تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805370079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تكنولوژي جديد خريداري جويندگان كار(!)


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تكنولوژي جديد خريداري جويندگان كار(!)
نویسنده : اولاد آدم 
اولاد آدم هر چه چشم مي‌كشد كه يك كارفرما بيايد و او را خريداري كند، خبري نيست و مي‌ترسد بيات شود. مي‌گوييد كه مگر اولاد آدم، نان است يا شلغم پخته است يا هر چيز ديگري كه بناست يك كارفرما پيدا بشود و او را خريداري كند؟ شنيده بوديم كه جان آدم‌ها خريد و فروش مي‌شود اما جسمشان را نه! مگر اولاد آدم به كله‌اش ضربه خورده و برگشته به عهد دقيانوس كه آدم‌ها را خريد و فروش مي‌كرده‌اند؟ مگر در عصر تكنولوژي و تكريم مقام انسان هم از اين خبرها مي‌شود؟ مگر... مي‌دانم كه فكري شده‌ايد كه باز چه كاسه‌اي زير نيم كاسه است و چه خوابي براي ما ديده‌اند تا خودشان آسوده بخوابند؟
به حضورتان عرض كنم كه اين خريداري، آن خريداري كه فكر مي‌كنيد نيست، اما به هر صورت خريداري است. يعني ما كه اين كار (عمل خريد حتي با كارت‌هاي اعتباري 4 ميليون آب رفته) را نمي‌توانيم انجام بدهيم، اما آنها كه صاحب سرمايه، قدرت و شوكت هستند لابد مي‌توانند كه ما را خريداري كنند. به قول سعدي:‌«من بي‌مايه كه باشم كه خريدار تو باشم؟» اما تو اگر مايه داري، دمت گرم! بيا و من را بخر و به خانه، كارخانه و حجره‌ات ببر! محيط احساسي شد، ببخشيد!
بگذاريد قصه را از اول برايتان بگويم تا بفهميد كه ما در بدنه و صدر كارآفريني كشور با چه نوع تفكري مواجه هستيم. يعني اصلاً قصه خريد و فروش آدم از آنجا شروع شد كه اولاد آدم فهميد مديركل دفتر هدايت نيروي كار و كاريابي‌هاي وزارت كار و غيره (منظور از غيره همان تعاون و رفاه اجتماعي است كه لازم نيست هميشه به چشم بيايد!) از راه‌اندازي «جاب سايت‌ها» به‌عنوان يكي از تاكتيك‌هاي جديد اشتغالزايي خبر داده و گفته: فعاليت «جاب سايت‌ها» به‌عنوان حلقه اتصال كارجويان و كارفرمايان است. اولاد آدم هم كه هر حلقه‌اي اين روزها مي‌بيند، مي‌كوبد تا بلكه به وصالي برسد و بتواند ادامه شعر سعدي را كامل كند يا ديگران برايش كامل كنند. آخر مي‌دانيد هيچ انساني كامل نيست.  البته اين مدير‌كل محترم پس از بيان كلي از ايرادات مربوط به رابطه دانشجو و كارفرما از يكسو و محسنات توافق هسته‌اي و تدبير دولت از سوي ديگر گفته: « job site يك سايت تخصصي براي ارتباط بين كارجويان و كارفرمايان است و در اين سايت رزومه كارجو در سيستم ثبت مي‌شود، كارفرمايان هم ارتباط (!) برقرار مي‌كنند و باعث مي‌شود كارفرمايان از اين رزومه استفاده و نيروي مورد استفاده خود را خريداري (!) كنند». به اين مي‌گويند تركيب شيوه سنتي بقالي در تجدد و علم و كارآفريني! فكرش را بكنيد حالا كه كارفرما مي‌رود و ارتباط برقرار كرده و كارجو را خريداري مي‌كند، پس فردا كه ديدند اين كار جواب مي‌دهد، حتماً مي‌گويند براي خريد همسر به فلان سايت مراجعه كنيد، براي خريد معلم به فلان سايت، براي خريد پرستار كودك به... نگوييد كه اين ادبيات، اولاد آدم را ياد دوره بربريت و جاهليت مي‌اندازد!  خير! من زير بارش نمي‌روم. اين هرمونتيك تجدد معاصر است كه در كشاكش با قرون وسطي، بار خود را زمين مي‌گذارد و زايمان مي‌كند!
لابد مي‌گوييد كه فكرش را بكنم كه يك آدم اتو كشيده بيايد و خارجي هم بلغور بكند و بعد حرف از خريداري انسان بزند. حالا اگر مي‌گفت خريداري هنر يا خريداري ساعت كار، يك چيزي! البته اگر اولاد آدم به جاي روابط عمومي وزارت كار و غيره مي‌بود، در تكميل عرايض مدير‌كل محترم مي‌نوشت: كالايي شدن و اشيايي شدن انسان معاصر موضوع ويژه‌اي است كه مدير‌كل مزبور به آن وقوف تام پيدا كرده و با اين مصاحبه مي‌خواسته است تلنگري به اولاد آدم و امثالهم بزند تا از خواب غفلت بيدار شده و هر چه سريع‌تر در مراجعه به سايت (تا شلوغ نشده و ديگر سايت بالا نيايد)، خود را به مورد فروش گذاشته و ناني را باز به غفلت بخورد.
فقط اولاد آدم مانده است كه اين سايت تفكيك جنسيتي هم دارد يا نه؟ يا مثلاً در مورد خود كارفرماها چه؟ ورود همه آنها به بازار برده‌فروشان آزاد است؟ البته اين سؤالات تقصير فكر اقتصادي من نيست، تقصير طبع شاعرانه اولاد آدم است. راستش در ادامه شعر سعدي آمده است: «هرگز انديشه نكردم كه كمندت به من افتد...» براي همين مي‌خواهم ببينم بختم چگونه باز مي‌شود؟ آيا رقابت هم بايد بكنم؟ آواتارم را چه بگذارم؟عكس بهلول خوب است؟
ضميمه (اسناد خريد و فروش در ايام سعدي):
مي‌توانيد به غزل 402 گلستان سعدي مراجعه کنید و شعري با شروع اين بيت (‌من بي‌مايه كه باشم كه خريدار تو باشم/حيف باشد كه تو يار من و من يار تو باشم‌) در امور كارگشايي و خريداري بيابيد!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن