنّ لکِ عندالله شأناً من الشأن» ، حضرت رضا(علیه السلام) می فرماید برای تو در نزد خدا شأن عجیب و والایی است یا در مقام توسل می فرماید: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» و به مقام شفاعت حضرت در این زیارتنامه اشاره می شود. بسیاری از تعابیری را که در زیارتنامه های ائمه معصومین(ع) هست ما در این زیارتنامه می بینیم. او ادامه داد: قبل از آنکه امام کاظم(علیه السلام) به دنیا بیاید، روایتی از امام صادق(علیه السلام) در مورد زیارت قبر بی بی وارد شده به این مضمون که هر کس صاحب این قبر را زیارت کند، اهل بهشت خواهد شد. از امام هشتم(علیه السلام) نیز نظیر این تعبیر وارد شده است. از امام جواد(علیه السلام) نیز وارد شده که «من زار عمّتی بقم فله الجنّه». اینها روشن است و در این معنا تردیدی وجود ندارد که زیارت این قبر، یکی از توفیقات بزرگی است که هر روز برای ما حاصل است، و آثار فراوان دنیوی و اخروی دارد. حتی این تعبیر از امام هشتم(علیه السلام) وارد شده که «من زارها کمن زارنی» کسی که این بی بی را زیارت کند، مثل این است که مرا زیارت کرده است. اگر بخواهیم مقداری بر روی تعبیر «کمن زارنی» دقت کنیم، باید این را بگوییم تمام روایات بسیار عجیب و بسیار مهمی که در ثواب زیارت حضرت رضا(علیه السلام) وارد شده، همه بر زیارت بی بی مترتب است؛ و در جای خود روشن است که ائمه ما (صلوات الله علیهم اجمعین) هیچ گاه در مقام مبالغه و زیاده گویی نبودند. گاه بعضی از افرادی که یک مقدار نقصان معنوی دارند، می گویند این همه ثوابی که برای زیارت امام حسین (علیه السلام) در کتب ذکر شده، به خاطر شرایط حکّام آن زمان بوده که آنها اجازه زیارت نمی دادند و به دنبال از بین بردن این مسأله بودند. این کاملاً اشتباه است؛ زیارت اباعبدالله الحسین (صلوات الله علیه ورزقنا الله) انشاء الله چنین نیست که در یک زمانی ثواب فراوانی داشته باشد و در زمان های عادی و متعارف بگوئیم این ثوابها را ندارد. در مورد خود امام هشتم (علیه السلام) نیز ظاهراً بزنطی نقل می کند و در صفحه ۵۶۶ از جلد ۱۴ وسائل الشیعه آمده که حضرت فرمود «أبلغ شیعتی أنّ زیارتی تعدل عند الله ألف حجّه» به شیعه من برسان که زیارت من نزد خدا ثواب هزار حج را دارد. بزنطی این مطلب را برای امام جواد (علیه السلام) نقل کرد، و گویا مقداری استبعاد می کرد که امام جواد فرمود: قسم به خدا همین طور است «وألف ألف حجّه» بلکه به اندازه یک میلیون حج ثواب دارد؛ منتهی حضرت این قید را اضافه کردند که: «لمن زاره عارفاً بحقّه». که شاید بشود استفاده کرد اگر کسی عارف به حق هم نباشد، اما در حرم حضور پیدا کند و سلام بدهد، باز هم ثواب دارد. فاضل لنکرانی ابراز کرد: امام هشتم در مورد حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بر حسب روایت معتبر فرمودند «من زارها کمن زارنی»؛ اگر ما باشیم و این تعبیر، می گوئیم تمام آثاری که بر زیارت امام هشتم مترتب است، بر زیارت این بانو نیز مترتب می شود. این نکته را هم می دانید که زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) از زیارات مأثوره ای است که از امام هشتم (علیه السلام) رسیده است. و تعابیر بسیار بالایی در این زیارت معتبر وارد شده است، این عبارت را همیشه می خوانیم که «فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن»، این تعبیر عظمت زیادی را برای حضرت معصومه بیان می کند؛ و اصلاً از جاهایی است که انسان با ارتباط با آن می تواند عاقبت به خیری خودش را تضمین کند، زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) است بر حسب این تعبیری که وارد شده «اللّهم إنّی أسئلک أن تختم لی بالسعاده » معلوم می شود که این مکان برای استجابت این دعا خصوصیت دارد. دعاها به اختلاف امکنه، از حیث استجابت مختلف هستند؛ و هر دعایی در هرجا مستجاب نیست. اگر انسان کنار قبر عالمی از خدا طلب علم کند، دعایش مستجاب می شود؛ اما اگر برود کنار قبر جاهلی از خدا طلب علم کند، مکان مناسب برای این دعا نیست؛ و لذا، در استجابتش هم اثر می گذارد. او ادامه داد: مرحوم لاهیجی در کتاب محبوب القلوب دارد که وقتی ارسطو از دنیا رفت، بعد از اینکه بدنش پوسیده شد و استخوانش مکشوف شد، مردم استخوانهایش را جمع کردند و بردند در جای معیّنی دفن کردند؛ بزرگان و حکمای یونان در آن زمان وقتی مشکل علمی داشتند، می آمدند کنار قبر ارسطو می نشستند و از همان استخوان ها استمداد می کردند و نتایجی نیز می گرفتند. اینکه ملا صدرا از کهک برمی خیزد می آید کنار قبر حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مشکلات غامض فلسفی را از حضرت استمداد می کند تا حلّ شود، یک امر خیلی روشنی است. از اینجا می توان گفت وهابیت که با اساس اسلام و عقل مخالف هستند، باید بفهمند توسل، استمداد از قبور ائمه طاهرین و قبور علما مطلبی نیست که با آمدن شیعه به وجود آمده باشد، بلکه این قضیه ای است که در تاریخ نسبت به ارسطو نقل شده است. والد راحل ما (رضوان الله تعالی علیه) مکرّر می فرمودند: آیه ی شریفه تطهیر برای ما ابهاماتی داشت، به همین جهت، یک زمانی به حرم مشرّف شدم و به حضرت عرض کردم در این تشرّف هیچ حاجتی ندارم جز این که کمکی کنید تا این آیه شریفه را بفهمیم و سؤالات ما در رابطه با این آیه جواب داده شود. فرمودند: بعد از اینکه به منزل آمدم، از همان لحظه بعد از تشرّف، نکات بسیار خوبی برای حل آن سؤالات در ذهنم خطور کرد؛ و مجموعه ی آن کتابی شد به اسم آیه التطهیر. استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: هنوز به ده سالگی نرسیده بودند که عده ای از شیعیان خدمت امام کاظم (علیه السلام) آمدند تا سؤالاتی را که در اوراقی نوشته بودند جواب دهند. آمدند درب منزل حضرت که ایشان تشریف نداشتند؛ حضرت معصومه (سلام الله علیها) در منزل بودند، فرمودند اوراقتان را بدهید تا جواب داده شود. اوراق را گرفتند و به خط خودشان تمام سؤالات را جواب دادند. شیعیان پاسخ سؤالات را گرفتند، وقتی برمی گشتند در راه به امام کاظم (علیه السلام) برخورد کردند و قضیه را نقل کردند. حضرت جواب ها را ملاحظه کرده و فرمود: تمام اینها صحیح است؛ و همان تعبیری که پیامبر راجع به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) داشت را فرمودند؛ گفتند: «فداها أبوها». این جمله، جمله خیلی بزرگی است؛ امام معصوم(علیه السلام) از جانب خود اختیار ندارد که چنین تعبیری را راجع به یک فرد عادی داشته باشد؛ از اینجا معلوم می شود که عظمت حضرت معصومه نزد خداوند تبارک و تعالی و پیامبر و ائمه(علیهم السلام) به حدّی بالا بوده که تعبیر «فداها أبوها» را بیان فرمودند. او به نقل داستانی از مرحوم آیت الله احمدی میانجی که از برجستگان علمی و اخلاقی حوزه بود، پرداخت و گفت: ایشان می فرمودند: یکی از طلاب مدتی در قم بود، خانه هم نداشت، مجبور شد برود بیرون از قم زندگی کند. روزی به حرم مشرّف شد و به حضرت عرض کرد بی بی جان ما به عنوان سرباز امام زمان در قم حضور پیدا کردیم؛ من می خواهم خانه ام کنار شما و نزدیک شما باشد نه بیرون و خارج از قم! به حضرت متوسّل شد. ایشان می گفت: این طلبه وقتی از حرم بیرون آمد، آقایی به او رسید و پنج تومان به او داد و گفت این پنج تومان را بگیر، برو به فلان خانه در فلان محله و آن خانه را بخر. من هم پول را گرفتم و پیش خودم گفتم با پنج تومان شاید ده تا نان هم ندهند، چطور می