تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820525563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگنه و حامیانش باید پاسخگوی خسارت کرسنت باشند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زنگنه و حامیانش باید پاسخگوی خسارت کرسنت باشند
عضو هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه مديريت ژنرالي زنگنه در وزارت نفت خسارت ۱۸ميليارد دلاري بابت پرونده كرسنت و 54/7 ميليارد دلار عدم‌النفع از كاهش قيمت نفت را به كشور تحميل كرد، گفت: آقاي زنگنه به‌جاي «فحاش‌ خواندن» منتقدان خود بايد پاسخگو باشد.
عضو هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه مديريت ژنرالي زنگنه در وزارت نفت خسارت ۱۸ميليارد دلاري بابت پرونده كرسنت و 54/7 ميليارد دلار عدم‌النفع از كاهش قيمت نفت را به كشور تحميل كرد، گفت: آقاي زنگنه به‌جاي «فحاش‌ خواندن» منتقدان خود بايد پاسخگو باشد.
به گزارش تسنيم، مهرداد بذرپاش در نشست خبري به موضوع قراردادهاي جديد نفتي و پرونده كرسنت پرداخت كه بخش‌هاي مهم آن در ادامه مي‌آيد:  
  
در دادگاه بين‌المللي لاهه پرونده مكشوف شد، اسنادي ارائه داديم كه فساد در اين قرارداد وجود دارد و در وزارت نفت وقت منعقد شده است. در دادگاه بين‌المللي نمي‌شود قراردادي را نقض كرد الا اينكه داراي فساد بوده است.
  
در زمان انتخاب آقاي زنگنه دادگاه لاهه به همين انتخاب استناد و شكايت را رد كرده است و در مرحله بررسي مجدد است، منتها از وزارت نفت خواسته شده اسناد را بفرستند ولي نفرستادند. اين عدم‌همكاري با دادگاه بين‌المللي به‌منزله يك زيان زياد بر ايران است كه حدود سالي يك ميليارد دلار طي 10 سال تحميل شده است.
  
قراردادهاي جديد نفتي توسط كساني رونمايي شده كه تمام هنرشان قرارداد كرسنت بوده است. باشگاهي با نام باشگاه نفت و نيروي ايرانيان ايجاد شده كه بسياري از وزرا و مسئولان ارشد كشور عضو هيئت مديره اين باشگاه هستند و تسهيل قراردادهاي نفتي يكي از اهداف اين باشگاه است كه ابهام دارد؛ باشگاهي كه بسياري از وزرا عضو آن هستند، معاونان رئيس‌جمهور هم همين‌طور، راه‌اندازي اين‌جور قراردادهاي خصوصي سوءظن ايجاد مي‌كند كه چه اتفاقي رخ داده است.
  
در شأن مردم نيست كه برخي از وزرا پرداخت يارانه نقدي به مردم را عذاب اليم بدانند؛ ثروت برخي از مسئولان دولتي در حدي است كه مي‌توان يك‌سوم يارانه‌ها را با آن پرداخت كرد اما برخي مردم با همين مقدار اندك يارانه روزگار خود را مي‌گذرانند.
  
طبق حكم لاهه ايران بايد از سال 2005 هر سال يك ميليارد دلار به شركت عربي پرداخت كند. ما منتظر بوديم كه وزير نفت در اين زمينه اقدام مناسبي انجام دهد اما انگار اين اميد واهي بود، كساني كه براي انتخاب زنگنه به وزارت نفت از وي حمايت مي‌كردند نيز اكنون بايد پاسخگو باشند. تاكنون بر اثر حضور زنگنه در صنعت نفت يك بار ضرر 18ميليارد دلاري به كشور وارد شد و يك بار ضرر 54 ميليارد دلاري؛ اگر مديريت ژنرالي اين است ما همه ترجيح مي‌دهيم كه سرباز باشيم.
  
يكي از ايرادات اصلي قراردادهاي جديد نفتي واگذار كردن انفال به شركت‌هاي خارجي است، در واقع انتخاب شركت‌هاي پيمانكار از طريق باشگاه نفت و نيرو انجام مي‌شود؛ باشگاهي كه هويت آن نامشخص بوده و معلوم نيست شركت‌هاي پيمانكار ايراني و خارجي چگونه توسط اين باشگاه انتخاب مي‌شوند، همچنين وظايف شركت‌ها نيز مبهم است.
  
باشگاه نفت و نيرو كه مديرعامل آن يكي از نزديكان وزير است و اعضاي آن را دولتي‌ها تشكيل مي‌دهند و از طريق شركت‌هاي خارجي انتخاب شده‌اند، در واقع كانال ورود شركت‌هاي خارجي به صنعت نفت طي 25 سال آينده شده است، بايد حق بدهند كه ما نگاه بدبينانه‌اي به اين موضوع داشته باشيم. در واقع حضور مسئولان دولتي كنوني و سابق در باشگاه نفت منشأ رانت خواهد شد.
  
البته در بحث قراردادهاي نفتي مي‌توان از طريق سؤال، استيضاح وزير و انجام تحقيق و تفحص مشكلات مربوط به قراردادهاي جديد نفتي را برطرف كرد.
  
آقاي زنگنه بهتر است پاسخگوي زياني باشند كه در دوره قبلي و دوره فعلي به كشور تحميل كردند، انتقادات فحاشي نيست.

منبع : تسنيم



تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن