تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813249215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش سرانه مطالعه دانش‌آموزان با حق انتخاب كتاب


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افزايش سرانه مطالعه دانش‌آموزان با حق انتخاب كتاب
بر اساس آمار 27 درصد مدارس شهر تهران كتابخانه ندارند و 60درصد دانش‌آموزان هم به كتابخانه مراجعه نمي‌كنند.
نویسنده : بيژن يانچشمه 
بر اساس آمار 27 درصد مدارس شهر تهران كتابخانه ندارند و 60درصد دانش‌آموزان هم به كتابخانه مراجعه نمي‌كنند. بر همين اساس به منظور افزايش سرانه مطالعه دانش‌آموزان با همكاري شهرداري و وزارت آموزش و پرورش با اهداي هزار و 500 عنوان كتاب به دانش‌آموزان پايه هفتم و هشتم، سيزدهمين دوره طرح ياد ياران در مدارس شهر تهران به اجرا در‌مي‌آيد. در اين طرح دانش‌آموزان حق انتخاب كتاب را براي مطالعه خواهند داشت.
 مراجعه كم دانش‌آموزان به كتابخانه‌ها و نبود كتاب‌هاي مورد علاقه دانش‌آموزان در مدارس سبب شد با همكاري شهرداري تهران و وزارت آموزش و پرورش طرح یاد یاران به اجرا درآید. اين درحالي است كه به گفته ناشران تهراني دانش‌آموزاني كه در انتخاب كتاب دخالت نداشته باشند، تمايلي به خواندن آن كتاب ندارند. بر همين اساس مدير‌عامل مؤسسه نشر شهر گفت: در تلاش هستيم تا پايان 13 دوره از طرح ياد يار مهربان سرانه مطالعه در بين دانش‌آموزان دو مقطع تحصيلي هفتم و هشتم را دو دقيقه افزايش دهيم. سيدمجيد حسيني با اشاره به انتشار 3 هزار نسخه كتاب در سال 1358 گفت: به‌رغم اينكه اين آمار در سال 93 به 700 هزار نسخه رسيده است اما شاهد هستيم كه هر روز تعداد خوانندگان كتاب كاهش پيدا كرده است. وي با طرح اين پرسش كه چرا هر روز تعداد خوانندگان كتاب كمتر مي‌شود، افزود: 65 هزار عنوان كتاب سالانه توليد مي‌شود اما تيراژ ما رو به كاهش است و اين روشن است كه مردم دوست ندارند كتاب بخوانند.
وي اظهار داشت: هر چقدر به ناشران كمك كنيم و عرضه را افزايش دهيم اما از آن طرف تقاضا را كاهش مي‌دهيم به طوري كه انبارهاي ناشران دولتي مملو از كتاب است و اين نشان‌‌دهنده اين است كه مردم علاقه‌اي براي كتاب خواندن ندارند.
مدير‌عامل مؤسسه نشر شهر با تأكيد بر اينكه ما در كتاب مشكل تقاضا داريم، ادامه داد: در دور گذشته از طرح ياد يار مهربان از معلمين درخواست كرديم كتابي را براي مطالعه دانش‌آموزان معرفي كنند كه اكثر قريب به اتفاق آنها كتاب بينوايان را معرفي نمودند و اين سؤال مطرح مي‌شود كه آيا معلمان خود حاضر هستند اين كتاب را بخوانند؟
حسيني تصريح كرد: در سيزدهمين دوره طرح ياد يار مهربان از 20 هزار كتاب ناشران هزار و 500 كتاب ويژه دانش‌آموزان پايه هفتم و هشتم انتخاب شده است كه در واقع اين كتاب‌ها با سرانه 20 هزار تومان در اختيار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.
به گفته وي، تملك كتاب توسط دانش‌آموزان، انتخاب كتاب توسط خود دانش‌آموز، تبديل فعاليت‌هاي مطالعه به بازار جذاب مشاركتي و باشگاه‌سازي و تداوم فعاليت‌ها از جمله ويژگي‌هاي طرح محسوب مي‌شود.
 
حق انتخاب كتاب به دانش‌آموزان واگذار مي‌شود
همچنين معاون پرورشي وزير آموزش و پرورش با اشاره به تأثيرات اجراي جشنواره ياد يار مهربان تصريح كرد: تأثيرات خوبي در سرانه كتاب در سطح مدارس و مناطق تهران صورت گرفته است و موجب ارتقاي اين سرانه شده است به طوري كه اجراي طرح اشاره شده در شهر تهران الگويي براي ساير شهرها و استان‌ها از جمله خراسان رضوي، خوزستان، فارس و اصفهان شده است.
حميدرضا كفاش با طرح اين پرسش كه جشنواره ياد يار مهربان چه تأثيري در كتاب خواندن دانش‌آموزان داشته است، گفت: در طرح ياد يار مهربان به جاي اينكه كتاب به مدرسه و كتابخانه مدارس ارائه شود در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌گيرد كه اين عمده‌ترين تغيير رويكرد در اين طرح است براي تشويق دانش‌آموزان به مطالعه است.
وي اضافه كرد: يكي ديگر از ويژگي‌هاي سيزدهمين دوره ياد يار مهربان اين است كه دانش‌آموزان پس از خواندن كتاب تشويق مي‌شوند آن كتاب را در اختيار ساير دانش‌آموزان قرار بدهند. همچنين با برگزاري مسابقات كتابخواني، خلاصه‌نويسي و نقل كتاب زمينه تشويق دانش‌آموزان به مطالعه را فراهم مي‌آوريم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن