واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
رسیتال «هایک ملیکیان» در پنج شهر ایران
«هایک ملیکیان» پیانیست مطرح ارمنستانی رسیتالی از آثار آهنگسازان ایرانی را در شهرهای تهران، بوشهر، یزد، اهواز و شیراز برگزار خواهد کرد.
ملیکیان در این کنسرت قصد دارد قطعاتی چون سونات شماره ۲ از هرمز فرهت، سونات شماره ۱ از خود شاهین فرهت، ایرانا از فوزیه مجد و قطعه پندار ساخته امیرمهیار تفرشی پور و نیز آثاری از آهنگسازان ارمنی و اروپایی را اجرا کند. طبق برنامه ریزی های انجام شده این پیانیست ارمنستانی ٢٣دی در سالن شهید آوینی بوشهر، ۲۵ و ۲۶ دی تالار رودکی ۲۷ دی در سالن شهرداری یزد، ۲۹ دی در تالار آفتاب اهواز، ۳۰ دی در تالار حافظ شیراز به اجرا خواهد پرداخت. «هایک ملیکیان» درباره تور کنسرت هایش در ایران گفت: از اینکه به ایران دعوت شدم خیلی خوشحالم. من اجراهای زیادی از ملیتهای مختلف داشتم و این بار بسیار خوشحالم که کار آهنگسازان ایرانی را اجرا می کنم. وی همچنین درباره اینکه چطور به فکر اجرای رسیتال پیانو در ایران افتاد نیز عنوان کرد: اولین نکته رپرتوار مدرن بود و باید بگویم که رپرتوار بسیار ارزشمندی است. من ١٥سال است که موسیقی مدرن اجرا می کنم و این برای من بسیار هیجان انگیز است که برای اولین بار به ایران می آیم و آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا می کنم و از نزدیک با مردم ایران و فرهنگ شنیداری آنها آشنا می شوم. این پیانیست درباره شباهتهای بین آثار آهنگسازان ایرانی و ارمنی گفت: در جواب این سوال باید بگویم به طور مثال در اثر خانم فوزیه مجد یه رابطه مستقیمی بین ایشان و کمیتاس می بینم نه به صورت دقیق اما تشابهی که بین آنها هست ملودی فولک و استفاده اونیسون از ملودی به صورت روشن است که به کمیتاس خیلی نزدیک است. ملیکیان در ادامه افزود: ما آهنگسازان زیادی داریم که نقاط مشترکی با آهنگسازان ایرانی دارند. این نقاط مشترک بیشتر در سبک خاچاطوریان و تفکر او دیده می شود. آهنگسازانی که امروز در سبک قدیم فعالیت می کنند و بازگشتی به قدیم دارند خود این افراد سن و سال بالاتری دارند و تفکرشان تفاوت زیادی با تفکر نسل جوان در ارمنستان دارد. وی گفت: آهنگسازان جدید می توانند در سبک جدید بنویسند واین تفکر را در آثار آهنگسازان ایرانی هم می توان دید. به طور مثال اجرای آثار آقایان فرهت و تفرشی پور را می توان گفت که تفاوت ها و تناقض های زیادی با هم دارند. در مجموع می توان گفت نقاط مشترکی بین موسیقی ارمنستان و ایران وجود دارد حتی در سبک موسیقی مدرن. این موزیسین درباره پیشرفت موسیقی در ارمنستان نیز عنوان کرد: در زمان گذشته در شوروی سابق آهنگسازان فوق العاده ای بودند و ما نیز همزمان آهنگسازان خودمان را داشته ایم که بیشتر تحت تاثیر موسیقی ملی ارمنستان بودند ولی در حال حاضر زمان عوض شده است و تفکر جدید در این است که شما خود را معرفی کنید و من فکر می کنم که در ارمنستان همه چیز آزاد است و مشکلی با این تفکر جدید نیست. «هایک ملیکیان» افزود: در آخر باید بگویم که پروژه ١٩٠٠پلاس مجموعه ای از اجراهای من از سال ٢٠٠٩ است که طی آن فقط آثار ساخته شده از سال ١٩٠٠ میلادی به بعد را اجرا می کنم و همیشه به فکر این اجرا و کنسرت در ایران بودم و بسیا ر خوشحالم که این فرصت پیش آمده است. آهنگسازان ایرانی آثار بسیار ارزشمندی دارند که به نظر من برای حفظ این آثار، بسیار مهم است که آنها اجرا و در دنیای دیجیتال امروزی معرفی شوند.
94/10/21 - 12:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]