شود خانه خرید؟! با این حال، به آن محله رفتم و درب همان خانه را زدم که خانه بزرگی بود. تعجب کردم؛ به آن حاجی گفتم: من می خواهم خانه تو را بخرم. آن حاجی بدون اینکه از من سؤال کند، گفت: قیمت خانه من ۴۵ هزار تومان است. گفت: من رویم نشد که مطرح کنم با چقدر آمدم این خانه را بخرم. از منزل بیرون آمدم. آن حاجی آمد دنبال من و گفت: به همان پنج تومانی که دیروز به تو دادند به تو می فروشم. اینها واقعیّت است و چیزی نیست که بگوئیم تخیّلی باشد. چیزهایی است که زیاد اتفاق افتاده برای افرادی که اهلش باشند. فاضل لنکرانی گفت: امام صادق (علیه السلام )در سجده دعا می کردند. راوی می گوید از حضرت سؤال کردم برای چه دعا می کنید؟ فرمودند: برای خیر و صحت و سعادت زوار قبر حسین بن علی(علیه السلام) و خانواده ی آنها و کسانی که در این راه رنگ چهره شان از شدت نور آفتاب تغییر پیدا می کند، دعا می کنم. به این معناست که نسبت به عتبات عالیات و بالخصوص قبر حسین بن علی(علیه السلام) و کربلا، زائرین این مراقد مطهره، و آنها که از سفر زائرین حمایت می کنند، خانواده هایی که دوری آنها را تحمل می کنند، آنها که این مشاهد مشرفه را عمران و آباد می کنند، هر کسی هر قدمی بردارد مشمول این دعای امام صادق(علیه السلام) است. او بیان داشت: این زیارت ها همه برای رسیدن به توحید من و شماست. مطلبی که دشمنان شیعه نفهمیدند یا می فهمند اما برای لجاجتی که با شیعه دارند کتمان می کنند. زیارت؛ راه توحید و بندگی خداست. شما ببینید ما در تمام زیارت های ائمه معصومین(ع) می گوئیم «اللهم إلیک أتقرّبُ»؛ بحث خداست. فقط بحث بوسیدن یک سنگ و یک ضریح و یک سلام به صاحب قبر نیست، برای اینست که توحید ما کامل شود. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: هر کسی که در این مسیر قدم برمی دارد ، قطعاً بسیاری از مظاهر شرک که در قلوب اکثر ما وجود دارد از بین می رود. تا یک مصیبتی نصیبمان می شود از خدا غافل می شویم، یک ورشکستی در زندگی مان می آید، یک مریضی می آید، یک مقامی را از ما می گیرند، یک کسی آبروی انسان را می برد، انسان فکر می کند هیچی ندارد. چه کسی چنین فکری می کند؟ کسی که مشرک است. او ادامه داد: اما کسی که به وحدانیت و توحید افعالی خدا و این که همه چیز دست او هست، اعتقاد و باور داشته باشد، می گوید «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»؛ اگر عزّت دارم آن را تو دادی، پس تو را شکر، اگر ذلّت هم هست آن را تو دادی، پس تو را شکر، اگر مال و ثروت است، تو دادی، اگر قبض و تنگی در زندگی هست، تو دادی، پس در همه حالات تو را شکرگزارم. فاضل لنکرانی بیان داشت: این زیارت ها باید توحید انسان را قوی کند و اصلاً بالاتر از این اعتقاد ما این است و این یک مسئله ی قرآنی است. شما در زیارت جامعه ی کبیره چه می خوانید؟ «بِمُوَالاتِکُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَهُ الْمُفْتَرَضَهُ»؛ این عبادات ما اگر بخواهد مورد قبول خدای تبارک و تعالی گردد، باید به امضا و تأیید ائمه(ع) برسد. این یک امر روشنی است. او گفت: ما وقتی به قرآن و روایات رجوع کنیم می بینیم در رأس همه ی عبادات، ولایت ائمه معصومین(ع) قرار دارد. در آیه تبلیغ، خدا به رسولش چه فرمود؟ «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»؛ فرمود ای رسول ما اگر ولایت علی بن ابیطالب را برای مردم بیان نکنی، اصلاً رسالت من را انجام ندادی. یعنی چه؟ یعنی این همه جنگ ها، این همه زحماتی که در طول این ۲۳ سال برای اسلام متحمل شدی، از بین می رود. این آیه در سال آخر حیات پیامبر(ص) و در حجه الوداع نازل شده است. رسول خدا اگر بخواهد رسالتش تکمیل شود، باید با ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) همراه باشد، اعتقاد به ولایت علی بن ابیطالب و اولاد او، شرط رسالت همه ی انبیاء گذشته بوده است. استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در روایتی که رسول خدا(ص) اسامی ائمه را بیان می کند، وقتی به امام باقر(علیه السلام) می رسد می فرماید: «محمد بن علی المعروف فی التوراه بالباقر»، در تورات لقب امام باقر(علیه السلام) آمده است. این یک مسئله ی عادی نیست، مسئله ای نیست که بعد از رسالت رسول خدا(ص) حادث شده باشد، بلکه امری است که از ابتدای خلقت بوده است. ولایت بسیار مهم است، در زیارت جامعه می گوئیم «بِمُوَالاتِکُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَهُ الْمُفْتَرَضَهُ»، اگر ما ولایت اینها را نپذیرفته باشیم و اگر اینها عبادت ما را قبول نداشته باشند، عبادات ما مورد قبول خداوند واقع نمی شود. او گفت: توحید، قبولی طاعات و عبادات، همه مرهون این بارگاه و عتبات عالیات و قبور ائمه معصومین(ع) است. ما در عالم چیزی بالاتر و با ارزش تر از توحید نداریم و راه تقویت توحید، توسل به این انوار مطهر است. لذا بزرگان ما تا فرصتی پیدا می کردند به مشاهد شریفه مشرف می شدند. فاضل لنکرانی ابراز داشت: در روایتی می فرمایند: برای زائر قبر امام هشتم(علیه السلام) در روز قیامت منبری قرار داده می شود، به ازای منبر رسول الله(ص) «حتّی یفرغ الناس من حسابهم»، تا زمانی که مردم از حسابشان فارغ شوند. فکر می کردم اینکه یک منبر برای زائر قبر امام هشتم(ع) در مقابل منبر رسول خدا(ص) قرار داده می شود، یعنی چه؟ آخرش این به ذهنم رسیدم که از این روایت مقام شفاعت برای زائر امام هشتم استفاده می شود. یعنی خدای تبارک و تعالی به زائر این قبر مطهر در روز قیامت(البته اگر إن شاء الله مشکل دیگری نداشته باشد) مقام شفاعت را می دهند، منبری به او می دهند همانطوری که رسول خدا مأذون در شفاعت است این هم مأذون در شفاعت می شود و این خیلی عظمت دارد. او عنوان کرد: امروز چرا وهابیّت و این گروه جنایت پیشه داعش تمام برنامه هایشان را تخریب عتبات و مراقد قرار داده اند؟ چون رؤسا و سرکردگان آنها فهمیدند که اینها مرکز توحید است، اگر به عقیده ی باطل خودشان اینها مرکز شرک بود، باید مشرک پرور باشد و هر چه مشرک در دنیا زیاد بشود که به نفع آنها خواهد بود. اما فهمیدند اینها مراکز توحید است، اینها مراکز حریّت و انسانیت است، مراکز دفاع از مظلوم است، مراکز مقابله با ظلم است. توحید که بیاید همه ی اینها می آید، انسان موحد زیر بار ظالم نمی رود و خودش هم ظلم نمی کند، حق کسی را نمی خورد، اگر کسی حق دیگری را می خورد برای این است که توحید ندارد، فکر می کند کسی حسابرسی نمی کند و کسی نمی بیند! رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: در درجه اول، ما در مسائل معنوی واقعاً قدر این قبر مطهر و این حرم مطهر را برای اعتلای معنوی خودمان بدانیم؛ و در درجه دوم، برای اعتلای علمی خودمان، و در درجه بعد، مشکلات مادی و دنیویمان را حل کنیم، و در کنار همه اینها، برای عظمت اسلام و مکتب شیعه و حفظ این انقلاب مقدّس که دست های فراوانی برای خدشه دار کردن و ازبین بردن آن وجود دارد و اگر بگوئیم امروز، در زمان ما، در داخل و خارج، صدها برابر زمان امام (رضوان الله تعالی علیه) برای از بین بردن انقلاب دسیسه می کنند، حرف درستی است. لذا، یکی از وظایف ما طلبه ها دعا برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی است. www.fa.shafaqna.com


شنبه ، ۲۶دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.fa.shafaqna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن