تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816254528
همزیستی مسالمت امیز اساطیر شرق روی بوم / نقاشی که پس از 10 سال به تهران بر میگردد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
همزیستی مسالمت امیز اساطیر شرق روی بوم / نقاشی که پس از 10 سال به تهران بر میگردد فرهنگ > تجسمی - گالری شهریور از روز 25 دی ماه میزبان نمایشگاهی از آثار مسعود عربشاهی نقاش و هنرمند نوگرای ایرانی میشود که دنیای تازهای را در نقاشی ایران با استفاده از مضامین کهن خلق کرد.
مهری سادات صفوی: عربشاهی در حالي حاصل پنج دهه فعالیت هنری خود را روی دیوار می برد که نزدیک به یک دهه از آخرین نمایشگاه انفرادی او در تهران میگذرد. امیرحسین زندی، مدیر گالری شهریور که پس از سه نمایشگاه ابوالقاسم سعیدی، هنر دهه ١٣٤٠ ایران، از مجموعه مسعود اخوانجم و نمایشگاه زندهیاد ناصر عصار، اینروزها در تدارک برپایی نمایشگاهی از آثار قدیم و جدید مسعود عربشاهی است، انگیزه خود از برپایی این نمایشگاه را چنین تشریح کرد: «زمانی که ما دربارۀ هنر مدرن در ایران صحبت میکنیم، نمیتوانیم مدرنیستهای اولیه را نادیده بگیریم. بعضی از اینها کمتر شناخته شده و برخی مدتها در انزوا بودهاند. هدف ما از برپایی نمایشگاه استاد عربشاهی معرفی ایشان نیست، بلکه بررسی بیشتر کارهایشان است؛ اینکه کارهایشان بیشتر واکاوی شود ومحققان هنر و دانشجویان بیشتر درباره آثارشان مداقه و تحقیق کنند.» مسعود عربشاهی، متولد شهریور ١٣١٤ در تهران است. از نوجوانی طراحی و نقاشی را آموخت و همزمان مجذوب صنایع بومی، هنرهای سنتی و میراث بصری دیرینه ایرانی شد. این شیفتگی که همواره با وی ماند، او را به سوی کاوش گسترده در نقوش و رمزگان و نیز اشیای کهن ایلام، سومر، آشور و مصر سوق داد و تجربیاتش با سفال به این مسیر کمک کرد. زندی میافزاید: «قصدمان این بوده با نمایش برگزیده آثار آقای عربشاهی، هنردوستان بیشتر به کارهایشان از نظرآکادمیک و تئوریک نزدیک شوند و ببینند هنرمندی مانند آقای عربشاهی در ٨٠سال زندگی و ٦٠ سال عمر کاری از کجا به کجا رسیده، فلسفه کاری و منابع الهامش چه بوده، چه کارهای مهمی کرده و چه دورههای کاریای داشته است. وقتی برگزیده آثار میگذاریم به این علت است که همه دورهها باشد تاکسانی که امکان حضور در نمایشگاه انفرادی ایشان را از دهه ٤٠ تاکنون نداشتهاند، بتوانند خط کاری ایشان را بهتر دنبال کنند و بشناسند.»
ابوالقاسم اسماعیل پور استاد دانشگاه و اسطوره پژوه دربارۀ عربشاهی مینویسد: «راز و رمز جاودانگی آثار هنرمند در پشتوانه استوار و خزینه تجربیاتی نهفته است که او در دهههای گذشته با ممارست و عرقریزان روح به چنگ آورده است؛ یعنی از روزگار جوانی، سالهای سال هنر تصویرگری و نقش برجستههای سومری، بابلی، آشوری و مصری را به ممارست دریافته و تجربه کرده است. آنگاه به معماری و هنر پُرفخامت و استوار دورههای هخامنشی، اشکانی و ساسانی ایران باستان پرداخته و نیز به نقوش اسلیمی، کاشیکاری و نقوش فرش، گلیم، جاجیم و گبه و زربفتهای پارچهای و ابریشمی، منجوقدوزی و هنرهای سنتی دیگر را به شکل عملی تجربه کرده و در هریک از این هنرها سالها زیسته و ممارست داشته است؛ اما مانند نگارگران سنتی در بازسازی و تقلید از آنها بازنمانده و این درونمایههای اصیل را به هنر انتزاعی فرامدرن جهانی با رویکردی شرقی و ایرانی بدل کرده است.» عربشاهی، از میانۀ دهۀ ٤٠ همزمان با بهپایانرساندن تحصیل در رشته معماری داخلی در دانشکدۀ هنرهای تزیینی تهران، کار بر روی نقشبرجستهها را آغاز کرد و مرتب آثارش را در ایران، اروپا و ایالاتمتحده به نمایش گذاشت. عظمت و رازگونگی اساطیر کهن و آشنایی با اصول هنر مدرن به کارش ویژگی و انسجام بخشید و مفرغهای لرستان، سفالینههای مارلیک و زیویه و موجودات اساطیری ایرانی، به مدد اسلوبهای پیچیده و ابداعی رنگگذاری و کلاژ در آثارش جانی تازه گرفت. سفر به آمریکا هرچند راههای تازهای برای او گشود، پیوندش را با سنتهای شرقی استحکام بخشید و نقاشیها و نقشبرجستههای چشمگیری را با درونمایههای ایرانی در آنجا به یادگار گذاشت. مسعود عربشاهی از برجستهترین هنرمندان مدرنیست ایرانی است که به لطف روح پویا و ذهن خلاق و با تکیه بر پشتوانه نظری و مطالعاتی عمیق، ارتباط روشن و پرمعنایی بین سنت و ذهنیت فردی هنرمند برقرار کرده و مجموعهای از منسجمترین و ماندگارترین آثار هنر بصری ایران را خلق کرده است.
