واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
محمد عاقبتی که اقتباسی آزاد از «ریچارد دوم» را با بازی افشین هاشمی در جشنواره تئاتر فجر اجرا میکند، گفت: در این نمایش تنهایی شاهانه شاه ریچارد را در زمانی که قدرتی ندارد، میبینیم. این کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: از یکی دو سال پیش میخواستم این پروژه را به اجرا برسانم. این نمایش در واقع بخش دوم تریلوژی اقتباس از آثار شکسپیر است که بخش اول آن به اجرای نمایش «هملت» نوشته محمد چرمشیر اختصاص داشت. او با اشاره به اینکه این نمایش یک تک گویی است، در عین حال خاطرنشان کرد: در کنار تک بازیگر این نمایش، شخصیتی دیگری هم در سایه حاضر است که نمایش را در سکوت همراهی میکند. عاقبتی تاکید کرد: این نمایش برداشت کاملا آزاد کیوان سرشته از نمایشنامه شکسپیر است و یک پروژه تجربی به حساب میآید که در آن ازحوادث مستند و مدیا واجرای محیطی در کنار بازی متفاوت از افشین هاشمی ... بهره میبریم و رویکرد متفاوتی به متن داریم. این کارگردان تئاتر درباره انتخاب نمایشنامه «ریچارد دوم» شکسپیر توضیح داد: مجموعه حوادث سالهای اخیر در منطقه و موضوع انتقال قدرت و اتفاقاتی مانند بهار عربی ما را به اجرای این نمایش ترغیب کرد. اینکه پادشاهی در مقطعی که همه چیز را از دست داده ، چگونه به قضاوت زمان مینشیند. خط ارتباطی پررنگ بین نمایشنامه تاریخی «ریچارد دوم» و تاریخ معاصرخاورمیانه در این اقتباس انتخاب کردیم. کارگردان نمایشهای «هملت شاهزاده اندوه»،«میبوسمت و اشک» و «کلفتها» در پاسخ به این پرسش که اجرای این کار تک بازیگر تا چه اندازه به محدودیتها و مشکلات کارگردانها برای همکاری با بازیگران متعدد برمیگردد، توضیح داد: برای من فرقی نمیکند. اینجا برای خودم محدودیتی قائل شده بودم که نمایش تک نفره اجرا کنم. همچنان که «هملت» را هم با یک بازیگر روی صحنه بردم. البته موقعیت هم چنین نیازی داشت. البته در این نمایش ، جهان بیرونی (سرزمین و مردمان) و جهان درونی (تلاطمات ذهنی) شاه ریچارد که با کمک مدیا شکل میگیرد، با هم بر خورد میکند. عاقبتی در ادامه افزود: نمایش«ریچار دوم» برخلاف «هملت» خیلی قصهگو نیست بلکه کلاژهای از چند موقعیت است که به هم ارتباط دارند. این کارگردان در پاسخ به این پرسش که اگر تماشاگری نمایشنامه «ریچارد دوم» را نخوانده باشد، میتواند با این نمایش ارتباط برقرار کند؟ تصریح کرد:تلاش ما بوده که این ارتباط برقرار شود، البته متن اصلی هم قصه گو نیست و بیشتر شاعرانه و تاریخی است. ما هم تلاش کردیم تا اگر تماشاگر آن متن را نخوانده، با موقعیت نمایش همراه شود. به گفته او، نمایش «من شاه ریچارد بودم» برداشت کاملا آزاد از نمایشنامه شکسپیر است که در بخش مسابقه بینالملل سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه میرود و بهار آینده نیز در تماشاخانه «دا» اجرا دارد. این نمایش که مدت زمان آن 50 دقیقه است، روزهای ۳ و۴ و ۵ بهمن در تماشاخانه «دا» اجرا دارد که این اجراها در دو نوبت 18 و 20 و 30 دقیقه به صحنه میروند. به گزارش ایسنا، گروه اجرایی این نمایش که کاری از گروه تئاتر «ما» است، به شرح زیر هستند: نویسنده:کیوان سررشته (نگاه آزاد به ریچارد دوم شکسپیر)، ایده و کارگردانی : محمد عاقبتی، بازیگران : افشن هاشمی و سهیل ظهرابی، مشاور پروژه : رضا سرور، با صدای : مهین صدری،طراح صحنه : محمد عاقبتی - امید اکبری، طراح لباس : رعنا امینی، طراح ویدیو : رُودریک بیِر اِستِکر، طراح صدا : پیتر پور حسین، طراح نور: رضا بهجت، جانشین طراح نور: جعفر پوینده، طراح گرافیک : مجتبی ادیبی، عکاس : نگار حسن زاده، برنامه ریز و دستیار کارگردان : جواد ابراهیمی، مدیر صحنه : شادی فرزانه، منشی صحنه : مهشید افضلی، دستیار مدیر صحنه : نادر مقدم نژاد، جانشین بازیگر : محمد علی نصیریپور. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]