زندی درپاسخ به این سوال که آیا برای چیدمان و انتخاب کارها با هنرمند مشورت کرده اضافه کرد: «ما با خود هنرمند دائم در تماس هستیم. آثار این نمایشگاه تماماً از مجموعۀ شخصی آقای عربشاهی و به انتخاب خودشان روی دیوار میرود. ایشان آثاری را که در اختیار گذاشتند به ما دادهاند و خواستهاند برخی کارها حتماً نمایش داده شود. زندی در پاسخ به این سوال که آیا کاری هست که برای اولینبار نمایش داده شود؟ تصریح کرد: «یکسری کارها هست که تابهحال دیده نشده و مربوط به سری آخر فعالیتهایشان در سال ٢٠١٤ بوده است. از کارهایی که در دهه ٤٠ انجام دادهاند تاکارهای اخیرشان در این نمایشگاه هست.» ابوالقاسم اسماعیلپور اسطوره شناس و پژوهشگر دربارۀ آثاری که پس از ده سال در نمایشگاهی انفرادی از این هنرمند به نمایش در میآید، مینویسد: «آ ثار برگزیدۀ هنرمند در اینجا برپایۀ دستاوردهای چند دهه است که در مجموع، سه دوره در آنها برجستهتر است. نخست آثاری اساطیری، وهمآمیز با ابعاد بزرگ زمینه مشکی و طلاکاریشده و ابعاد قرمز و طلایی که بُنمایهای آشوری دارند، ابعاد سبز چمنی که یادآور معبد خدایاناند (سالهای ٢٠١٤ و ٢٠١٥) و نقوش و احجامی شگفتآور و نخکشیهایی که هیچ سرنخی از این آفریدههای هیولاوش آنجهانی به ما نمیدهند.» مسعود عربشاهی در چندین دهه فعالیت هنری، همواره از طریق آثارش به کنکاش در فرهنگهای باستانی پرداخته است. در دورههایی کاربست صریح نقشمایههای بومی بینالنهرین، ایران باستان و حتی ایران دوره اسلامی در آثارش مشهود است و گاه ترجمانی مدرنیستی از آنها را بر عرصه بوم میکشاند. این آثار در استفاده از عناصر و نقشمایههای بومی، چنان به اجزای سازندهشان خرد شدهاند که نتیجۀ نهایی، بدل به چیزی مشابه تجربیات نقاشان اکسپرسیونیست انتزاعی میشود. برخلاف تأکید برخی مورخان هنر برانتساب مسعود عربشاهی به جریان نقاشی سقاخانه، بهندرت میتوان اثری از او یافت که با سبکشناسی آثار این مکتب همخوانی داشته باشد.
عربشاهی در جمع سقاخانهایها احتمالاً تنها کسی است که از خط و نقشهای مذهبی استفاده نمیکند. در واقع انتساب وی به جریان سقاخانه، بیش از اینکه قطعیتی تاریخی باشد، صرفاً ریشه در یک تقارن تاریخی دارد. شاید بهنمایشگذاشتن آثارش در نمایشگاه سقاخانه در سال ١٣٥٦، دلیل این همزمانی تاریخی باشد. علاقهمندان براي بازديد از اين آثار ميتوانند از 25 دی تا 23 بهمن به گالري شهريور به نشاني تهران، الهيه، خيابان خزر شمالي، بن بست هرمز پلاک 9 مراجعه کنند. 5757
کلید واژه ها: نقاشی - هنرهای تجسمی -
چهارشنبه 23 دی 1394 - 21:32:54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
در مراسم امسال گلدنگلوب چه گذشت؟ سازنده «پسر شائول»: هلوکاست را فراموش نکنیم/ «دیکاپریو»
در مراسم امسال گلدنگلوب چه گذشت سازنده پسر شائول هلوکاست را فراموش نکنیم دیکاپریو به رویای اسکاریاش نزدیک شدمراسم گلدنگلوب امسال با حواشی و لحظات شگفتیساز بسیاری همراه بود از اعطای اولین جایزه گلدن گلوب به استالونه و سخنان طنز جیم کری گرفته تا اعطای جایزه بهترین فیلم خارج۷ سال امکان کار نداشتم/ مهر تایید وزارت ارشاد بر ترانههای یغما گرویی
مانی رهنما در نشست کنسرت یادمان بابک بیات مطرح کرد ۷ سال امکان کار نداشتم مهر تایید وزارت ارشاد بر ترانههای یغما گرویی نشست خبری کنسرت مانی رهنما برای بابک بیات با حضور این خواننده محمدرضا چراغعلی و علیرضا شمس اسکندری و یغما گلرویی صبح امروز - 20 دی- در تالار وحدت برگزار شدبلک بری امسال فقط گوشی های اندرویدی عرضه می کند
اگر انتظار معرفی گوشی های بلکبری با سیستم عامل اختصاصی این شرکت در سال جاری دارید به احتمال بسیار زیاد انتظار بیهوده ای بوده و حداقل امسال نباید توقع برآورده شدنش را داشته باشید به گزارش سافت گذر به نقل از زومیت لک بری در سال ۲۰۱۵ اولین گوشی هوشمند خود را معرفی کرد و ظاهرا حسانقاشی های جذاب بر روی برگها + تصاویر
نقاشی های جذاب بر روی برگها تصاویر اگه استعدادی داریم نباید منتظر معجزه بمونیم تا کشف بشیم و به همه نشون بدیم کافیه به اطراف نگاه کنیم ایده بگیریم خلق کنیم و لذت ببریم به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان جوآنا ویرازکا هنرمند نقاشی است که توانست با الهام گربلیت متروی تهران از سال آینده روی موبایل
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به هزینه سنگین کارت بلیت های مغناطیسی و استهلاک بالای کارت خوان ها گفت از سال 95 بلیط های مترو به صورت انتقال اطلاعات روی گوشی های همراه امکان پذیر می شود به گزارش ایرنا سید جعفر تشکری هاشمی روزیکشنبه در حاشیه نشست شورای مدیران سابا هنرنمایی 30 بازیگر شرق استان تهران نمایش «کلهپوکها» در رودهن روی صحنه رفت
با هنرنمایی 30 بازیگر شرق استان تهراننمایش کلهپوکها در رودهن روی صحنه رفتنمایش کلهپوکها پس از هشت ماه تلاش و با هنرنمایی 30 بازیگر در شهر رودهن روی صحنه رفت تهیهکننده گروه نمایشی کلهپوکها امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره بهفیلم | برترین و تاریخی ترین رویدادهای سال 2015
به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام به گزارش خبرگزاادعای اد رویس: می توانستیم سال ۸۸ خاورمیانه را تغییر دهیم
رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی ضمن انتقاد از خلاء رهبری آمریکا در منطقه خاورمیانه مدعی عدم حمایت کاخ سفید از فتنه گران سال ۸۸ در ایران شد به گزارش تحلیل ایران اد رویس رییس کمیته شورای روابط خارجی آمریکا و نماینده جمهوری خواه این کشور در اظهار نظری گفتآناهیتا درگاهی: یک سال است از محمد پروین جدا شده ام
نواجنوب عروس علی پروین بازیگر شده است گفت من یکسال است که از محمد پروین جدا شده ام و در حال حاضر هیچ نسبت و ارتباطی به ایشان و خانواده شان ندارم به گزارش شفقناورزشی این بازیگر نقاش و تهیه کننده که در فیلم جدید موتمن اولین تجربه سینمای اش را پشت سر گذاشته درباره ی خبرهایی کهافتتاح متروی مهرآباد تا پایان سال
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه گفت متروی تهران بیش از یکهزار واگن کم دارد که فاینانس تامین این واگن ها روی میز دولت است هابیل درویش در مراسم حرکت اولین قطار تست سرد در متروی مسیر فرودگاه مهرآباد که روزگذشته انجام شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد یکی از پروژه های مهم برای تردد آ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها